Gå til innhold

Ta med dement far på ferie, er det slemt å be han betale noe av det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har lyst å ta med far til utlandet. Han er dement, men sier han har veldig lyst å reise. Det er til et sted han er kjent, og har vært mange ganger før. Men han må ha med seg noen, klarer ikke reise alene. 

Min mor mener det er riktig at han betaler en del av reisen. Vi er 2 søsken som skal bli med han, ingen av oss er veldig rike.. men vi klarer oss. Men er det slemt å spørre han om det? Utnytter vi han?

Anonymkode: c99c1...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle betaler hver for seg. 

Anonymkode: ccc1e...3b3

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har lyst å ta med far til utlandet. Han er dement, men sier han har veldig lyst å reise. Det er til et sted han er kjent, og har vært mange ganger før. Men han må ha med seg noen, klarer ikke reise alene. 

Min mor mener det er riktig at han betaler en del av reisen. Vi er 2 søsken som skal bli med han, ingen av oss er veldig rike.. men vi klarer oss. Men er det slemt å spørre han om det? Utnytter vi han?

Anonymkode: c99c1...02d

Selvfølgelig,  jeg antar at din mor vet hva hun snakker om og om det er vanlig for din far å være å ikke være gnien rundt sånne ting. Skal han på tur er det jo rikitg med følge.  så kan ja dere jo spørre. Selvom din far er dement så har han rett til å uttrykke egne meninger. 

Anonymkode: 04836...90a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig,  jeg antar at din mor vet hva hun snakker om og om det er vanlig for din far å være å ikke være gnien rundt sånne ting. Skal han på tur er det jo rikitg med følge.  så kan ja dere jo spørre. Selvom din far er dement så har han rett til å uttrykke egne meninger. 

Anonymkode: 04836...90a

Nei, han har alltid vært gnien på sånne ting. Betalte alltid for meg og bror når vi reiste sammen. Så klart har han rett til det. Skal snakke med han å høre hva han tenker.

Min mor mener det er riktig siden vi gjør det for han. At han er avhengig av det for å kunne reise dit igjen.

Anonymkode: c99c1...02d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle han ikke betale for seg selv? Skjønner egentlig ikke spørsmålet engang. 

Anonymkode: e717b...704

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler for seg, dere for dere. Demente skal ikke skjermes for det som er naturlig, men for å bli utnyttet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal han betale for seg selv. Om ikke er det jo dere som blir utnyttet.

Anonymkode: 206c0...1c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså selvsagt at han skal betale, ja. Spørsmålet er vel snarere om han også ikke burde spandere på andre, i alle fall noe, som noen middager og lignende, i hvert fall.

Anonymkode: 539c5...c13

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre hadde spandert på oss for slik er de bare, men hadde aldri spurt om det. Hadde gledelig betalt selv for å få reise på muligens en siste tur med pappa. Folk med demens kan tape seg fort, og det tapet kan ikke måles i kroner og øre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde jo betale for dere også! Iallfall reisen og hotellet!

Anonymkode: 7254b...606

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er helt fair at han betaler litt for reisen deres også jeg, dersom han har midler såklart. Spesielt om dette ikke er en tur dere hadde reist på i utgangspunktet hvis det ikke var for at dere må være med faren deres.

Anonymkode: 391c5...26c

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på hva han bør betale bare fordi han har demens. Gjør som dere ville gjort når han var frisk. Med mindre det er gjort noen annen avtale på forhånd, så er det rimelig at voksne mennesker betaler for sine egne billetter, mat og diverse de trenger eller vil ha når de reiser på tur sammen.

Anonymkode: 35937...55e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen forskjell på hva han bør betale bare fordi han har demens. Gjør som dere ville gjort når han var frisk. Med mindre det er gjort noen annen avtale på forhånd, så er det rimelig at voksne mennesker betaler for sine egne billetter, mat og diverse de trenger eller vil ha når de reiser på tur sammen.

Anonymkode: 35937...55e

Uenig.

Dersom man har erfaring med demens så ser man lett at en reise med en dement person neppe kan betegnes som en ferie. For å sette det på spissen burde TS hatt betalt for å følge på denne turen, men siden det er faren og søskenet også skal være med slik at det blir mulig med noe fritid så er det innafor at TS betaler noe selv. 

Anonymkode: 8a7f5...f8b

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle 3 voksne betaler for seg selv, hvorfor skal dere barna betale for faren deres? Jeg skjønner ikke en gang at dere spør? Men, hvis dere ønsker å gi turen som gave til deres far, ja, da kan dere gjerne spleise på hans reise. 

Anonymkode: 9f6fb...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gladelig tatt med pappa på en siste ferietur. Hadde ikke kunne betalt for han, men hadde aldri tatt meg betalt for å ta han med. 

Anonymkode: c3a8f...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Mente ikke at vi skal betale for han, men om det er innafor å be om at han kanskje betaler fly eller hotell for oss.. 

Det er ikke en tur vi i utgangspunktet hadde dratt på. Vi har planlagt en annen tur senere i år, men vil gjerne reise med pappa igjen.. tror det er nå, eller så blir det ikke noe av. Men i utgangspunktet reiser vi for han gjerne vil dit. Og vi vil gjøre noe fint og hyggelig sammen med han. 

Anonymkode: c99c1...02d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, hvis faren deres har mer enn nok penger, og selv er inneforstått med at han spanderer f.eks. flybillettene for dere, synes jeg det er helt fair at dere får flybillettene dekket av ham.

Anonymkode: a22cd...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS, hvis faren deres har mer enn nok penger, og selv er inneforstått med at han spanderer f.eks. flybillettene for dere, synes jeg det er helt fair at dere får flybillettene dekket av ham.

Anonymkode: a22cd...4eb

Ts her. Han har nok penger, så det er ikke et problem. Tenkte kanskje heller på hotellet, hotellet han er vant til å bo på er en del dyrere enn jeg og samboer vanligvis velger 🙈 

Anonymkode: c99c1...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 17.14):

Ts her. Han har nok penger, så det er ikke et problem. Tenkte kanskje heller på hotellet, hotellet han er vant til å bo på er en del dyrere enn jeg og samboer vanligvis velger 🙈 

Anonymkode: c99c1...02d

Når det er en tur dere først og fremt reiser på for hans del, og han har høyere krav til standard enn dere synes jeg faktisk det er helt innafor at faren deres i hvert fall betaler hotell.

Anonymkode: 51e8c...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det sånn at alle betaler for sin billett, og at han spanderer middag osv. Så passer dere på at han ikke går seg bort/ blir ranet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...