Gå til innhold

Samboer som lager usunn mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min insisterer på å lage middag halvparten av gangene. Problemet er at han lager så usunn mat. Aldri en grønnsak eller salat i siktet!

Blir kvalm av maten hans, men han skjønner ikke problemet. Jeg vil heller ikke at barna våre skal vokse opp med sånn mat. Har prøvd å få igjennom at bare jeg lager maten, men det vil han ikke. 

Han lager bare pizza, hamburger og nachos. Vi hadde en stor krangel om dette, som endte med at han skulle skjerpe seg. Neste middag han lagde slo han til med laks, hvit pasta og masse ostesaus på. Ja, det var jo en endring med fisk da. Men jeg synes det blir feil å ikke ha grønnsaker og å lage fet saus til.

Hva synes dere? Er det for mye forlangt med grønnsaker til middag?

Anonymkode: f94d5...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsakene bør jo være minst 50% av måltidet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere som foreldre er jo ansvarlige for at barna får i seg 5 om dagen, så ja. Men det er mye verre her at far tydelig verken liker grønnsaker eller ser barna som verdifulle nok til å ta seg sammen og late som de neste 18-25 årene av sitt liv enn at han lager pizza.

For deri ligger problemet med foreldre som velger å være dårlige modeller - de sier i klartekst at de ikke bryr seg nok om egne unger til å velge å være et ok menneske for deres skyld (og barna både hører og forstår den beskjeden, barn er små mennesker, ikke dumme mennesker).

Spørsmålet mitt, ts, er jo dette: hvordan klarte du å overse dette i det som må ha vært årevis med parforhold og samliv før dere valgte å få barn? Og hvorfor tenkte ikke du på et tidligere tidspunkt «han her duger ikke for mine unger»?

Anonymkode: acb1b...811

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan både kjenne meg igjen i deg, og samtidig tenke at du ikke har rett til å bestemme altfor mye her. 

Motsatsen er jo om han skulle argumentere for at du skal droppe mengden grønnsaker når du lager mat. Du hadde neppe endret din matlaging? 

Du kan jo tilby å lage grønnsakene. Kanskje han ser poenget med dem etterhvert 

Anonymkode: f4558...f42

• Liker 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Grønnsaker bør være med for å gi barna gode vaner, samtidig må jeg si at mannen din er flink som prøver å dele på ansvaret. Hjemmelaget pizza og burger er det lett å servere med salat på siden. Min mann og jeg lager middag sammen i helgen. Det er koselig❤️

Skrevet

Tilby deg å lage tilbehøret

Anonymkode: 702e9...15c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere ikke sette dere ned sammen på f.eks søndagene og planlegge neste ukes middager? Så kan dere også bli enige om hvem som lager hva.

Anonymkode: b7845...23f

• Liker 3
Skrevet

Hva med å ordne ukesplanlegger der man fører inn hvilke middager man skal lage i løpet av uka? Da kan dere to bli enige. Samt hvis han skal lage middag er han nødt til å forholde seg til det som er planlagt. 

Anonymkode: 2761f...e7e

• Liker 2
Skrevet

Er han overvektig?

Anonymkode: e9885...5e2

Skrevet

Går jo ann for deg å lage tilbehør en salat ordne noen grønsaker ved siden. Behøver ikke lage 3 verdenskrig.

Ser bare hos svigers. Svigerfar vokste opp med eneste fast grønsaker var potet  så var det noe gulrot og kål når det var på høsten. Ellers ingenting. Årsak de bodde slik til at slikt ikke var lett, pluss at mor hans døde under fødsel så der stod en far på 1940 tallet med 5 barn i alderen nyfødt til 6 år. Derfor så spiser han lite av det  men svigermor kokker opp noen grønsaker eller lager en salat inntil.

Anonymkode: 14a25...91b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er han overvektig?

Anonymkode: e9885...5e2

Ja! Minst 30 kg for mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Minst 30 kg for mye. 

Flott at han påfører barna samme skjebne...

Anonymkode: 2bf18...699

• Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja! Minst 30 kg for mye. 

Da heller jeg mot at han for egen helses skyld bør skifte ut pasta burger og pizza med salat og supper med rent kjøtt og grønnsaker. Snakk om det etter barna har sovnet og trå varsomt. Ha fokus på helse fremfor utseende. Fedme kan også gå i arv. Hvis han er eldre enn 40 risikerer han diabetes og høyt kolesterol/ blodtrykk.

Skrevet

En voksen mann, spesielt en som er pappa i tillegg, bør klare å lage mer enn 3 middagsretter. Det han lager kan være lørdagskos, det er ikke hverdagskost. En middag skal bestå av protein, karbohydrat, grønnsaker/salat og en saus. Han får lese oppskrifter på internett eller lese seg opp på annet vis. 

Anonymkode: 7ed3d...35a

• Liker 3
Skrevet

Foreslå at han fortsetter å lage de samme rettene men litt mindre volum og at dere har rå grønnsaker ved siden av. Agurk, tomat, paprika, avokado, mais osv alt mulig som man har i salat som smaker godt rått og bare kan kuttes opp ved siden av :)

Anonymkode: 78098...962

• Liker 2
Skrevet

Mannen min liker ikke grønnsaker heller med mindre det er i en saus/moset eller liknende😅 Eneste jeg er glad for er at han spiser salat. Så da får vi noe grønt der fra. Men skal ærlig innrømme at jeg selv knapt gidder lage kjedelige kokte grønnsaker som bare jeg spiser. 1 åringen vår spiser ikke noe av det jeg tilbyr som er grønnsaker med mindre det er i en saus og ikke biter. Jeg har forsøkt oftere å lage grønnsaker pga barnet. Men det blir ikke spist. Spiser frukt og noe bær. Kan smake på Agurk, tomat og liknende men spyttes ut igjen. Frykter barnet blir som faren...

Anonymkode: dd36c...816

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan både kjenne meg igjen i deg, og samtidig tenke at du ikke har rett til å bestemme altfor mye her

Motsatsen er jo om han skulle argumentere for at du skal droppe mengden grønnsaker når du lager mat. Du hadde neppe endret din matlaging? 

Du kan jo tilby å lage grønnsakene. Kanskje han ser poenget med dem etterhvert 

Anonymkode: f4558...f42

Det er da en selvfølge at man skal ha grønnsaker til hvertfall barna om en ikke liker det selv! Du kan ikke sammenlikne dette.... Han er foreldre, og har ansvar for at barna får i seg riktig næring!

Anonymkode: 88956...8e2

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler med mannen din, men vi fikk stort sett servert kokte grønnsaker hos oss. Da jeg flyttet ut og begynte å dampe eller woke dem ble det helt annerledes. Hva med å møtes på midten? Lag type mat som biffsnadder med paprika og løk eller moussaka på potetbase i stedet for aubergine, og lag salat som tilbehør. Pizza usunt? Fullkornsdeig, og grønnsakstopping? Hvitløk, ruccola, paprika, løk? Japansk og thailandsk mat har mye godt og sunt med gode makroer. Jeg spiser peneng og tom kha og pad krao prao så ofte at snart blir passet mitt ikke norsk lenger. Ikke glem bambusskudd og asparges! Brokkolini til entrecôte er bare... mmm!!

• Liker 2
Skrevet

Synes det skal være grønnsaker til alle måltider. 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 stivelse, 1/3 grønnsaker er en bra tommelfingerregel, om du ikke skal ned i vekt, da kan halve middagstallerkenen være grønnsaker; en aktiv og/eller undervektig person bør dekke halve tallerkenen med stivelse. 

Men det er ufint og dumt og kunnskapsløst å kalle fet mat "usunn". Faktisk er det dumt og kunnskapsløst å dele matvarer inn i "sunt" og "usunt" - om en akk så vanlig. Alle matvarer har en næringsprofil, og den som spiser, kan sette sammen et sunt kosthold fra et bredt spekter av matvarer.

Anonymkode: 697fe...e5c

• Liker 1
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv. X laget også kun usunn mat. Som å krangle med en ungdom 😂. Etter at jeg flyttet og lagde mat til meg selv, har gått ned i vekt, ca 12 kilo. Jeg har dog stabilisert meg. Noen kilo ned, og har et sunt kosthold etterpå. Nå sier jeg ikke at du skal gå ifra samboeren din. Men ta den vanskelige samtalen. Lever han i tenårene, eller vil han være voksen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...