Gå til innhold

Hva mer kan man gjøre annet enn middag i et rådhusbryllup?


L1n1ta

Anbefalte innlegg

Så var det dette rådhusbryllupet da.
Vi landet på fotografering før vielsen etter mange gode tips herfra, men så er spm.. Hva kan vi gjøre etter middag?
Vi skal gifte oss kl 14:00, så blir det sikkert en time med bilder med familie osv før noen må kjøre hjem barn m.m. Tenkte middag på restaurant kl 17:00. Vi har jo ingen mingleplass, så hva kan vi gjøre bl.a mellom kl 15-17 og etter middag? Tipper jo den kanskje varer til senest kl 20. Drar man bare hjem hver for seg? Drar man ut? Hva med de gamle? Noen som har erfaring eller forslag? Vi har kun erfaring med kirkebryllup eller borgelig vielse på lokalet, det samme gjelder de rundt oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i ét bryllup med tilsvarende tidsplan. Da hadde de leid en bowlinghall til de timene. 

Jeg ville dra hjem etter middagen. 

Anonymkode: fd74b...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært med på ett "rådhusbryllup" Dvs det var et tinghusbryllup. 

Men da var vel seremonien over på type 15 minutter, og så tok det 10 minutter å ta noen få bilder på trappa utenfor.

Brudeparet dro på fotografering, og vi gjestene dro rett til festlokalet der det var middag senere. 
Det var ikke med noen barn, og i så fall ville de blitt kjørt hjem mens brudeparet var på fotografering. 

Hvorfor tenker dere at det er lurt å vente med middagen helt til 17.00 hvis dere og gjestene er i nærheten, og dere egentlig bare kunne gått rett dit med en gang? 
Om dere ville ha fest og at alle ble lenge, så burde dere jo leid et lokale til det. 

Om det bare er middag med de nærmeste, så er det jo det som er hele feiringen. Da trenger dere egentlig ikke noe "opphold" mellom der. 

Anonymkode: cff5c...deb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har kun vært med på ett "rådhusbryllup" Dvs det var et tinghusbryllup. 

Men da var vel seremonien over på type 15 minutter, og så tok det 10 minutter å ta noen få bilder på trappa utenfor.

Brudeparet dro på fotografering, og vi gjestene dro rett til festlokalet der det var middag senere. 
Det var ikke med noen barn, og i så fall ville de blitt kjørt hjem mens brudeparet var på fotografering. 

Hvorfor tenker dere at det er lurt å vente med middagen helt til 17.00 hvis dere og gjestene er i nærheten, og dere egentlig bare kunne gått rett dit med en gang? 
Om dere ville ha fest og at alle ble lenge, så burde dere jo leid et lokale til det. 

Om det bare er middag med de nærmeste, så er det jo det som er hele feiringen. Da trenger dere egentlig ikke noe "opphold" mellom der. 

Anonymkode: cff5c...deb

Tenker egentlig middag kl 17 kun fordi det føles veldig tidlig kl 15, men det er kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på bryllupsfesten avhengig av om vielsen er i kirka eller på rådhuset?

Ser ingen grunn til at det skal være det. Stor bryllupsfest er ikke forbeholdt de som velger kirkevielse.

Anonymkode: 29a4a...bcb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har egentlig aldri vært forskjellig fra andre bryllup jeg har vært i. 

Etter vielsen er det litt egentid. Noen slapper av på hotellrom, eller hjemme om de bor i byen, mange setter seg et sted og tar et glass eller en kaffe.

Så er det bryllupsfest. Det er vanlig å leie lokale, eller chambre separe på restaurant, slik at man kan holde taler, spise bryllupskake, og mingle etterpå. 

Men om du kun ønsker en middag er jo det også ok. Da avsluttes jo kvelden naturlig litt tidligere. 

Anonymkode: 1d519...b29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har egentlig aldri vært forskjellig fra andre bryllup jeg har vært i. 

Etter vielsen er det litt egentid. Noen slapper av på hotellrom, eller hjemme om de bor i byen, mange setter seg et sted og tar et glass eller en kaffe.

Så er det bryllupsfest. Det er vanlig å leie lokale, eller chambre separe på restaurant, slik at man kan holde taler, spise bryllupskake, og mingle etterpå. 

Men om du kun ønsker en middag er jo det også ok. Da avsluttes jo kvelden naturlig litt tidligere. 

Anonymkode: 1d519...b29

Vi skal ha bryllupsfesten 2 uker senere med kun venner, så dette blir nok middag med bryllupstaler, kake osv med kun familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L1n1ta skrev (2 minutter siden):

Vi skal ha bryllupsfesten 2 uker senere med kun venner, så dette blir nok middag med bryllupstaler, kake osv med kun familie. 

Da ville jeg nok bare gått for chambre separe på restaurant, med mange retter slik at det varte en stund. Og pause mellom vielse og middag. 

Anonymkode: 1d519...b29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, L1n1ta said:

Tenker egentlig middag kl 17 kun fordi det føles veldig tidlig kl 15, men det er kanskje ikke det?

3 minutter siden, L1n1ta said:

Vi skal ha bryllupsfesten 2 uker senere med kun venner, så dette blir nok middag med bryllupstaler, kake osv med kun familie. 

Jeg ville endre planen til vielse sist på formiddagen og bryllupslunsj med familien umiddelbart etterpå. Jeg synes det blir rart med flere timers ventetid mellom vielse og mat, når gjestene ikke har et sted å oppholde seg og det heller ikke er «bryllupsfesten» man venter på.  

 

Anonymkode: fd74b...894

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville endre planen til vielse sist på formiddagen og bryllupslunsj med familien umiddelbart etterpå. Jeg synes det blir rart med flere timers ventetid mellom vielse og mat, når gjestene ikke har et sted å oppholde seg og det heller ikke er «bryllupsfesten» man venter på.  

 

Anonymkode: fd74b...894

TS skriver at mange skal kjøre hjem barn før middag, så familien bor i nærheten. 

Da er det helt innafor å ha vielse midt på dagen, slik at barna også får vært med. Så pynte seg litt ekstra for middag på kvelden. 

Anonymkode: 1d519...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar og synspunkt! Får gå litt i tenkeboksen, har heldigvis litt tid igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2024 at 11:03 AM, AnonymBruker said:

TS skriver at mange skal kjøre hjem barn før middag, så familien bor i nærheten. 

Da er det helt innafor å ha vielse midt på dagen, slik at barna også får vært med. Så pynte seg litt ekstra for middag på kvelden. 

Anonymkode: 1d519...b29

Jeg har bare svart på hva jeg selv ville gjøre i en tilsvarende situasjon, ikke ytret noe om hva jeg mener er «innafor» eller ikke.

TS virker til å anse vielsesdagen som en dag for familien, hvor de skal ha en mer rolig markering etter vielsen. Sånn i motsetning til «bryllupsfesten» med venner to uker senere.

Skal det først deles opp på den måten, ville jeg prioritere familiens behov og gjøre vielsesdagen ultimativt familie-venlig. Det nevnes både folk med småbarn, og 90-åringer i den andre tråden. Fellesnevner her er at det er fantastisk når man kan avslutte ved 15-tiden og gå hjem i seng. Derfor ville jeg gjøre akkurat det - vielse på formiddagen etterfulgt av lunsj - i stedet for et dagslangt arrangement med ettermiddagsvielse og sen middag. 

Bare min mening. 

 

Anonymkode: fd74b...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart å ta fotograferingen før vielsen, hvis ikke planen er å reise rett over til det lokalet man skal spise, og ta maten der. 

Særlig om man har planer om å ha fest to uker senere. For da er det jo ikke nødvendig å ha en stor markering etter bryllupet. 

Jeg ville definitivt bestilt restauranten tidligere, og så gått for å reise sammen mellom seremoni og lokale. 

Om det er barn som må hjem, så kan dere jo mingle litt på restauranten før de som kjører barna hjem kommer tilbake. 

Anonymkode: cff5c...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...