Gå til innhold

Fikk vite at fester for graven bestemmer gravstein. Stemmer det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det den som er fester for graven som bestemmer/har det siste ordet når det gjelder valg av gravstein?

Gravsteinsbutikken fortalte at det er kun den som er fester som kan bestille og avgjøre hvordan gravsteinen blir seende ut.

Anonymkode: 60a43...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se for meg noe annet, nei.

Anonymkode: 1043b...59f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er 4 stk i familien som har litt ulike ønsker for utseendet på steinen så kan festeren skjære gjennom å si at "slik og slik blir det"?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så hvis det er 4 stk i familien som har litt ulike ønsker for utseendet på steinen så kan festeren skjære gjennom å si at "slik og slik blir det"?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Ja, noe annet er lite gjennomførbart.

Anonymkode: 1043b...59f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra Lovdata: 

§ 15.Festerens rettigheter og plikter.

Festeren har rett til å bestemme hvem som skal gravlegges i graven og forsyne graven med gravminne samt ellers rå over den, om ikke annet følger av gjeldende bestemmelser. Festeren har plikt til å holde graven i hevd.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det står i loven så vil vel de fleste etterlatte ta en felles avgjørelse i fred og fordragelighet. 

Anonymkode: 0fae0...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ingen blir enige så må jo noen ha ansvar for å skjære igjennom.

Anonymkode: 339ed...94b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om det står i loven så vil vel de fleste etterlatte ta en felles avgjørelse i fred og fordragelighet. 

Anonymkode: 0fae0...c44

Det er vel nok av familier hvor dødsfall fører med seg masse konflikter, rundt arv og alt mulig annet… så om de fleste klarer dette, så er det likevel ikke alle…

Anonymkode: 72ef7...6ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, noe annet er lite gjennomførbart.

Anonymkode: 1043b...59f

Men da blir det jo lett konflikter?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da blir det jo lett konflikter?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Det blir vel lettere konflikt om fire stykker står steilt på sitt og ingen har makt til å skjære gjennom.

Uansett, har msn festet en grav, disponerer man den så lenge man betaler festeavgiften. På samme måte som om det er annen jord man har festekontrakt på.

Anonymkode: 1043b...59f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir vel lettere konflikt om fire stykker står steilt på sitt og ingen har makt til å skjære gjennom.

Uansett, har msn festet en grav, disponerer man den så lenge man betaler festeavgiften. På samme måte som om det er annen jord man har festekontrakt på.

Anonymkode: 1043b...59f

Er det den som er fester som må betale også?

Deles ikke festeavgiften mellom familien, som feks gjenlevende søsken eller avdødes barn?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det den som er fester som må betale også?

Deles ikke festeavgiften mellom familien, som feks gjenlevende søsken eller avdødes barn?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Nei, fester får fakturaen. 

Anonymkode: 2fa62...c0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det den som er fester som må betale også?

Deles ikke festeavgiften mellom familien, som feks gjenlevende søsken eller avdødes barn?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Det er vanligvis ikke festeavgift de 20 første årene. Hvis man ikke steller gravstedet selv, kan fester betale for denne tjenesten. 

Anonymkode: 80453...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så hvis det er 4 stk i familien som har litt ulike ønsker for utseendet på steinen så kan festeren skjære gjennom å si at "slik og slik blir det"?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Hvis man først har blitt enige om hvor avdøde skal begraves og hvem som skal feste gravstedet, har man også bestemt hvem som kan fatte videre beslutninger.

Anonymkode: 80453...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det den som er fester for graven som bestemmer/har det siste ordet når det gjelder valg av gravstein?

Gravsteinsbutikken fortalte at det er kun den som er fester som kan bestille og avgjøre hvordan gravsteinen blir seende ut.

Anonymkode: 60a43...0e7

Hm.. jeg har bestilt to ganger i fra gravstein24.no og hvem som er fester har ikke vært et spørsmål engang..

I min familie har jeg fikset det, fått akseptert ordren av mine nærmeste og så har jeg bare bestilt steinene. Og så har vi delt fakturaene.

Festeavgiften kommer fra kirke/ begravelsesbyrået.

Jeg anbefaler dem mer enn gjerne! 

Anonymkode: 790a1...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det den som er fester som må betale også?

Deles ikke festeavgiften mellom familien, som feks gjenlevende søsken eller avdødes barn?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Festeavgiften blir sendt i en faktura. Til nærmeste arving,.

Er dere oppegående så deler dere på det. 

Anonymkode: 790a1...e71

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 23.04):

Hm.. jeg har bestilt to ganger i fra gravstein24.no og hvem som er fester har ikke vært et spørsmål engang..

I min familie har jeg fikset det, fått akseptert ordren av mine nærmeste og så har jeg bare bestilt steinene. Og så har vi delt fakturaene.

Festeavgiften kommer fra kirke/ begravelsesbyrået.

Jeg anbefaler dem mer enn gjerne! 

Anonymkode: 790a1...e71

Det er fordi gravstein24 tenker kun profitt og driter i reglene som er på gravstedet. Har slitt en del med det gjennom jobben for å si det slik.  

Anonymkode: 907db...0c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 22.55):

Hvis man først har blitt enige om hvor avdøde skal begraves og hvem som skal feste gravstedet, har man også bestemt hvem som kan fatte videre beslutninger.

Anonymkode: 80453...8ff

Og det er?

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 23.07):

Festeavgiften blir sendt i en faktura. Til nærmeste arving,.

Er dere oppegående så deler dere på det. 

Anonymkode: 790a1...e71

Familien mener at graven kan tømmes om 20 år slik at vi slipper festeavgift!

Har du hørt noe så groteskt?

De skjønner ikke hvorfor vi skal stelle og betale på forskudd grav utover 20 år, og at en liten plate på en minnelund hadde vært bedre.🤔

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Familien mener at graven kan tømmes om 20 år slik at vi slipper festeavgift!

Har du hørt noe så groteskt?

De skjønner ikke hvorfor vi skal stelle og betale på forskudd grav utover 20 år, og at en liten plate på en minnelund hadde vært bedre.🤔

Ts

Anonymkode: 60a43...0e7

Det er ikke sånn at knokkelrestene fjernes etter 20 år. Hvis graven skal brukes igjen, så graves restene lenger ned og ny kiste eller urne blir satt over.

Det er mange familier som velger minnelund, ofte der avdøde ikke hadde egne barn som kan stelle graven, så det er ikke noe unaturlig i det.

Selv fester jeg flere graver, men regner med at noen vil bortfalle når jeg blir borte. Forventer ikke at familien ønsker å betale for oldeforeldre og tippoldeforeldre som døde lenge før de ble født.

Anonymkode: ca5ae...c30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...