Gå til innhold

hvis man skal overleve på færrest mulig matvarer? hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egg inneholder vel alle næringsstoffene kroppen trenger, bortsett fra C-vitaminer, så man burde i så fall kombinere med for eksempel appelsiner / klementiner eller noe. 

Noe mer man burde tenke på da? 😀 

Anonymkode: c0feb...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 

Noe mer man burde tenke på da? 😀 

Anonymkode: c0feb...2ba

Fiber? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt for fiber og karbo, poteter inneholder også vitamin c. 

Anonymkode: d161f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyalt tankeeksperiment som jeg funderte mye på da jeg var tretten-fjorten.

Men det er uansett ikke noe man trenger å bekymre seg over. Det finnes en hel rekke essensielle næringsstoffer, men ingen essensielle matvarer. Forskjellige matvarer har forskjellige næringsprofiler. Et sunt kosthold er variert, og jo mer variert, jo bedre.

Det er derfor ikke mulig å gi noe definitivt eller utfyllende svar. Hva er forresten "en matvare"? Kan jeg velge "salat"? Da gjør jeg det, for man kan putte hva man vil i en salat.

Et poeng som mange glemmer, er at ensformige dietter er gørrkjedelige, og man vil se seg om etter grunner til å ikke gå på dem. Hvis målet er å spise sunt, bør man derfor ta sikte på å få inn så mange forskjellige matvarer som mulig, ikke hvordan man kan klare seg med så som mulig.

Anonymkode: 317f3...4e0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gøyalt tankeeksperiment som jeg funderte mye på da jeg var tretten-fjorten.

Men det er uansett ikke noe man trenger å bekymre seg over. Det finnes en hel rekke essensielle næringsstoffer, men ingen essensielle matvarer. Forskjellige matvarer har forskjellige næringsprofiler. Et sunt kosthold er variert, og jo mer variert, jo bedre.

Det er derfor ikke mulig å gi noe definitivt eller utfyllende svar. Hva er forresten "en matvare"? Kan jeg velge "salat"? Da gjør jeg det, for man kan putte hva man vil i en salat.

Et poeng som mange glemmer, er at ensformige dietter er gørrkjedelige, og man vil se seg om etter grunner til å ikke gå på dem. Hvis målet er å spise sunt, bør man derfor ta sikte på å få inn så mange forskjellige matvarer som mulig, ikke hvordan man kan klare seg med så som mulig.

Anonymkode: 317f3...4e0

Ikke alle dette gjelder for. Jeg selv synes mat er kjeeeedelig,og lever gjerne på samme rett i flere uker. Blir ikke lei...Spiser igrunnen bare for å overleve.

Anonymkode: 50d7a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg

Fisk (om du regner all fisk): hvit fisk (jod), makrell i tomat (omega3)

C-vit (da det eneste egg ikke inneholder: potet, paprika, solbær, jordbær

Fiber som korn, grøt, knekkebrød 

D-vit: være ute og melk 

Jern: spinat, leverpostei, rødt kjøtt 

Generelt vitaminer og antioksidanter: bær, frukt, grønnsaker. 

Hvis man vil holde seg til færre varer: egg og noe med c-vit. 

Nå har jeg svart utifra matvarer man kan stå for selv i Norge om man vil være selvforsynt.

Anonymkode: c0054...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paprika (gul og orange mest)  har mange ganger mer c vitamin enn klementiner/appelsiner. 

Anonymkode: bb5bd...7b9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange på carnivore som spiser kun biff og har god helse. Biff er komplett ernæring. Man må bare passe på at man velger fete stykker så man får i seg nok fett.

Biff har til og med c-vitamin. Ikke mye, men nok når man ikke spiser karbohydrater. Jo mer karbohydrater man spiser, jo dårligere virker c-vitaminet så du må spise mer c-vitamin. Så når man ikke spiser karbohydrater så trenger man veldig lite c-vitamin. 

Det er også gjort en studie på to antropologer som hadde levd med inuittene og kom tilbake til "sivilisasjonen" og fortalte at inuittene ikke spiste planter og de hadde god helse. Folk trodde ikke på dem, og antropologene sa seg derfor villig til å bli med på en studie. De var under konstant overvåkning på sykehus de første månedene fordi folk trodde det var helseskadelig å spise bare animalsk, og den konstante overvåkningenn var fordi folk ikke trodde at de kom til å holde seg til kostholdet. Etter de første månedene fikk de lov til å dra hjem og studien fortsatte så i nesten ett år til. Alle testene var fine.

Anonymkode: 6f893...87d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Paprika (gul og orange mest)  har mange ganger mer c vitamin enn klementiner/appelsiner. Anonymkode: bb5bd...7b9

    Rød paprika har visst mest og den er i min kost hele tiden. En god c-vitaminbombe! ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Egg

Fisk (om du regner all fisk): hvit fisk (jod), makrell i tomat (omega3)

C-vit (da det eneste egg ikke inneholder: potet, paprika, solbær, jordbær

Fiber som korn, grøt, knekkebrød 

D-vit: være ute og melk 

Jern: spinat, leverpostei, rødt kjøtt 

Generelt vitaminer og antioksidanter: bær, frukt, grønnsaker. 

Hvis man vil holde seg til færre varer: egg og noe med c-vit. 

Nå har jeg svart utifra matvarer man kan stå for selv i Norge om man vil være selvforsynt.

Anonymkode: c0054...cde

Noen kommentarer her.

Fiber: ikke essensielt og heller ikke nødvendig for god helse. For min tarmhelse så har jeg kuttet det ut. Det var ganske ubehagelig å ha konstant diaré, gitt...

Jern: Du tar opp 0-1% av jernet i spinat, så spinat (og alle andre planter) er veldig dårlige kilder til jern. Til sammenligning tar du opp ca 20% av jernet som er i en biff.

Anonymkode: 6f893...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det var en kar på "Der ingen kunne tro at nokon kunne bu", eller et tilsvarende program som spiste to egg og en stekt løk til to måltider pr dag, og hadde gjort det "bestandig", og var sunn som en fole! 

Løk har C-vit og en hel del andre næringsstoffer, så jeg tror den ville suplert egget mer enn appelsin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Spis i sesong og ikke bearbeide kjøttprodukter.

Meieriprodukter, kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, havregryn og vann. 

Trenger i grunn ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (3 timer siden):

Jeg mener det var en kar på "Der ingen kunne tro at nokon kunne bu", eller et tilsvarende program som spiste to egg og en stekt løk til to måltider pr dag, og hadde gjort det "bestandig", og var sunn som en fole! 

Løk har C-vit og en hel del andre næringsstoffer, så jeg tror den ville suplert egget mer enn appelsin. 

Håper han spiste mer enn det, jeg hadde sultet på fire egg og to løk om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 5.57):

Jeg vet om mange på carnivore som spiser kun biff og har god helse. Biff er komplett ernæring. Man må bare passe på at man velger fete stykker så man får i seg nok fett.

Biff har til og med c-vitamin. Ikke mye, men nok når man ikke spiser karbohydrater. Jo mer karbohydrater man spiser, jo dårligere virker c-vitaminet så du må spise mer c-vitamin. Så når man ikke spiser karbohydrater så trenger man veldig lite c-vitamin. 

Det er også gjort en studie på to antropologer som hadde levd med inuittene og kom tilbake til "sivilisasjonen" og fortalte at inuittene ikke spiste planter og de hadde god helse. Folk trodde ikke på dem, og antropologene sa seg derfor villig til å bli med på en studie. De var under konstant overvåkning på sykehus de første månedene fordi folk trodde det var helseskadelig å spise bare animalsk, og den konstante overvåkningenn var fordi folk ikke trodde at de kom til å holde seg til kostholdet. Etter de første månedene fikk de lov til å dra hjem og studien fortsatte så i nesten ett år til. Alle testene var fine.

Anonymkode: 6f893...87d

Biff gir ikke komplett av næringene.Ved å  kun spise spise kjøtt vil man få i seg for lite folfat, C, D- og E-vitamin, fiber, kalsium, kalium og antioksidanter. Og for å ikke glemme at for mye rødt kjøtt er knyttet til kreft spesielt tarmkreft. Og den forskningen du snakker om er ikke særlig god som et bevis. Det er snakk om to personer i ett år

Anonymkode: 23bad...a44

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 1.31):

Paprika (gul og orange mest)  har mange ganger mer c vitamin enn klementiner/appelsiner. 

Anonymkode: bb5bd...7b9

Greit nok pr 100g, men man spiser sjeldent 200 gr paprika som man gjør med f.eks en 200gr appelsin.

Anonymkode: 1b9d8...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 14.47):

Biff gir ikke komplett av næringene.Ved å  kun spise spise kjøtt vil man få i seg for lite folfat, C, D- og E-vitamin, fiber, kalsium, kalium og antioksidanter. Og for å ikke glemme at for mye rødt kjøtt er knyttet til kreft spesielt tarmkreft. Og den forskningen du snakker om er ikke særlig god som et bevis. Det er snakk om to personer i ett år

Anonymkode: 23bad...a44

Storfekjøtt inneholder nok av alle vitaminer og mineraler. Disse grensene er satt etter et kosthold som inkluderer mye planter. De fleste planter inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler fra mer næringsrike kilder. Antinæringsstoffer er stoffer som fytinsyre, oksalsyre, tanniner, proteasehemmere, lektiner. 

Se for eksempel hva planter gjør med opptaket av sink fra østers:

zinc.jpg

Animalsk inneholder også vitaminer og mineraler i former som er mer tilgjengelig for opptak, altså høyere biotilgjengelighet. For eksempel tar vi opp ca 20% av jern fra storfekjøtt, men bare 0-1% av jernet som er i spinat.

Folat (B9) er det i storfekjøtt og i høy biotilgjengelighet. 

C-vitamin får man i seg nok av ved å spise kun storfekjøtt. Som sagt, det inneholder c-vitamin. Men små mengder. Men det er nok hvis man spiser kun storfekjøtt fordi da spiser man ikke karbohydrater. Merkelig nok er det ingen på carnivore som får skjørbuk når de spiser kun animalsk. ;)  En slik mangel skulle vist seg etter noen uker. C-vitamin er vannløselig og kan derfor ikke langtidslagres i kroppen.

D-vitamin er det få matvarer som inneholder... det er meningen vi skal få det fra sola. Hvilke planter mener du man kan komplementere med for å få i oss D3? Det finnes ingen planter med D3.

E-vitamin er det i nok av i storfe. Kjøtt inneholder den mest aktive formen for e-vitamin, alfa-tokofenol. 

Fiber er ikke essensielt, og heller ikke nødvendig for god helse. 

Kalsium er mer komplisert enn bare rent kalsium. Ren kalsium-mangel er sjelden. Det er andre faktorer som spiller inn på opptaket av kalsium. Man må se på ko-faktorene og ko-enzymene som påvirker kalsium. For eksempel trenger man nok d-vitamin (sol), k2-vitamin, magnesium, sink og CoQ10. K2 finnes ikke naturlig i planteriket, kun i animalsk. Sink og CoQ10 er det definitivt mest av i animalsk. Og kjøtt har ikke antinæringsstoffer, så opptaket er mye høyere fra kjøtt enn fra planter.

Kalium er også mer komplisert enn bare rent kalium. Her trenger du også CoQ10 og magnesium. Og kjøtt har ikke antinæringsstoffer, så opptaket er mye høyere fra kjøtt enn fra planter.

Antioksidanter finner man jo i kjøtt og de virker veldig godt. Det er mange som feilaktig tror at antioksidanter kun finnes i planter.

Og rødt kjøtt er "knyttet" til kreft fordi folk flest i vesten tror at rødt kjøtt er usunt, så derfor kutter helsebevisste mennesker ut og ned på rødt kjøtt, mens mennesker som ikke bryr seg så mye om helsa spiser mer rødt kjøtt. Det betyr ikke at det er en årsakssammenheng. Altså, det har aldri vært bevist at det å spise rødt kjøtt gir mer kreft.

Helsebevisste mennesker har mindre kreft fordi de trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spiser mindre ultraprosessert, flinkere til å få nok søvn, har gode sosiale relasjoner osv. Disse tingene mer enn veier opp for at de kutter ned på eller ut rødt kjøtt. Rødt kjøtt er aldri vært bevist å være usunt.

Langtidsvegetarianere har høyere forekomst av akkurat tarmkreft enn altetere, til tross for at de er mye mer helsebevisste. Det kan hende at rødt kjøtt øker risikoen for tarmkreft, og noe vegetarianerne spiser mer av enn altere øker risikoen for tarmkreft enda mer. Men det er i alle fall ikke belegg for å påstå at rødt kjøtt er noe man bør holde seg unna av for tarmkreftrisiko.

Observasjonsstudier kan aldri bevise årsakssammenheng, fordi mennesker er komplekse. Men det er veldig interessant når en observasjonsstudie viser at helsebevisste mennesker er mindre sunne på et område enn når de er sunnere. Man skulle jo tro at summen av alt det de gjør forskjellig fra ikke-helsebevisste var positiv.

Forskningen jeg nevnte i forrige innlegg er jo god som bevis når den viser at de ikke fikk noen næringsmangler og at de hadde god helse etter over ett år med carnivore.

Anonymkode: 6f893...87d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 20.35):

Ikke alle dette gjelder for. Jeg selv synes mat er kjeeeedelig,og lever gjerne på samme rett i flere uker. Blir ikke lei...Spiser igrunnen bare for å overleve.

Anonymkode: 50d7a...359

Men da er det jo lite til intet å lure på. 
1. slå opp myndighetenes kostholdsråd og kopier dem over til din diett
2. siden smak betyr mindre for deg enn næring så velger du dersom å bruke minst mulig penger ER viktig den billigste kilden til «protein» du kan finne (tørre bønner/linser/erter) og så fortsetter du med å velge den billigste enkelt tilgjengelige kilden til næring innen alle kostholdsrådene.
3. og så repeterer du i årevis. 

Verdt å merke seg her er at moderne kosthold allerede ER ekstremt lite variert. Og at denne mangelen på variasjon antas by på negative helsemessige konsekvenser i hverdagen til de fleste av oss. Men selv om du snevrer ned ditt personlige kosthold til «ris&bønner med grønnsaker, av og til med fisk til, grøt til frokost» til hver eneste dag resten av ditt liv så er det kostholdet bare marginalt mindre variert enn folk flest sitt kosthold. Og trolig sunnere enn 90% av befolkningen sitt kosthold.

Anonymkode: f469b...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...