AnonymBruker Skrevet 22. februar #1 Del Skrevet 22. februar Begynte å trene styrke for ca 1 år siden og har aldri hatt så mye vondt/skader. Og jeg trener ikke veldig hardt! Trener ca 2-3 dager i uken. Først fikk jeg betennelse i en skulder, deretter hofter og nå rygg. Vet at jeg gjør øvelsene riktig, og får tips fra fysioterapeut. Har også hatt noen pt-timer. Men så snart jeg er bedre ett sted, så får jeg vondt et annet sted. Jeg er normalvektig kvinne på 39 år. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Anonymkode: 4cc7c...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #2 Del Skrevet 22. februar Jeg ville tatt en kikke på kostholdet ditt, om jeg var deg. Om du bruker proteinpulver eller -barer - kutt dem ut og spis heller sunnere alternativ og fullstendige måltider. Kutt sukker og raske karbohydrater. Ikke bruk energidrikk eller brus. Og få i deg nok omega3! Anonymkode: 73898...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #3 Del Skrevet 22. februar Og få i deg nok grønnsaker (i tillegg til rene proteiner, kjøtt, fisk, egg - og gode fettkilder, unngå soya-, solsikke- og maisolje). Anonymkode: 73898...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #4 Del Skrevet 22. februar Takk for svar. Glemte å nevne at samtidig som jeg begynte å trene, begynte jeg å spise sunnere. Altså normal, norsk mat med grønnsaker, kjøtt/fisk. Anonymkode: 4cc7c...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #5 Del Skrevet 22. februar trener du selv om du har en betennelse? Eller gir du degselv tid til å leges? Anonymkode: 5d33d...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville tatt en kikke på kostholdet ditt, om jeg var deg. Om du bruker proteinpulver eller -barer - kutt dem ut og spis heller sunnere alternativ og fullstendige måltider. Kutt sukker og raske karbohydrater. Ikke bruk energidrikk eller brus. Og få i deg nok omega3! Anonymkode: 73898...41a Den vanligste årsaken til betennelse i skulderen er ikke kostholdet, men overbelastning/feilbelastning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. februar #7 Del Skrevet 22. februar Har hatt samme trøbbelet, og nå er jeg så uendelig mye bedre etter at jeg begynte med en kombinasjon av bevegelighet/mobilitet og stabilitetstrening av skulder- og hofteledd. Har holdt på i 7 uker med dette 5 ganger per uke, og forskjellen er helt massiv. Skulderøvelsene mine tar 5 minutter og hofteøvelsene mine tar 15 minutter. Jeg varierer mellom å gjøre det i lunsjen, på kvelden, mens ungene spiser eller ser på TV, mens de bader etc. Bare når det passer, men jeg gjør et poeng ut av å ikke misse en dag. Samtidig med dette har jeg helt sluttet med alle øvelser som gjør vondt, slik at jeg rolig kan inkorporere dem senere. De to rundene mine er rett og slett bare øvelser jeg har snappet opp fra SquatUniversity, MovementByDavid, Tom Morrison og lignende på YouTube. Har også kommet på et par egne underveis. Så jeg anbefaler å sjekke ut disse kanalene 💯 Hovedfokuset bør være å øke bevegeligheten der den mangler, og så styrke og stabilisere over denne nye bevegeligheten. Er du veldig bevegelig og det fortsatt gir smerter, er ofte problemet mangel på stabilitet og kontroll. For eksempel har hip airplane virkelig vært en øyeåpner for meg: https://youtu.be/zNGpdD6ig4U?si=3S_FpbqjQPR8H6ae 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #8 Del Skrevet 22. februar Tusen takk for svar 😊 Gjør en del bevegelighetsøvelser, men kan sikkert bli enda flinkere. Anonymkode: 4cc7c...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for svar 😊 Gjør en del bevegelighetsøvelser, men kan sikkert bli enda flinkere. Anonymkode: 4cc7c...af0 Stikkordet er nok "stabilitet" her. Gjør ustabile øvelser som du må bruke masse muskulatur for å stabilisere hvis du allerede er fleksibel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 23. februar #10 Del Skrevet 23. februar On 2/22/2024 at 10:17 AM, AnonymBruker said: Begynte å trene styrke for ca 1 år siden og har aldri hatt så mye vondt/skader. Og jeg trener ikke veldig hardt! Trener ca 2-3 dager i uken. Først fikk jeg betennelse i en skulder, deretter hofter og nå rygg. Vet at jeg gjør øvelsene riktig, og får tips fra fysioterapeut. Har også hatt noen pt-timer. Men så snart jeg er bedre ett sted, så får jeg vondt et annet sted. Jeg er normalvektig kvinne på 39 år. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Anonymkode: 4cc7c...af0 Et spørsmål er hva du gjør når når skaden oppstår? Når du først merker litt ubehag. Har du vært hos fysioterapaut regner jeg med at mobilitetsproblemer ville vært avdekket. Hofte, rygg og skulder- problemer kan ha mange årsaker og av og til kan selv mobilitetsøvelser gjøre vondt verre. Spesielt om disse øvelsene treffer og trigger smerte på de utsatte stedene. Irritasjon kan lett gå over til en betennelse om man ikke gir stedet mulighet til helbredes ved å utsette det for mer stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Del Skrevet 23. februar On 2/22/2024 at 7:48 PM, Sandum.PT said: Har hatt samme trøbbelet, og nå er jeg så uendelig mye bedre etter at jeg begynte med en kombinasjon av bevegelighet/mobilitet og stabilitetstrening av skulder- og hofteledd. Har holdt på i 7 uker med dette 5 ganger per uke, og forskjellen er helt massiv. Skulderøvelsene mine tar 5 minutter og hofteøvelsene mine tar 15 minutter. Jeg varierer mellom å gjøre det i lunsjen, på kvelden, mens ungene spiser eller ser på TV, mens de bader etc. Bare når det passer, men jeg gjør et poeng ut av å ikke misse en dag. Samtidig med dette har jeg helt sluttet med alle øvelser som gjør vondt, slik at jeg rolig kan inkorporere dem senere. De to rundene mine er rett og slett bare øvelser jeg har snappet opp fra SquatUniversity, MovementByDavid, Tom Morrison og lignende på YouTube. Har også kommet på et par egne underveis. Så jeg anbefaler å sjekke ut disse kanalene 💯 Hovedfokuset bør være å øke bevegeligheten der den mangler, og så styrke og stabilisere over denne nye bevegeligheten. Er du veldig bevegelig og det fortsatt gir smerter, er ofte problemet mangel på stabilitet og kontroll. For eksempel har hip airplane virkelig vært en øyeåpner for meg: https://youtu.be/zNGpdD6ig4U?si=3S_FpbqjQPR8H6ae Takk for dette!! Jeg sliter med en del vondter selv, og har begynt så smått det er med mobilitetsøvelser og lignende. Skal sjekke ut de du har nevnt her Anonymkode: d04a0...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 23. februar #12 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 17.17): Begynte å trene styrke for ca 1 år siden og har aldri hatt så mye vondt/skader. Og jeg trener ikke veldig hardt! Trener ca 2-3 dager i uken. Først fikk jeg betennelse i en skulder, deretter hofter og nå rygg. Vet at jeg gjør øvelsene riktig, og får tips fra fysioterapeut. Har også hatt noen pt-timer. Men så snart jeg er bedre ett sted, så får jeg vondt et annet sted. Jeg er normalvektig kvinne på 39 år. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Anonymkode: 4cc7c...af0 Trener du veldig høyt volum? Mange reps? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå