Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre fra Somalia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanja2345 skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i bhg i Oslo, og møter mange somaliske familier. Det er helt vanlig at mennene har flere koner. Han bor og er gift med en på papiret. Så besøker han de andre familiene innimellom. Men de er i utgangspunktet alenemødre, må fikse hverdagen selv. 

Hvorfor blir det ikke gitt beskjed om dette til NAV, da?

Anonymkode: 68d4c...aab

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):
Sitat

Dagbladet har funnet et enda grovere eksempel; en alenemor til fem. Det finnes strengt tatt bare en gruppe der dette eksempelet ikke er søkt, og det er somaliske innvandrere. 

Ehhh nei, dette er sletts íkke uvanlig med etniske nordmenn som baserer seg på trygdemisbruk. Dette er et velkjent håndgrep. 

Jeg biter meg merke i at kilden her, er bygd på  "Dagbladet kan nå vise gjennom regneeksempler at arbeidslinja allerede i praksis er død for sosialhjelpsmottakere med flere barn.". Det betyr at dette ikke handler om trygd, og det handler ikke om varige eller stabile utbetalinger.

Så artikkelen er feil på flere ulike nivåer.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor blir det ikke gitt beskjed om dette til NAV, da?

Anonymkode: 68d4c...aab

Jeg jobber også i barnehage og har sett mye sånt. Det er ikke vårt ansvar å melde fra.

Anonymkode: 0cd81...155

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke lenge siden det sto i avisen at en somalisk alenemor kjapt fikk inn oppimot en mill i året fra Nav.

Husker det sto at det lønner seg ikke å jobbe for en somalisk alenemor med tre barn, hvis hun ikke hadde inntekt over 700 000.

Anonymkode: 91173...4cb

En mill? Hvordan? Når SÅ mye penger skal utbetales, er det jo hinsides at ikke alt sjekkes og kontrolleres. Eller var dette et eksempel på utbetaling som ikke var trygdesvindel? 

Anonymkode: 622cf...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (11 minutter siden):

To separate årsaker Fordi tøffe livssituasjoner fører til høy barnedødlighet og  barn er den lettest tilgjengelige verdiskapning i land med lav samfunnsbygg.  Dette er et mønster vi kan se over hele verden, igjennom alle tider. 

 

Det er en utfordring at "det står i Koranen" er omentrent like entydig som "det står i Bibelen"  Faktisk er Bibelen litt enklere, fordi det er langt færre tolkningstradisjoner for Bibelen. 

På den annen side er du stort sett hjulpet med å si "Det er synd for DEG å leve som Singel, for meg er det veien til Paradiset..."

Generelt har Somalia flere kulturgrupper, det er grunnen til at det er krig der nede. For noen er det ekstremt problematisk å være singel, for andre er dette normalt. Selv om de fleste Somaliere er muslimer, så er det flere ulike  og dypt konfliktfylte religionskulturer blandt dem. 

En ting er jo hvordan kulturen i Somalia er men en annen ting er hvordan samfunnet og kulturen fungerer i Norge, de kan ikke fortsette å leve som om de fremdeles bor i Somalia eller andre land for den saks skyld. Dette er så tydelige tegn på at integreringspolitikken er totalt feilslått.

Dessuten så tror jeg en stor del av de som har kommet fra Somalia ikke har et reelt behov for beskyttelse eller asyl, de sender barna til Somalia for å gå på koranskoler og de reiser til Somalia på ferie.

Husker han faren til disse IS-tvillingene var intervjuet i NRK når døtrene skulle sendes til Norge, han befant seg da i Somalia...

Jeg er ikke i tvil om at mange utnytter velferdssystemet med viten og vilje, de samme personene som liksom har det så fælt fordi de bor trangt med 8 unger i en liten leilighet men samtidig har råd til å sende penger til hjemlandet.

Anonymkode: c0e57...720

  • Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber også i barnehage og har sett mye sånt. Det er ikke vårt ansvar å melde fra.

Anonymkode: 0cd81...155

Sett sånt her også.
Vi har en fra Somalia i sønnen min sin klasse. Han har 8 helsøsken, i stort aldersspenn, minste er under 1,5år. Virker ikke som om de teller halvsøsken, jeg vet han har halvsøsken hos far men de telles ikke med.

Mor er alenemor, men siste barnet har hun fått som alenemor og alle har samme far. Far er gift på nytt og innimellom så dukker han opp på feks fotballkamper (ser aldri hele kampen).

Tror ikke far har råd til stort nok hus til alle «koner» «exkoner» og alle barn, så da blir det til at mødre med tilhørende barn bor i ulike leiligheter med hjelp fra kommunen. Tror denne familien i klassen vår har vært ca 5år i Norge og bare funnet en løsning som fungerer for «stor familien». 

Anonymkode: c1455...1bd

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NakenPanda said:

Jeg hører hva du sier, men jeg tror deg rett og slett ikke, snakker seg fram via andre folk det er patetisk. "jeg har masse kollegaer med god utdannelse" Sørgelige greier

Det er helt i orden, du trenger ikke tro meg, din mening betyr ikke noe for meg. Og du kan jo begynne med å komme deg tilbake på skolebenken også, for å skrive "snakke seg frem via andre folk" er ikke en helhetlig setning og gir ingen mening. 

Anonymkode: 1fd30...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg trodde det var haram å være singel innen islam. Sånn er det hvertfall blant de jeg kjenner i Egypt/Saudi-Arabia. Der er det veldig viktig å ha en mann. Hvorfor er kulturen annerledes for somaliere? Hadde en gang en nabo fra Somalia, en dame som bodde i en 1-roms med 6 barn. Ingen mann. Kjenner også til flere fra Somalia som er alenemødre. Vil ikke somaliske menn gifte seg? 

Prøver å forstå dette, så ingenting med rasisme å gjøre hvis noen prøver å anklage meg for det. 

Anonymkode: 07be2...b52

Der er ikke «haram» å være singel eller alenemor i Saudi. Kjenner ikke til Egypt, men det er virkelig ikke noe problem.. Regner med at det er like lite problem i Somalia også.

Må også skille mellom land som har sharia og islam i styreformen og land som kun har islam som offisielle religion. Somalia har det siste. Stor forskjell :)  

Anonymkode: cfee9...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10

Så fordi du hadde en (1) nabo som var fra Somalia og var alenemor, så er du overbevist om at det finnes det veldig mange av dem?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det lønnsomt å være registrert som aleneforelder sammenlignet med de fleste land utenfor Europa.

Anonymkode: be27a...c4a

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting er jo hvordan kulturen i Somalia er men en annen ting er hvordan samfunnet og kulturen fungerer i Norge, de kan ikke fortsette å leve som om de fremdeles bor i Somalia eller andre land for den saks skyld. Dette er så tydelige tegn på at integreringspolitikken er totalt feilslått.

Det handler mere om at en del mennesker ikke forstår hva integrering handler om, og hva som er rammene. Akkurat en slik ting som antall barn og barns betydning for individuell selvforståelse, er ikke noe vi har noen enkel prosess å løse på ; dette er like grunnleggende for etniske Nordmenn som har samme grunnlag.  

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessuten så tror jeg en stor del av de som har kommet fra Somalia ikke har et reelt behov for beskyttelse eller asyl, de sender barna til Somalia for å gå på koranskoler og de reiser til Somalia på ferie.

Husker han faren til disse IS-tvillingene var intervjuet i NRK når døtrene skulle sendes til Norge, han befant seg da i Somalia...

Det er fordi de har Norsk pass og statsborgerskap. I utgagnspunktet er dette beskyttelsen deres som gir dem mulighet til å reise hjem. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke i tvil om at mange utnytter velferdssystemet med viten og vilje, de samme personene som liksom har det så fælt fordi de bor trangt med 8 unger i en liten leilighet men samtidig har råd til å sende penger til hjemlandet.

Dette er igjen en av de fundementale delene av  svært mange flyktnigners mennesklighet. Vi ser det i gjennom hele Østen og Afrika. Helt utenkelig for oss, like fundementalt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har opplevd det er det to grunner:

1. Flerkoneri. En mann som er religiøst gift med flere kvinner (noen ganger i ulike land) og da bor hos en av konene 

2. Kvinner som ikke gidder en kontrollerende mann og skiller seg fordi de har den rettigheten i Norge. Somaliske kvinner er generelt sett veldig tøffe. Mennene faller ofte litt gjennom her i Norge fordi det kreves utdannelse og norsk språk i de fleste bedre betalte jobber.

Anonymkode: 5660e...6ad

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (1 time siden):

Så fordi du hadde en (1) nabo som var fra Somalia og var alenemor, så er du overbevist om at det finnes det veldig mange av dem?

 

 

Jeg skjønner at du prøver å jobbe mot fordommer eller noe, men ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om. 

Jeg har jobbet flere steder i Oslo med barn og det er gjennomgående at somaliske barn har skilte foreldre, gjerne med mor som eneste omsorgsperson. Det er faktisk slik at vi blir overrasket om et barn har foreldre som bor sammen. Når vi da legger til at disse familiene gjerne har mange barn, ofte mer enn fem så sier det seg selv at det er et sosialt problem. Det er høy barnefattigdom og mye problemer i akkurat denne gruppen mennesker. Vi løser ikke det ved å putte hodet i sanda og late som om problemet ikke eksisterer. 

Anonymkode: 5660e...6ad

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får mange barn pga at barna er foreldrenes livsforsikring, de bruker ikke prevensjon og så er de vant til at et barn eller flere dør pga sykdom eller sult.

Selv om de bor her i Norge, klarer de ikke å omstille seg til vestlig tenkemåte.

Anonymkode: 008d7...8c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor problemet ligger. Er Norge generelt for dårlig på integrering, eller er folk fra enkelte kulturer mer motvillig til å sette seg inn i normer og regler andre steder enn hjemme? Jeg tenker med meg selv, hadde jeg flyttet til et annet land, hadde jeg jo virkelig gått inn for å både lære meg språk og skikker.

 

Anonymkode: 622cf...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor blir det ikke gitt beskjed om dette til NAV, da?

Anonymkode: 68d4c...aab

Mener du at vi som jobber i bhg skal si fra til NAV? Om hva da? At mennene har flere koner? Jeg vet jo ikke hva de mottar av penger fra NAV, men jeg regner med det er en del. De forteller åpent til meg om flerkoneriet og dramaet mellom konene😂 Mye sjalusi også! Og ingen av de damene jobber. De har en stor husholdning å drive. Men de mennene jobber ofte. Kjører taxi, driver restaurant osv. Må vel tjene litt penger når man skal tilfredsstille så mange kvinner😉

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp på 90 tallet så var det en somalisk familie som hadde kjøpt seg et utrolig billig og falleferdig hus. På det tidspunktet hadde de 3 barn. Så ble visstnok mora en alenemor, men var gravid i år etter år. Og der bodde de i årevis. 

Det handler bare om å maksimere hva de får ut av NAV. Hun var forøvrig flinkere enn de andre somaliske alenemødrene. Hun jobbet en deltidsstilling i tillegg.

Anonymkode: 1371b...4a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer litt på hvor problemet ligger. Er Norge generelt for dårlig på integrering, eller er folk fra enkelte kulturer mer motvillig til å sette seg inn i normer og regler andre steder enn hjemme? Jeg tenker med meg selv, hadde jeg flyttet til et annet land, hadde jeg jo virkelig gått inn for å både lære meg språk og skikker.

 

Anonymkode: 622cf...8da

Tror ikke det ville vært lett for nordmenn å tilpasse seg kulturen med omskjæring og flerkoneri i Somalia heller.

Anonymkode: 5b631...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det ville vært lett for nordmenn å tilpasse seg kulturen med omskjæring og flerkoneri i Somalia heller.

Anonymkode: 5b631...626

Nå hadde jeg aldri ville flyttet til Somalia akkurat, men si at jeg flytter til Polen, eller Thailand. Jeg ville jo selvsagt ha prøvd å lære meg skikkene og normene de har, snakket med lokale og blitt kjent med kulturen, og bidratt i samfunnet ellers. Synes veldig mange fra afrikanske land aldri gjør det her. 

Anonymkode: 622cf...8da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...