Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre fra Somalia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var haram å være singel innen islam. Sånn er det hvertfall blant de jeg kjenner i Egypt/Saudi-Arabia. Der er det veldig viktig å ha en mann. Hvorfor er kulturen annerledes for somaliere? Hadde en gang en nabo fra Somalia, en dame som bodde i en 1-roms med 6 barn. Ingen mann. Kjenner også til flere fra Somalia som er alenemødre. Vil ikke somaliske menn gifte seg? 

Prøver å forstå dette, så ingenting med rasisme å gjøre hvis noen prøver å anklage meg for det. 

Anonymkode: 07be2...b52

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spørre dem?

Tipper det er like mange grunner for dem som det er for oss.

Anonymkode: d0d1e...e9c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan spørre dem?

Tipper det er like mange grunner for dem som det er for oss.

Har ingen somaliske naboer her jeg bor nå. Men jeg syns det er interessant siden de jeg kjenner som er muslimer fra Egypt/Saudi-Arabia sier det er haram å være singel. Og hvis det står i Koranen at det er haram, så er det rart at det er så mange alenemødre fra Somalia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ha skjedd noe uforutsett? Som at mannen døde i krig, for eksempel.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer mer på hvorfor de får så mange barn (ikke vondt ment) hvis de ikke er i et stabilt forhold. Uansett, hvorfor må alle få så mange barn i tøffe livssituasjoner?

Anonymkode: 663c6...c3a

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo mer og mer vestlige jo lenger de bor her, så det kan også tenkes at de rett og slett er skilt. :)

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror du det er haram å være singel i islam? Hvor har du denne informasjonen fra?

Anonymkode: dcc16...34b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi somaliske menn kan ha flere koner. I Norge er det ulovlig, så de er oppført som single. Mannen kan da bo lovlig med en kone, og ha en eller to koner boende i egne boliger som enslige.  

Anonymkode: 4795e...eb4

• Liker 19
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du det er haram å være singel i islam? Hvor har du denne informasjonen fra?

Anonymkode: dcc16...34b

Mine egyptiske kolleger sier det hele tiden. De syns det er krise at jeg er singel og mener at jeg lever et liv i synd. De er ganske ekstreme muslimer da, men de sier at det står i Koranen at det er haram å være singel. Ganske slitsomt å høre om det der men de påstår det står i Koranen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kan ha dødd eller være gift med tre andre. Mødre har uansett ofte aleneansvar for småbarna. Sånn som husmødre på 50- tallet

Anonymkode: 5b631...626

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere alenemødre blant somaliere enn blant andre grupper? Jeg kjenner egentlig bare en somalisk familie personlig, og den består av både mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lurer mer på hvorfor de får så mange barn (ikke vondt ment) hvis de ikke er i et stabilt forhold. Uansett, hvorfor må alle få så mange barn i tøffe livssituasjoner?

Mennesker i tøffe livssituasjoner tar gjerne andre valg enn mennesker i mindre tøffe livssituasjoner. 

Anonymkode: 436f2...d13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi somaliske menn kan ha flere koner. I Norge er det ulovlig, så de er oppført som single. Mannen kan da bo lovlig med en kone, og ha en eller to koner boende i egne boliger som enslige.  

Anonymkode: 4795e...eb4

Dette. 

De er single på papiret, og får derfor en drøss penger. I realiteten er de gift med en mann som er gift med flere damer. 

Jeg har altså vært så inkluderende, åpen for innvandring, svart høyt og tydelig mot rasisme ved middagsbordet i selskaper hvor "onkel Jan" har lest for mye Document.no, men selv jeg sliter her når jeg forstår hvordan mange hever vilt mye penger fra statskassen, og sender pengene rett ut av landet.

Jeg begynner å endre mening. Ikke fordi jeg nødvendigvis vil, eller fordi jeg mener at de ikke er like mye verdt som andre mennesker, eller at de er annenrangs. For jeg mener ikke det. Jeg ønsker faktisk at det skal fungere! 

Men rent økonomisk så går det ikke opp. Vi KAN ikke fortsette å gi så mye penger som går rett ut av landet. Det går ikke. Det går rett og slett ikke! 

Anonymkode: 617b1...57f

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig mange konklusjoner dere kan dra av å vite så ekstremt lite om vedkommende. Imponerende.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sikkert de velger det helt selv, hvis du tenker på ustabile forhold generelt, er det vel ofte litt maktmisbruk og kontrollerende oppførsel involvert. Barn gjør jo at man blir bundet til hverandre. 

Anonymkode: 622cf...8da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden det sto i avisen at en somalisk alenemor kjapt fikk inn oppimot en mill i året fra Nav.

Husker det sto at det lønner seg ikke å jobbe for en somalisk alenemor med tre barn, hvis hun ikke hadde inntekt over 700 000.

Anonymkode: 91173...4cb

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

To separate årsaker Fordi tøffe livssituasjoner fører til høy barnedødlighet og  barn er den lettest tilgjengelige verdiskapning i land med lav samfunnsbygg.  Dette er et mønster vi kan se over hele verden, igjennom alle tider. 

Og det tar typisk 1 til 2 generasjoner å tilpasse seg nye rammebetingelser. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mine egyptiske kolleger sier det hele tiden. De syns det er krise at jeg er singel og mener at jeg lever et liv i synd. De er ganske ekstreme muslimer da, men de sier at det står i Koranen at det er haram å være singel. Ganske slitsomt å høre om det der men de påstår det står i Koranen. 

Det er en utfordring at "det står i Koranen" er omentrent like entydig som "det står i Bibelen"  Faktisk er Bibelen litt enklere, fordi det er langt færre tolkningstradisjoner for Bibelen. 

På den annen side er du stort sett hjulpet med å si "Det er synd for DEG å leve som Singel, for meg er det veien til Paradiset..."

Generelt har Somalia flere kulturgrupper, det er grunnen til at det er krig der nede. For noen er det ekstremt problematisk å være singel, for andre er dette normalt. Selv om de fleste Somaliere er muslimer, så er det flere ulike  og dypt konfliktfylte religionskulturer blandt dem. 

Endret av Druid
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bhg i Oslo, og møter mange somaliske familier. Det er helt vanlig at mennene har flere koner. Han bor og er gift med en på papiret. Så besøker han de andre familiene innimellom. Men de er i utgangspunktet alenemødre, må fikse hverdagen selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...