Gå til innhold

Greit å bli kalt feit når man er gravid?


samantha93

Anbefalte innlegg

Er det greit å bli kalt feit og tjukk når man er gravid?

Er 14 uker på vei, buksene har blitt stramme og jeg føler meg stor rundt magen, så har kjøpt mine første gravidbukser i forrige uke. Har gått opp 3 kg. Veier 67 kg til vanlig og er 170 lang, aktiv og går mye turer.

Så var jeg på butikken for et par dager siden med min mor, hvor jeg så sjokolade croissant på tilbud. Sa på en humoristisk måte at det er vanskelig å gå forbi uten å kjøpe da jeg har såå cravings på søtsaker fortiden, men gikk altså forbi uten å kjøpe.

Da spytter hun alvorlig ut; Ja! Det bør du ikke kjøpe så feit som du har blitt... 

Jeg spurte hva hun sa for og dobbeltsjekke om jeg hørte riktig, og hun gjentar det. At jeg har blitt feit. Å at jeg bør veie meg og passe på vekt fremover. At det er normalt å gå opp maks 13 kg i et svangerskap.

Det er 3 gang på få uker at hun nevner at jeg er stor å må passe på å veie meg, for å ikke gå opp for mye.

Jeg ble irritert å lei meg, å sa at hun ikke har noen rett til å kalle meg feit og at det er stygt sagt. Da jeg ikke har blitt SÅ stor eller er SÅ langt på vei enda. Sa også at det ikke stemmer at det er normalt å gå opp kun 13 kg for normal vektige. Men hun sto på sitt.

Når jeg kom hjem sendte jeg en sms om at jeg håpet at hun kunne slutte å kalle meg feit, å slutte å fokusere så mye på vekt fremover. Da det er sårt å gjør meg trist. 

Men da responderer hun bare med at det bare var tull, og at det er normalt at den gravide blir tullet med og kalt for feit og tjukk.

Knakk helt når jeg kom hjem til samboer, og gråt og gråt. Han sier det bare er å overse det. Men jeg blir fortsatt irritert å lei meg. Sikkert fordi jeg ikke føler meg vell fortiden og føler meg feit siden buksene ikke lengre passer.. Hjelper ikke på å bli kalt feit da.

Overreagerer jeg og hormonene mine? Eller er det stygt og kalle den gravide datteren sin feit?

Jeg kunne aldri kalt noen gravide feite eller tykke, uavhengig av om det er familie eller venner, og kjenner at jeg blir i dårlig humør av all vekt mas og påstander om at jeg er så feit fra min mor. Så kjenner jeg har lyst til å omgås minst mulig med henne fremover.

Må legge til at hun vet at jeg har plagdes med spiseforstyrrelser i mange år før, og også at jeg har forsøkt å bli gravid i over 10 år uten å lykkes før nå.

 

Langt og rotete innlegg, men kjenner jeg er så sliten og hormonell fortiden... 🤭

 

Endret av samantha93
Rettskriving
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, er man gravid så er man jo feit.

Anonymkode: 95e55...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså, er man gravid så er man jo feit.

Anonymkode: 95e55...86f

Er man? Er ingen andre som sier det vises på meg enda, inkludert samboer. Så alle som er gravide er vell ikke automatisk feit bare fordi man er gravid?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samantha93 skrev (20 minutter siden):

Er det greit å bli kalt feit og tjukk når man er gravid?

Er 14 uker på vei, buksene har blitt stramme og jeg føler meg stor rundt magen, så har kjøpt mine første gravidbukser i forrige uke. Har gått opp 3 kg. Veier 67 kg til vanlig og er 170 lang, aktiv og går mye turer.

Så var jeg på butikken for et par dager siden med min mor, hvor jeg så sjokolade croissant på tilbud. Sa på en humoristisk måte at det er vanskelig å gå forbi uten å kjøpe da jeg har såå cravings på søtsaker fortiden, men gikk altså forbi uten å kjøpe.

Da spytter hun alvorlig ut; Ja! Det bør du ikke kjøpe så feit som du har blitt... 

Jeg spurte hva hun sa for og dobbeltsjekke om jeg hørte riktig, og hun gjentar det. At jeg har blitt feit. Å at jeg bør veie meg og passe på vekt fremover. At det er normalt å gå opp maks 13 kg i et svangerskap.

Det er 3 gang på få uker at hun nevner at jeg er stor å må passe på å veie meg, for å ikke gå opp for mye.

Jeg ble irritert å lei meg, å sa at hun ikke har noen rett til å kalle meg feit og at det er stygt sagt. Da jeg ikke har blitt SÅ stor eller er SÅ langt på vei enda. Sa også at det ikke stemmer at det er normalt å gå opp kun 13 kg for normal vektige. Men hun sto på sitt.

Når jeg kom hjem sendte jeg en sms om at jeg håpet at hun kunne slutte å kalle meg feit, å slutte å fokusere så mye på vekt fremover. Da det er sårt å gjør meg trist. 

Men da responderer hun bare med at det bare var tull, og at det er normalt at den gravide blir tullet med og kalt for feit og tjukk.

Knakk helt når jeg kom hjem til samboer, og gråt og gråt. Han sier det bare er å overse det. Men jeg blir fortsatt irritert å lei meg. Sikkert fordi jeg ikke føler meg vell fortiden og føler meg feit siden buksene ikke lengre passer.. Hjelper ikke på å bli kalt feit da.

Overreagerer jeg og hormonene mine? Eller er det stygt og kalle den gravide datteren sin feit?

Jeg kunne aldri kalt noen gravide feite eller tykke, uavhengig av om det er familie eller venner, og kjenner at jeg blir i dårlig humør av all vekt mas og påstander om at jeg er så feit fra min mor. Så kjenner jeg har lyst til å omgås minst mulig med henne fremover.

Må legge til at hun vet at jeg har plagdes med spiseforstyrrelser i mange år, og også at jeg har forsøkt å bli gravid i over 10 år uten å lykkes.

 

Langt og rotete innlegg, men kjenner jeg er så sliten fortiden... 

 

Nei , det er ikke noe man kaller noen. Det er noe man kanskje tenker i sitt stille sinn, men ALDRI sier høyt. Det er nok ikke vondt ment fra din mor da, men det er ubetenksomt og med hormonfest som topper...., men kan du ikke prøve å snu tanken til noe positivt; at etter ti års venting har du endelig begynt å vokse og kommer å vokse mer; det du nå bærer på er tross alt ikke fedme; det er et barn!!!!! :)

Endret av Lawyam
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 32, mannen kaller meg tjukka med en kjærlig tone hver eneste dag - og det syns jeg bare er koselig😂 
 

Faste kunder på jobben kommenterer stadig at nå begynner du å bli stor, eller åjj så tjukk du har blitt og det kunne heller ikke brydd meg mindre. 
 

men det har med tonen folk sier det på. På det du skriver virker det som om moren din ikke mente det med god hensikt og da er det absolutt ikke hyggelig eller greit. Dette syns jeg du skal enten ignorere eller slå hardt ned på

Anonymkode: e3580...b07

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvsagt ikke greit. Men istedet for å bli lei deg, så bli sint. Si noe tilbake. Si at hun fremstår som en idiot, men du hadde ikke tenkt å si det for du synes ikke folk skal snakke slik til hverandre. Eller be henne klappe igjen.

Anonymkode: 3ebde...728

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravid eller ikke har jeg folkeskikk og går ikke rundt å kaller noen feit. Selvom det skulle vært foreldre. Synes det er riktig av deg å si ifra at du ønsker ikke å diskutere om din vekt eller kropp. Det her ble sårt for deg, og da er det hensiktsmessig at folk respekterer at temaet om kroppen din er no-go. 

Anonymkode: 4ccfd...b7e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er absolutt ikke normslt å si slike ting. Det stemmer ikke at det er helt greit å gå opp mer enn ca 13 kg da. Det er det flere grunner til. Det overflatiske er mye større sjanse for strekkmerker. Helsemesdig så blir det veldig tungt for mange, og en graviditet er lang og tung nok som den er allerede - man vil ikke i tilleg ha vonde ledd, hovne ben, flate føtter, økt sjanse for diabetes, høyt blodtrykk, diastase, vanskeligheter med å gå ned i vekt i etterkant, osv. Vondt er det også hvis huden og bindevevet strekkes mye.

Ofte får man høre at man skal "spise for to" og "ikke bry deg om vekta", men frs personlig erfaring bør man passe litt på om man klarer. Man pleier å gå opp raskere i tredje trimester uten å ha like mye kontroll da barnet vokser fort da, så det er best å ikke gå opp i max anbefalt vekt allerede før dét. 

Rart at hun mener 3 kg synes på deg etter 14 uker da. Lyver hun, eller har du kanskje mye vann i kroppen?

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å være gravid er ikke det samme som å være feit. Feit er man når bmi nærmer seg fedme, og ikke pga graviditet.

Anonymkode: 4ee85...71a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, er man gravid så er man jo feit.

Anonymkode: 95e55...86f

Nei, det er man ikke. Man er gravid. 

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (47 minutter siden):

Nei, er absolutt ikke normslt å si slike ting. Det stemmer ikke at det er helt greit å gå opp mer enn ca 13 kg da. Det er det flere grunner til. Det overflatiske er mye større sjanse for strekkmerker. Helsemesdig så blir det veldig tungt for mange, og en graviditet er lang og tung nok som den er allerede - man vil ikke i tilleg ha vonde ledd, hovne ben, flate føtter, økt sjanse for diabetes, høyt blodtrykk, diastase, vanskeligheter med å gå ned i vekt i etterkant, osv. Vondt er det også hvis huden og bindevevet strekkes mye.

Ofte får man høre at man skal "spise for to" og "ikke bry deg om vekta", men frs personlig erfaring bør man passe litt på om man klarer. Man pleier å gå opp raskere i tredje trimester uten å ha like mye kontroll da barnet vokser fort da, så det er best å ikke gå opp i max anbefalt vekt allerede før dét. 

Rart at hun mener 3 kg synes på deg etter 14 uker da. Lyver hun, eller har du kanskje mye vann i kroppen?

Overvektige kvinner er forventet å legge på seg mellom 7-11.5 kg, så 13 kg for en normalvektig er helt OK, og har nada med strekkmerker å gjøre. Det er i størst grad genetisk. At det blir helsemessig vanskelig med 13 kg, er bare bullshit. 

Det er vel også slik at de fleste legger på seg mest i 2 trimester, når kroppen starter å samle vann, samt får høyere blodprosent. De 2 kg baby legger på seg, har ikke så mye å si. 

 

Anonymkode: c368a...bff

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Nei, det er man ikke. Man er gravid. 

Tjukk, feit, dundre, hval, osv. Hvilket ord fortrekker du?

Anonymkode: 95e55...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tjukk, feit, dundre, hval, osv. Hvilket ord fortrekker du?

Anonymkode: 95e55...86f

Jeg foretrekker gravid, og priser meg lykkelig over at jeg ikke er omringet av uintelligente idioter. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det også kalles " å smelles på tjukka", nettopp fordi man blir tjukk når man er gravid.

Anonymkode: 95e55...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overvektige kvinner er forventet å legge på seg mellom 7-11.5 kg, så 13 kg for en normalvektig er helt OK, og har nada med strekkmerker å gjøre. Det er i størst grad genetisk. At det blir helsemessig vanskelig med 13 kg, er bare bullshit. 

Det er vel også slik at de fleste legger på seg mest i 2 trimester, når kroppen starter å samle vann, samt får høyere blodprosent. De 2 kg baby legger på seg, har ikke så mye å si. 

 

Anonymkode: c368a...bff

Du kan ovrrbevise deg selv om hva som helst eller faktisk lese deg opp mer på det. Jeg har brukt mye tid på det sistnevnte, og selv om det sies at man liksom ikke kan gjøre noe med ditten og datten (strekkmerker, diastase, vann i kroppen), så foretrekker jeg sannheten fremfor å tro at man kan spise så mye man vil uten særlig konsekvenser. Ukke for å si at kvinner har gjort feil fordi de hsr fått noe av dette her, men for å gjøre tida under graviditet og etter lettere. Synes ikke det var greit å føle at man har blitt lurt i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, å være gravid er ikke det samme som å være feit. Feit er man når bmi nærmer seg fedme, og ikke pga graviditet.

Anonymkode: 4ee85...71a

Nei, jan også være feit med lav BMI (skinny-fat), men stemmer at graviditet gjør ikke noen til "feit". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (25 minutter siden):

Du kan ovrrbevise deg selv om hva som helst eller faktisk lese deg opp mer på det. Jeg har brukt mye tid på det sistnevnte, og selv om det sies at man liksom ikke kan gjøre noe med ditten og datten (strekkmerker, diastase, vann i kroppen), så foretrekker jeg sannheten fremfor å tro at man kan spise så mye man vil uten særlig konsekvenser. Ukke for å si at kvinner har gjort feil fordi de hsr fått noe av dette her, men for å gjøre tida under graviditet og etter lettere. Synes ikke det var greit å føle at man har blitt lurt i ettertid.

Du er nok ikke så flink til å lese i så fall. Du kan overbevise deg selv om hva du vil 😊

Anonymkode: c368a...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (23 minutter siden):

Nei, jan også være feit med lav BMI (skinny-fat), men stemmer at graviditet gjør ikke noen til "feit". 

Er man feit er man overvektig. Man er ikke feit med lav bmi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er en grunn til at det også kalles " å smelles på tjukka", nettopp fordi man blir tjukk når man er gravid.

Anonymkode: 95e55...86f

Nei, man blir ikke tjukk når man er gravid. Tjukk blir man når man blir overvektig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...