Gå til innhold

Rettigheter ved samlivsbrudd med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå fra partneren min. 

Vi har et barn under 2 år og et på vei. 

Vi er bosatt i en større by hvor det er vanskelig med aleneøkonomi og jeg ønsker å flytte til en annen kommune hvor det er rimeligere bo og levekostnader. 
 

Har jeg rett til det? Og hva er reglene iht samvær 
 

 

Anonymkode: 60a0a...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedregelen er at man må ha den andre forelderens samtykke til å flytte til et annet sted MED barnet om dere har delt foreldreansvar. Dette gjelder dag barnet som allerede er født og er flere år gammelt. 

Dere må til obligatorisk megling siden dere er foreldre.

https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/nar-en-av-foreldrene-vil-flytte/

https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/

Anonymkode: 39107...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha samtykke til å flytte barnet ut av felles bolig. Når det er gjort kan du flytte hvor du vil i Norge, men du må varsle tre måneder i forveien.

Samvær må dere bli enige om.

Anonymkode: b197b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli enige om samvær og fordeling av utgifter. 

Anonymkode: d649e...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må ha samtykke til å flytte barnet ut av felles bolig. Når det er gjort kan du flytte hvor du vil i Norge, men du må varsle tre måneder i forveien.

Samvær må dere bli enige om.

Anonymkode: b197b...0b0

Ikke visst de ender opp med 50/ 50 fordeling. Noe jeg håper de får for barnets del. 

Anonymkode: 8b11d...486

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det ikke er langt unna eller du har 100% så kan ikke du bare flytte langt unna nei.

Vil si at det er ganske så egoistisk også også visst du vil ta barnet 100% fra den andre forelderen. Dette burde dere tenkt på før dere fikk barn at dere burde bo en plass dere har råd til det om noe skjer. Men for all del, så lenge du ikke tar med barnet så har du lov til flytte så langt som du vil. Har den andre personen råd til å bo på et sånt dyr sted alene?  Ellers kan dere ilag prøve å finne dere noe hver for dere i samme rimligere kommune. 

Om dere ender i rettsak over barnet. så kjenner jeg faktisk et par som endte opp med at den som flyttet bare fikk helgesamvær og far fikk beholde hovedomsorgen fordi barnet slapp å flytte. 

Anonymkode: 8b11d...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Om far ønsker 50% så må han godkjenne at du flytter ut av kommunen. Han kan da kreve 100% omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det langt unna? Er det mulighet for at far også flytter til denne kommunen? Jeg bor på fars hjemsted/by, langt borte fra min familie for barnas skyld. Men prisnivået her er heldigvis greit.

Anonymkode: f1d62...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...