Gå til innhold

Jeg vil ikke ha en kvinne av høyere status....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Det var akkurat de grunnene jeg trodde. Det er ingen grunn til at en kvinne med høyere sosial status skal se ned på deg. Sånne ideer handler ofte om projisering, der du tillegger andre negative tanker som du egentlig har om deg selv. 

Anonymkode: 1fb7e...601

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke dette. Det må jo være supert med en partner som tjener godt og bidrar inn i felleskassa. Det vil jo heve levestandarden for begge to.

En mann som ikke unner sin partner selvrealisering og personlig utvikling gjennom utdanning og karriere i frykt for å virke liten selv, har egenskaper som neppe er noe å spare på uansett. 

Anonymkode: 17048...c6d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 time siden):

Så fint at du liker historie. Imidlertid synd at du har lest historiebøkene med skylapper. 

Så fint at du liker å diskutere. Synd at du føler at du må bruke hersketeknikker for å hevde deg.

Anonymkode: 0e996...a20

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Når noen argumenterer mot det som er universelt akseptert, så ligger bevisbyrden hos den, og må være sterke bevis, ikke påstander som du kommer med.

En annen mulighet er selvsagt at en debattant bløffer mhp «universelt akseptert», evt lever i en faglig boble hvor man anser for sant, det som andre ikke anser for sant.

Derfor fungerer appell til autoritet svært dårlig, spesielt når denne autoriteten er enn selv eller andre deltakere i en uformell diskusjon som dette.

Anonymkode: 0e996...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En annen mulighet er selvsagt at en debattant bløffer mhp «universelt akseptert», evt lever i en faglig boble hvor man anser for sant, det som andre ikke anser for sant.

Derfor fungerer appell til autoritet svært dårlig, spesielt når denne autoriteten er enn selv eller andre deltakere i en uformell diskusjon som dette.

Anonymkode: 0e996...a20

Dette er helt standard. Når trenger jeg å vise til en referense og når trenger jeg ikke det. Vi bruker det også når vi skriver forskningsartikler, det som er alminnelig akseptert, det trenger vi ikke å underbygge.

Men opprett en tråd på egnet underforum, der du saklig underbygger din påstand, så kanskje noen orker å motbevise den. Men det går ikke, da du ikke bryr deg om hva som er sant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig det der, å skylde på kvinner når TS klart og tydelig i overskriften til tråden og senere bekrefter at det er HAN som ikke vil ha kvinner som ev. har høyere utdannelse eller status (hva enn han legger i status).

HAN vil ikke ha!!! MANGE MENN vil ikke ha kvinner med høy utdannelse!!!

Anonymkode: 27fd6...923

Tenker det er helt greit at han ikke vil ha en kvinne med høy utdannelse om egoet er så sårbart at han føler seg truet. 

Ts håper ikke din fremtidige kjæreste med lav utdanning bestemmer seg for å lære seg ting du ikke kan da. Da blir det jo krise i forholdet når du ikke er "best" og kan "mest" 🤷

Anonymkode: 685fe...41a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Dette er helt standard. Når trenger jeg å vise til en referense og når trenger jeg ikke det. Vi bruker det også når vi skriver forskningsartikler, det som er alminnelig akseptert, det trenger vi ikke å underbygge.

Men opprett en tråd på egnet underforum, der du saklig underbygger din påstand, så kanskje noen orker å motbevise den. Men det går ikke, da du ikke bryr deg om hva som er sant. 

Det er helt standard at de som refererer til seg selv som autoritet blir avvist på internett. Jeg antar at du er vant til det og at den nedlatende tonen du legger opp til her er en slags forsvarsmekanisme?

Anonymkode: 0e996...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Giftige forhold er aldri greit. At en mann ikke takler at dama hans har en karriere er heller ikke greit. Fiks kvinnesynet ditt og samtidig synet på hva maskulinitet og forhold betyr for deg, så går det helt fint. Hilsen dame som har høyere utdanning og inntekt enn mannen min og er gift på 9. året og ingen av oss føler trang for å trykke hverandre ned i søla. 

Anonymkode: 77edf...19d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 time siden):

Min erfaring er at utdanning virkelig påvirker et menneske til det positive. Om noen har lav eller ingen utdannelse, merker man det på verdenssynet og ikke minst humoren. 

Ofte er de mer ledet av fordommer og gruppepress, lettere forledet av falske nyheter og mindre interessert i å lese seg opp på nyheter. 

Var det fordommer du sa? At de uten høyere utdanning har fordommer? I motsetning til deg da eller? For du har jo ingen fordommer….

Anonymkode: 0d398...10b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom mer enn de første sidene, så mulig det er kommet masse interessant inn her. Men jeg vil fortelle deg om mine besteforeldre. De ville i dag vært 100 og 99 år om de ennå hadde levd. De levde på en tid hvor kona jobbet hjemme og tok seg av hus og hjem mens mannen jobbet og forsørget familien. Det gjorde ikke mine besteforeldre. Der eide min bestemor en møbel butikk i et ellers veldig strengt religiøst tettsted. Alle damene var fryktelig misunnelig på min bestemor fordi hun fikk muligheten til å være i jobb. Nå var ikke min bestefar hjemme med huset da, for det gjorde min bestemor og hennes mamma mens ungene var små. Men min bestefar fikk enorm frihet og en stor respekt for min bestemor fordi han kunne ta seg litt mer frilans jobber og drive mer aktivt med hobbyer. I tillegg kjørte han lastebilen med møblene fra min bestemors butikk. Min bestefar drev blant annet med nærradio for bygda. Noe som slett ikke var godt betalt. Men han kunne dette fordi han ikke forventet at min bestemor skulle sitte hjemme med unger og vaske huset. Dette var en tid hvor slikt virkelig hadde betydning og de andre damene på gamlehjemmet som min mor bodde på den siste tiden likte ikke bestemoren min så godt fordi hun hadde hatt en frihet de ikke hadde kunnet drømme om engang. 

De hadde virkelig respekt for hverandre. Jeg har ennå bilde i hode fra da de nesten var 90 år, at min bestemor sitter å kjærtegner min bestefar i det håret han mistet før jeg ble født. De var fremdeles forelsket selv om de var sammen i over 70 år. Nettopp fordi de ikke målte hverandres verdi opp mot andre. De så på gleden de faktisk fikk av å være sammen. 

Når jeg leser ditt innlegg så blir jeg trist. At man skal måles opp mot hvilket yrke man har valgt som kanskje 16 åring for om man er verd kjærlighet eller ikke, hvordan kan det ikke være trist? At man velger å jobbe med noe man faktisk brenner for, fordi man skal måles opp mot ektefelle er jo håpløst. Hva skjer da om du mister jobben? Må kona da også si opp sin gode jobb fordi du kanskje ikke finner en like god jobb igjen? Hva om du blir ufør? Skal kona da også måtte uføre seg for at hun ikke skal bli bedre enn deg? Hvorfor kan man ikke velge kjæreste for at man faktisk liker personen?  Jeg håper du innser at du blir en dårlig mann for de fleste kvinner med slike tanker. 

Anonymkode: 3311d...cee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det fordommer du sa? At de uten høyere utdanning har fordommer? I motsetning til deg da eller? For du har jo ingen fordommer….

Anonymkode: 0d398...10b

Det er dritskummelt å hevde dette på fora fordi det er i seg selv en forutinntatt holdning (og fordi man får dritt slengt etter seg) 

Men det er faktisk som regel sånt at man utvider egen kunnskap når man skaffer seg utdanning.

Jeg har også vært på date med folk uten utdanning og disse mennene har mange dømmende meninger. Spesielt om kvinner. Jeg kan jo ikke date en mann som dømmer kvinner som en gruppe. 

 

Anonymkode: 685fe...41a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får selvsagt ha de preferansene du ønsker. Skjønner ikke alle disse menneskene som spør om det er lov til å ha spesifikke preferanser. 

Anonymkode: 094dc...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også vært på date med folk uten utdanning og disse mennene har mange dømmende meninger. Spesielt om kvinner. Jeg kan jo ikke date en mann som dømmer kvinner som en gruppe. 

Anonymkode: 685fe...41a

At arbeidsledige og bitre Ronny-Johnny (for å ta opp stereotyp-bingoen) har fordommer er ikke så overraskende.

At Ida(30) med mastergrad fra Blindern og bosatt på Grunerløkka kan være så til de grader fordomsfull er litt mer overraskende.

Jeg tenker _nesten_ at summen fordommer vi har i oss er konstant, bare retningen de peker i varierer. Jeg tror ikke fullt ut på det, men noe sannhet tror jeg altså ligger deri.

Anonymkode: 0e996...a20

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like barn leker best

Og du har rett i at enkelte kvinner kan bli arrogante og miste lysten på deg om de anser seg selv som bedre enn deg og dermed slå opp

Anonymkode: 4ff12...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Desverre er det mange overfladiske damer som er opptatt av penger og status, så skjønner at mange menn er redd for å brenne seg. 

Anonymkode: 46f46...e8e

Syntes det er merkelig. Selv kjenner jeg ingen. Lurer litt på hvor alle disse kvinnene er egentlig.

Det er typisk menn som er opptatt av disse tingene. 

Anonymkode: bd760...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke dette. Det må jo være supert med en partner som tjener godt og bidrar inn i felleskassa. Det vil jo heve levestandarden for begge to.

En mann som ikke unner sin partner selvrealisering og personlig utvikling gjennom utdanning og karriere i frykt for å virke liten selv, har egenskaper som neppe er noe å spare på uansett. 

Anonymkode: 17048...c6d

At kona tjener bedre en meg er jo bare flott det. At hun får betalt for strevet med sine utdannelser og målrettet jobbing karrieremessig etc er jo bare supert😊

Hun drives og motiveres av utvikling og utfordringer. Er opptatt av sin jobb og høyere studier. 
At jeg ikke er slik, men har andre prioriteringer selv spiller jo ingen rolle. Er bare glad på hennes vegne når hun lykkes med sine mål. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår TS godt - og jeg er kvinne og såpass voksen. 

Jeg har dårlig opplevelse med at jeg var helt betatt av en mann jeg har helt tilfeldig truffet ute. Så fortryllende og fornuftig , så naturlig, jordnær og sjarmerende samtidig, kledd i gammel bleket stripete t-skjort og jeans. 

Jeg har fått hørt av felles kjente at han jobber i same yrke som meg - og jeg er det som dere i Norge kaller "vanlig folk", arbeider. 

Men det viste seg etter noen kort stund at han er toppsjef i en internasjonal bedrift og jeg hadde inntrykk at han er litt overrasket at jeg vet ikke hvem han er. Og da har jeg beklaget meg, bare koblet meg ut av samtalen og snart skiftet baren. 

Når jeg tenkte meg om det neste dag, innså jeg at det var en form for min dårlig selvtillit som fikk meg til å avlyse møte så fort som mulig og da har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det : begynt å bryr meg om investering, lest økonomiske aviser, prøvd å ta etterutdanning til og med,... ikke for hannes del, men for min egen.

Nå jeg har det bra, fornøyd både med økonomi og med min nåværende partner ( som er min kollega, altså på lik linje med meg), men bitter ettersmak få jeg hver eneste gang jeg kjøre gjennom byen og se baren hvor dette skjedde, selv etter tre år . 

Anonymkode: e054e...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (33 minutter siden):

At kona tjener bedre en meg er jo bare flott det. At hun får betalt for strevet med sine utdannelser og målrettet jobbing karrieremessig etc er jo bare supert😊

Det er jo sånn det ser ut, helt til det plutselig viser seg at man ikke var ambisiøs nok. Ikke at hun bruker det ordet. 

Lignende grad av ambisiøsitet må være omtrent det viktigste i et forhold.

Jeg forbeholder meg f.eks. retten til en 72-timers på chaiselongen for å se alle Sopranos-sesongene, om jeg så skulle ønske. Sånt slipper man ikke unna med hvis dama er ambisiøs. 🙂 Da må man bare innstille seg på å gjøre viktigere ting, og jobbe på.

(Egentlig det samme med renhold. Den med minst toleranse for skitt vil alltid ergre seg over den andre parten, og vaske selv, før den andre ser behovet.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når jeg tenkte meg om det neste dag, innså jeg at det var en form for min dårlig selvtillit som fikk meg til å avlyse møte så fort som mulig og da har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det : begynt å bryr meg om investering, lest økonomiske aviser, prøvd å ta etterutdanning til og med,... ikke for hannes del, men for min egen.

Nå jeg har det bra, fornøyd både med økonomi og med min nåværende partner ( som er min kollega, altså på lik linje med meg), men bitter ettersmak få jeg hver eneste gang jeg kjøre gjennom byen og se baren hvor dette skjedde, selv etter tre år . 

Anonymkode: e054e...e00

Jeg forstår ikke hvorfor dette berørte deg så sterkt?

Anonymkode: 0e996...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Så du har dårlig selvbilde er det du sier?

Anonymkode: 8cb35...dbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...