Gå til innhold

Jeg vil ikke ha en kvinne av høyere status....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du respekterer ikke kvinnen om du ikke godtar at hun har høyere utdannelse. Og om du blir sammen med en kvinne som på et tidspunkt ønsket å videreutdanne seg, så vil du motsette deg det av frykt for å kjenne deg underlegen hennes kompetanse. Det er ikke respektfullt. 

  • Liker 33
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din frykt for å bli sett på som en mindre mann, mindreverdig osv., det har med ditt selvbilde og din selvtillit å gjøre - og det kan du jobbe med å bedre, helst sammen med en psykolog

Anonymkode: 27fd6...923

Eegentlig så har det med samfunnet og stereotyper å gjøre

Anonymkode: 200cf...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger partner man vil.

Anonymkode: a8e0a...595

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Samme her. Mitt inntrykk er at en sykepleier er langt mere jordnær og medmenneskelig enn ei som er lege eller advokat. Har datet noen med høy utdannelse, men aldri klart å få den gnisten og lidenskapen. I tillegg føler man at man hele tiden må strebe etter mere penger, makt og status siden de er alt for overfladiske og kun ser på deg som en maskin som skal levere tall, løse problemer og være en supermann hele tiden. 

Dette orker jeg ikke bruke livet på, så helt super fornøyd med dama som er jordnær og ikke høyt utdannet, men som likevel har en bra jobb hun trives i. 

Anonymkode: 46f46...e8e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Jeg er enig med deg i at om en i forholdet føler seg mindreverdig, vil det ikke fungere. I et forhold må man heie på hverandre, og ingen burde behøve å gjøre seg selv mindre fordi den andre er usikker.

  • Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at du tenker på det. Men som med de fleste andre egenskaper bør du gi det en date før du bestemmer deg. Det er lett å luke ut de overfladiske.

Avviser du ei med lang utdanning på grunn av fordommer er du ikke noe bedre enn kvinner med fordommer mot menn med kort utdanning.

Anonymkode: 13119...bbd

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt må man gjøre seg fortjent til uavhengig av yrke og status..

Tror bekymringene dine rundt dette handler om usikkerhet 

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og tenker ikke så mye på status, men mer personlige egenskaper. Jeg er ikke spesielt høystatus, men har lederstilling. Var i forhold med en som var kokk.  Ifm med et intervju jeg var i og fortalte om meg selv, fikk jeg spørsmål om hvordan jeg opplevde å være  i forhold med en mann med "lavere" status.  Jeg ble overrasket over det spørsmålet, hadde aldri tenkt den tanken selv. Det var en kvinne som stilte spørsmålet.

For egen del, syntes jeg det var en vinn vinn setting. Jeg var glad i mat og matlaging og jeg lærte utrolig mye av han i den forbindelse. Forøvrig hadde vi et ganske så tradisjonelt forhold og jeg sto for det meste av matlaging på hjemmebane. Med assitanse fra ham. Han var forståelig nok lei av matlaging etter lang dag på jobben. Vokste opp med en far som var sjef på kjøkken og jeg hadde alltid tenkt på kokk som et respektert yrke. 

Men sånn rent kunnskapsmessig, så var han meg overlegen. Skal sies at jeg ikke har høyere utdanning heller, men har jobbet meg oppover fra gulvet. 

Sånn generelt, så tenker jeg at man intellektuelt sett kanskje er langt fra hverandre om den ene er advokat og den andre er renholder. Like barn leker gjerne best. 

 

Anonymkode: d9eb9...7c7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er kvinne og tenker ikke så mye på status, men mer personlige egenskaper. Jeg er ikke spesielt høystatus, men har lederstilling. Var i forhold med en som var kokk.  Ifm med et intervju jeg var i og fortalte om meg selv, fikk jeg spørsmål om hvordan jeg opplevde å være  i forhold med en mann med "lavere" status.  Jeg ble overrasket over det spørsmålet, hadde aldri tenkt den tanken selv. Det var en kvinne som stilte spørsmålet.

For egen del, syntes jeg det var en vinn vinn setting. Jeg var glad i mat og matlaging og jeg lærte utrolig mye av han i den forbindelse. Forøvrig hadde vi et ganske så tradisjonelt forhold og jeg sto for det meste av matlaging på hjemmebane. Med assitanse fra ham. Han var forståelig nok lei av matlaging etter lang dag på jobben. Vokste opp med en far som var sjef på kjøkken og jeg hadde alltid tenkt på kokk som et respektert yrke. 

Men sånn rent kunnskapsmessig, så var han meg overlegen. Skal sies at jeg ikke har høyere utdanning heller, men har jobbet meg oppover fra gulvet. 

Sånn generelt, så tenker jeg at man intellektuelt sett kanskje er langt fra hverandre om den ene er advokat og den andre er renholder. Like barn leker gjerne best. 

 

Anonymkode: d9eb9...7c7

Haha. Ja jeg skjønner. Fin lesing 👍

Anonymkode: 200cf...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er kvinne og tenker ikke så mye på status, men mer personlige egenskaper. Jeg er ikke spesielt høystatus, men har lederstilling. Var i forhold med en som var kokk.  Ifm med et intervju jeg var i og fortalte om meg selv, fikk jeg spørsmål om hvordan jeg opplevde å være  i forhold med en mann med "lavere" status.  Jeg ble overrasket over det spørsmålet, hadde aldri tenkt den tanken selv. Det var en kvinne som stilte spørsmålet.

For egen del, syntes jeg det var en vinn vinn setting. Jeg var glad i mat og matlaging og jeg lærte utrolig mye av han i den forbindelse. Forøvrig hadde vi et ganske så tradisjonelt forhold og jeg sto for det meste av matlaging på hjemmebane. Med assitanse fra ham. Han var forståelig nok lei av matlaging etter lang dag på jobben. Vokste opp med en far som var sjef på kjøkken og jeg hadde alltid tenkt på kokk som et respektert yrke. 

Men sånn rent kunnskapsmessig, så var han meg overlegen. Skal sies at jeg ikke har høyere utdanning heller, men har jobbet meg oppover fra gulvet. 

Sånn generelt, så tenker jeg at man intellektuelt sett kanskje er langt fra hverandre om den ene er advokat og den andre er renholder. Like barn leker gjerne best. 

 

Anonymkode: d9eb9...7c7

Til det siste avsnittet ditt, så tror jeg dette gjelder mest for kvinner og ikke for menn. De fleste menn bryr seg ikke om dama er renholder hvis han selv har penger nok og dama har bra verdier og behagelig å være rundt. 

Men enig i alt det andre du sa🙂

Anonymkode: 46f46...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var akkurat årsaken jeg trodde da jeg leste overskriften. Vet ikke engang hva annet det skulle være. 

Gjensidig respekt må være akkurat gjensidig respekt, uansett hvem som har best utdanning eller tjener mest. Altså ikke noe som er avhengig av det, men som bare er der av at man støtter og heier på hverandre. 

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun skal se på deg som en mindre mann? At hun skal se på deg som et mindre menneske , håper jeg at du mener.

Anonymkode: bfea2...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At hun skal se på deg som en mindre mann? At hun skal se på deg som et mindre menneske, håper jeg at du mener.

Anonymkode: bfea2...c94

Nei. Jeg mener mindre mann. Det er det som står der

Anonymkode: 200cf...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eegentlig så har det med samfunnet og stereotyper å gjøre

Anonymkode: 200cf...0ce

Ikke nå lenger, for det at kvinner har høy utdanning er nå vanlig, og kvinner er i flertall på mange høye utdanninger, så det kommer bare til å bli mer og mer vanlig også.

Dette handler først og fremst om at du har et dårlig selvbilde og selvtillit, at du ikke er trygg nok i deg selv til å være stolt av at en slik kvinne velger deg. At du legger din verdi som mann i at kvinnen skal ha mindre verdi (i dine øyne), det har kun med deg å gjøre.

Anonymkode: 27fd6...923

  • Liker 5
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Jeg mener mindre mann. Det er det som står der

Anonymkode: 200cf...0ce

Ja veeeel 🙄 

Anonymkode: bfea2...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke nå lenger, for det at kvinner har høy utdanning er nå vanlig, og kvinner er i flertall på mange høye utdanninger, så det kommer bare til å bli mer og mer vanlig også.

Dette handler først og fremst om at du har et dårlig selvbilde og selvtillit, at du ikke er trygg nok i deg selv til å være stolt av at en slik kvinne velger deg. At du legger din verdi som mann i at kvinnen skal ha mindre verdi (i dine øyne), det har kun med deg å gjøre.

Anonymkode: 27fd6...923

Jeg tror ikke han legger sin verdi i at kvinnen må ha mindre verdi enn han. Det er mere det at hun vil aldri synes han er bra nok, ha nok ambisjoner osv osv. For fakta er at mange menn og en del kvinner også driter i status. De vil ha en meningsfull jobb, men gå hjem å koble av når de kommer hjem. Men noen higer og higer etter mere og mere og blir aldri fornøyd.

Anonymkode: 46f46...e8e

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke nå lenger, for det at kvinner har høy utdanning er nå vanlig, og kvinner er i flertall på mange høye utdanninger, så det kommer bare til å bli mer og mer vanlig også.

Dette handler først og fremst om at du har et dårlig selvbilde og selvtillit, at du ikke er trygg nok i deg selv til å være stolt av at en slik kvinne velger deg. At du legger din verdi som mann i at kvinnen skal ha mindre verdi (i dine øyne), det har kun med deg å gjøre.

Anonymkode: 27fd6...923

Nei det er ikke det jeg mener.
Samfunnet har kjønnstereotyper. Dette vil si at om dama har høyere status en mannen,
er der en risiko for at dama og/eller andre vil se på denne mannen som mindre maskulin og verdt.
Mao: respektløshet. Ingen vil erfare diskriminering og respektløshet, uansett hvor selvsikker en er.
Det er også snakk om relasjoner. Det er faktisk blitt bevist at folk med samme status, utdanning og interesser,
passer bedre sammens som par

Og èn ting til: dropp den passiv-aggressive tonen og armchair psychology greia

Anonymkode: 200cf...0ce

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...