Gå til innhold

Jeg vil ikke ha en kvinne av høyere status....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med den holdningen du har, nettopp ved å ikke bringe noe som helst til til torgs, annet enn å anklage andre for at de har feil og du har rett, ville jeg glatt plassert deg i flat-earther-kategorien ja. 

Gjesp, det er kjedelig med sånne.

Anonymkode: df5d9...9a1

Når noen argumenterer mot det som er universelt akseptert, så ligger bevisbyrden hos den, og må være sterke bevis, ikke påstander som du kommer med.

Men er du interessert i at lære deg hvordan ting faktisk var i gamle dager? 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, TomSawyer said:

Tar gjerne en jeg, men den såkalte statusen vil ha null betydning for det valget. Er folk flest virkelig så grunne som det som kommer fram i denne tråden synes jeg synd på de.

Kjør på, jeg hvis du vil ha ekstrajobb 😂 styrer som sagt glatt unna

Anonymkode: 08d0c...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han er jo en av de som faktisk argumenterer godt, men det betyr ikke at han er nødt til å måtte hele tiden. Lov å bli lei, forståelig også. 

Anonymkode: 00673...267

Nei, han er en av dem som har et syn som er nært opp mot ditt. Det er veldig vanskelig for oss mennesker å skille mellom å evaluere argumenter og å evaluere ståsteder.

Anonymkode: 0e996...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke nå lenger, for det at kvinner har høy utdanning er nå vanlig, og kvinner er i flertall på mange høye utdanninger, så det kommer bare til å bli mer og mer vanlig også.

Dette handler først og fremst om at du har et dårlig selvbilde og selvtillit, at du ikke er trygg nok i deg selv til å være stolt av at en slik kvinne velger deg. At du legger din verdi som mann i at kvinnen skal ha mindre verdi (i dine øyne), det har kun med deg å gjøre.

Anonymkode: 27fd6...923

Jeg tenker at det viktigste er å være ærlig fra starten av. Svært mange kvinner ønsker en mann som er dem noe overlegen økonomisk og utdanningsmessig. Dette er jo et gammeldags og mer tradisjonelt ønske, hvor mannen var overhodet og den som tok store avgjørelser.

Jeg gikk selv i denne fellen når jeg valgte mann. Etter over 15 års samliv sammen har jeg imidlertid gradvis innsett at denne mannen ikke var den "hele veden" jeg trodde. Han har ikke tatt de beste avgjørelsene for oss økonomisk sett, og det er jeg som har måttet ta over den økonomiske styringen og som i perioder har tjent klart mest. Jeg skal innrømme at jeg føler meg lurt, da det ikke var dette han fremsto som når jeg valgte ham. 

Anonymkode: 066fe...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

? Hvilke grunner tror du jeg tror? Det der er da standardbekymringen, hva ellers skulle være en grunn? Mindreverdighetskomplekser hos menn og den frykten der er da det vanligste som finns. 
Det er ikke ålreit eller morsomt å være en kvinne som ikke blir respektert heller, fordi mannen tror hun kan bli arrogant og tror hun ikke respekterer ham og i det hele tatt bruker og tenker og deler inn folk med uttrykk som "høystatus".

Anonymkode: a2ca1...d56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja nettopp det jeg har gjort, det er en av mine store lidenskaper i livet og har svært god oversikt.

Forøvrig er vel slike on-linere som du lirer av deg standard fra de som IKKE har noe å tilføre.

Anonymkode: df5d9...9a1

Så fint at du liker historie. Imidlertid synd at du har lest historiebøkene med skylapper. 

Da har du kanskje gått glipp av at kvinner ikke hadde lik arverett som menn, i praksis ikke ble ansett som borgere av staten, og at de i et gift forhold var umyndige. Uten giftemål, var det svært få muligheter til å overleve på egenhånd, og derfor endte mange opp i prositusjon og tidlig død. 

Syns ikke det høres ut som en hverdag med sterke rettigheter.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant80 skrev (6 timer siden):

Så de menna som ikke har spesielt høy utdannelse,gjerne "bare" en selger jobb,eller en "på gulvet" jobb er jo nærmest utelukket "by default" Da det er større andel kvinner som har høyere en utdannelse en menn. 

Så lurer kvinner på hvorfor mange menn ser seg til utlandet for å få seg en kjæreste? Personlig ser jeg ikke hvordan kvinner kan lure på dette. Kvinner vil jo ikke ha de!!! 

Merkelig det der, å skylde på kvinner når TS klart og tydelig i overskriften til tråden og senere bekrefter at det er HAN som ikke vil ha kvinner som ev. har høyere utdannelse eller status (hva enn han legger i status).

HAN vil ikke ha!!! MANGE MENN vil ikke ha kvinner med høy utdannelse!!!

Anonymkode: 27fd6...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (6 timer siden):

Tja. Vil påstå at utdanning i seg selv har lite å si for personlige egenskaper.

Jeg har ikke høy utdanning,

 

Du påstår uten selv å ha høy utdanning (en svakhet, men du har allikevel møtt mange utdannede og har sånn sett litt grunnlag for din påstand). Mitt  inntrykk er litt annerledes, nemlig at utdanning ganske sterkt former studentene, og at om du kverner tusen vidt forskjellige studenter igjennom et studium så vil deres personlige egenskaper ligne hverandre mye mer enn før de startet på studiene.  Min påstand: Utdannelse vil til en viss grad ensrette studentenes personlige egenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Du påstår uten selv å ha høy utdanning (en svakhet, men du har allikevel møtt mange utdannede og har sånn sett litt grunnlag for din påstand). Mitt  inntrykk er litt annerledes, nemlig at utdanning ganske sterkt former studentene, og at om du kverner tusen vidt forskjellige studenter igjennom et studium så vil deres personlige egenskaper ligne hverandre mye mer enn før de startet på studiene.  Min påstand: Utdannelse vil til en viss grad ensrette studentenes personlige egenskaper.

Til en viss grad, ja. Men jeg lever selv med en mann som ble såpass formet de første 20 årene av sitt liv (fattigdom, enslig og enkelt sammenskrudd mor), at selv en 5-årig mastergrad ved et respektabelt universitet ikke klarte å endre ham fundamentalt. Han sliter med alt fra sosial kompetanse og økonomisk forståelse til intellektuell kapasitet og verdensbilde. Men ja, han klarer å fake en god del. Han lurte hvert fall meg i mange år før det gikk opp for meg.

Anonymkode: 066fe...152

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig det der, å skylde på kvinner når TS klart og tydelig i overskriften til tråden og senere bekrefter at det er HAN som ikke vil ha kvinner som ev. har høyere utdannelse eller status (hva enn han legger i status).

HAN vil ikke ha!!! MANGE MENN vil ikke ha kvinner med høy utdannelse!!!

Anonymkode: 27fd6...923

At menn ikke ønsker høyt utdannede kvinner tror jeg er en liten gruppe i forhold til kvinner som ikke kan være med menn med en "vanlig" jobb og utdannelse,i værste fall 0 utdannelse. 

Klarer ikke huske hvor jeg så den studien. Men skal poste om jeg finner den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
I Grosny skrev (11 minutter siden):

Du påstår uten selv å ha høy utdanning (en svakhet, men du har allikevel møtt mange utdannede og har sånn sett litt grunnlag for din påstand). Mitt  inntrykk er litt annerledes, nemlig at utdanning ganske sterkt former studentene, og at om du kverner tusen vidt forskjellige studenter igjennom et studium så vil deres personlige egenskaper ligne hverandre mye mer enn før de startet på studiene.  Min påstand: Utdannelse vil til en viss grad ensrette studentenes personlige egenskaper.

Men så er kjæresten min høyt utdannet, men lik bakgrunn som meg. Vi er formet av samme leire i den forstand. 
 

Så vil heller påstå at bakgrunn, personlige egenskaper og hvordan en formes i tidlige år teller mer enn utdanning mht hvem en blir som person.

De jeg datet(og tidligere kjærester) var alle høyt utdannet. Mange av dem kom fra bakgrunner med en eller annen form for omsorgssvikt(ofte emosjonelt fraværende foreldre) og de var mer lik meg🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

På en måte så tror jeg at jeg skjønner hva du prøver å si, og jeg er delvis enig. Bekymringen for at man ikke har høy nok status til å tiltrekke seg (visse) kvinner, sitter nok i mange menn. Og det er ikke sånn at menn har hentet denne "frykten" helt ut av tomme luften og at den er 100% oppdiktet, og at kvinner bare vil ha en snill mann med god personlighet. 

Men jeg tror ikke kvinnens utdanningsnivå eller status har alt med det å gjøre. Det har heller å gjøre med at menn og kvinner har forskjellige "krav" eller forventninger til hverandre. En manns utdanningsnivå, økonomi og status er mye viktigere for en kvinne, enn det en kvinnes tilsvarende status vil være for en mann.

Forenklet sagt: Kvinner dater, ligger eller inngår forhold oppover. Menn gjør tilsvarende nedover i statushierarkiet, eller i beste fall med noen på samme nivå.

Det er på en måte "normalen" at en kvinne ønsker en mann som har høyere status, høyere utdanning og mer penger enn seg selv. Det er bare sånn det er uansett hvor moderne og likestilte vi tror at vi er.

Og før noen kommer ilende til med "jammen, jeg har master og mannen min har bare bachelor", så finnes det selvfølgelig unntak, men i stort er det sånn at kvinner søker partner oppover, og det vet menn. Jeg skal ikke påstå at jeg selv har store komplekser og lavere selvtillit enn gjennomsnittet, men på datingapper velger jeg automatisk bort kvinner som flagger sterk økonomi, høystatusjobber og en typisk "Oslo-vest livsstil". Jeg tenker automatisk at jeg som en middelmådig middelklassemann har ikke nok å tilby en sånn kvinne, og sveiper til venstre på autopilot.

Anonymkode: ae428...37d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (6 minutter siden):

Men så er kjæresten min høyt utdannet, men lik bakgrunn som meg. Vi er formet av samme leire i den forstand. 
 

Så vil heller påstå at bakgrunn, personlige egenskaper og hvordan en formes i tidlige år teller mer enn utdanning mht hvem en blir som person.

De jeg datet(og tidligere kjærester) var alle høyt utdannet. Mange av dem kom fra bakgrunner med en eller annen form for omsorgssvikt(ofte emosjonelt fraværende foreldre) og de var mer lik meg🤷🏻‍♀️

Du har et vesentlig poeng der. Alle år teller, og barneårene teller veldig mye. Men jeg ble ganske overveldet over hvor totalt gjennomført ensrettingen var under studiene. Det var massivt. Såpass ille at jeg tenkte at studier kan redusere mangfoldigheten i de utdannedes tankemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På en måte så tror jeg at jeg skjønner hva du prøver å si, og jeg er delvis enig. Bekymringen for at man ikke har høy nok status til å tiltrekke seg (visse) kvinner, sitter nok i mange menn. Og det er ikke sånn at menn har hentet denne "frykten" helt ut av tomme luften og at den er 100% oppdiktet, og at kvinner bare vil ha en snill mann med god personlighet. 

Men jeg tror ikke kvinnens utdanningsnivå eller status har alt med det å gjøre. Det har heller å gjøre med at menn og kvinner har forskjellige "krav" eller forventninger til hverandre. En manns utdanningsnivå, økonomi og status er mye viktigere for en kvinne, enn det en kvinnes tilsvarende status vil være for en mann.

Forenklet sagt: Kvinner dater, ligger eller inngår forhold oppover. Menn gjør tilsvarende nedover i statushierarkiet, eller i beste fall med noen på samme nivå.

Det er på en måte "normalen" at en kvinne ønsker en mann som har høyere status, høyere utdanning og mer penger enn seg selv. Det er bare sånn det er uansett hvor moderne og likestilte vi tror at vi er.

Og før noen kommer ilende til med "jammen, jeg har master og mannen min har bare bachelor", så finnes det selvfølgelig unntak, men i stort er det sånn at kvinner søker partner oppover, og det vet menn. Jeg skal ikke påstå at jeg selv har store komplekser og lavere selvtillit enn gjennomsnittet, men på datingapper velger jeg automatisk bort kvinner som flagger sterk økonomi, høystatusjobber og en typisk "Oslo-vest livsstil". Jeg tenker automatisk at jeg som en middelmådig middelklassemann har ikke nok å tilby en sånn kvinne, og sveiper til venstre på autopilot.

Anonymkode: ae428...37d

Tja.

Tror det er like mye at kvinner søker etter stabilitet. De ser etter en mann som tar ansvar, har økonomisk sans, og som de kan ha tillit til i et lengre forhold. Noe man kan bygge videre på. Det kalles å være fornuftig. 

Det burde også menn være, enn å tilegne mindreverdighetskompleks en større stemme enn nødvendig.

For øvrig, i min nære krets har det vært 50/50 med par hvor kvinner har høyere utdannelse enn partneren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for at min mann ikke er så usikker på seg selv hverken som mann eller menneske. Han takler helt fint at jeg har høyere utdannelse (og tjener mest), om han i fullt alvor hadde sagt "njaei , nei, jeg vet ikke helt altså, du kan jo bli arrogant fordi du har høyere utdannelse" da hadde jeg umiddelbart visst at han var et ekstremt fordomsfullt menneske med ulidelig lav selvtillit som det ikke er verdt å bruke tiden på.

Anonymkode: 33a28...485

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at oppveksten teller langt mer enn en høyere utdanning. Min master-utdannede mann kommer fra svært enkle kår med en enslig arbeiderklasse-mor, og de siste wæ20 årene har vist at det er enorme forskjeller på ham og min master-utdannede svoger, som vokste opp i et akademisk hjem. Det er en himmelvid forskjell i alt fra intellektuell og kulturell kapital til økonomisk styring. 

Anonymkode: 066fe...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (11 minutter siden):

Du har et vesentlig poeng der. Alle år teller, og barneårene teller veldig mye. Men jeg ble ganske overveldet over hvor totalt gjennomført ensrettingen var under studiene. Det var massivt. Såpass ille at jeg tenkte at studier kan redusere mangfoldigheten i de utdannedes tankemåter.

Min erfaring er at utdanning virkelig påvirker et menneske til det positive. Om noen har lav eller ingen utdannelse, merker man det på verdenssynet og ikke minst humoren. 

Ofte er de mer ledet av fordommer og gruppepress, lettere forledet av falske nyheter og mindre interessert i å lese seg opp på nyheter. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Jeg forsto grunnen din. Men kan det være at det er du selv som tenker du er mindreverdig om du er sammen med en kvinne som har oppnådd mer enn deg? Jeg prøvde å date menn som feks ikke har oppnådd samme som meg. Feks utdanning, egen bolig, lappen. Og de følte seg mindre verdig og kom med stikk mot meg uten at jeg følte de var mindre verdig enn meg. Det var de som hadde et problem.. 

Anonymkode: 685fe...41a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at oppveksten teller langt mer enn en høyere utdanning. Min master-utdannede mann kommer fra svært enkle kår med en enslig arbeiderklasse-mor, og de siste wæ20 årene har vist at det er enorme forskjeller på ham og min master-utdannede svoger, som vokste opp i et akademisk hjem. Det er en himmelvid forskjell i alt fra intellektuell og kulturell kapital til økonomisk styring. 

Anonymkode: 066fe...152

... Min erfaring er altså at barn fra møblerte hjem får en langt mer solid og grundig kjerne livet gjennom, og at en høyere utdanning ikke bøter fullstendig for en oppvekst preget av f eks dårlig råd eller sinte voksne.

Anonymkode: 066fe...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (5 minutter siden):

Min erfaring er at utdanning virkelig påvirker et menneske til det positive. Om noen har lav eller ingen utdannelse, merker man det på verdenssynet og ikke minst humoren. 

Ofte er de mer ledet av fordommer og gruppepress, lettere forledet av falske nyheter og mindre interessert i å lese seg opp på nyheter. 

Det er ikke sikkert det er utdannelsen som gjør forskjellen i det du nevner. Jeg fulgte mye mer med på nyheter før jeg studerte enn etter,  humoren er lik, og engasjementet i forhold til verdens urettferdighet har blitt slappere.  Men man kan utvikle mer kildekritikk gjennom utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...