Gå til innhold

Jeg vil ikke ha en kvinne av høyere status....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du virkelig ikke det jeg skrev?

Hva i granskauen mener du med "borgere av staten"? Man kunne få borgerbrev i byene, for å drive med handel. Det kunne kvinner også. 

Og mange endte opp i prostitusjon? Hvor mye prostitusjon var det for 200 år siden i Norge?

Herre Jesus, hvis dette er nivået...

Anonymkode: df5d9...9a1

https://www.arkivsentersor.no/siste-nytt/8-mars-kvinners-rett-til-borgerskap

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2726717/HI-500 Line Hansen.pdf?sequence=1

Her kan du lese litt. Det er riktig at de kunne få borgerbrev, i stor grad som resultat av endret lovverk på midten av 1800-tallet. Dette gjaldt svært sjeldent gifte kvinner som, igjen, var umyndige. I utgangspunktet gjaldt dette enker som kunne drive forretning etter mannens død, og kvinners rett til å drive med husflid. I 1842 kunne de drive handel i byene. I 1860 fikk de utvidet rett til håndtverksdrift, om 2 personer kunne gå god for dem. Først i 1894 ble det gitt like vilkår for menn og kvinner. 

Og ja, prostitusjon var utbredt. Men det burde du da vite 😉

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For mange er ikke dette veldig attraktivt å være en slave for andre. Tipper nesten alle hadde sluttet i nåværende jobb hvis de vant eurojackpot i morgen, og gjorde noe meningsfullt med livet sitt og noe de brenner for.  Forteller ikke det oss det meste vi trenger å vite.. 

Du høres helt ut som en kar jeg kjenner, som går på nav og kjører bilen til moren sin, jobber knapt 50%, har ikke utdanning, og ser etter en dame som han kan være avhengig av og vise versa. 

Altså om det livet gjør det lykkelig, fint. Men vi trenger kunnskap og vi trenger å lære oss ting. Vi er ikke en sau bare fordi vi mottar lønning som betaler regningene. 

Anonymkode: 685fe...41a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du bekrefter TS sin påstand. Du vil ikke date menn uten høyere utdanning, fordi «de» har så mange fordommer og dømmende meninger. Notert. 

Anonymkode: 0d398...10b

Vel, nei..Jeg vil ikke date en mann uten utdanning og ambisjoner. Jeg har reist halve landet for å få en god utdanning, karriere, godt betalt jobb. Jeg bor milevis unna min nærmeste familie. Hva skal jeg med en mann som ikke brenner for noe. 

Men ja jeg har erfart at folk med lav utdanning har mange fordommer. Spesielt er de sure på kvinner.

Anonymkode: 685fe...41a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Den første kvinnen i Norge som begynte på universitetet avbrøt pga mann og barn. Den første kvinnelige sivilingeniørstudenten? Ble trakassert ut av studiene. Av sine mannlige medstudenter. 
 

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-ntnu-partner/aslaug-urbye-var-norges-forste-kvinnelige-sivilingeniorstudent/2165586

Så gutter. Vær stolte av deres høyt utdannede damer.

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du høres helt ut som en kar jeg kjenner, som går på nav og kjører bilen til moren sin, jobber knapt 50%, har ikke utdanning, og ser etter en dame som han kan være avhengig av og vise versa. 

Altså om det livet gjør det lykkelig, fint. Men vi trenger kunnskap og vi trenger å lære oss ting. Vi er ikke en sau bare fordi vi mottar lønning som betaler regningene. 

Anonymkode: 685fe...41a

Jeg jobber veldig mye men ikke for grunnen som du tror. Jeg jobber mot målet med å bli økonomisk uavhengig en jobb som betaler meg lønning hver mnd. Har investert i 2 leiligheter som jeg har pusset opp. Ene har jeg solgt og andre leier jeg ut. Skal snart kjøpe ny leilighet. 

I tillegg investerer jeg i aksjemarkedet og tjent bra på det og andre investeringer. 

Målet er å bli min egen herre å styre min egen hverdag. Er ikke langt fra å kunne pensjonere meg hvis jeg hadde ønsket i en alder av 40 år å leve på business og boliger. 

Investerer du mye tid i deg selv lykkes du fremfor å jobbe 8-16, gå hjem å vente til neste dag med å gjøre det samme om og om igjen. At noen blir lykkelig av det er for meg vanskelig å forstå. Man er jo egentlig fanget i sitt eget liv. 

Anonymkode: 46f46...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber veldig mye men ikke for grunnen som du tror. Jeg jobber mot målet med å bli økonomisk uavhengig en jobb som betaler meg lønning hver mnd. Har investert i 2 leiligheter som jeg har pusset opp. Ene har jeg solgt og andre leier jeg ut. Skal snart kjøpe ny leilighet. 

I tillegg investerer jeg i aksjemarkedet og tjent bra på det og andre investeringer. 

Målet er å bli min egen herre å styre min egen hverdag. Er ikke langt fra å kunne pensjonere meg hvis jeg hadde ønsket i en alder av 40 år å leve på business og boliger. 

Investerer du mye tid i deg selv lykkes du fremfor å jobbe 8-16, gå hjem å vente til neste dag med å gjøre det samme om og om igjen. At noen blir lykkelig av det er for meg vanskelig å forstå. Man er jo egentlig fanget i sitt eget liv. 

Anonymkode: 46f46...e8e

For mange er jobben en plass der man ikke bare jobber, men treffer kolleger og utvikler seg, og lærer av de andre med mer erfaring. Den som synes det er et fengsel har Kansje feil utdanning eller feil jobb. Og så er det utrolig negativt og litt koko å gå å tenke at man er fanget fordi man har en jobb. Tror jeg hadde blitt deppa om jeg hadde tenkt i samme baner. 

Anonymkode: 685fe...41a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 0.14):

Men ikke for de grunnene du tror

Grunnen til at jeg ikke ønsker kvinner av høyere utdanning eller status,
er frykten for at de kan bli arrogant, se på meg som mindre mann, mindreverdig osv.
Det liker jeg ikke. Jeg vil ha et forhold der begge respekterer hverandre.
Jeg snakket faktisk nylig med en venn på Discord som har erfart dette selv.
Det er ikke ålreit, og det er ikke morsomt. Et forhold skal være av gjensidig respekt

Er dette en valid bekymring?

Anonymkode: 200cf...0ce

Det var jo av de grunnene jeg trodde. 

Anonymkode: 00110...374

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel, nei..Jeg vil ikke date en mann uten utdanning og ambisjoner. Jeg har reist halve landet for å få en god utdanning, karriere, godt betalt jobb. Jeg bor milevis unna min nærmeste familie. Hva skal jeg med en mann som ikke brenner for noe. 

Men ja jeg har erfart at folk med lav utdanning har mange fordommer. Spesielt er de sure på kvinner.

Anonymkode: 685fe...41a

Utdanning og ambisjoner henger jo ikke nødvendigvis sammen. Mange kjente gründere har ikke høyere utdanning, og motsatt kryr det av folk med mastergrader i dead-end offentlige stillinger. 
Du må gjerne ha meninger om folk uten høyere utdanning og leve livet ditt deretter, men du går glipp av mange drivende dyktige og interessante mennesker. Men det er ditt valg. Bare ikke snakk om at andre har fordommer når du er stinn av dem selv.

Anonymkode: 0d398...10b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Utdanning og ambisjoner henger jo ikke nødvendigvis sammen. Mange kjente gründere har ikke høyere utdanning, og motsatt kryr det av folk med mastergrader i dead-end offentlige stillinger. 
Du må gjerne ha meninger om folk uten høyere utdanning og leve livet ditt deretter, men du går glipp av mange drivende dyktige og interessante mennesker. Men det er ditt valg. Bare ikke snakk om at andre har fordommer når du er stinn av dem selv.

Anonymkode: 0d398...10b

Grunnen til at jeg nå har valgt å ha utdanning som krav, er ikke tilfeldig. Det kommer av personlig erfaring og jeg må åpenbart terpe igjen og igjen på dette i denne tråden. Jeg har vært singel i fire år og har ikke tenkt på det som et must. Jeg tok selv høyere utdanning som godt voksen. 

Jeg har dratt på mange første dates ila tiden min som singel, og jeg har snakket med mange forskjellige menn, og jeg har ikke brydd meg om de var studenter, om de hadde fagbrev, om de hadde vgs, ba, jobb osv. Jeg har gått utifra at de var hel ved. Jeg går utifra av voksne har en jobb, og vgs, i det minste. 

Og hver gang jeg har dratt på date med en fyr som ikke har utdanning på plass, så er det noe muffens. De viser seg til å 1. Ha så dårlig råd at jeg må låne dem penger eller spandere hele tiden. 2. De har ikke lappen eller egen bil. 3.de er en ræva far som knapt bruker tid med barnet sitt. 4. De mangler jobb og går på nav, 5.voldsomme konflikter med eksen og er arbeidsløs. 6.alkoholisme.( som jeg uvirent finansierte) 7.en mener kvinner er krek og det skal jeg vite på første date hvordan kvinner er. 8.gir meg idiotiske oppdragelsesråd 9.er rasist 10.homofob

Ikke kom å si jammen du velger feil mann. For du sier også at jeg knapt har lov å sile ut. Nåde meg om jeg spør de har utdanning eller har det som krav. 

Du har ikke prøvd å date menn du. Du vet ikke hvor mange idioter det finnes og hvor lett det er å bli brukt. Jeg er ikke dømmende, jeg må passe på meg selv. 

Men jeg har kjæreste nå altså. Så at jeg så storforlangende er nok ikke et stort tap. Mange andre single kvinner der ute. 

 

Anonymkode: 685fe...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Utdanning og ambisjoner henger jo ikke nødvendigvis sammen. Mange kjente gründere har ikke høyere utdanning, og motsatt kryr det av folk med mastergrader i dead-end offentlige stillinger. 
Du må gjerne ha meninger om folk uten høyere utdanning og leve livet ditt deretter, men du går glipp av mange drivende dyktige og interessante mennesker. Men det er ditt valg. Bare ikke snakk om at andre har fordommer når du er stinn av dem selv.

Anonymkode: 0d398...10b

Eksen min er 100% som du skriver. Gründer uten utdanning. Og han tjener fett og kjører Porsche. Men han er ikke hel ved. Stakkars dama som ender opp med han. 🤷

Anonymkode: 685fe...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For mange er jobben en plass der man ikke bare jobber, men treffer kolleger og utvikler seg, og lærer av de andre med mer erfaring. Den som synes det er et fengsel har Kansje feil utdanning eller feil jobb. Og så er det utrolig negativt og litt koko å gå å tenke at man er fanget fordi man har en jobb. Tror jeg hadde blitt deppa om jeg hadde tenkt i samme baner. 

Anonymkode: 685fe...41a

Jeg har jo jobb jeg også, og trives med folkene og arbeidsoppgavene, men er kommet til et punkt der jeg vil jobbe for meg selv, mine ideer, være mere kreativ og stole på mine egne instinkter. Folk tenker jo ikke over dette til vanlig, men ved å jobbe for andre og ikke seg selv er det masse regler man må følge og ting man ikke rår over.

Jeg er en person som liker ansvaret og utfordringen med å skape noe selv og ikke følge et manus. 

Er ikke rart at folk ikke tenker over dette til vanlig fordi man er jo programmert til dette fra barnsben og tror det er eneste vei å gå.

Anonymkode: 46f46...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eksen min er 100% som du skriver. Gründer uten utdanning. Og han tjener fett og kjører Porsche. Men han er ikke hel ved. Stakkars dama som ender opp med han. 🤷

Anonymkode: 685fe...41a

Jeg kjenner flere folk som har lyktes stort uten utdanning og tjent mye penger, og de fleste er flotte omgjengelige folk med stort nettverk, ber folk over på grilling, aktive og sosiale. 

Det finnes exitfolk i finansbransjen som har master også men som oppfører seg som idioter. Ofte har ledere i store bedrifter høy utdannelse, men de kan være psykopater for det og ha div diagnoser. 

Anonymkode: 46f46...e8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Grunnen til at jeg nå har valgt å ha utdanning som krav, er ikke tilfeldig. Det kommer av personlig erfaring og jeg må åpenbart terpe igjen og igjen på dette i denne tråden. Jeg har vært singel i fire år og har ikke tenkt på det som et must. Jeg tok selv høyere utdanning som godt voksen. 

Jeg har dratt på mange første dates ila tiden min som singel, og jeg har snakket med mange forskjellige menn, og jeg har ikke brydd meg om de var studenter, om de hadde fagbrev, om de hadde vgs, ba, jobb osv. Jeg har gått utifra at de var hel ved. Jeg går utifra av voksne har en jobb, og vgs, i det minste. 

Og hver gang jeg har dratt på date med en fyr som ikke har utdanning på plass, så er det noe muffens. De viser seg til å 1. Ha så dårlig råd at jeg må låne dem penger eller spandere hele tiden. 2. De har ikke lappen eller egen bil. 3.de er en ræva far som knapt bruker tid med barnet sitt. 4. De mangler jobb og går på nav, 5.voldsomme konflikter med eksen og er arbeidsløs. 6.alkoholisme.( som jeg uvirent finansierte) 7.en mener kvinner er krek og det skal jeg vite på første date hvordan kvinner er. 8.gir meg idiotiske oppdragelsesråd 9.er rasist 10.homofob

Ikke kom å si jammen du velger feil mann. For du sier også at jeg knapt har lov å sile ut. Nåde meg om jeg spør de har utdanning eller har det som krav. 

Du har ikke prøvd å date menn du. Du vet ikke hvor mange idioter det finnes og hvor lett det er å bli brukt. Jeg er ikke dømmende, jeg må passe på meg selv. 

Men jeg har kjæreste nå altså. Så at jeg så storforlangende er nok ikke et stort tap. Mange andre single kvinner der ute. 

 

Anonymkode: 685fe...41a

Wow, ja flere fordommer enn dette er det vel knapt mulig å ha.

Du sier du tok utdanning i voksen alder, så da var vel du også sånn da, før du tok utdanningen?

 

Anonymkode: 0d398...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å bli sett på som en "bread winner" har derfor valgt bort dating forespørsler fra 1 høystående advokat som prøve å framstå alminnelig +en Psykiatriker. (Kanske likestillingen ikke har kommet så langt😀, forresten hadde det sikkert ikke blitt noe av det)

ikke lav mindreverdighetsfølelse men liker å være like god eller bedre enn dama økonomisk/kunnskapsmessig, heller ingen

ønske om å dominere eller ha noen avhengighets greie ift meg.

 

Tror bare likestilling må komme litt lengre vil bli sett på med respekt i stedet for med kritisk blikk.

(ikke sikkert det hadde vært sånn i real life men jeg skygger damer som sagt med bedre utdannelse enn meg)

Mann 53 

Anonymkode: f1e63...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg liker å bli sett på som en "bread winner" har derfor valgt bort dating forespørsler fra 1 høystående advokat som prøve å framstå alminnelig +en Psykiatriker. (Kanske likestillingen ikke har kommet så langt😀, forresten hadde det sikkert ikke blitt noe av det)

ikke lav mindreverdighetsfølelse men liker å være like god eller bedre enn dama økonomisk/kunnskapsmessig, heller ingen

ønske om å dominere eller ha noen avhengighets greie ift meg.

 

Tror bare likestilling må komme litt lengre vil bli sett på med respekt i stedet for med kritisk blikk.

(ikke sikkert det hadde vært sånn i real life men jeg skygger damer som sagt med bedre utdannelse enn meg)

Mann 53 

Anonymkode: f1e63...da0

Hvorfor i alle dager ønsker du det? Jeg er like gammel som deg, skilt og med flere barn, og jeg har alltid vært bread winneren i mine forhold, og det har ikke plaget meg et gram, sånn bortsett fra at jeg en sjelden gang skulle ønske kjæresten min hadde tjent litt mer sånn med tanke på råd til gøy og moro?

 

Anonymkode: 85fbb...ada

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Wow, ja flere fordommer enn dette er det vel knapt mulig å ha.

Du sier du tok utdanning i voksen alder, så da var vel du også sånn da, før du tok utdanningen?

 

Anonymkode: 0d398...10b

Hva mener du fordommer. Jeg bare fortalte om de gutta jeg dro på date med. 

Anonymkode: 685fe...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jo jobb jeg også, og trives med folkene og arbeidsoppgavene, men er kommet til et punkt der jeg vil jobbe for meg selv, mine ideer, være mere kreativ og stole på mine egne instinkter. Folk tenker jo ikke over dette til vanlig, men ved å jobbe for andre og ikke seg selv er det masse regler man må følge og ting man ikke rår over.

Jeg er en person som liker ansvaret og utfordringen med å skape noe selv og ikke følge et manus. 

Er ikke rart at folk ikke tenker over dette til vanlig fordi man er jo programmert til dette fra barnsben og tror det er eneste vei å gå.

Anonymkode: 46f46...e8e

du går utifra at jeg ikke er frilanser i tillegg til at jeg har fast jobb? 

Anonymkode: 685fe...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

du går utifra at jeg ikke er frilanser i tillegg til at jeg har fast jobb? 

Anonymkode: 685fe...41a

Men du vil jo tydeligvis være i en jobb å motta lønning? Mitt mål er å slippe å motta lønning og heller at alt jeg tjener er basert kun på meg selv og egen innsats. 

Jeg tror det bor en entrepenør eller en "hustler" i veldig mange, men at mange er for redd til å satse å ha tro på seg selv. 

For min del husker jeg det var en sinnsyk lettelse og god følelse når jeg tjente min første million helt på egenhånd og av noe jeg selv hadde lagt ned innsats til å få til enn å motta en lønning. 

Anonymkode: 46f46...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne knapt brydd meg mindre en om hva noen jobber med. Jeg vet hvor samboeren min jobber, men vet knapt nok hva han jobber med.

Eneste som er kjedeligere en å snakke om jobb, er å høre på andre snakke om sin.

Jeg hadde aldri orket å vært sammen med noen som prioriterer jobb og karriere. Jeg jobber for å kunne ha fritid.

Jeg har utdannelsene, jeg har hatt karriere med klatring i hierarkiet. Et lukket kapittel. Nå er det fritid som gjelder.

Anonymkode: bd760...f8c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...