Gå til innhold

Noen som skjønner hvorfor forbikjøring ikke er lov her?


negin123

Anbefalte innlegg

Du ønsker å kjøre forbi bilene foran. Hva er riktig?

NB! Det er en bussholdeplass skilt på høyre side av bildet

A. Jeg kan bruke feltet til høyre

B. Jeg kan bruke feltet til venstre

C. Jeg har ikke lov å kjøre forbi

D.Jeg kan bruke feltet til høyre eller venstre

 

Riktig svar er C, men jeg klarer ikke å fatte hvorfor. Noen som kan forklare?🙃

bilde.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det til høyre er vel kollektivfelt, ikke skilt for busstopp?

Anonymkode: 59233...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

negin123 skrev (8 minutter siden):

Du ønsker å kjøre forbi bilene foran. Hva er riktig?

NB! Det er en bussholdeplass skilt på høyre side av bildet

A. Jeg kan bruke feltet til høyre

B. Jeg kan bruke feltet til venstre

C. Jeg har ikke lov å kjøre forbi

D.Jeg kan bruke feltet til høyre eller venstre

 

Riktig svar er C, men jeg klarer ikke å fatte hvorfor. Noen som kan forklare?🙃

bilde.png

Ser ut som en sving som går til høyre, så det handler vel om sikt.

Anonymkode: 6d318...8db

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg synes bildet er dårlig, da det er vanskelig å bedømme lengde og mellomrom mellom stripene (til venstre for bilene). Jeg tolker linjen som en hvit varsellinje som skal angi at det er fare ved å skifte kjørefelt (gul er at det er for kort sikt fremoer til vanlig forbikjøring). Den faren tolker jeg i dette tilfelle å være inn-/utkjørslene til husene på venstre side for veien.

 

Anonymkode: 422d2...b36

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et boligfelt

Anonymkode: a4a3b...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

negin123 skrev (6 timer siden):

Du ønsker å kjøre forbi bilene foran. Hva er riktig?

NB! Det er en bussholdeplass skilt på høyre side av bildet

A. Jeg kan bruke feltet til høyre

B. Jeg kan bruke feltet til venstre

C. Jeg har ikke lov å kjøre forbi

D.Jeg kan bruke feltet til høyre eller venstre

 

Riktig svar er C, men jeg klarer ikke å fatte hvorfor. Noen som kan forklare?🙃

bilde.png

Generelt i mange tilfeller er det ikke lov til å kjøre forbi på høyre side, så akkurat den er jo grei. Finnes unntak, men antar at du ikke har lov å kjøre i kollektivfeltet.

Bildet ellers er veldig uklart. For meg ser det jo ut som om alle 3 felt kjører i samme kjøreretning pga. hvite striper.

Dog om man antar at de skal være gule, og at venstre felt er motsatt kjøreretning; ikke tydelig fra bildet hva som er galt. Stripene gir ingen indikasjon på at det ikke er lov, de ser også ganske små ut, som tyder på at det er et fint sted å kjøre forbi.

MEN om bildet skal være representativt for hva du som bilfører ser, så er det ikke lov å kjøre forbi, fordi man ikke har noe oversikt. Det ser jo ikke ut som en bakketopp eller noe, men ut fra bildet har man ingen oversikt over hva som skjer fremfor den bilen man ønsker å kjøre forbi, og da er det ikke lov å kjøre forbi. Det er det beste svaret jeg har :vetikke: dårlig oppgave vil jeg si, dårlig bilde.

Anonymkode: fad7d...e79

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at hastigheten her er 50 eller 60 km/t. Ut fra det vil jeg påstå at det er litt dårlig sikt og derav ville jeg selv ikke kjørt forbi.

Feltet til venstre ser ut til å være for kollektivtransport og derav ikke et alternativ. Men som hovedregel kan man ikke kjøre forbi på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (1 minutt siden):

Et kollektivfelt er vel alltid til høyre, eller?

Ofte, men ikke nødvendigvis. På Majorstuen fra Borgen ligger kollektivfeltet til venstre. 

Anonymkode: 81bc0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett noe sted. Dette må være pga en eller annen overgang via tunnel eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sikten er dårlig. Du ser ikke om det er møtende trafikk før du eventuelt legger deg ut i venstre felt. Man skal generelt vite om det er trygt/forsvarlig å kjøre forbi, før du begynner forbikjøringen (legger deg ut til venstre).

Endret av Sniff76
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som du er på vei opp en liten bakke eller noe, du har ikke nok sikt i allefall

Anonymkode: 74ab1...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig svar "C"? Hva er dette for slags idiotiske oppgaver? Man kan ikke lage tvilsomme oppgaver hvor det må brukes skjønn og resonnement uten at alle fakta er presentert for den som skal løse oppgaven. Dette blir jo nesten som å løse Where's Waldo. For de som sier "dårlig sikt" er det ikke nødvendigvis korrekt, kommer an på om sjåføren har fulgt med. Siden veien kurver til høyre vil sjåføren kunne ha sett motsatt veibane 10 sekunder tidligere til høyre for bilen foran. Med såpass slak kurve vil det også være mulig å snike seg en halvmeter til venstre for å se om det er klart. 

Ut fra akkurat det stillbildet kan det fremstå uoversiktlig, men man kan ikke forutsette at sjåføren har sjekket TikTok rett før forbikjøringsforsøket og ikke fulgt med på trafikken... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig svar er B, så her er det feil fasit. Dersom det er betaling for oppgavene du løser, ville jeg klaget. Høyre felt er kollektivfelt og kan ikke lovlig brukes til forbikjøring. Det er hvite linjer, noe som betyr at alle kjørefelt går i samme retning. Man kan da kjøre forbi i venstre felt. Det lukter litt gratisoppgaver av dette, noen som har forsøkt å lage oppgaver med bilder fra utenlandske prøver el. 

Anonymkode: ae51c...819

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Riktig svar er B, så her er det feil fasit. Dersom det er betaling for oppgavene du løser, ville jeg klaget. Høyre felt er kollektivfelt og kan ikke lovlig brukes til forbikjøring. Det er hvite linjer, noe som betyr at alle kjørefelt går i samme retning. Man kan da kjøre forbi i venstre felt. Det lukter litt gratisoppgaver av dette, noen som har forsøkt å lage oppgaver med bilder fra utenlandske prøver el. 

Anonymkode: ae51c...819

En oppgave jeg fant på nettet (dårlig bilde). Jeg tror også svar B er riktig, altså feil fasit. Er det slik at det er ulovlig (ut fra trafikkreglene) å bruke kollektivfelt til forbikøring? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

 

IMG_0778.jpeg

Anonymkode: 00e15...8c5

Så fasiten jeg fant er feil? Og riktig svar er at jeg kan bruke feltet til venstre?🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...