Gå til innhold

Hvor i Oslo er det best å føde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bærum sykehus var helt fantastisk. Dyktige og hyggelige, med enerom med dobbeltseng. 

Rikshospitalet i sommersesongen var rett og slett helt traumatisk. Som frisk fødende med friskt barn gikk jeg for lut og kaldt vann der, siden de har mange veldig kompliserte tilfeller.

De er også såkalt "mor-barn-vennlig", slik at mor skal ha barnet hos seg hele tiden. Sov ikke på tre døgn etter fødselen, og fikk null hjelp eller avlastning da jeg spurte. Mannen måtte dra hjem mellom kl. 21 og 7. Grusomt.

Anonymkode: 01772...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ullevål i fjor og var kjempefornøyd. Vi måtte ha babyen på nyfødtintensiven i et par uker, og der fikk vi vanvittig god oppfølging og støtte og alt gikk veldig bra med den lille. 

Anonymkode: 66993...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ullevål for et par år siden, bra barselhotell, men senga på føderommet var litt ødelagt, og null smertelindring var brutalt. Velger trolig A-hus neste gang pga nye fasiliteter + lystgass (men veldig interessert i andres erfaringer😊)

Anonymkode: df40b...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte alle barna på riksen :) Veldig fornøyd. 

Anonymkode: a99cc...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte på Ullevål oktober i fjor og vi var fornøyd med det meste. Hadde relativt rask fødsel (ca. 8 timer fra første rie til baby var ute) hvor vi var på sykehuset mesteparten av den tiden og hadde en kjempefin jordmor. Siden det var rask fødsel og nattevakt, så var vi heldige og hadde samme person å forholde oss til gjennom hele opplegget, men som sagt var vi heldige med det. Selv om det var natt og helg, så var det lett å få epidural, så virket som de har noen tilgjengelig til å sette det når man ønsker og ikke bare til spesifikke tider, men her kan det være at jeg tar feil. Fødte en lørdag og tror vi hadde flaks med det også, siden ting generelt virket til å være roligere i helg enn i ukedag, særlig i kantinen. Barselshotellet var fint og personalet lett tilgjengelig, men vi synes det var dyrt med lunsj og middag for far, så han dro hjem og spiste eller bestilte Foodora (betalte omtrent samme som kantine) for de fleste måltider utenom frokost.

Alt i alt, så var jeg veldig fornøyd med Ullevål, men det er også preget av faktorer man ikke kan styre da (rask fødsel, natt og helg, inntrykk av at det ikke var for travelt).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2024 at 7:53 AM, AnonymBruker said:

Velg privat. Føde og barselomsorgen er katastrofe, spesielt i Stor-Oslo. 

Anonymkode: 73dd1...b2c

Oslo-sykehusene har høyest kompetanse i landet på fødsler. Ullevål er feks i verdenstoppen når det kommer til klipping, og generelt preges fødselsomsorgen i Norge av svært høy faglig kompetanse. Aldri i livet ville jeg født på en liten, privat klinikk som tar imot få barnefødsler årlig heller enn Ullevål/Ahus/Riksen som tar imot svært mange fødsler årlig og er godt rutinerte. 

Anonymkode: 7fa71...327

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Oslo-sykehusene har høyest kompetanse i landet på fødsler. Ullevål er feks i verdenstoppen når det kommer til klipping, og generelt preges fødselsomsorgen i Norge av svært høy faglig kompetanse. Aldri i livet ville jeg født på en liten, privat klinikk som tar imot få barnefødsler årlig heller enn Ullevål/Ahus/Riksen som tar imot svært mange fødsler årlig og er godt rutinerte. 

Anonymkode: 7fa71...327

Nå finnes det jo ikke private klinikker for fødsel i Norge uansett. 

Når det gjelder å føde i Osloområdet er det både positive og negative sider ved det. Både Ullevål, Riksen og Ahus har et tidvis høyt trykk av fødende og det i seg selv kan gi en dårlig fødselsopplevelse og uheldige utfall med stressede jordmødre og lite tilstedeværelse av jordmor, pluss lite hjelp på barsel. Har født begge mine på Riksen og har både positive og negative erfaringer med det. Men det er klart det er et pluss med nyfødtintensiv og god kompetanse om noe skulle gå skikkelig galt. Selve fødselsopplevelsen tror jeg kan være bedre på mindre travle enheter med tettere oppfølging. 

Anonymkode: b34dd...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Nå finnes det jo ikke private klinikker for fødsel i Norge uansett. 

Når det gjelder å føde i Osloområdet er det både positive og negative sider ved det. Både Ullevål, Riksen og Ahus har et tidvis høyt trykk av fødende og det i seg selv kan gi en dårlig fødselsopplevelse og uheldige utfall med stressede jordmødre og lite tilstedeværelse av jordmor, pluss lite hjelp på barsel. Har født begge mine på Riksen og har både positive og negative erfaringer med det. Men det er klart det er et pluss med nyfødtintensiv og god kompetanse om noe skulle gå skikkelig galt. Selve fødselsopplevelsen tror jeg kan være bedre på mindre travle enheter med tettere oppfølging. 

Anonymkode: b34dd...e3c

Jeg fikk spørsmål om Kongsvinger eller Ahus da jeg bor ca midt imellom. Kunne valgt Elverum og hvis jeg absolutt ville.. Men jeg valgte Ahus nettopp pga kompetanse. Jeg hadde komplikasjoner både før, under og etter fødsel. Og heldigvis var det ikke langt til spesialister på Ahus. Jeg fødte i April og det var travelt der. Men selv om jeg hadde mange jordmødre, leger og sykepleiere å forholde meg til så gikk det fint. Jeg var ikke noe særlig nervøs før fødsel. Litt, så klart, men gikk ikke rundt og gruet meg masse. Jeg la fra meg behovet for å ha kontroll, og stolte 100% på de som jobbet der. Jeg takler at det er litt travelt, og er selvstendig og tøff og klarer meg selv. Selv om jeg hadde en komplisert og tøff fødsel og var helt ødelagt etterpå. Jeg ringte etter hjelp når jeg trengte det. Og var glad bare det kom noen. Så har jeg også forståelse for at det kan være travelt. Jeg jobber selv i et yrke med mangel på ressurser. Men de prioriterte meg når det var alvorlig. Jeg hadde 7 stk inne hos meg på slutten, selv om det var travelt der, så jeg føler absolutt at jeg ble tatt hånd om!  

Men er man en person som trenger mer ro, færre personer å forholde seg til og kanskje tenker de trenger mer tid med de ansatte og mer hjelp, og om man er nervøs og gruer seg veldig, så kan man jo føle seg tryggere ved å velge et sykehus som Kongsvinger f.eks. Spesielt om man ikke har noen særlige komplikasjoner.

Anonymkode: 09f74...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 21.23):

Rikshospitalet i sommersesongen var rett og slett helt traumatisk. Som frisk fødende med friskt barn gikk jeg for lut og kaldt vann der, siden de har mange veldig kompliserte tilfeller.

De er også såkalt "mor-barn-vennlig", slik at mor skal ha barnet hos seg hele tiden. Sov ikke på tre døgn etter fødselen, og fikk null hjelp eller avlastning da jeg spurte. Mannen måtte dra hjem mellom kl. 21 og 7. Grusomt.

Anonymkode: 01772...43a

Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg følte meg svært godt ivaretatt alle tre gangene og f.eks. etter en slitsom natt med tilbød de seg å ha babyen på vaktrommet slik at jeg fikk sove den neste natten. Veldig kjipt at du hadde en dårlig opplevelse, men min opplevelse av Riksen etter tre fødsler er altså helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte begge på Ullevål. Kjempefornøyd begge gangene. Møtt bare gode og varme jordmødre og fått tett og god oppfølging både under fødsel og i barsel. En-en jordmor under aktiv fødsel begge gangene.

Ene fødselen endte i KS. Trygt å vite at fødselslegene der gjør x antall ks på hver vakt og har god mengdetrening og rutine. I tillegg til at det er nyfødtintensiv og barselhotell hvor far kan overnatte om alt er bra med mor og barn.

Visstnok velger fødselslegene i Oslo selv å føde på Ullevål..

Anonymkode: d4527...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 20.53):

Ville født hjemme med jordmødrene fra ABC klinikken. 
https://www.min-fodsel.no/no/hjemmefodsel-i-oslo-jordmor

Anonymkode: 6870f...853

For all del ikke fød privat. For en scam! 
På den opprinnelige ABC klinikken endte ca 1/3 av fødslene som startet der på den vanlige fødeavdelingen fordi de har lav terskel for å følge opp tettere medisinsk.

Det betyr at det er ca 1/3 sjanse for at du uansett ender opp på sykehuset og at de 50 000kr (eller hva de tar?) er total easte og ekstra uromoment å møtte forflytte seg midt i fødsel.

Anonymkode: d4527...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på ullevåll denne måneden. Fra vannet gikk til baby var ute gikk det nesten 24 timer. Kunne ikke bedt om ett bedre team. Jordmødrene var supre på føden (B). Det var tungt og jævlig, jeg fikk infeksjon under fødsel men følte meg veldig trygg og godt ivaretatt

Men barsel var en kjip opplevelse, tomannsrom med syke mammaer og nyfødte babyer som vekker hverandre med gråt. Ingen hjelp med amming og Pga anemi måtte jeg bli i 3 dager da vi endelig fikk komme på barselhotellet var det deilig å få ha pappaen med oss og tid til å være alene og bli kjent med babyen i ro. Her oppdaget de både gulsot og at baby hadde gått ned 13 prosent siden fødselsvekten (tydeligvis gikk dette hus forbi på legekontrollen på barsel) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle som skriver Bærum. Det må virkelig være noe for seg selv! Helt fantastisk opplevelse, selv om det endte med akutt keisersnitt. Fantastiske ansatte som virkelig er opptatt av at man skal føle seg trygg og ivaretatt:)

Anonymkode: 0c2c9...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...