Gå til innhold

Borderline spørsmål....beklager..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er riktig som flere påstår at det er knyttet stigma til borderline diagnosen. Det er like riktig at pasientgruppen ble tas på alvor og behandles godt. I denne sammenhengen er det nødvendig å legge til at det er et gjensidig ansvar at pasientgruppen behandler helsevesenet godt. Behandling er et samspill med to ansvarlige parter. Mange med diagnosen har en negativ atferd som påvirker behandlingen negativt. Ønsker dere mindre stinga: ta mer ansvar 

Anonymkode: 0aec9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaker til personlighetsforstyrrelse:

«Hvorfor noen utvikler en personlighetsforstyrrelse er sammensatt. Samspillet mellom gener og negative opplevelser i barndommen kan gjøre deg mer sårbar for å utvikle en personlighetsforstyrrelse. Sammenhengene er svært komplekse og lite forstått.

For noen kan arven ha størst betydning, for andre kan negative erfaringer i oppveksten bety mest. Vi har også ulik sårbarhet for hva som kan regnes som negative opplevelser».

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/personlighetsforstyrrelser/

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan oppstår bipolar lidelse da, mener du? Den har også en generisk komponent, som alle andre psykiske lidelser (inkludert pf). Det er fullt mulig å utvikle bipolar lidelse med en fin barndom. Sånn er det for de fleste sykdommer. Folk som vokser opp i trygge og stabile omgivelser kan bli psykisk syke, noe du skriver at du nekter å tro. 

Jeg kjenner en med bipolar lidelse og han vokste opp i et hjem med rusmisbruk, Psykisk lidelser er en veldig bred definisjon og jeg skrev personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 53631...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner en med bipolar lidelse og han vokste opp i et hjem med rusmisbruk, Psykisk lidelser er en veldig bred definisjon og jeg skrev personlighetsforstyrrelser.

At du kjenner én sier liten om tendensene på gruppenivå. Mange med BP har gode oppvekster og mange har dårlige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

At du kjenner én sier liten om tendensene på gruppenivå. Mange med BP har gode oppvekster og mange har dårlige. 

Det er vanskelig å vurdere fra utsiden om folk har gode oppvekster og skaden kan ha skjedd før barnet fyllte tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanskelig å vurdere fra utsiden om folk har gode oppvekster og skaden kan ha skjedd før barnet fyllte tre år.

Derfor lener vi oss på forskning ikke personlig synsing 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er riktig som flere påstår at det er knyttet stigma til borderline diagnosen. Det er like riktig at pasientgruppen ble tas på alvor og behandles godt. I denne sammenhengen er det nødvendig å legge til at det er et gjensidig ansvar at pasientgruppen behandler helsevesenet godt. Behandling er et samspill med to ansvarlige parter. Mange med diagnosen har en negativ atferd som påvirker behandlingen negativt. Ønsker dere mindre stinga: ta mer ansvar 

Hvordan da? Utfra hvilke forutsetninger? Du vet at du snakker om mennesker med ekstrem sensitivitet for avvisning og ikke minst et alvorlig påvirket stressystem her?

Selvsagt skal og øå man ta ansvar. Men det er kanskje ikke mulig før en faktisk begynner å få effekt av behandlingen. 

Dette var nesten slemt synes jeg

Anonymkode: 9d511...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare svare ift kverfordtpend3 innlegg, det er vist at samme menneske, med samme symptomer, er behandlet på en bedre økte med en gang diagnosen  ble endret fra pr til bipolar eller pysd. Hvordan menerndubdeyte kan ha seg hvis ikke stigma er reelt? Man får jo ikke en sjanse engang til å cie hvem man er ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan da? Utfra hvilke forutsetninger? Du vet at du snakker om mennesker med ekstrem sensitivitet for avvisning og ikke minst et alvorlig påvirket stressystem her?

Selvsagt skal og øå man ta ansvar. Men det er kanskje ikke mulig før en faktisk begynner å få effekt av behandlingen. 

Dette var nesten slemt synes jeg

Like slemt som å tro man kan behandle andre dårlig uten å måtte ta ansvar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

La meg bare svare ift kverfordtpend3 innlegg, det er vist at samme menneske, med samme symptomer, er behandlet på en bedre økte med en gang diagnosen  ble endret fra pr til bipolar eller pysd. Hvordan menerndubdeyte kan ha seg hvis ikke stigma er reelt? Man får jo ikke en sjanse engang til å cie hvem man er ofte.

Du må skrive innlegget på nytt, dette var umulig å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Like slemt som å tro man kan behandle andre dårlig uten å måtte ta ansvar 

Ok, la meg spørre, hvordan er de slemme? Og hvordan, basert på det du vet om disse pasientene, tror du de fjør det med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

La meg bare svare ift overstående innlegg, det er vist at samme menneske, med samme symptomer, er behandlet på en bedre måte med en gang diagnosen  ble endret fra pf til bipolar eller ptsd. Hvordan mener du dette kan ha seg hvis ikke stigma er reelt? Man får jo ikke en sjanse engang til å vise hvem man er ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, la meg spørre, hvordan er de slemme? Og hvordan, basert på det du vet om disse pasientene, tror du de fjør det med vilje?

Har aldri skrevet at noen er slemme eller gjør noe med vilje. Har skrevet at om man ønsker å bli behandlet godt må man behandle andre godt tilbake. En relasjon og et behandlingsopplegg er et gjensidig ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri skrevet at noen er slemme eller gjør noe med vilje. Har skrevet at om man ønsker å bli behandlet godt må man behandle andre godt tilbake. En relasjon og et behandlingsopplegg er et gjensidig ansvar.

Ja, men vi snakker om til dels alvorlig relasjonsskadde mennesker her, og du til dels forsvarer at de blir utsatt for stigma av folk som skal være profesjonelle fordi de viser symptomer på sin lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noe annet her er jo at stigma rammer en hel gruppe pasienter, dvs pasienten blir stigmatisert før de i.det hele tatt rekker å forme en relasjon, mange ganger før deni det hele tatt har møtt behandleren. 

Det ervga ske uprofesjonelt mener jeg, at menneskernsom er høyt utdannet dømmer mennesker før de i det hele tatt har møtt dem

Hvilken sjans har man da som indidivid Tl å ta ansvar for en relasjon. 

Og nei, ansvaret hviler ikke likt på begge parter, den ene er syk, den andre er profesjonell. Pasienten skal lære seg å håndtere relasjoner i behandlng

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men vi snakker om til dels alvorlig relasjonsskadde mennesker her, og du til dels forsvarer at de blir utsatt for stigma av folk som skal være profesjonelle fordi de viser symptomer på sin lidelse. 

Forsvarer jeg at de utsettes for stigma? Det må du direkte sitere meg på så jeg kan se hvor og hvordan. 

Er du uenig i min påstand om at man har et ansvar for å behandle andre bra om man ønsker å bli behandlet bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forsvarer jeg at de utsettes for stigma? Det må du direkte sitere meg på så jeg kan se hvor og hvordan. 

Er du uenig i min påstand om at man har et ansvar for å behandle andre bra om man ønsker å bli behandlet bra? 

Nei, jeg er ikke uenig i det, jeg mener likevel at å stigmatisere en hel gruppe mennesker fordi de viser symptomer på sin lidelse, og derav stigmatisering av individet foran en før en har blitt kjent med pasienten, er direkte uprofesjonelt

Jeg er en av dem som ble stigmatisert pga min diagnose, da jeg ble så kritisk suicidal at de ikke hadde noe annet valg enn å legge meg inn over tid, forsvant det. Da de ble kjent med meg ble jeg møtt på en annen måte.

Er det ikke uprofesjonelt å stigmatisere et menneske som ikke har fått sjansen til å danne en relasjon i utgangspunktet? Før du har blitt kjent med dem?

Har ikke systemet et ansvar for å i utgangspunktet møte mennesket med respekt og å motarbeide stigma på gruppebasis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er uenig i dette. Jeg mener at alle behandlere har ansvar for å lære seg å opprette trygge relasjoner til pasienter. Som borderliner klarer ikke jeg å opprette en trygg relasjon til andre, men jeg kan knytte meg til mennesker som tilbyr trygge relasjoner og jeg mener jeg er helt avhengig av det i en behandlingssituasjon. Hvordan jeg oppfører meg mot andre handler og mye om hvor trygg eller utrygg jeg er på dem. Jeg er en krevende og vanskelig for noen behandlere, men for en god behandlere er ikke jeg verre enn folk flest.

Anonymkode: 7e968...10d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er uenig i dette. Jeg mener at alle behandlere har ansvar for å lære seg å opprette trygge relasjoner til pasienter. Som borderliner klarer ikke jeg å opprette en trygg relasjon til andre, men jeg kan knytte meg til mennesker som tilbyr trygge relasjoner og jeg mener jeg er helt avhengig av det i en behandlingssituasjon. Hvordan jeg oppfører meg mot andre handler og mye om hvor trygg eller utrygg jeg er på dem. Jeg er en krevende og vanskelig for noen behandlere, men for en god behandlere er ikke jeg verre enn folk flest.

Anonymkode: 7e968...10d

du legger ansvar fot relasjonen på den andre part og mener du ikke har ansvar pga din sykdom? Her er vi uenige. Ingen skal mene det er greit å være ekkelt mot andre selv om man har hatt en vanskelig oppvekst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...