Gå til innhold

Borderline spørsmål....beklager..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lager ikke usannheter. Jeg har holdt på med å sette meg inn i personlighetsforstyrrelser i 10 år pga div ting i familien, og da spesielt borderline. Og ja mange forskere mener at det kan komme av forskjellige ting, deriblant arv og miljø. Andre forskere mener at det alltid er en form for omsorgsvikt til stede, og det er denne forskningen jeg stoler på.

Personlighetsforstyrrelser kommer enkelt og greit av at det skjer en skjevutvikling med deg da du er liten og skal forme ditt jeg. Det skjer altså en forstyrrelse i deg i det personligheten din blir lagt. Og denne forstyrrelsen kan skyldes mange ting, men det er utelukkende alltid dine omsorgspersoner som gjør det mot deg uansett om det er med vilje eller ikke.

Jeg har f.eks en venn med borderline. Vedkommende er vokst opp i et flott hjem på beste vestkant. Vedkommende har alltid hatt alt av leker, klær, penger og andre materielle goder. Er enebarn og familien har vært på fancy ferier flere ganger i året. Vedkommende og folk rundt kan derfor ikke forstå hvorfor denne personlighetsforstyrrelsen har blitt utviklet, for hen har jo hatt det så bra med disse ressurs sterke foreldrene og alt hen har fått. Men, problemet er jo at hen kjenner ikke sine egne foreldre fordi hen alltid har hatt au pair og andre barnevakter, selv på feriene har de vært med. Og det å være så emosjonelt utilgjengelig for barnet sitt som det disse foreldrene har vært er omsorgsvikt, så der har man grunnen. Omsorgsvikt er ikke bare rus/vold/vannskjøttsel og misbruk som enkelte ser ut til å tro. Hvis man setter seg litt ordentlig inn i psykiatri og ikke bare leser en brosjyre i ny og ne fra helsenorge så skjønner man hva jeg sier.

Anonymkode: 1f998...ba6

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med dette. Borderline, som du kaller det, kan komme av omsorgssvikt og det kan være til stedet uten at det har forekommet omsorgssvikt. Det er feil å påstå at emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse alltid henger sammen med forekomst av omsorgssvikt 

Anonymkode: 0aec9...a33

Jeg jobber i helsevesenet - vi hadde besøk av en psykologspesialist som holdt et veldig spennende foredrag om personlighetsforstyrrelser på en fagdag. Hun påpekte også at personlighetsforstyrrelser kommer av forstyrrelser i tidlig utvikling. Det behøver ikke alltid være hendelser som kategoriseres som omsorgssvikt (selv om det som regel er det), men at noe er forstyrret i relasjonen til primære omsorgsgiver var hun ganske tydelig på.

Anonymkode: 78942...6a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både engstelig unnvikende og emosjonell ustabil pf, samt Kptsd. Har i hele barndommen vokst opp med fysisk og psykisk, grov omsorgssvikt. Ble da etterhvert tatt av barnevernet i tidlig ungdommen.  Ingen kontakt med skaperene/familien pdd.

Anonymkode: 61ef8...93a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke som man nødvendigvis lærer følelsesregulering eller blir validert på følelser selv om foreldre gjør så godt de kan. 

Anonymkode: 7e968...10d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet - vi hadde besøk av en psykologspesialist som holdt et veldig spennende foredrag om personlighetsforstyrrelser på en fagdag. Hun påpekte også at personlighetsforstyrrelser kommer av forstyrrelser i tidlig utvikling. Det behøver ikke alltid være hendelser som kategoriseres som omsorgssvikt (selv om det som regel er det), men at noe er forstyrret i relasjonen til primære omsorgsgiver var hun ganske tydelig på.

Anonymkode: 78942...6a6

NETTOPP! Takk for at du klarte å si dette på en så enkel og forståelig måte. Det er dette som har vært poenget mitt og som jeg har prøvd å formidle i alle mine bastante innlegg men, ser jeg har snublet! 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et søsken med diagnosen. Vi hadde samme oppvekst, som bestod av både fysisk og psykisk vold, så uten tvil en vanskelig barndom. Jeg har tydeligvis ikke disponert for å utvikle en personlighetsforstyrrelse selv, for ellers hadde jeg også garantert hatt det etter den oppveksten. 

Anonymkode: 91f76...993

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Pluvialis skrev (17 timer siden):

Ofte, men ikke alltid. Psykopati, for eksempel, som er en helt annen diagnose, sies jo å være medfødt. Dvs at personene er født uten at den delen av hjernen som styrer empati er aktiv. Personlighetsforstyrrelser kan oppstå av ulike årsaker, noen ganger spiller genetikk også en rolle, samt medfødt sårbarhet. Å si at alle med pf har opplevd omsorgssvikt, er ikke riktig. Det blir som å si at alle med kompleks PTSD har blitt misbrukt av faren sin, når det i virkeligheten kan være mange andre årsaker til diagnosen enn bare seksuelt misbruk. Vold i barndom eller omsorgssvikt kan også gi CPTSD.

Ts her

Ikke alle med borderline nei har opplevd omsorgssvikt,men MANGE i ulik grad da ,og mesteparten en traume iallefall. Dette sier psykologspesialister jeg har møtt.

Anonymkode: 44212...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

NETTOPP! Takk for at du klarte å si dette på en så enkel og forståelig måte. Det er dette som har vært poenget mitt og som jeg har prøvd å formidle i alle mine bastante innlegg men, ser jeg har snublet! 

Helt sant!!!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Absolutt alle personlighetsforstyrrelser kommer alltid som resultat av en form for omsorgsvikt, og borderline er den vanligste personlighetsforstyrrelsen. Man blir ikke personlighetsforstyrret i et vakuum. Det er ikke alltid omsorgspersoner gjør vonde ting mot et barn med vilje, og veldig  ofte så skjønner ikke omsorgspersonen selv at de har gjort noe feil. Så hvis noen påstår at de har hatt en flott oppvekst og har fått borderline likevel så er de enten A) feildiagnostisert eller B) de forstår ikke selv at de har blitt utsatt for omsorgsvikt. Hvor alvorlig omsorgsvikten er kan være forskjellig fra person til person, men en form for et liv i utrygghet/ustabilitet/bli utsatt for understimulering m.m som barn er alltid til stede ved en personlighetsforstyrrelse.

Ja,men også en traume kan være årsak. Si du har gode foreldre,men misbrukt av nabo. Det kan og være nok. Men MANGE har hatt omsorgssvikt ja av foreldre i ulik grad. 

Ts

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på mange og alle. «Ofte» betyr ikke alltid. Nyanser er viktige i sånne sammenhenger. Det er mulig å utvikle borderline uten omsorgssvikt i bakgrunnen. Så lenge dette er mulig, selv om det ikke er vanlig, så kan dere ikke påstå at alle med borderline har opplevd omsorgssvikt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eupf og har opplevd emosjonell omsorgssvikt, psykisk vold, svikt og overgrep. Har også kptsd. Har tre søsken som har vokst opp i samme hjem under samme miljø. Og ei har adhd, en er rusmisbruker og ei er.. "ingenting". Udiagnostisert flink-pike-syndrom men det kan også være mer personlighet enn personlighetsforstyrrelse. 

Fra gruppe så var det 4 andre med så å si identisk historie. Skilte foreldre (helt fraværende far med rusproblematikk), psykisk vold og emosjonell omsorgssvikt av mor. To hadde borderline/eupf, to hadde ikke. 

Anonymkode: 8ff18...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forskjell på mange og alle. «Ofte» betyr ikke alltid. Nyanser er viktige i sånne sammenhenger. Det er mulig å utvikle borderline uten omsorgssvikt i bakgrunnen. Så lenge dette er mulig, selv om det ikke er vanlig, så kan dere ikke påstå at alle med borderline har opplevd omsorgssvikt. 

Men hos en pasientgruppe som er så utsatt for hets er det vesentlig å få frem at dette i stor grad er traumatiserte mennesker. Det er mange nok som misliker disse menneskene, det er viktig med empati 

Anonymkode: 9d511...54c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her

Ikke alle med borderline nei har opplevd omsorgssvikt,men MANGE i ulik grad da ,og mesteparten en traume iallefall. Dette sier psykologspesialister jeg har møtt.

Hvilket barn har aldri opplevd noe fælt?? Verden er ikke rosenrødt. Ungene i Ukraina- der må jo alle få personlighetsforstyrrelse? 

"Funnene Skaug har gjort sier derimot noe ganske annet.  

Som i disse tidligere studiene uten genetisk kontroll finner også hun en sammenheng mellom traumer og borderline. Men kontrollert for genetikk forsvinner sammenhengen.  

– Det er felles genetikk som ligger bak her, traumer er ikke en årsak. Vi fant at felles genetiske påvirkninger forklarte hvorfor vi ser en opphopning av traumer hos de med borderline personlighetsforstyrrelse, sier Skaug."

https://www.psykologforeningen.no/aktuelt/genene-vare-betyr-mer-enn-vi-har-trodd

Nyere gjenforening sier sitt. Psykologer liker det selvsagt ikke, men de må begynne å forholde seg til vitenskap.

Anonymkode: 06dce...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket barn har aldri opplevd noe fælt?? Verden er ikke rosenrødt. Ungene i Ukraina- der må jo alle få personlighetsforstyrrelse? 

Som i disse tidligere studiene uten genetisk kontroll finner også hun en sammenheng mellom traumer og borderline. Men kontrollert for genetikk forsvinner sammenhengen.  

– Det er felles genetikk som ligger bak her, traumer er ikke en årsak. Vi fant at felles genetiske påvirkninger forklarte hvorfor vi ser en opphopning av traumer hos de med borderline personlighetsforstyrrelse, sier Skaug."

https://www.psykologforeningen.no/aktuelt/genene-vare-betyr-mer-enn-vi-har-trodd

Nyere gjenforening sier sitt. Psykologer liker det selvsagt ikke, men de må begynne å forholde seg til vitenskap.

Og svært mye annen forskning sier det stikk motsatte, nemlig at traumer er en vesentlig årsak

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Absolutt alle personlighetsforstyrrelser kommer alltid som resultat av en form for omsorgsvikt, og borderline er den vanligste personlighetsforstyrrelsen. Man blir ikke personlighetsforstyrret i et vakuum. Det er ikke alltid omsorgspersoner gjør vonde ting mot et barn med vilje, og veldig  ofte så skjønner ikke omsorgspersonen selv at de har gjort noe feil. Så hvis noen påstår at de har hatt en flott oppvekst og har fått borderline likevel så er de enten A) feildiagnostisert eller B) de forstår ikke selv at de har blitt utsatt for omsorgsvikt. Hvor alvorlig omsorgsvikten er kan være forskjellig fra person til person, men en form for et liv i utrygghet/ustabilitet/bli utsatt for understimulering m.m som barn er alltid til stede ved en personlighetsforstyrrelse.

Feil. Det er også en arvelighetsfaktor her. Noen utvikler PF uten omsorgssvikt og traumer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Den studien sier ikke at de med eufp ikke har vært utsatt for traumer.

Anonymkode: 53631...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og svært mye annen forskning sier det stikk motsatte, nemlig at traumer er en vesentlig årsak

For eksempel her

https://www.manchester.ac.uk/discover/news/borderline-personality-disorder-has-strongest-link-to-childhood-trauma/

Kan finne mye annet, orker ikke ikveld. Jeg synes det er fryktelig å sitte i en tråd der svært mange har fortalt om sine traumer og si at "nesj da, det er genene dine som er problemet, ikke det du har opplevd det, er du som er problemet"

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet nå at personlighetsforstyrrelser er omtrent like arvelig som normalpersonlighet.

– Rundt 30 til 40 prosent av variasjonen i slike symptomer kan tilskrives arv. Nye studier vil trolig sette tallet vesentlig høyere dersom en etter hvert klarer å få bukt med den betydelige målefeilen som ligger i vurderingen folks av psykiatriske symptomer, påpeker Czajk

https://www.apollon.uio.no/artikler/2018/4_personlighetsforstyrrelser.html

Det har gjerne vært traumer, men det er arvelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi vet nå at personlighetsforstyrrelser er omtrent like arvelig som normalpersonlighet.

– Rundt 30 til 40 prosent av variasjonen i slike symptomer kan tilskrives arv. Nye studier vil trolig sette tallet vesentlig høyere dersom en etter hvert klarer å få bukt med den betydelige målefeilen som ligger i vurderingen folks av psykiatriske symptomer, påpeker Czajk

https://www.apollon.uio.no/artikler/2018/4_personlighetsforstyrrelser.html

Det har gjerne vært traumer, men det er arvelig. 

Ingen som sier arv iķke spiller en rolle,,.både gener og epigenetikk.kan vøre vesentlig. Men det er enkelte som er veldig opptatt av at ingen skal tro disse pasientene har traumer. Jeg lurer på hvorfor det er så viktig å ikke møte disse svært stigmatiserte menneskene med respekt for deres ofte, ikke alltid, traumatiske opplevelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For eksempel her

https://www.manchester.ac.uk/discover/news/borderline-personality-disorder-has-strongest-link-to-childhood-trauma/

Kan finne mye annet, orker ikke ikveld. Jeg synes det er fryktelig å sitte i en tråd der svært mange har fortalt om sine traumer og si at "nesj da, det er genene dine som er problemet, ikke det du har opplevd det, er du som er problemet"

Det er jo ingen som sier det.. Man sier jo heller at de uten traumatisk barndom, også kan få en personlighetsforstyrrelse. De fortjener jo også å bli sett. 

Anonymkode: 56e4c...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å prøve å få det til å fremstå som om de med eufp ikke har vært utsatt for noe traumatisk faller egentlig bare inn den stigmatiseringen man har sett av denne gruppen.

Anonymkode: 53631...166

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...