Gå til innhold

Nordmenns disponibel inntekt falt fra 1 til 6 plass


kat-e

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare 6. plass? Fortsatt kjemperike, med andre ord.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke leser tallene feil så er det verre.... 

Vår disponible inntekt har falt fra første til sjetteplass, men det vi bruker pengene på har og hatt en større prisvekst i Norge en i mange ander land. Vi er rett og slett dårlige. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lo og ap samarbeider. De som er arbeidere og stemmer ap vet ikke sitt eget beste.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (12 minutter siden):

Bare 6. plass? Fortsatt kjemperike, med andre ord.

Danmark, Nederland, Belgia ligger foran oljelandet Norge, med Støre bak roret er jeg ikke overrasket.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kat-e said:

Danmark, Nederland, Belgia ligger foran oljelandet Norge, med Støre bak roret er jeg ikke overrasket.

Hadde han bare prøvd å ta roret... De siste årene har han bare "observert nøye" hvordan roret vingler fra side til side mens skuta kommer nærmere skjæret... 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kat-e skrev (På 21.2.2024 den 17.30):

Danmark, Nederland, Belgia ligger foran oljelandet Norge, med Støre bak roret er jeg ikke overrasket.

Nå er du på ville veier.  Norge er på 6.plass målt etter "disponibel inntekt".  Disponibel inntekt=  inntekt-skatt-rentekostnader.  

I Norge eier 85% av befolkningen sin egen bolig.  Det er svært uvanlig i resten av Europa.  Der leier folk bolig.  Bare 63% av danskene eier sin bolig,  Belgia 72%.  Tyskland 52%.  Sveits 44,5%.  
Man trenger ikke å være økonom for å forstå at da blir nordmenns "disponible inntekt" lavere enn i f.eks. Belgia, Danmark osv.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i Norge sliter nå, det skal ikke bagatelliseres. Men her kan man prise seg lykkelig over at tross stadig økende forskjeller er vi fremdeles blant de med lavest sosial ulikhet. Ikke minst kan vi være glad for at fattigdommen i landet i overveiende grad er relativ. Alvorlig nok, men tross alt uendelig mye bedre enn absolutt fattigdom. For å oppsummere: skal man diskutere den relative nedgangen i nordmenns disponible inntekt bør man helst unngå å innta et globalt perspektiv. Det latterliggjør de økonomiske problemene enkelte har, fordi andre har det så mye verre. Og det fortjener ikke de i det store bildet få som faktisk sliter. For de er det liten trøst i at vi i gjennomsnitt er helt oppe på 6. plass, noe som det som tidligere nevnt er oppsiktsvekkende bra sett i lys av renteøkning og andelen selveiere i landet.

Og det er sjelden de som har lite som klager høyest. De mest høylydte er de som for første gang i sitt liv må tenke seg om økonomisk, og for mange av dem kan dette faktisk være akkurat det de trenger.

Endret av ♥
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (4 timer siden):

Nå er du på ville veier.  Norge er på 6.plass målt etter "disponibel inntekt".  Disponibel inntekt=  inntekt-skatt-rentekostnader.  

I Norge eier 85% av befolkningen sin egen bolig.  Det er svært uvanlig i resten av Europa.  Der leier folk bolig.  Bare 63% av danskene eier sin bolig,  Belgia 72%.  Tyskland 52%.  Sveits 44,5%.  
Man trenger ikke å være økonom for å forstå at da blir nordmenns "disponible inntekt" lavere enn i f.eks. Belgia, Danmark osv.  

Vel det norske folk eide bolig for 3-4 år siden også.

Den underliggende årsaken er at arbeiderpartiet vil at staten har mye penger, ikke den enkelte person. Det har de fått til ved å øke skatter og avgifter for folk flest. Staten derimot har store inntekter.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (10 timer siden):

Mange i Norge sliter nå, det skal ikke bagatelliseres. Men her kan man prise seg lykkelig over at tross stadig økende forskjeller er vi fremdeles blant de med lavest sosial ulikhet. Ikke minst kan vi være glad for at fattigdommen i landet i overveiende grad er relativ. Alvorlig nok, men tross alt uendelig mye bedre enn absolutt fattigdom. For å oppsummere: skal man diskutere den relative nedgangen i nordmenns disponible inntekt bør man helst unngå å innta et globalt perspektiv. Det latterliggjør de økonomiske problemene enkelte har, fordi andre har det så mye verre. Og det fortjener ikke de i det store bildet få som faktisk sliter. For de er det liten trøst i at vi i gjennomsnitt er helt oppe på 6. plass, noe som det som tidligere nevnt er oppsiktsvekkende bra sett i lys av renteøkning og andelen selveiere i landet.

Og det er sjelden de som har lite som klager høyest. De mest høylydte er de som for første gang i sitt liv må tenke seg om økonomisk, og for mange av dem kan dette faktisk være akkurat det de trenger.

Men hva skjer dersom dette fortsetter? Hvor havner vi økonomisk her i Norge med denne politikken? Det grønne skiftet? Den vanlige mann og kvinne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (6 timer siden):

Vel det norske folk eide bolig for 3-4 år siden også.

Den underliggende årsaken er at arbeiderpartiet vil at staten har mye penger, ikke den enkelte person. Det har de fått til ved å øke skatter og avgifter for folk flest. Staten derimot har store inntekter.

For 3-4 år siden hadde vi et hinsides lavt rentenivå. Nå har vi et normalt rentenivå.

Og vi har laget oss en forestilling om at det er normalt som unge og med helt middels inntekter ha råd til stor enebolig, to nyere biler og hytte. Det er jo i historisk perspektiv helt hårreisende. Da jeg vokste opp på nittitallet var det to typer familier i klassen som hadde hytte, de som hadde arvet hytta og de som hadde veldig gamle foreldre. Hytte var noe man kjøpte etter at huset var nedbetalt. Nå er vi nesten unntakene, vi er nesten 40 og har ikke hytte. Vi har riktignok ganske ny enebolig, kjøpt langt opp i 30-åra, men ikke råd til to Teslaer i garasjen. Ikke har vi garasje heller. Min bil er fra 2008, mannens fra 2013. Og vi har det helt fint.

Vi har rett og slett blitt for godt vant. 

Endret av ♥
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (18 minutter siden):

Men hva skjer dersom dette fortsetter? Hvor havner vi økonomisk her i Norge med denne politikken? Det grønne skiftet? Den vanlige mann og kvinne?

Er det noe som tyder på at det fortsetter? 

Og hva som skjerom hva da? At vi synket til plass nr 10? 15?

Så glemte jeg et øyeblikk, hvor godt jeg har det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (6 minutter siden):

Er det noe som tyder på at det fortsetter? 

Og hva som skjerom hva da? At vi synket til plass nr 10? 15?

Så glemte jeg et øyeblikk, hvor godt jeg har det..

Er det noe som tyder på at det IKKE fortsetter? Er målet at alle i verden skal ha det like bra (dårlig)? Bortsett fra de superrike selvfølgelig? Vi kan ikke klage på at vi får det verre fordi da bør vi ha dårlig samvittighet så lenge det er noen som har det enda verre? Hvor langt ned i levestandard skal vi syns du?

Du kan forresten lese innlegget jeg akkurat skrev om det ‘grønne’ skiftet.

Endret av Agnesjenta
.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

♥ skrev (10 minutter siden):

For 3-4 år siden hadde vi et hinsides lavt rentenivå. Nå har vi et normalt rentenivå.

m unge og med helt middels inntekter ha råd til stor enebolig, to nyere biler og hytte. Det er jo i historisk perspektiv helt hårreisende. Da jeg vokste opp på nittitallet var det to typer familier i klassen som hadde hytte, de som hadde arvet hytta og de som hadde veldig gamle foreldre. Hytte var noe man kjøpte etter at huset var nedbetalt. Nå er vi nesten unntakene, vi er nesten 40 og har ikke hytte. Vi har riktignok ganske ny enebolig, kjøpt langt opp i 30-åra, men ikke råd til to Teslaer i garasjen. Ikke har vi garasje heller. Min bil er fra 2008, mannens fra 2013. Og vi har det helt fint.

Vi har rett og slett blitt for godt vant. 

Men samtidig har boligprisene økt slik at det er umulig for mine barn å kjøpe seg bolig.

Men flott at du bekrefter at det ikke er meningen at Norges befolkning lenger skal ta seg råd til egen bolig… ‘you shall own nothing and better be happy!’

Endret av Agnesjenta
.
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (5 minutter siden):

Men samtidig har boligprisene økt slik at det er umulig for mine barn å kjøpe seg bolig.

Men flott at du bekrefter at det ikke er meningen at Norges befolkning lenger skal ta seg råd til egen bolig… ‘you shall own nothing and better be happy!’

Det er din tolkning av det jeg skrev, og jeg er ikke ansvarlig for hvordan du velger å tolke. 

Og med den argumentasjonsteknikken er det lite fruktbart å fortsette diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (1 time siden):

Men samtidig har boligprisene økt slik at det er umulig for mine barn å kjøpe seg bolig.

Men flott at du bekrefter at det ikke er meningen at Norges befolkning lenger skal ta seg råd til egen bolig… ‘you shall own nothing and better be happy!’

Det grønne skiftet i praksis. De rike forsvinner ut av landet. De fattigste dukker under og må få støtte av NAV. De pengene hentes fra økt skatt på de som er i jobb.

Utjevning er fanesak. Folk blir likere, men alle blir litt fattigere. Fattige forbruker mindre. Kan ikke fly, kjøpe ny bil, spise kjøtt osv.

Valutakursen går i dass for ingen har tillit til Støre og CO. Ingen vil investere i et land hvor ekstrem venstre kan bli regjeringsparti neste år. 

Nordmenn har ikke lenger råd til utenlandsferie.

Bra for miljøet.

Dette skjer for noen ønsker det....men sier det ikke høyt.

Strømprisen kunne de gjort noe med. Men velger å etablere et nytt nivå og la tiden gå.

Grønne skiftet.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ganske absurd med tanke på at Norge kanskje er det eneste landet i Europa som tjener på dyr strøm og gass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ennå værre om vi nå ser på inntekt utbetalt etter skatt. Vi faller fort på lista.

 

31C54240-D485-455A-9114-1BDD004BFA30.thumb.jpeg.23cf5d597070f41332359a8291823e28.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (16 minutter siden):

Det er ennå værre om vi nå ser på inntekt utbetalt etter skatt. Vi faller fort på lista.

 

31C54240-D485-455A-9114-1BDD004BFA30.thumb.jpeg.23cf5d597070f41332359a8291823e28.jpeg

Vi ligger fortsatt greit an❤️ Men de som lever på minstepensjon har det ikke nødvendigvis bra( mange fryser) ikke alle eier store hus osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (2 timer siden):

Er det noe som tyder på at det fortsetter? 

Og hva som skjerom hva da? At vi synket til plass nr 10? 15?

Så glemte jeg et øyeblikk, hvor godt jeg har det..

Det som skjer er enda lengre matkøer. De har doblet seg på ett år.

Enda flere med alvorlige økonomiske problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...