Gå til innhold

Pengebruk under permisjon, diskusjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ulven skrev (5 minutter siden):

Når han har så mye mer utbetalt enn deg, og du har tatt støyten ved å ta ut 80% permisjon, så er det utrolig lite sjarmerende og rett ut sagt ekstremt gjerrig å lage diskusjon om noen kaffekopper og en lunsj. 

Hvis mor har valgt 80% utbetaling har strengt tatt mannen valgt det også, men skjønner hva du mener. 

Mor taper penger, pappa gidder ikke være raus med mor. Kjip mann…

Anonymkode: fa6d1...b6e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonyme-meg skrev (33 minutter siden):

Jeg er litt enig med mannen din. Trenger ikke finne på ting som koster penger. 

Han har tatt over deler av dine utgifter. 

Jeg er også litt enig med mannen, når man har funnet på ting som koster penger de siste to dagene. Og man kan komme seg ut om man besøker ei venninne, går en tur og lignende.

Men jeg ville jo ha brukt bursdagspengene mine på en kaffekopp, om jeg helst ville på cafe med venninnene mine. Det er vel snakk om 50-60kr i så fall. Da kan du legge tilbake disse 50-60kr neste måned, når det blir vanskelig å møte venninner igjen. Da er det «problemet» løst, og du kan late som at du ikke har brukt av bursdagspengene dine. Bedre det enn å starte en krangel av småpenger iallfall. 

Anonymkode: a2a59...e99

• Liker 1
Skrevet

Huff, dette var kjip lesing! Han virker veldig gnien og smålig - dere lever jo sammen og har laget et barn sammen, da er det veldig rart at han ikke er villig til å bidra litt mer enn deg når han tross alt tjener mye mer uten å gi deg dårlig samvittighet for alle små ting. 

Du har faktisk båret et barn i 9 måneder og gått gjennom fødsel. Det er ikke bare bare, alt dette og å være i mammaperm kan være en utrolig påkjenning for både kropp og sinn. Forstår han ikke at det er viktig at du kan komme deg ut på ting sosialt for din egen velvære og mentale helse? Når din venninne har vinterferie og dere har mulighet til å tilbringe mer tid sammen akkurat nå, er det veldig leit at han forsurer dette ved å være sint for et par kaffekopper. Vil han at du skal vokse fast hjemme liksom?

Det er rett og slett bare tull, og jeg føler at jeg blir lei meg på dine vegne. For meg høres det ut som du som regel går på trilleturer uten å kjøpe ting i det daglige, så da er det veldig smålig å peke på dette som et stort problem når du såpass sjelden går på kafe med venninner. Jeg ville sagt ordentlig i fra om at han må gi seg med å være så kjip, og jeg ville faktisk slått på stortromma med ikke bare kaffe, men kanskje også bolle eller lunsj på kafe neste gang :) Dere er et team som lever sammen og har familie sammen, og det er bare idiotisk å skape problemer over noen kroner til kaffe! 

Anonymkode: 7e941...88b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fy søren for en kjip mann..

Anonymkode: 55139...509

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor vet han om disse småbeløpene? Det er ekstremt detaljert. Når mannen min går tom for penger (han tar bilutgiftene og enkelte andre utgifter) så nevner han feks at han bare gar igjen 300 kr. Da vippser jeg han uoppfordret alt fra 500 kr til 5000 kr (varierer ut fra hvor lenge det er til lønn og hvilke planer han har). Jeg hadde aldri lagt meg oppi at han kjøpte kaffe ute fire dager en uke kompisen er på besøk 🙄

Anonymkode: 03b3f...aa2

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Forresten: deler dere utgifter til prevensjon likt? Betalte han evt fysioterapi, amme-bher, større bh-er, gravidbukse osv i forbindelse med svangerskapet? Jeg måtte dra til privat gynekolog for å få ordentlig undersøkelse etter fødsel (6 ukers kontroll), og dette delte vi på. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en diskusjon med mannen, ikke en krangel (ennå) men jeg trenger litt innspill før samtalen våres i kveld 😅

(nb. jeg kaller samboer for mannen selv om vi ikke er gift) 

Mannen tjener mye bedre en meg, han får ca 10000 kr mer utbetalt en meg på vanlig lønn, og før så har vi uansett delt alt likt. Når vi diskuterte permisjon ble vi enige om å ta 80% utbetaling, da har jeg nok penger til å kunne betale halvparten av alle felles regninger + mine egne. Og han skulle forsørge oss med dagligvarer og andre nødvendigheter. De pengene jeg hadde igjen skulle brukes på sparing til ferie, og evt en bedre middag. Jeg sitter igjen med ca. 2000 kr etter alle regninger er betalt. Og det skjer jo at jeg handler litt dagligvarer og ting vi trenger hvis jeg er ute. Batnetrygden dekker alt av utstyr baby trenger, og jeg fikk en god del bursdagspenger (rund dag) som jeg bruker på sminke, klær og andre "nødvendige" ting frem til permisjonen er over. 

Så over til problemet 😅 jeg er skjeldent ute. Har vært med venner 4 ganger i år, er så vansklig å få det til å passe med mitt barn og deres barn, arbeid etc. Men akurrat denne uken har en vennine vinterferie, og vi har vært sammen 2 dager på rad, og skal møtes igjen i morgen og fredag. Mannen er irritert over at vi alltid finner på ting som koster penger. Ikke mye, men vi var på lunsj på mandag, og i går kjøpte vi oss en kaffe. I morgen skal vi på kjøpesenter, og da blir det sikert en kaffe der også. Han mener vi kan møtes hjemme, men jeg trenger sårt å komme meg litt ut! Jeg mener at det er så skjeldent at jeg burde få unne meg dette, han mener at hvis jeg har råd til den kosen, burde jeg bidra litt mer i hverdagen. Jeg forstår han, han forstår meg, men vi blir ikke enige på hva som er "rettferdig".

Jeg har ikke lyst til å bruke bursdagspengene på småbeløp, da jeg trenger en del nye klær til vår/sommer. (baby vekt🙈)

Innspill? 😅

Anonymkode: 3ac82...01a

Så dyrt som ting er blitt så burde dere bytte på å dra hjem til hverandre. På den måten kommer alle seg litt utenfor egen dør. Det er dyrt med kaffe, lunsj, kake på kafeer nå. Hadde jeg dratt på dette ville det fort kosta 2-300 per besøk + drivstoffpenger 

Anonymkode: 361b6...386

• Nyttig 2
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

Når han har så mye mer utbetalt enn deg, og du har tatt støyten ved å ta ut 80% permisjon, så er det utrolig lite sjarmerende og rett ut sagt ekstremt gjerrig å lage diskusjon om noen kaffekopper og en lunsj. 

Han betaler det meste av mat nå, som er veldig dyrt i disse tider. Så det går jo utover han også. Begge gir og begge tar i disse tider. 

Anonymkode: 361b6...386

Skrevet

Ærlig talt så latterlig kjip han er! Hadde dere måttet snu på hver eneste krone for å ikke havne på gata hadde jeg skjønt han. Men en kopp kaffe og en lunch ute? Nei vettu hva! Du går hjemme med deres FELLES barn og taper penger på det, han skulle BETALT denne koppen for deg med glede!

Hadde du derimot brukt bøttevis med penger på dyre middager og frisørtimer annenhver dag hadde jeg skjønt han. Men en kopp kaffe? Han er grisegjerrig kort og greit 🤬

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Smålig dette ja. Kan forstå at dere må ha en dialog og enighet på de større tingene som klær, utstyr osv. dersom dere har felles økonomi og den er noe trang nå pga. permisjon. Men slike her SMÅTING som kaffe og lunsj faktisk er må man få kunne ta.

• Liker 2
Skrevet

Du burde jo ha et beløp hver måned til å bruke på deg selv der en slipper godkjenning. Ellers er jeg enig med mannen din at det er unødvendig å gjøre ting som koster penger hver gang. 

Anonymkode: 0e9c5...9a0

• Liker 1
Skrevet

Hvis det eneste du kjøper når du er ute er kaffe og han blir sur for det… jeg hadde blitt forbanna!

Anonymkode: bedc2...000

• Liker 2
Skrevet

Mannen min har hatt mer enn 2 års ubetalt permisjon tilsammen med barna våre (3 stk høstbarn), selvfølgelig fikk han bruke penger som om han hadde jobb selv de årene! Store innkjøp diskuterer vi, kaffe bare kjøper han. Ikke noe å nevne engang. 

Anonymkode: 5465f...237

• Liker 3
Skrevet

Smålig sv mannen din! 

Anonymkode: dd88e...416

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kjøpt med en kaffe til han på vei hjem av pur trass. 

Anonymkode: 86cc4...f25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner han godt. Mest tragiske jeg vet er folk som ikke klarer å kose seg hjemme med det de har, men alltid må fyke rundt på byen å sløse penger for å "føle at de lever".

• Liker 1
Skrevet
Lt.Dan skrev (4 minutter siden):

Skjønner han godt. Mest tragiske jeg vet er folk som ikke klarer å kose seg hjemme med det de har, men alltid må fyke rundt på byen å sløse penger for å "føle at de lever".

Kan vel hende ts har kosa seg hjemme VELDIG mye. Tiden i mammaperm kan bli svært lang og ensom, særlig hvis man har vært mye syk og sykmeldt før fødsel. For mange er den kaffekoppen på en kafé eller Narvesen gulroten som får en ut på tur, fremfor å isolere seg mer og mer. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi hun har redusert inntekt fordi hun er hjemme med deres FELLES barn.. det må de begge kunne dele på ulempene av.. 

Anonymkode: 6fff9...d7d

Men det er vel et valg dem har tatt i samme. Uansett går det an å finne på ting som ikke koster penger. 

Anonymkode: a33a1...484

Skrevet

Har han med matpakke eller kjøper han lunsj på jobb? 

Anonymkode: b965d...164

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...