AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Dette er en diskusjon med mannen, ikke en krangel (ennå) men jeg trenger litt innspill før samtalen våres i kveld 😅 (nb. jeg kaller samboer for mannen selv om vi ikke er gift) Mannen tjener mye bedre en meg, han får ca 10000 kr mer utbetalt en meg på vanlig lønn, og før så har vi uansett delt alt likt. Når vi diskuterte permisjon ble vi enige om å ta 80% utbetaling, da har jeg nok penger til å kunne betale halvparten av alle felles regninger + mine egne. Og han skulle forsørge oss med dagligvarer og andre nødvendigheter. De pengene jeg hadde igjen skulle brukes på sparing til ferie, og evt en bedre middag. Jeg sitter igjen med ca. 2000 kr etter alle regninger er betalt. Og det skjer jo at jeg handler litt dagligvarer og ting vi trenger hvis jeg er ute. Batnetrygden dekker alt av utstyr baby trenger, og jeg fikk en god del bursdagspenger (rund dag) som jeg bruker på sminke, klær og andre "nødvendige" ting frem til permisjonen er over. Så over til problemet 😅 jeg er skjeldent ute. Har vært med venner 4 ganger i år, er så vansklig å få det til å passe med mitt barn og deres barn, arbeid etc. Men akurrat denne uken har en vennine vinterferie, og vi har vært sammen 2 dager på rad, og skal møtes igjen i morgen og fredag. Mannen er irritert over at vi alltid finner på ting som koster penger. Ikke mye, men vi var på lunsj på mandag, og i går kjøpte vi oss en kaffe. I morgen skal vi på kjøpesenter, og da blir det sikert en kaffe der også. Han mener vi kan møtes hjemme, men jeg trenger sårt å komme meg litt ut! Jeg mener at det er så skjeldent at jeg burde få unne meg dette, han mener at hvis jeg har råd til den kosen, burde jeg bidra litt mer i hverdagen. Jeg forstår han, han forstår meg, men vi blir ikke enige på hva som er "rettferdig". Jeg har ikke lyst til å bruke bursdagspengene på småbeløp, da jeg trenger en del nye klær til vår/sommer. (baby vekt🙈) Innspill? 😅 Anonymkode: 3ac82...01a 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 21. februar 2024 Mannen din høres kjip ut, unner han deg ikke noe kos utenfor hjemmet? Anonymkode: 535d7...869 54 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Jeg synes det virker litt gjerrig å skulle gnure over noen kaffekopper... Er ganske kjipt å bare sitte hjemme i permisjonen. Anonymkode: 22b96...1b6 39 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen din høres kjip ut, unner han deg ikke noe kos utenfor hjemmet? Anonymkode: 535d7...869 Joda, han vil gjerne at jeg skal gå ut, men han mener vi kan gå på trille tur, uten å kjøpe den gode kaffen, smøre med oss lunsj og slik😅 men min vennine er helt hektet på kaffe fra favoritt sted vårt og jeg får lyst på jeg og 🙈 Anonymkode: 3ac82...01a 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 Du har funnet deg en lite raus mann 😔. Tenk å ikke unne deg såpass! Anonymkode: 12757...bf5 30 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 Hadde dere spist en dyr treretters hver gang hadde jeg skjønt at han reagerte. Men en kaffe.... Nei skal du ikke tenke på engang, den er som å ta en is om sommeren, men det er kanskje ikke greit det heller.....? Anonymkode: 4023e...01c 24 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 Tenker at mannen din er gnien, kos deg med venninetid og kaffe du! Anonymkode: 7a524...87c 13
Gjest Anonyme-meg Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 Jeg er litt enig med mannen din. Trenger ikke finne på ting som koster penger. Han har tatt over deler av dine utgifter.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Du får fortelle mannen din at han skal være taknemmelig for at han ikke er gift med meg. Vi har fellesøkonomi, jeg er i ulønnet permisjon og har bestilt frisørtime, farge, klipp, form og farge av bryn. Det er 3000kr 😂 Er det noen grunn til at han ikke ønsker å være "normal" raus? Har han gjeld du ikke er klar over som han betaler ned på? Har han ikke langtidsplan om å være med deg og derfor sparer på en hemmelig konto? Anonymkode: 1fedd...a0f 10 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 Jeg synes sånn generelt sett, når man har valgt å dele livet, at det er rart å ikke være mer rause med hverandre. Spesielt når man har barn sammen. Det å ta ut 80 % utbetaling er jo noe som gagner barnet deres, ved at det gir lenger tid hjemme og mulighet for senere barnehagestart. Kanskje bidrar du til og med mer hjemme mens du er i permisjon. Med felles barn, tenker jeg det er naturlig å se på familien som en enhet, der man tar valg som gagner alle parter. I perioder kan det bety at en må dra lasset mer enn den andre, praktisk eller økonomisk. Så bør man selvsagt bli enige om prioriteringer, men en kaffe ute bør være helt innafor, så lenge man ikke har trang økonomi. Anonymkode: af98f...629 13 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 Hvis dette er de problemene/ diskusjonene dere har så er all good. Ta den kaffen. Han kommer over det. Anonymkode: a612d...52e 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 Anonyme-meg skrev (21 minutter siden): Jeg er litt enig med mannen din. Trenger ikke finne på ting som koster penger. Han har tatt over deler av dine utgifter. Fordi hun har redusert inntekt fordi hun er hjemme med deres FELLES barn.. det må de begge kunne dele på ulempene av.. Anonymkode: 6fff9...d7d 19 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har ikke lyst til å bruke bursdagspengene på småbeløp Hvis det er småbeløp så skjønner jeg ikke at du gjør dette til et problem som dere ender opp med å krangle om.. Anonymkode: 6fb1f...f27 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 Har dere ikke felleskonto med hver sitt kort til dagligvarer så du kan bruke det hvis du er ute og handler dagligvarer osv? For hvis han skulle dekke dagligvarer så skal vel ikke de 2000 kronene du har igjen gå til det? Unner han seg aldri noe? Går alle hans penger til "fornuftige" ting? Dere er et team. Dere er sammen om dette barnet og enig om permisjonsløsningen. Blir veldig smålig å regne på prisen av et par kaffe så lenge familien har råd til det. Anonymkode: b965d...164 3 1
fru Alving Skrevet 21. februar 2024 #16 Skrevet 21. februar 2024 Altså, må du fortelle mannen din om hvert beløp du drar kortet for? I begge mine permisjoner har jeg vært innom cafe og kjøpesenter hver uke, har ikke nøyd meg med kaffe men har og spist lunsj med de andre i barselgruppen eller med andre. Dette kan vel umulig være en stor sak. Om dere ikke må snu på hver krone, noen må faktisk det nå om dagen. 2 3
Ulven Skrevet 21. februar 2024 #17 Skrevet 21. februar 2024 Når han har så mye mer utbetalt enn deg, og du har tatt støyten ved å ta ut 80% permisjon, så er det utrolig lite sjarmerende og rett ut sagt ekstremt gjerrig å lage diskusjon om noen kaffekopper og en lunsj. 17 1 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #18 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis det er småbeløp så skjønner jeg ikke at du gjør dette til et problem som dere ender opp med å krangle om.. Anonymkode: 6fb1f...f27 Samme kan sies om mannen.... Anonymkode: b965d...164 8 2
fru Alving Skrevet 21. februar 2024 #19 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette er en diskusjon med mannen, ikke en krangel (ennå) men jeg trenger litt innspill før samtalen våres i kveld 😅 (nb. jeg kaller samboer for mannen selv om vi ikke er gift) Mannen tjener mye bedre en meg, han får ca 10000 kr mer utbetalt en meg på vanlig lønn, og før så har vi uansett delt alt likt. Når vi diskuterte permisjon ble vi enige om å ta 80% utbetaling, da har jeg nok penger til å kunne betale halvparten av alle felles regninger + mine egne. Og han skulle forsørge oss med dagligvarer og andre nødvendigheter. De pengene jeg hadde igjen skulle brukes på sparing til ferie, og evt en bedre middag. Jeg sitter igjen med ca. 2000 kr etter alle regninger er betalt. Og det skjer jo at jeg handler litt dagligvarer og ting vi trenger hvis jeg er ute. Batnetrygden dekker alt av utstyr baby trenger, og jeg fikk en god del bursdagspenger (rund dag) som jeg bruker på sminke, klær og andre "nødvendige" ting frem til permisjonen er over. Så over til problemet 😅 jeg er skjeldent ute. Har vært med venner 4 ganger i år, er så vansklig å få det til å passe med mitt barn og deres barn, arbeid etc. Men akurrat denne uken har en vennine vinterferie, og vi har vært sammen 2 dager på rad, og skal møtes igjen i morgen og fredag. Mannen er irritert over at vi alltid finner på ting som koster penger. Ikke mye, men vi var på lunsj på mandag, og i går kjøpte vi oss en kaffe. I morgen skal vi på kjøpesenter, og da blir det sikert en kaffe der også. Han mener vi kan møtes hjemme, men jeg trenger sårt å komme meg litt ut! Jeg mener at det er så skjeldent at jeg burde få unne meg dette, han mener at hvis jeg har råd til den kosen, burde jeg bidra litt mer i hverdagen. Jeg forstår han, han forstår meg, men vi blir ikke enige på hva som er "rettferdig". Jeg har ikke lyst til å bruke bursdagspengene på småbeløp, da jeg trenger en del nye klær til vår/sommer. (baby vekt🙈) Innspill? 😅 Anonymkode: 3ac82...01a Problemet er at de 2000 kronene du har igjen etter at alt er betalt kan ikke gå til sparing, dette må være dine lommepenger. I mammapermisjonen så må du kunne ta deg råd til noe som koster litt, som kaffe ute, lunsj, besøke en kino eller et museum(ja det finnes tilbud med baby) og annet som faktisk koster penger. Du kan ikke isolere deg hjemme eller kun besøke folk hjemme fordi det er gratis. 16 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Skrevet 21. februar 2024 Dette må være det kjipeste jeg har lest på lenge. Nei fytti grisen. Takke meg til å være singel å unne meg det jeg vil ha. At folk ønsker forhold som dette er for meg en gåte Anonymkode: c5704...ba2 6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå