Gå til innhold

Originale navn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enkelte av navnene som nevnes her synes jeg er flotte navn. Og Skage er jo et fint navn. :)

Mine eventuelle fremtidige barn skal få utradisjonelle navn, gjerne oppkalt etter noen i familien. Men vil helst unngå navn med mindre heldige assosiasjoner. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Esa tikkanen, hockeytrener f.eks. Ikke norsk riktignok, men...

Skrevet

Kom nettopp på en jente vi møtte da vi var i Thailand for et år siden. Wanna Be het hun... Vi synes det var ustyrtelig morsomt, men tror ikke hun synes det var like festlig. :ler:

Er i utgangspunktet for litt spesielle navn jeg, men noen av eksemplene som har kommet i denne tråden er jo helt horrible. Hva får foreldre til å velge slike navn?

Skrevet
et søskenpar som var veninne av min bestemor (de er alle døde nå) het Dukken og Baby. Tror vel ikke det sto på fødselspapirene, men de ble kalt det av alle helt fram til sin død. Tenk å kalle barna sine noe sånt?? Det var sikkert søtt å kalle barna det da de var små, men når de er voksne  :overrasket:

Min bestemor ble kalt Baby hele sitt liv. Hun var eldst i en stor søskenflokk, men baby var hun hele livet.

Ellers har jeg en slektning langt tilbake som het Gammel til fornavn. Ganske sært syns jeg.

Jeg kunne aldri kalt barna mine det samme som "alle andre", men det er kanskje fordi både jeg og min bror har "rare" og veldig uvanlige navn, og vi har alltid vært stolte av det.

Skrevet (endret)
Bare husk at et barn skal være veldig pen eller spesiell for å unngå mobbing når foreldrene velger veldig veldig sjeldne navn på barna. Jeg ville aldri ha gitt mine barn navn bare fordi de er spesielle - da er det faktisk bedre de får hete Per eller Kari. Og som en annen her har sagt - å kalle noen Baltazar Olsen ol er jo direkte latterlig. Fornavn og etternavn skal passe sammen - det var moe jeg la vekt på da jeg fant navn til barna mine.

At man være veldig pen eller spesiell for å unngå mobbing hvis man har sjeldne navn tror jeg ingenting på. Det har mye med personlighet å gjøre. Noen personer er "lettere" å mobbe enn andre. Selv heter jeg Sirin, og jeg er verken kjempepen eller veldig spesiell på andre måter, men har aldri blitt mobbet pga navnet mitt. Nå er jo ikke Sirin veldig veldig sjelden, men ganske uvanlig likevel.. Da jeg skulle kalle sønnen min Skage syntes faren min det var en dårlig idè. Han mente Skage var et navn som var lett å mobbe (Skage-Plage, Skage - Skade, Skage - mage, osv). Men jeg tror at det er veldig få som blir mobbet kun på grunnlag av navnet alene. Det er alltid flere faktorer som spiller inn. Og èn ting er sikkert, hvis barn har lyst å mobbe noen, så får de det til uansett hva "offeret" heter. Finner de ikke noe som rimer på navnet, eller andre "vrier" på navnet (Marit - mareritt, Rita - drita osv), så finner de på noe annet. Selve navnet spiller liten rolle. Som min mor sa, da hun var barn var det en gutt hun kjente som var så teit, men navnet var ikke "egnet" til å gjøre narr av, så da sa de "Ola dilt, Ola dalt, Ola spekkesild og salt!"

Endret av lemming
Skrevet
Ellers har jeg en slektning langt tilbake som het Gammel til fornavn. Ganske sært syns jeg.

Er du i familien min eller :klø: - for jeg har også det (de het Gammel Nilsen - og Nils Gammelsen annenhver gang :ler:)

Ellers så tror jeg de fleste barn "blir" navnet sitt etterhvert - uansett hvor spesielt det er. Men jeg må jo innrømme at det er en del navn jeg aldri ville gitt barna mine - da jeg synes de er for sære - selv om jeg har sansen for litt spesielle navn.

Skrevet

Namneval er artig å følgja med på. Men eg må jo innrømma at det var mange rare og lit stygge namn som var nemnte her då.

Eg er einig med LilleBille og Missbumblebee at det er fint med litt spesielle namn, men det er no enkelte namn ein gjerne styrer unna uansett.. Ein vil jo ikkje sine eigne små vondt..

Skrevet

Av de først nevnte navnene er det ingen jeg liker spesielt godt... men hvem vet; om 15 år kan Baltasar være like vanlig som marius og Thomas! Noen må jo begynne å bruke et navn for at det skal bli kjent og allment akseptert.

Skage synes jeg er rart, fordi jeg har en venn som heter det til etternavn. Hvis din sønn ble presentert for meg, ville jeg nok ha spurt noen hva han heter til fornavn :ler:

Ang mobbing, så er det bare tull. Har man ikke noe og mobbe for så finner man noe å mobbe for!

Mobbeofrene på min skole het Sigrid og Einar. Det er jo ikke spes stygge navn, men de ble mobbet alikevel. Og om noen kicket på navnene, så var det uansett ikke derfor de ble mobbet. (Kanskje vi burde ha en poll her nå over "Navn på mobbeofre gjennom tidene" hehe!)

En anen ting som påvirker navn i stor grad er bosted. Da jeg var 10 år bestemte jeg navn på min datter. Det var et nydelig prinsesse-aktig navn som jeg ikke kjente noen andre som het. Da jeg omsider fikk en datter mange år senere hadde jeg fortsatt ikke møtt noen som het det. Men så flyttet vi til et annet fylke , og DER kal jeg si navnet var godt brukt! Av "bermen"! Der var det 3-4-5 barn i hver barnehage og klassetrinn som het det, og det var langt fra noe prinsesse-aktig over hverken dem eller familiene , om jeg kan få lov å si det.......

Men forslag til sjeldne navn var vel innledningen på tråden....

Joffen

targjerd

Torstina

Eik

Gjest Lola Mae
Skrevet

Mykje rart her ja. Syns det er rart med dem som velger etternavn til fornavn til barna sine jeg, som fks

Jensen el Jenson

Andersen el Anderson.

Brukes mye Statene og Storbritannia bla, men jeg vet om en liten gutt som heter Anderson til fornavn her i landet oxo.

Skrevet

Jeg vet om en dame som blir kalt Bolle (hun er tynn som en strek) og en annen som blir kalt Tulla (søtt som barn, men rart nå som hun er snart 80 år)

Skrevet
Døme på namn som departementet har vurdert og ikkje godkjent:

Lurer på hvorfor :ironi:

Aliv

Beddis

Cellichen

Kiss

Musa

Norgia

Røy

Sekunda

Nuppe

Birmar

Boske

Dynfjæder

Fnorre

Guylroy

Septimus

Øvian

Junior

Gnomen

:grine2: :grine2: :grine2:

Hvem i all verden søker om å kalle barnet sitt Gnomen? Røy? Sekunda? DYNFJÆDER ?? Ah, verden er fortsatt deilig full av idioter :ler:

Skrevet

"Dynefjæder Hansen... Telefon til Dynefjæder Hansen"

Skrevet

Sabeltann --blir nok populært :ler:

Ole Brumm--- Alle liker å si at han kommer..

Uhell

Fro , Fry,

Lillemor

Peder

:wow:

Gjest Aimable Aimi
Skrevet
At man være veldig pen eller spesiell for å unngå mobbing hvis man har sjeldne navn tror jeg ingenting på.  Det har mye med personlighet å gjøre.  Noen personer er "lettere" å mobbe enn andre.  Selv heter jeg Sirin, og jeg er verken kjempepen eller veldig spesiell på andre måter, men har aldri blitt mobbet pga navnet mitt.  Nå er jo ikke Sirin veldig veldig sjelden, men ganske uvanlig likevel..  Da jeg skulle kalle sønnen min Skage syntes faren min det var en dårlig idè.  Han mente Skage var et navn som var lett å mobbe  (Skage-Plage,  Skage - Skade,  Skage - mage, osv).  Men jeg tror at det er veldig få som blir mobbet kun på grunnlag av navnet alene.  Det er alltid flere faktorer som spiller inn. Og èn ting er sikkert, hvis barn har lyst å mobbe noen, så får de det til uansett hva "offeret" heter.  Finner de ikke noe som rimer på navnet, eller andre "vrier" på navnet (Marit - mareritt,  Rita - drita osv), så finner de på noe annet. Selve navnet spiller liten rolle.  Som min mor sa, da hun var barn var det en gutt hun kjente som var så teit, men navnet var ikke "egnet" til å gjøre narr av, så da sa de "Ola dilt, Ola dalt, Ola spekkesild og salt!"

Nei, noen ganger nytter ikke det heller.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet positivt innstilt til uvanlige navn, men det hender at det blir litt mye. Jeg traff ei lita jente for første gang i vinter, hun fortalte meg en lang historie om hvordan hun hadde vært ute og lekt i snøen med Hauk.

Da historien var ferdig spurte jeg:

"Hauk, er det en hund?"

"Nei, det er broren min!"

:rodme:

Navnet er forsåvidt fint, men det falt meg ikke inn at det var et menneske og ikke et dyr, og da ble det litt pinlig. Har vært borti noen liknende tilfeller også;

"Dette er sønnen min; Storm!"

"Det heter hesten min også..."

Tror det må være kjedelig for folk som hele tiden blir spurt "Heter du virkelig det?" (For ikke å snakke om "Går det an å hete det?"). :forvirret:

Ellers er jeg utrolig imponert (eller rettere sagt sjokkert) over at noen i fullt alvor ville kalle sønnen sin for Gnomen... :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...