Gå til innhold

I hvilken aldersgrupper går forbrenningen ned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er straks 36 og prøver å gå ned i vekt. Jeg er i kaloriunderskudd og trener flere ganger i uka. Dette har virket så langt, og har gått ned snart 10 kg siden nyttår. Men har enda 10-15 kg til å gå ned, og lurer på om kroppen automatisk sakker ned forbrenningen jo mer jeg går ned pluss at jeg jo ikke er 20 lengre? Jeg vil ikke sulte meg for å gå ned, og jeg trener relativt greit sånn som det er nå, 5-6 ganger i uka.

Anonymkode: bbc46...ae9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vil alle komme med sine egne anekdoter. Men rent vitenskapelig så går ikke forbrenningen ned før man er i pensjonistalder: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5017

Som du ser i denne grafen. Forbrenningen er høy som barn, men holder seg rimelig stabil gjennom voksenlivet til man er rundt 60. 

 

 

image.thumb.png.0f1cc8964ebe0311fb922911c9916e6d.png

"For years, the assumption has been that your metabolism is slowing as you age. But a study that included 6,500 people from 29 countries shows that metabolism for both men and women really doesn't significantly drop off until you reach the age of 60."

image.png

Anonymkode: 104b2...da9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er straks 36 og prøver å gå ned i vekt. Jeg er i kaloriunderskudd og trener flere ganger i uka. Dette har virket så langt, og har gått ned snart 10 kg siden nyttår. Men har enda 10-15 kg til å gå ned, og lurer på om kroppen automatisk sakker ned forbrenningen jo mer jeg går ned pluss at jeg jo ikke er 20 lengre? Jeg vil ikke sulte meg for å gå ned, og jeg trener relativt greit sånn som det er nå, 5-6 ganger i uka.

Anonymkode: bbc46...ae9

Jo lettere du blir jo mindre blir kalori underskuddet, og jo mer kroppen er vant til aktiviteten den gjør, jo mindre bruker du på å gjøre det. 

Det er naturlig at vektreduksjon går saktere. 

Anonymkode: 46436...e79

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Her vil alle komme med sine egne anekdoter. Men rent vitenskapelig så går ikke forbrenningen ned før man er i pensjonistalder: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5017

Som du ser i denne grafen. Forbrenningen er høy som barn, men holder seg rimelig stabil gjennom voksenlivet til man er rundt 60. 

 

 

image.thumb.png.0f1cc8964ebe0311fb922911c9916e6d.png

"For years, the assumption has been that your metabolism is slowing as you age. But a study that included 6,500 people from 29 countries shows that metabolism for both men and women really doesn't significantly drop off until you reach the age of 60."

image.png

Anonymkode: 104b2...da9

Wow, takk for dette! Interessant lesing😃

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo lettere du blir jo mindre blir kalori underskuddet, og jo mer kroppen er vant til aktiviteten den gjør, jo mindre bruker du på å gjøre det. 

Det er naturlig at vektreduksjon går saktere. 

Anonymkode: 46436...e79

Er litt redd for at det skal "stoppe opp". Regnet med de siste 10 kg ikke går like fort, liksom. Prøver å finne måter å holde meg motivert på, men når vekten blit treig, er det vanskelig. Det er alltid der jeg bruker å gi opp😩

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er litt redd for at det skal "stoppe opp". Regnet med de siste 10 kg ikke går like fort, liksom. Prøver å finne måter å holde meg motivert på, men når vekten blit treig, er det vanskelig. Det er alltid der jeg bruker å gi opp😩

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

Hva er startvekt og målvekt for deg? Det har mye å si her. Dersom du allerede er på normalvekt (BMI 18,5-24.5) så kan det være at det vil koste mer for deg å gå ned ytterligere, og det er bedre å holde deg normalvektig. 

Dette har ikke med alder å gjøre, men med en gang man bærer mange ekstra kilo over tid så vil kroppen din gjenkjenne det som en normaltilstand. Kroppen er frekk sånn 😄 

Anonymkode: 104b2...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er startvekt og målvekt for deg? Det har mye å si her. Dersom du allerede er på normalvekt (BMI 18,5-24.5) så kan det være at det vil koste mer for deg å gå ned ytterligere, og det er bedre å holde deg normalvektig. 

Dette har ikke med alder å gjøre, men med en gang man bærer mange ekstra kilo over tid så vil kroppen din gjenkjenne det som en normaltilstand. Kroppen er frekk sånn 😄 

Anonymkode: 104b2...da9

Jeg er opprinnelig fra Asia og der er vi generelt mindre enn i vesten, så hva som er normalt her, kan være overvektig for meg. Men jeg veier nå 70 kg, og ønsker å komme meg ned til 57-58. Min normalvekt er nok 55 kg, men jeg har ingen ambisjoner om å nå det. 60 kg er bra nok også. Som sagt har de første 8-10 kg gått relativt lett. Har ikke stoppet opp helt enda, men er liksom rundt her jeg sliter hver bidige gang, platå på platå. Om ikke annet er det irriterende.

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått ganske raskt ned de første 8-10 kiloene. For meg så får jeg ofte platåer der vekta stopper litt opp før den fortsetter nedover igjen. I tillegg så vil det selvsagt gå saktere når du går mer ned i vekt fordi kroppen da trenger færre kalorier.

Lykke til 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Wit said:

Du har gått ganske raskt ned de første 8-10 kiloene. For meg så får jeg ofte platåer der vekta stopper litt opp før den fortsetter nedover igjen. I tillegg så vil det selvsagt gå saktere når du går mer ned i vekt fordi kroppen da trenger færre kalorier.

Lykke til 👍

Ja, det gikk faktisk overraskende fort. Hjalp visst å legge vekk potetgullposen. Har også sluttet helt med lettbrus. Vet det er motstridende teorier om det, men dette er noe jeg ikke har gjort tidligere, og da har det gått treeeeiiiigt.

Takk! 😃

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det gikk faktisk overraskende fort. Hjalp visst å legge vekk potetgullposen. Har også sluttet helt med lettbrus. Vet det er motstridende teorier om det, men dette er noe jeg ikke har gjort tidligere, og da har det gått treeeeiiiigt.

Takk! 😃

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

Jeg har også kuttet all lettbrus. Vet at det i teorien ikke skal ha noe å si, men det  har det for meg føler jeg. Usikker på hvorfor, men noe gjør de kunstige søtstoffene med kroppen min ihvertfall. Nå drikker jeg stort sett bare vann ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Wit said:

Du har gått ganske raskt ned de første 8-10 kiloene. For meg så får jeg ofte platåer der vekta stopper litt opp før den fortsetter nedover igjen. I tillegg så vil det selvsagt gå saktere når du går mer ned i vekt fordi kroppen da trenger færre kalorier.

Lykke til 👍

Åh, en annen ting. Hva gjør man når man når platåer? Venter man bare, eller finnes det triks?

Ts

Anonymkode: bbc46...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det bare "å bite tenna sammen" og gjøre det samme videre. Da løsner det plutselig etter en uke eller to (kanskje tre også). Og så justerer jeg litt på hva jeg spiser etterhvert som jeg går ned. Det jeg spiste for 25 kilo siden er for mye nå for å si det sånn 😉 Hos meg så er det maten som er det viktigste, og så gir trening litt ekstra. Så ikke spis så lite at du ikke klarer å trene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wit said:

For meg så er det bare "å bite tenna sammen" og gjøre det samme videre. Da løsner det plutselig etter en uke eller to (kanskje tre også). Og så justerer jeg litt på hva jeg spiser etterhvert som jeg går ned. Det jeg spiste for 25 kilo siden er for mye nå for å si det sånn 😉 Hos meg så er det maten som er det viktigste, og så gir trening litt ekstra. Så ikke spis så lite at du ikke klarer å trene. 

Nei, jeg kommer aldri til å spise under 1500 kalorier uansett hva som skjer, det er ikke sustainable. Nå ligger jeg på rundt 1700-1800 og det funker enda fint. Litt mer de dagene jeg trener hardt. 

Men har du gått ned 25 kg? Det er knallbra jobba, da! 

Anonymkode: bbc46...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg kommer aldri til å spise under 1500 kalorier uansett hva som skjer, det er ikke sustainable. Nå ligger jeg på rundt 1700-1800 og det funker enda fint. Litt mer de dagene jeg trener hardt. 

Men har du gått ned 25 kg? Det er knallbra jobba, da! 

Anonymkode: bbc46...ae9

Det er bra, for det å spise for lite gjør bare at du plutselig kan "crave" etter ting du ikke bør spise. Ihvertfall gjør det ofte det hos meg.

Ja, har gått ned 25 kilo og skal ned mer ;) 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...