Gå til innhold

Dårlig «navnemiljø» i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i navn, og er inne på noen amerikanske/internasjonale navneforum. Jeg har lagt merke til at de er mye hyggeligere med hverandre der, enn på norske forum. Hvis noen f.eks. ber om navneforslag til et søsken, kommer de med forslag uten å kommentere stygt om navnet. Der noen ber om meninger om et navn, kommer de med ordentlige begrunnelser. Mens her i Norge blir man møtt med tulleforslag eller kommentarer som «dritstygt» «gi ungen et ordentlig navn» (navnet kan være noe så vanlig som Lukas eller Mathea) «æsj» osv. Jeg så nylig en tråd der flere kommenterte på at TS ville stave et navn med ch, og ikke K, for det var forferdelig stygt fordi det ikke var «norskt nok»… Folk er heller ikke åpne for at noen vil gi barna litt mer moderne/internasjonale navn som Selma, Liam, Noah, Linnea, Sofie, Osv. 
Er ikke navnet Katrine, Elisabeth eller Jon er det helt uakseptabelt virker det som her.

 

ville bare dele mine tanker rundt dette.

Anonymkode: b5e73...2fb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det i Norge. Vi klarer ikke skjønne at folk er anderledes enn oss selv. Og vi løser det ved å påføre den andre skam.

Anonymkode: 3e6fd...e7b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 10.35):

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i navn, og er inne på noen amerikanske/internasjonale navneforum. Jeg har lagt merke til at de er mye hyggeligere med hverandre der, enn på norske forum. Hvis noen f.eks. ber om navneforslag til et søsken, kommer de med forslag uten å kommentere stygt om navnet. Der noen ber om meninger om et navn, kommer de med ordentlige begrunnelser. Mens her i Norge blir man møtt med tulleforslag eller kommentarer som «dritstygt» «gi ungen et ordentlig navn» (navnet kan være noe så vanlig som Lukas eller Mathea) «æsj» osv. Jeg så nylig en tråd der flere kommenterte på at TS ville stave et navn med ch, og ikke K, for det var forferdelig stygt fordi det ikke var «norskt nok»… Folk er heller ikke åpne for at noen vil gi barna litt mer moderne/internasjonale navn som Selma, Liam, Noah, Linnea, Sofie, Osv. 
Er ikke navnet Katrine, Elisabeth eller Jon er det helt uakseptabelt virker det som her.

 

ville bare dele mine tanker rundt dette.

Anonymkode: b5e73...2fb

Selma og Sofie er ikke moderne. Der er eldgamle navn som har kommet tilbake igjen. Noah også, eldgammelt navn. 

Anonymkode: 7e658...17c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke norske navn så barna fikk ikke det, folk kan mene hva de vil 😄

Anonymkode: 79707...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik på alle forum. Kvinneguiden er kjent for å ha en tøff tone.

Anonymkode: e9bfb...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilbakemelding om det ikke er ærlig?

Om du sier du vil gi ungen din navnet "Klæsa" og alle lyver å sier det er det fineste navnet de har hørt, hvorfor i det hele tatt spørre om andres mening?

Anonymkode: b2dd3...611

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut gruppen «that name is a tragedeigh» på fb.

Anonymkode: 9c11d...123

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 23.56):

Selma og Sofie er ikke moderne. Der er eldgamle navn som har kommet tilbake igjen. Noah også, eldgammelt navn. 

Anonymkode: 7e658...17c

Det er jeg klar over, men jeg har sett mange som mener de er altfor sukkersøte og går under kategorien «moderne unge mødre navn»

Anonymkode: b5e73...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 0.18):

Sjekk ut gruppen «that name is a tragedeigh» på fb.

Anonymkode: 9c11d...123

Den har jeg sett, men der er det jo navn som cupcake reighnbeau, som er helt i en annen verden. Syntes gruppa er underholdende da😅

Anonymkode: b5e73...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at internasjonale forum er mye hyggeligere og generelt mer aksepterende enn kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 0.14):

Er det tilbakemelding om det ikke er ærlig?

Om du sier du vil gi ungen din navnet "Klæsa" og alle lyver å sier det er det fineste navnet de har hørt, hvorfor i det hele tatt spørre om andres mening?

Anonymkode: b2dd3...611

Selvfølgelig skal man være ærlig, og si fra når navnet er såpass ute å kjøre, men det er da forskjell på det og å si at f.eks. Noah er forferdelig stygt og at ungen kommer til å bli narkoman med navnet, som enkelte kan finne på å skrive. 

Anonymkode: b5e73...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 0.00):

Liker ikke norske navn så barna fikk ikke det, folk kan mene hva de vil 😄

Anonymkode: 79707...884

Samme her 🙋‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KG er strenge på dette, ja. Et navn skal helst være norrønt, og det skal ikke være på topp 100, for da heter "alle" det. Men det skal heller ikke være for spesielt, for da er foreldrene noen viktig-per'er. Det skal alltid være K og aldri Ch. Dobbeltnavn er forbudt. "xxx står best alene". Alt som høres et snev av internasjonalt ut er "unge mødre", eller høres ut som en glamour-modell. Bibelske navn må unngås. Det er heller ikke lov å dra opp igjen navn fra oldeforeldre, hvis de het Mathea og Leander. Navnet skal heller ikke være noe som "høres ut som en katt". Osv osv.

Anonymkode: a1a0c...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

KG er strenge på dette, ja. Et navn skal helst være norrønt, og det skal ikke være på topp 100, for da heter "alle" det. Men det skal heller ikke være for spesielt, for da er foreldrene noen viktig-per'er. Det skal alltid være K og aldri Ch. Dobbeltnavn er forbudt. "xxx står best alene". Alt som høres et snev av internasjonalt ut er "unge mødre", eller høres ut som en glamour-modell. Bibelske navn må unngås. Det er heller ikke lov å dra opp igjen navn fra oldeforeldre, hvis de het Mathea og Leander. Navnet skal heller ikke være noe som "høres ut som en katt". Osv osv.

Anonymkode: a1a0c...daf

Akkurat det jeg mener ja

Anonymkode: b5e73...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2024 at 10:44 AM, Olive_North said:

Jeg syns at internasjonale forum er mye hyggeligere og generelt mer aksepterende enn kvinneguiden. 

De aller færreste har anonymfunksjon. KG er en oppsamlingsstasjon for guffe.  

Anonymkode: 1c2cf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker litt omvendt. Fordelen med å spørre på et anonymt forum er at folk svarer det de egentlig mener, uten filter. Det gjør jo gjerne ikke familie og venner.

Men begrunnelser er bra. Om noen f.eks. sier at de syns det er pretansiøst med navn med utenlandsk stavemåte på norske barn, så behøver ikke foreldrene å bry seg om det. Det kan likevel være greit å være klar over at mange oppfatter det slik. 

Anonymkode: 26667...69e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 19.50):

Jeg tenker litt omvendt. Fordelen med å spørre på et anonymt forum er at folk svarer det de egentlig mener, uten filter. Det gjør jo gjerne ikke familie og venner.

Men begrunnelser er bra. Om noen f.eks. sier at de syns det er pretansiøst med navn med utenlandsk stavemåte på norske barn, så behøver ikke foreldrene å bry seg om det. Det kan likevel være greit å være klar over at mange oppfatter det slik. 

Anonymkode: 26667...69e

Enig. Jeg støtter absolutt ikke å spy ut at ungen kommer til å bli narkis og kriminell, og stakkars unge som får en så grusom mor, men det er jo litt nyttig at folk sier hva de faktisk mener også. Så lenge man legger det fram på en OK måte må det jo være greit å si at nei, det navnet synes jeg ikke er fint. Hvis ikke, hva er vitsen med å spørre? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. okei. Men hvorfor spør folk om forslag, hva som er finest, osv. Både til barn og dyr. Altså en gjeng med fremmede folk. Håper det blir tatt med en svær klype salt enten alle er helt seriøse eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2024 at 10:41 AM, AnonymBruker said:

Det er jeg klar over, men jeg har sett mange som mener de er altfor sukkersøte og går under kategorien «moderne unge mødre navn»

Anonymkode: b5e73...2fb

Helt motsatt av min erfaring, folk her syns det er kjedelige gamle navn. Evt veldig Main stream

Anonymkode: 00d3f...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...