Gå til innhold

Dere andre som ikke har livsarvinger - hvem vil arve dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har ikke livsarvinger, og har derfor valgt å testamentere bolig og alt av verdier i bank, fond og aksjer til Leger uten grenser.

Kun gjenstander som er arvet fra respektive slekter går videre til disse, alle andre eiendeler gis til samme organisasjon.

Dette er jo ikke noe så mange sakker høyt om, så Jeg er litt nysgjerrig på hva andre uten livsarvinger gjør.

Noen som vil dele?

Selv tenker jeg at dersom vi blir gamle og får mye hjelp av en eller flere av de yngre slektningene, vurderer vi å endre testamentet. Men inntil videre står det som det står.

Anonymkode: 0fb4c...45f

  • Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjensidig testament slik at vi arver hverandre. I tillegg har vi en ektepakt som regulerer arv når lengstlevende dør. Hytte som jeg har arvet går da tilbake til min familie, og vi har bestemt mottaker av enkelte gjenstander. Utover det fordeles boet likt mellom de to familiene, følger arveloven. 

Testament og ektepakt er jevnlig oppe til vurdering, og jeg regner med at det blir gjort endringer hvis vi blir veldig gamle.

Anonymkode: 9e3de...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall søsken som arver...     

Anonymkode: 14552...f61

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ordnet testamente enda, men det burde jeg nok.

Tenker halvparten til nevøer/nieser, halvparten til et par ideelle organisasjoner. 

Synes deres valg av mottaker var kjempeflott, TS ❤

Anonymkode: 9669e...10c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to onkler uten barn. Han ene hadde skrevet testamente, og min bror ble enearving. Mange søskenbarn som ble rasende 😛😃. Han som døde sist, hadde ikke skrevet testamente. Arven ble fordelt på alle oss søskenbarn, da han ikke hadde gjenlevende søsken. 

Anonymkode: 01cd6...1e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til min mann, vår niese, vil arve oss.

Jeg har en barnløs søster, men hvis jeg dør arver hun 15mill alene etter vår gjenlevende forelder en gang senere, jeg tenker det holder. 😅 Hadde hun ikke arvet så mye senere kunne jeg testamentet likt mellom henne og min niese.

Anonymkode: 4c847...415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal fikse testamentet, for per nå er det min mor som arver. Vi har ikke kontakt, og det er mer rett for meg at min søster arver meg. 

Anonymkode: c8d73...005

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår plan er å bruke opp alt. Selge alt vi eier, flytte til utlandet og bruke opp så mye som mulig før det er for sent.

Anonymkode: a0cdf...7ad

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søsken men vil at alt etter meg skal gå til å hjelpe dyr i nød. Mennesker bryr jeg meg ikke om. 

Anonymkode: 6d94a...6cf

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke får livsarvinger, så kommer jeg nok til å selge ut en del på et eller annet tidspunkt, evt. leie ut en del, slik at jeg/vi kan leve fint i utlandet en stund senere i livet. Ellers kan det bli veledige organisasjoner e.l. 

Anonymkode: 873d4...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk livsarvinger hadde jeg testamentert alt til ei venninne av meg. Jeg er gudmor for ene barnet hennes, og hvis jeg døde tidlig ville jeg venninnen min skulle fått de ekstra pengene til å få det litt romsligere og unne seg og barna litt mer. Hvis noen syntes det var rart sa jeg bare at jeg sørget for gudbarnet mitt☺️

Anonymkode: 22daf...5f7

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror og barna hans arver meg. Også skal jeg gi en del til veldige organisasjoner. 

Anonymkode: daa0a...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke dukker noen opp i livet mitt, da skal jeg bruke alle verdier på meg selv. Man får jo som kjent ikke noe med seg i graven. Da blir det maks lån på bolig som blir å gå til reiser, samt eventuell privat sykepleier/hushjelp på mine siste dager.

Anonymkode: 76d98...132

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har i alle fall søsken som arver...     

Anonymkode: 14552...f61

Så heldig du er da. 

Anonymkode: 0805a...3d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke fått somlet meg til å skrive noe testamente. 
Har planer om det da.

Det vi har snakket om er at jeg arver mannen om han dør først og omvendt. 

Hvis vi begge dør så skal hus og alt selges og pengene fordeles på enkelte tante/onkelbarn

Anonymkode: abded...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testamente. Jeg arvet alt etter min mann, mine tantebarn arver alt etter oss. Jeg føler ikke noe ansvar for hvor mye det blir. 

Siden jeg fortsatt har søsken og foreldre i live, så vurder jeg å endre testamentet så de også får noe i tilfelle jeg dør før de.

Anonymkode: aca3c...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har i alle fall søsken som arver...     

Anonymkode: 14552...f61

Man kan godt ha søsken, og forsåvidt foreldre også, men velge å la noen andre arve. Når man ikke har livsarvinger kan man fordele formuen sin akkurat som man vil i et testament, søsken trenger ikke å arve. 

Anonymkode: 22daf...5f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så heldig du er da. 

Anonymkode: 0805a...3d1

Altså, man kan godt ha søsken uten at søsken arver noe, det er bare å skrive testament. Foreldre er forøvrig de som arver hvis det ikke fins testament. Søsken arver kun hvis forelder/re er døde. 

Anonymkode: 22daf...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min arver, antar jeg.

Anonymkode: 10d14...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen har ikke livsarvinger, og har derfor valgt å testamentere bolig og alt av verdier i bank, fond og aksjer til Leger uten grenser.

Kun gjenstander som er arvet fra respektive slekter går videre til disse, alle andre eiendeler gis til samme organisasjon.

Dette er jo ikke noe så mange sakker høyt om, så Jeg er litt nysgjerrig på hva andre uten livsarvinger gjør.

Noen som vil dele?

Selv tenker jeg at dersom vi blir gamle og får mye hjelp av en eller flere av de yngre slektningene, vurderer vi å endre testamentet. Men inntil videre står det som det står.

Anonymkode: 0fb4c...45f

Jeg aver ex mannen min og han arver meg.

Anonymkode: 31d90...d7a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...