Gå til innhold

Villaks vs Oppdrett


ThereGoesBob

Anbefalte innlegg

Hvordan skiller jeg disse to når jeg er i butikken? Ønsker ikke å kjøpe oppdrettsfisk a'la Lerøy osv, men må ærlig talt si at jeg ikke helt vet hva som er forskjellen. Antar at det da selges villaks også, ikke bare oppdrettsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står tydelig på pakka hvis det er vilt. Sjelden man finner og dyrt. Har bare funnet det fersk i løsvekt på fiskebutikker tidligere

Anonymkode: 2bb77...99c

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står på forpakningen om det er oppdrett eller ikke. 

 

... kjøpte dessverre også Lerøy. Ikke fisken men aksjen ☹️

Anonymkode: b65a3...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ikke villaks i vanlige butikker, knapt nok i spesialbutikker. Om du skulle finne villaks kan du være 100% sikker på at både prisen og merkingen vil gjøre at du overhodet ikke er i tvil.

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (2 timer siden):

Hvordan skiller jeg disse to når jeg er i butikken? Ønsker ikke å kjøpe oppdrettsfisk a'la Lerøy osv, men må ærlig talt si at jeg ikke helt vet hva som er forskjellen. Antar at det da selges villaks også, ikke bare oppdrettsfisk.

Med tanke på at folk som fisker laks som regel kun kan avlive og ta med seg Max 2-4 laks hjem per sesong/år. Tipper jeg du ikke finner villaks i butikken. Jeg har hvertfall aldri sett det. Reglene for å fiske laks er veldig strenge. I noen av de store lakseelvene i Midt-Norge kan du kun avlive 2 laks per år. 

Endret av mlifjeld
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på pakka og prisen. Oppdrett ligger på 275 kr kg ca. 

Villaks ligger rundt 1000 kr kg i Viken hvertfall. Der kommer villaksen fra Drammenselva. Det er sesong så den kan kjøpes fra juni - august 😊

Anonymkode: d51c4...a6f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mlifjeld skrev (6 minutter siden):

Med tanke på at folk som fisker laks som regel kun kan avlive og ta med seg Max 2-4 laks hjem per sesong/år. Tipper jeg du ikke finner villaks i butikken. Jeg har hvertfall aldri sett det. Reglene for å fiske laks er veldig strenge. I noen av de store lakseelvene i Midt-Norge kan du kun avlive 2 laks per år. 

Får kjøpt det overalt i butikken fra juni til august. Hansen og Andersen i Drammen selger det hvert år. 

Anonymkode: d51c4...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å kjøpe villaks på Fisketorget i Bergen når den er i sesong på forsommeren. Da er prisen enormt stiv - minst 1000 kr kiloet som nevnt over her.

Nå har vi sluttet med det, for villaksen er blitt rødlistet fra vinteren 2021: https://www.artsdatabanken.no/lister/rodlisteforarter/2021/8149

For vår del betyr det at vi spiser svært lite laks (og i stedet mye av all annen linefanget villfisk/bifangst). Litt salma og røkelaks fra Svanøy innimellom, men sjeldnere enn én gang i måneden, og ikke fordi det er bedre mht dyrevelferd, men fordi jeg mener disse produktene smaker best, og da håper ( :roll: ) jeg det reflekterer en marginalt bedre produksjonsprosess. 

Ellers kan økologisk oppdrettslaks vurderes som alternativ. All økologisk matproduksjon innebærer strengere krav til dyrevelferd. Men hvor mye bedre den økologiske oppdrettslaksen faktisk er kan absolutt diskuteres: https://okologisknorge.no/hvorfor-oekologisk/hvorfor-er-oekologisk-bra-for-dyra/oekologisk-laks/velferdsforbedring-i-oekologisk-laks/

 

Anonymkode: 66905...468

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så egentlig 99% av laks man finner i butikkene kommer fra oppdrett? Det må jeg si var veldig trist å høre. Nå føler jeg meg skikkelig lurt. Trodde kanskje det fantes enkelte fiskebåter som fanget laks til havs og solgte de til norske forhandlere.

Pleier av og til å kjøpe noe røkelaks fra Drågen Smokehouse til ca.5-600,- kiloen. Er dette også fra oppdrett da mon tro?

Hva med pukkellaks, er dette noe som benyttes mye i Norge og er dette pr. definisjon en villaks? 

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har pleid å kjøpe villaks på Fisketorget i Bergen når den er i sesong på forsommeren. Da er prisen enormt stiv - minst 1000 kr kiloet som nevnt over her.

Nå har vi sluttet med det, for villaksen er blitt rødlistet fra vinteren 2021: https://www.artsdatabanken.no/lister/rodlisteforarter/2021/8149

For vår del betyr det at vi spiser svært lite laks (og i stedet mye av all annen linefanget villfisk/bifangst). Litt salma og røkelaks fra Svanøy innimellom, men sjeldnere enn én gang i måneden, og ikke fordi det er bedre mht dyrevelferd, men fordi jeg mener disse produktene smaker best, og da håper ( :roll: ) jeg det reflekterer en marginalt bedre produksjonsprosess. 

Ellers kan økologisk oppdrettslaks vurderes som alternativ. All økologisk matproduksjon innebærer strengere krav til dyrevelferd. Men hvor mye bedre den økologiske oppdrettslaksen faktisk er kan absolutt diskuteres: https://okologisknorge.no/hvorfor-oekologisk/hvorfor-er-oekologisk-bra-for-dyra/oekologisk-laks/velferdsforbedring-i-oekologisk-laks/

 

Anonymkode: 66905...468

Vet du om det går an å kjøpe økologisk laks i Bergensområdet?

Anonymkode: 9c2bb...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil dere ikke kjøpe oppdrettslaks? Kvaliteten på villaks vil være veldig varierende (sannsynligvis dårlig), den vil nok være fisket med stang og være ekstremt stresset før den blir drept på land. Høyt stress gir elendig kvalitet på kjøttet i tillegg blir ikke fisken kjølt ned raskt nok etter avlivning så fisken holder seg fersk kortere. Man har ingen kontroll på størrelsen og kan få en fisk som er gammel og som har betydelig høyere nivå av miljøgifter (gravide bør f.eks styre unna for mye fet villfisk).

 

 

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man fikk jo tak i fisk før tiden med oppdrett!?

Hvorfor er det så vanskelig nå?

Jeg har sluttet å spise fisk, skal ikke ha noe fisk som er behandlet som søppel på mitt bord.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dobbelt så mye av miljøgiftene dioksiner og PCB i villaks som i oppdrettslaks. Det viser en omfattende studie fra Nifes, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning. 

Stress ned og spis med måte. Det eneste jeg bekymrer meg for med oppdrettslaks, er at den inneholder mye mindre omega 3 enn tidligere. De bruker mindre fiskeolje i fôret nå. Det er mer miljøvennlig, men ikke bedre næringsmessig. Det er heller ikke særlig mye bruk av antibiotika, MYE mindre enn i landbruk. Les igjennom disse artiklene: 

https://www.forskning.no/partner-fisk-hav-og-fiske/meir-miljogifter-i-villaks-enn-i-oppdrettslaks/357803

https://www.nmbu.no/nyheter/bor-vi-spise-oppdrettslaks

Jeg spiser kanskje laks en til to ganger i måneden. Er mest glad i hvit fisk, men er ikke "redd" for oppdrettslaks. 



 

Anonymkode: b1ec5...545

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (18 minutter siden):

Altså, man fikk jo tak i fisk før tiden med oppdrett!?

Hvorfor er det så vanskelig nå?

Jeg har sluttet å spise fisk, skal ikke ha noe fisk som er behandlet som søppel på mitt bord.

Før i tiden, dvs før oppdrettslaksen, var laks en luksusvare de færreste hadde smakt, med mindre de var bønder e.l. med lakserett. Vi snakker ikke 1800-tallet, men 1970-tallet, da jeg var barn. Da fikk vi fersk laks én gang i året, dvs da vi besøkte eldre slektninger med lakserett i en kjent lakseelv. 

Laks ble ikke masseprodusert hverdagsmiddag før langt utpå 80-tallet.

Dessuten: Det er dårligere tilgang på villaks nå nettopp på grunn av oppdrettsnæringen: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/XqaR5g/den-norske-villaksen-roedlistes-oppdrettslaks-og-lus-er-de-stoerste-truslene Arten er blitt nær truet, og derfor rødlistet.

Når det er sagt: Ikke noen grunn til å ikke spise noen fisk. Det er nok av annen villfisk i havet! Spør etter linefanget villfisk hos gode fiskehandlere.

Anonymkode: 66905...468

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du om det går an å kjøpe økologisk laks i Bergensområdet?

Anonymkode: 9c2bb...c6e

Dessverre, jeg vet ikke. Det eneste jeg har sett er røkt villaks i den økologiske dagligvaren Reindyrka i Strandgaten.

Anonymkode: 66905...468

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Før i tiden, dvs før oppdrettslaksen, var laks en luksusvare de færreste hadde smakt, med mindre de var bønder e.l. med lakserett. Vi snakker ikke 1800-tallet, men 1970-tallet, da jeg var barn. Da fikk vi fersk laks én gang i året, dvs da vi besøkte eldre slektninger med lakserett i en kjent lakseelv. 

Laks ble ikke masseprodusert hverdagsmiddag før langt utpå 80-tallet.

Dessuten: Det er dårligere tilgang på villaks nå nettopp på grunn av oppdrettsnæringen: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/XqaR5g/den-norske-villaksen-roedlistes-oppdrettslaks-og-lus-er-de-stoerste-truslene Arten er blitt nær truet, og derfor rødlistet.

Når det er sagt: Ikke noen grunn til å ikke spise noen fisk. Det er nok av annen villfisk i havet! Spør etter linefanget villfisk hos gode fiskehandlere.

Anonymkode: 66905...468

Ja, jeg tenkte på fisk generelt, ikke bare laks.

Linefanget fisk, det skal jeg gjøre! Takk for tips, betaler heller mer for det.

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tenkte på fisk generelt, ikke bare laks.

Linefanget fisk, det skal jeg gjøre! Takk for tips, betaler heller mer for det.

:tommelopp:

Mer om fordelene med linefanget fisk her: https://www.forskning.no/fisk-nofima-fangst/lurt-med-linefiske/853365

Anonymkode: 66905...468

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dobbelt så mye av miljøgiftene dioksiner og PCB i villaks som i oppdrettslaks. Det viser en omfattende studie fra Nifes, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning. 

Stress ned og spis med måte. Det eneste jeg bekymrer meg for med oppdrettslaks, er at den inneholder mye mindre omega 3 enn tidligere. De bruker mindre fiskeolje i fôret nå. Det er mer miljøvennlig, men ikke bedre næringsmessig. Det er heller ikke særlig mye bruk av antibiotika, MYE mindre enn i landbruk. Les igjennom disse artiklene: 

https://www.forskning.no/partner-fisk-hav-og-fiske/meir-miljogifter-i-villaks-enn-i-oppdrettslaks/357803

https://www.nmbu.no/nyheter/bor-vi-spise-oppdrettslaks

Jeg spiser kanskje laks en til to ganger i måneden. Er mest glad i hvit fisk, men er ikke "redd" for oppdrettslaks. 



 

Anonymkode: b1ec5...545

Det er ikke veldig miljøvennlig å fore laks i norske fjorder med soya fra sør-amerika.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

modenmango skrev (19 timer siden):

Hvorfor vil dere ikke kjøpe oppdrettslaks?

  • Ekstrem dårlig dyrevelferd/ laksen lider i merdene
  • laksen lider i avlusingsprosessene
  • Selvdød laks selges i frysediskene
  • Antibiotika
  • Fores med soya fra Sør-Amerika
  • Oppdrettsanleggene ødelegger for villaksbestanden (både med lus og med genetisk innblanding)
  • Oppdrettsanlegg forurenser enormt
  • Oppdrettsanlegg uttarmer nærmiljøet og kveler oksygenet i fjordene

Oppdrettsnæringa i Norge slapp ut mellom 1.5 og 1.85 millioner tonn CO₂ i 2021. Til sammenligning er klimagassutslippene fra all innenriks sivil luftfart 1.1 millioner tonn...

Rømming av fisk og spredning av lakselus gir store påvirkninger på vill laksefisk. Utslipp av fôrrester, ekskrementer fra fisken, kobber fra impregnerte nøter og andre kjemikalier og fremmedstoffer (inkludert legemidler) påvirker det marine miljøet.

Dette er bare noen av grunnene til at jeg har sluttet å spise laks

Anonymkode: f23fa...e6b

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...