Gå til innhold

Hva er greien med at så mange tror at hele Norge har vinterferie nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uke 8:

Oslo, Viken (minus tidl. Buskerud), Vestfold, Telemark, Agder, Trøndelag, tidligere Sogn og Fjordane

Uke 9:

Innlandet, tidligere Buskerud (minus Lunner), Rogaland, Nordland, tidligere Hordaland, + noe ulikt i enkelte kommuner i Vestland

Uke 10:

Troms og Finnmark

Anonymkode: e8fcb...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

 

Mulig jeg er rar som hengte meg opp i dette, men det var så mange som skyldte på vinterferien, men det er jo ikke vinterferie nå?🤷‍♀️ Er det bare meg som kan henge meg opp i slike ting?

Anonymkode: 848fd...8ac

Så du kritiserer de som er bastante ved å påstå at det er vinterferie nå, med å være bastant med på påstå er det ikke er vinterferie nå? Interessant 🤣

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Så du kritiserer de som er bastante ved å påstå at det er vinterferie nå, med å være bastant med på påstå er det ikke er vinterferie nå? Interessant 🤣

Så du tok ikke ironien?🤷‍♀️

Anonymkode: 848fd...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du tok ikke ironien?🤷‍♀️

Anonymkode: 848fd...8ac

Den var ikke helt åpenbar, nei...

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart da, at alle har vinterferie og samtidig klarer folk over at bare lærere har vinterferie, påskeferie, høstferie. Alle har jo de samme feriene, så nå må løgnene og hykleriet ta slutt. Ikke lat som om bare lærere har vinterferie.

Anonymkode: 24189...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (På 17.2.2024 den 23.20):

Og grunnen for at alle ikke har vinterferie samtidig er for å unngå overbelastning på turiststeder. 

Og for at de ikke skal tape inntekt på de "manglende ukene" det ville blitt om alle hadde hatt ferie samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om mange har ferie nå, ikke bare Oslo, er dette en typisk tankegang for folk i Oslo. Vi andre er vant til å forholde oss til sånne ting i andre regioner, Oslofolk er vant til å bare forholde seg til seg selv. 
På samme måte er det mange amerikanere som ikke tenker over at andre på internett ikke bor i usa, og kan hisse seg opp over for eksempel at folk i andre land gjør ting som er ulovlige i usa. 

Det enkleste er å bare minne dem på at de ikke er verdens eneste land eller landets eneste region, og legge det bak seg. Sjansen er stor for at de rett og slett ikke kommer på det. :) 

Anonymkode: b7dc2...95f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om Oslo vs resten av landet (selv om folk uti periferien gjerne vil tro det). Det handler om at man er seg selv nærmest, og det gjelder alle, også folk i distriktene. Vinterferie er et skolebarnfenomen som ingen andre tenker over og det er da ikke det minste rart at man da heller ikke tenker over at vinterferien ikke er den samme i hele landet. Litt artig å lese hvor krenket folk fra distriktene blir samtidig som jeg er veldig sikker på at den jevne vestlending ikke aner (uten å google) når Nord-Norge har vinterferie, og omvendt. Dere er sure fordi dere tror at Oslofolk tror verden kretser rundt dem, når sannheten er at dere har akkurat like lite peiling på hva som skjer utenfor deres egen del av landet. For øvrig bor en femtedel av landets befolkning i stor-Oslo, kanskje ikke så rart da at det området får bittelitt mer oppmerksomhet i media? Nå må folk utenfor Osloområdet slutte å ha så enorme mindreverdighetskomplekser. 

Anonymkode: 65b6a...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 23.46):

Hvor i landet er det IKKE vinterferie nå egentlig? 

Anonymkode: 46f7b...e29

Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Uke 8:

Oslo, Viken (minus tidl. Buskerud), Vestfold, Telemark, Agder, Trøndelag, tidligere Sogn og Fjordane

Uke 9:

Innlandet, tidligere Buskerud (minus Lunner), Rogaland, Nordland, tidligere Hordaland, + noe ulikt i enkelte kommuner i Vestland

Uke 10:

Troms og Finnmark

Anonymkode: e8fcb...72a

Nåværende Buskerud har ikke vinterferie. Viken er nedlagt. (Sikkert veldig pirk fra min side, men det er helt feil å skrive tidligere Buskerud). 

Anonymkode: 16e57...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nåværende Buskerud har ikke vinterferie. Viken er nedlagt. (Sikkert veldig pirk fra min side, men det er helt feil å skrive tidligere Buskerud). 

Anonymkode: 16e57...f66

Kjente på pirk selv.

Vi var tidligere en del av Buskerud, så ble det Viken, men nå er vi Asker kommune og Akershus. Her er det vinterferie.

Fra barndommen av var det hvert fall normalt at det som den gang var inkludert i Buskerud og Akershus/Oslo ikke hadde vinterferie samtidig.

Anonymkode: ca4cf...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjente på pirk selv.

Vi var tidligere en del av Buskerud, så ble det Viken, men nå er vi Asker kommune og Akershus. Her er det vinterferie.

Fra barndommen av var det hvert fall normalt at det som den gang var inkludert i Buskerud og Akershus/Oslo ikke hadde vinterferie samtidig.

Anonymkode: ca4cf...a1a

Godt jeg ikke var den eneste. Jeg bor i Østfold og vi har samtidig med Oslo og Akershus. Men når vi var Viken så var det ikke likt for hele fylket fordi Buskerud fortsatte med sin uke. 😅

Anonymkode: 16e57...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke nødvendigvis gitt at man skal bry seg med når alle andre har vinterferie. Har du ikke en jobb eller slekt hvor dette er aktuelt/viktig, så er det ikke så enormt stor grunn til å vite det.

Mange vet knapt at det er vinterferie engang, som student var vinterferie og høstferie konsepter som ikke eksisterte for meg, og som barnløs voksen så er det fremdeles til en viss grad sånn. Jeg har noe fanaring om når skoleferiene er pga kolleger som tar ut ferie eller kommer drassende med unger på jobb, men jeg vet ikke hvilken uke det er før den treffer. At det var forskjellig i forskjellige deler av landet tror jeg ikke jeg visste før jeg var voksen og det var akutelt for min jobb på det tidspunktet, med kontor i Oslo og Bergen.

Anonymkode: b47bf...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 23.09):

Det virker litt selvsentrert og sløvt, i mangel av bedre ord. 

Jeg leser en tråd der det bare var kommet et par stykker i et bursdagsselskap, og en hel haug av svarene handler om at det (selvsagt?) er pga vinterferien, som om alle har ferie nå. 

Altså, er jeg på en lokal side, eller er kg for hele landet? 

Mulig jeg er rar som hengte meg opp i dette, men det var så mange som skyldte på vinterferien, men det er jo ikke vinterferie nå?🤷‍♀️ Er det bare meg som kan henge meg opp i slike ting?

Anonymkode: 848fd...8ac

Var ikke bursdagselskapet lokalt? I fjor hadde min nevø bursdag i vinterferien så da utsatte de barneselskapet til uken etter. 

Anonymkode: 0df56...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 0.04):

Jeg har aldri hatt vinterferie på universitetet.

Anonymkode: 65c8f...950

Det er det her. Det er grunnen til at jeg kan ta vinterferie, studentene vil jobbe :) 

Anonymkode: 0df56...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/17/2024 at 11:57 PM, nordlending said:

Fordi TS i den tråden har poengtert at de ikke har vinterferie, likevel skriver folk igjen og igjen at det er vinterferie... Noe det altså ikke er der hun bor. 

Fordi folk ikke leser alt

Anonymkode: 1449e...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2024 at 12:04 AM, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hatt vinterferie på universitetet.

Anonymkode: 65c8f...950

Det hadde vi. Eller dvs foreleserne hadde. Vi fikk ofte innlevering eller midtveiseksamen 

Anonymkode: 1449e...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2024 at 1:59 PM, AnonymBruker said:

Det er bare det, at de som ikke har vinterferie nå bruker ikke de mest populære vintersportstedene like mye som folk fra Oslo/Viken gjør denne uka. Det var ramaskrik for noe år siden da ”alle” på østlandet hadde vinterferie samtidig, men det er jo bare når Oslo/Viken har hvor det er store utfordringer i trafikken når alle skal hjem igjen, om det er fint vær søndagen. Har noen timer i kø på E6 fra Lillehammer og sørover, og etter Innlandet sin avslutning av vinterferien er bare en normal helgetrafikk på veien.

Anonymkode: dd7dc...6bf

Det er jo også fordi avslutningen av Oslos ferie er starten på de andres. Jeg har flere ganger glemt at det er den helgen og gått på en smell

Anonymkode: 1449e...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 23.46):

Hvor i landet er det IKKE vinterferie nå egentlig? 

Anonymkode: 46f7b...e29

Østerdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...