Gå til innhold

Åpen beskjed til Erna Solberg om vold og overgrep etter VG intervju idag.


Proaktiv

Anbefalte innlegg

Så er vi igjen der det kommer påstander som skal renvaske politikere for manglende  interesse for befolkningen og isteden gi inntrykk av handlekraft. Til dere som kjenner til problemet med vold og overgrep ber jeg dere legge merke til forskjellen på hva som sies og hva som gjennomføres.

I dagens VG sier Erna Solberg bl.a at.:
De vil gjøre tiltak i de 107 Høyre styrte kommunene for å vite hvor de skal varsle.
Men kjære deg Erna. Problemet er ikke å varsle men å få tiltak. Mange vold og overgrepssaker skjer ikke fordi det ikke varsles men fordi varslene ikke medfører tiltak. Under din regjeringsperiode ble mange kvinner drept. I Kristiansand ble en ung mor drept fordi gjentatte forespørsler til politiet om besøksforbud ikke ble besvart. Og det var igjen INGEN REAKSJON. Hun ble drept og hennes barn ble foreldreløs. Mener du at det var feil å varsle politiet ? Du sier jo at de som er utsatt skal få vite HVOR de skal varsle.

I min nabokommune ba en kvinne gjentatte ganger politiet om tiltak uten at noe skjedde iflg hennes vennine som senere hadde et avisinnlegg.  I samme kommune ba hun samtidig kommunen om hjelp men DE SV ARTE IKKE. Hun ble møtt med total taushet og ble drept. Hennes 9 år gamle datter ble foreldreløs og det synes å bli akseptert som en grei løsning av myndighetene  ettersom ingenting skjedde senere heller. Var dette fordi hun meldte fra til feil etat som i dette tilfellet var både politi og kommune  som gjorde at hun ble drept og dattern ble foreldreløs ?

Nei Erna det er ikke hvor en skal melde fra men troen på at noe skal skje om en melder fra at befolkningen har mistet troen på dere politikere og byråkrater. Mange har trodd at de får hjelp ved å melde tfra til politiet. Riktignok er myndighetene pålagt å informere om tiltak mot vold og overgrep iht Istanbul konvensjonen. Men det skjer jo ikke. Jeg har hatt kontakt med både Politidirektoratet, Politidistrikt og politistasjoner UTEN AT NOEN HAR LØFTET EN FINGER.

Og hva hjelper det å kontakte 107 kommuner ? Jeg kontaktet 110 kommuner og spurte om hvilke tiltak de hadde gjort eller planla får å følge Kommunehelseloven § 3-3-a. Dette gjorde jeg i DIN REGJERINGSPERIODE Erna.
Ingen, ikke en eneste kommune, svarte.
Jeg fulgte opp med telefon og 2 kommuner sendte da en en likelydende pdf (skrevet av KS ?) som fortalte at de hadde nedsatt en samtalegruppe for de ansatte.  Vi ser nå at slike samtalegrupper ikke fungerer enn dritt men en må tydeligvis være politiker eller byråkrat for å forstå at det ikke hjelper. Det er ikke bra å si at noen er dumme, men .....

Videre sier du at vi alle har en plikt til å si fra. Men hva med politikernes plikt til å gjøre konkrete tiltak som å la kvinner få informasjon om hvilke tiltak de faktisk kan gjøre selv slik Istanbul konvensjonen krever (- ettersom kontakt med kommuner og politi ikke fungerer). Hva om politikerne fulgte Straffeloven § 196.
Dety er med andre ord nok av lover, men politikere og byråkrater følger dem ikke.

Og til slutt: Jeg sendte flere email til SMK i din tid for å høre hva dere gjorde for å stoppe dette. jeg fikk ikke et eneste svar.
Da jeg kontaktet Justisdepartementet (Monica Mæland) kom det etter en stund ut en pressemelding der din justisminister fortalte at Kommunhelseloven § 3-3-a bare var et forslag. Hun var med andre ord ikke interessert i at kommunene skulle gjøre tiltak mot vold og overgrep.

Hvordan i all verden kan du nå stå frem som en person som vil gi inntrykk av at du vil gjøre noe på en troverdig måte. Er det fordi dine døtre nå er i en aldersgruppe der de kan utsettes på samme måte som titusner av andre som gjør at du endrer holdning (eller forsøker å gi inntrykk av det) ?

Jeg forsøkte i flere år å fortelle deg om billige tiltak som kunne spart myndigheter og bedrifter for milliarder i kostnader til lege, sykefravær og støtte til barn som ble foreldreløse. Men du ville ikke lytte, - eller du ønsket ikke å stoppe galskapen fordi alt annet var så mye viktigere enn å hindre drap, vold, seksuelle overgrep og at barn blir foreldreløse.

Hvis noen har tilgang til Erna Solberg og ledelsen i Høyre håper jeg dere kan viderebringe mine spørsmål.

Endret av Proaktiv
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politikeres og andres tafatte respons kan oppsummeres slik:

En dag da Satan fikk i sinn,
at intet måtte skje,
da satte han i verden inn
den første komité.

- Vilhelm Bergsøe (1889)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser gjentatte ganger at politikerne vender ikke om, selv med beviser på at ting kjøres i grus i samfunnet vårt. De stopper ikke engang opp med galskapen. Nei, de fortsetter galskapen. Se bare på klima og innvandring som perfekte eksempler på hvordan ødelegge hele samfunnet våre forfedre bygget opp! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...