Gå til innhold

Er nordmenn på høyresiden Norges svar på Trump-velgere?

Majer

Anbefalte innlegg

Majer skrev (4 timer siden):

Det er bevist at mennesker som tror de vet bedre enn andre rett og slett har svakere kognitive evner. Men er de virkelig så svake at de ikke selv kan nyttiggjøre seg av statistikk og trekke konklusjoner? Er norske folk på høyresiden veldig like Trump sine velgere?

Nei, de fleste nordmenn ville stemt enten på Hayley eller Biden. https://www.nettavisen.no/nyheter/norsk-usa-maling-overrasker/s/5-95-1628451

Trump har liten støtte hos nordmenn, også på høyresiden. Den norske høyresiden har mer til felles med Demokratene eller den mer moderate fløyen av det republikanske partiet enn de har med Trump.

Endret av GP950mAh
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner folk som stemmer Frp, eneste grunnen er at de vil bli kvitt byråkratiet innenfor helsevesenet. De bruker mer tid på rapporter enn de har kontakt med pasienter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Majer said:

Det er vanskelig å sammenligne politikken så man må også se på velgerne. Man må tenke hvordan de hadde stemt dersom de bodde under amerikansk påvirkning og amerikanske kår. 

For et merkelig tankeeksperiment. Snakker du om nordmenn bosatt, men uten stemmerett i USA, eller amerikanske velgere med norsk bakgrunn her? 

Er poenget ditt at amerikanere med bakgrunn fra norske høyre-familier mest sannsynlig stemmer på Trump? I så fall tror jeg du finner langt flere Trump-velgere blant etterkommere av norske bønder og arbeidere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (27 minutter siden):

Jeg kjenner folk som stemmer Frp, eneste grunnen er at de vil bli kvitt byråkratiet innenfor helsevesenet. De bruker mer tid på rapporter enn de har kontakt med pasienter. 

Samtidig viser undersøkelser at nesten ingen leger eller sykepleiere stemmer frp selv om de er lei av rapporter. Da bør man kanskje lytte

språkpurk skrev (17 minutter siden):

For et merkelig tankeeksperiment. Snakker du om nordmenn bosatt, men uten stemmerett i USA, eller amerikanske velgere med norsk bakgrunn her? 

Er poenget ditt at amerikanere med bakgrunn fra norske høyre-familier mest sannsynlig stemmer på Trump? I så fall tror jeg du finner langt flere Trump-velgere blant etterkommere av norske bønder og arbeidere. 

Druid forsto det. Jeg tror ikke jeg klarer å forklare det bedre enn jeg har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi ser nå er at blå politikere i Drammen kommune angriper demokratiet ved å forsøke å innføre regler som bryter med eksisterende lovgivning. Det er minst like alvorlig som habilitetssakene som har fått politikere i AP til å gå av.

Dette er heller ikke det første angrepet mot demokratiet fra høyresiden i løpet av de siste årene. Støtte til autoritære og korrupte regimer som Kina, økt overvåking, tvangssammenslåing av kommuner, økte fullmakter under covid, nekte 16 åringer som i større grad enn eldre blir berørt av ødelagt miljø å få stemmerett, prøve å skremme venstresiden bort fra formueskatten, vern om egen leder som bryter reglene- minner litt om Trump og Putin sin støtte, osvosvosv

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NatNat said:

😆 sorry Majer, men ærlig talt... du kan ikke sammenligne norsk Høyre og Trump. Den norske Høyre er omtrent som Demokratene i USA. Kansje litt mer til Venstre.. ?

Vel,har du logget på TikTok de siste årene? Det er så mye håndjagere til Erna og Trump på samme kommentarfeltene at jo det visst en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (2 timer siden):

Femti prosent av nordmennene hadde jo stemt republikansk om de vokste opp der. Det er ikke noen magiske norske gener som forhindrer det

Det kan dog ha vært en seleksjon når folk utvandet. De som ble igjen var nok stort sett risiko averse mens de som utvandret enten var ekstremt konservative eller elsket å ta risiko. Viljen til risiko er jo en viktig bakgrunnsfaktor for hva man stemmer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fant80 said:

Vel,har du logget på TikTok de siste årene? Det er så mye håndjagere til Erna og Trump på samme kommentarfeltene at jo det visst en sammenheng.

Jeg unngår tiktok som pesten. Tiktok og co er en fare på konsentrasjon evner

Endret av NatNat
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (22 minutter siden):

Det vi ser nå er at blå politikere i Drammen kommune angriper demokratiet ved å forsøke å innføre regler som bryter med eksisterende lovgivning. Det er minst like alvorlig som habilitetssakene som har fått politikere i AP til å gå av.

Om det bryter med eksisterende lovgivning vet vi ikke før statsforvalteren har konkludert.

Majer skrev (23 minutter siden):

Dette er heller ikke det første angrepet mot demokratiet fra høyresiden i løpet av de siste årene. Støtte til autoritære og korrupte regimer som Kina, økt overvåking, tvangssammenslåing av kommuner, økte fullmakter under covid, nekte 16 åringer som i større grad enn eldre blir berørt av ødelagt miljø å få stemmerett, prøve å skremme venstresiden bort fra formueskatten, vern om egen leder som bryter reglene- minner litt om Trump og Putin sin støtte, osvosvosv

Høyresiden støtter ikke Kina, venstresiden har derimot hyllet det brutale, undertrykkende diktaturet Venezuela og kalt det et fyrtårn.

Kommunesammenslåingene og de økte fullmaktene for å møte koronapandamien ble vedtatt av et bredt flertall på Stortinget, ikke bare av høyresiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Om det bryter med eksisterende lovgivning vet vi ikke før statsforvalteren har konkludert.

Høyresiden støtter ikke Kina, venstresiden har derimot hyllet det brutale, undertrykkende diktaturet Venezuela og kalt det et fyrtårn.

Kommunesammenslåingene og de økte fullmaktene for å møte koronapandamien ble vedtatt av et bredt flertall på Stortinget, ikke bare av høyresiden.

Man trenger ikke være jurist for å forstå at det bryter med eksisterende lovgivning. Det er noe man evt må undersøke FØR man sier det man sier. Akkurat som at trettebergstuen skulle forsikret seg rundt habilitet FØR hun ansatte venn(er)

Kan du dokumentere at venstresiden har hyllet Venezuela?

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke være jurist for å forstå at det bryter med eksisterende lovgivning. Det er noe man evt må undersøke FØR man sier det man sier. Akkurat som at trettebergstuen skulle forsikret seg rundt habilitet FØR hun ansatte venn(er)

Kan du dokumentere at venstresiden har hyllet Venezuela?

Det er jurister som skal avgjøre dette, derfor må man vente på konklusjonen fra Statsforvalteren.

Både SV og Rødt har hyllet diktaturet Venezuela:

https://www.nettavisen.no/sv-vennens-diktatorvenner/s/12-95-703740

https://www.dagbladet.no/nyheter/venstresida-hyllet-den-bolivarske-revolusjonen---na-vakler-venezuela/60382986

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/a2zvPL/venstre-raja-om-krisen-i-venezuela-roedt-og-sv-maa-paa-banen

Endret av GP950mAh
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (Akkurat nå):

Det går fint an å hylle en revolusjon som man håper vil bedre demokratiet, og velferden innad i landet. Vi som har studert litt vet at demokrati sjeldent utvikles av revolusjoner. Men revolusjoner kan skape endringer som senere vil føre til mer demokrati. Den mest effektive måten å få til demokrati på er at ledelsen i landet ønsker det, men man må komme seg dit

Sånn jeg ser det støttet venstresiden her at man gikk bort fra noe, ikke hva man gikk til. Dersom Russland tar et opprør med putin kommer vesten til å hylle det. Det gjør vi selv om alternativet kanskje viser seg å bli enda verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

Det går fint an å hylle en revolusjon som man håper vil bedre demokratiet, og velferden innad i landet. Vi som har studert litt vet at demokrati sjeldent utvikles av revolusjoner. Men revolusjoner kan skape endringer som senere vil føre til mer demokrati. Den mest effektive måten å få til demokrati på er at ledelsen i landet ønsker det, men man må komme seg dit

Sånn jeg ser det støttet venstresiden her at man gikk bort fra noe, ikke hva man gikk til. Dersom Russland tar et opprør med putin kommer vesten til å hylle det. Det gjør vi selv om alternativet kanskje viser seg å bli enda verre

Venstresiden hyllet ikke revolusjonen, de hyllet diktatoren Chavez, som undertrykker demokratiet, grunnleggende friheter og menneskerettighetene. Det fortsatte de med lenge etter at det ble kjent hvor brutalt regimet der er, og etter at det har blitt klart at regimet blir stadig mindre demokratisk og mer undertrykkende.

Vesten ville støttet det om Russland ønsket å bli et demokrati, men ville ikke støttet å bytte ut Putin med en annen diktator.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (7 timer siden):

https://www.journalisten.no/erik-knudsen-kortnytt-medieundersokelsen/slik-hadde-stortinget-sett-ut-hvis-journalistene-fikk-bestemme/460609 Her ser vi tydelig hva leger og sykepleiere stemmer på. Er det noe disse gruppene vet så er det hvordan det står til i helsevesenet. 

Her ser vi at kun 8% av forskere stemmer høyre. Er det noe forskere stort sett har så er det jo intellekt.

Utredninger som blir gjort viser tydelig at løsninger som karakterer i skolen og ødeleggelse av miljø ikke er lurt. Allikevel tror mannen i gata at han vet bedre enn folk med lang utdanning og kunnskap innen et emne. 

Det er bevist at mennesker som tror de vet bedre enn andre rett og slett har svakere kognitive evner. Men er de virkelig så svake at de ikke selv kan nyttiggjøre seg av statistikk og trekke konklusjoner? Er norske folk på høyresiden veldig like Trump sine velgere?

Når jeg hører relevante forskere si noe annet enn det jeg mener så endrer jeg mening. Det er jo det man skal gjøre?

Det er jo veldig mange politikk-felt hvor forskning og kunnskap er relevant.

Hva slags forskning støtter et skoleverk preget av ettergivenhet, normløshet og aksept for mobbing og bråkebøtter?

Hva slags forskning støtter den positive verdien av ikke-vestlig innvandring?

Hva slags forskning støtter nytteverdien av et skattenivå på næringslivet som gjør at norske eiere flytter til Sveits?

Etc

Ingen partier forholder seg fullt og helt til forskning og fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Jeg tror Rødt og MdG velgere, samt en gruppering i FrP, er de som er nærmest Trump velgere : det er partiene med høyest grad av populistisk tilnærming til politisk forståelse.

MDG? De er vel et av Norges mest anti-populistiske partier. Det går ikke akkurat i "livets harde skole" og snu-kappen-etter-vinden meninger der i gården akkurat, tvert imot har de mange standpunkter som svært mange er uenige i. 

Fra SNL: "Populisme er betegnelsen på en ideologi, strategi eller kommunikasjonsform som appellerer til «folket», som motsetning til «eliten»."

MDG er helt klart mer et parti for eliten enn for "folket". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 timer siden):

De er på forskjellige steder, men kultur har mye å si. Republikanerne og norsk høyreside har omtrent like mange velgere. Da er det naturlig å tenke at hadde norsk høyre-venstreakse vært plassert der amerikanerne sin er så hadde AP folk stemt demokratene og høyrevelgere på republikanere

Det er ganske ekstrem sammenlikning ettersom fordelingen din tilsier at Amerikanske "Proud Boys" med din fordeling er omtrent som norske FrP.
Jeg vet at det er FrP medlemmer i kommunestyrer som er tilhengere av Trump, men med din fordelig vil 1/2-parten av FrP være tilhengere av "Proud Boys" og andre som stormet senatet for noen år siden.
Tror du det er riktig ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
språkpurk skrev (3 timer siden):

Kan du komme med faktaopplysninger? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (5 timer siden):

Enig, endel liberale strømninger på høyresiden i Norge( Venstre, krf, Høyre og Frp) På mange måter er krf kanskje mest enige med Trump på noen måter( mot abort og alkohol) Men å sammenligne amerikansk og norsk politikk er vanskelig selv for meg som har bachelor i statsvitenskap( B i sammenliknende politikk)

Er Trump mot alkohol? Ser jeg ikke helt for meg. 
Var det ikke han som mente vi skulle drikke desinfeksjonssprit under covid?

😝

Jeg tror vi skal være varsomme med å sammenligne norsk og amerikansk politikk. Ligger ikke Høyres politikk svært nær demokratenes?

Men tror nok Trump hadde fått stemmer til noen i FrP og krf hadde han vært på valg her. 
Men ikke alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel said:

Kan du komme med faktaopplysninger? 

Tviler på at det er forsket på politisk ståsted blant amerikanere med noske aner, så nei, dette er ren spekulasjon, som så mye annet på dette forumet.

Kan du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (6 timer siden):

😆 sorry Majer, men ærlig talt... du kan ikke sammenligne norsk Høyre og Trump. Den norske Høyre er omtrent som Demokratene i USA. Kansje litt mer til Venstre.. ?

Stemmer. Jeg blir alltid litt fineste av folk som stemmer rødt og snakker varmt om demokratene som om de politisk har noe til felles. Demokratene er politisk mer til Høyre enn høyre i Norge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...