Gå til innhold

Er nordmenn på høyresiden Norges svar på Trump-velgere?


Majer

Anbefalte innlegg

https://www.journalisten.no/erik-knudsen-kortnytt-medieundersokelsen/slik-hadde-stortinget-sett-ut-hvis-journalistene-fikk-bestemme/460609 Her ser vi tydelig hva leger og sykepleiere stemmer på. Er det noe disse gruppene vet så er det hvordan det står til i helsevesenet. 

Her ser vi at kun 8% av forskere stemmer høyre. Er det noe forskere stort sett har så er det jo intellekt.

Utredninger som blir gjort viser tydelig at løsninger som karakterer i skolen og ødeleggelse av miljø ikke er lurt. Allikevel tror mannen i gata at han vet bedre enn folk med lang utdanning og kunnskap innen et emne. 

Det er bevist at mennesker som tror de vet bedre enn andre rett og slett har svakere kognitive evner. Men er de virkelig så svake at de ikke selv kan nyttiggjøre seg av statistikk og trekke konklusjoner? Er norske folk på høyresiden veldig like Trump sine velgere?

Når jeg hører relevante forskere si noe annet enn det jeg mener så endrer jeg mening. Det er jo det man skal gjøre?

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Majer said:

Det er bevist at mennesker som tror de vet bedre enn andre rett og slett har svakere kognitive evner. Men er de virkelig så svake at de ikke selv kan nyttiggjøre seg av statistikk og trekke konklusjoner? Er norske folk på høyresiden veldig like Trump sine velgere?

😆 sorry Majer, men ærlig talt... du kan ikke sammenligne norsk Høyre og Trump. Den norske Høyre er omtrent som Demokratene i USA. Kansje litt mer til Venstre.. ?

  • Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 timer siden):

Det er bevist at mennesker som tror de vet bedre enn andre rett og slett har svakere kognitive evner. Men er de virkelig så svake at de ikke selv kan nyttiggjøre seg av statistikk og trekke konklusjoner? Er norske folk på høyresiden veldig like Trump sine velgere?

Når jeg hører relevante forskere si noe annet enn det jeg mener så endrer jeg mening. Det er jo det man skal gjøre?

Litt selvmotsigende, det der.

Amerikansk politikk er jo ganske så annerledes enn Norsk politikk, så om de er direkte sammenlignbare vil jeg nok ikke si. Men det kommer jo også an på hva du mener med høyresiden - hvor langt til høyre er det snakk om da?

Artikkelen er også 2 år gammel. Som det alltid er her i landet - når partier er i regjering, så vil de bli mindre og mindre populære, frem til den 'andre siden' tar over ved neste valg. Vi ser det skjer nå, vi så det skjedde med Erna, Jens, og så videre. Norske velgere i et nøtteskall - de velger en side, blir misfornøyde, velger den andre. "(...) ser vi at SV, Ap og Venstre plukker stemmer fra Høyre, MDG og Frp."

Hadde den samme artikkelen blitt laget nå så hadde jeg ikke blitt overrasket om den så ganske annerledes ut.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (19 minutter siden):

😆 sorry Majer, men ærlig talt... du kan ikke sammenligne norsk Høyre og Trump. Den norske Høyre er omtrent som Demokratene i USA. Kansje litt mer til Venstre.. ?

De er på forskjellige steder, men kultur har mye å si. Republikanerne og norsk høyreside har omtrent like mange velgere. Da er det naturlig å tenke at hadde norsk høyre-venstreakse vært plassert der amerikanerne sin er så hadde AP folk stemt demokratene og høyrevelgere på republikanere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (10 minutter siden):

Litt selvmotsigende, det der.

Amerikansk politikk er jo ganske så annerledes enn Norsk politikk, så om de er direkte sammenlignbare vil jeg nok ikke si. Men det kommer jo også an på hva du mener med høyresiden - hvor langt til høyre er det snakk om da?

Artikkelen er også 2 år gammel. Som det alltid er her i landet - når partier er i regjering, så vil de bli mindre og mindre populære, frem til den 'andre siden' tar over ved neste valg. Vi ser det skjer nå, vi så det skjedde med Erna, Jens, og så videre. Norske velgere i et nøtteskall - de velger en side, blir misfornøyde, velger den andre. "(...) ser vi at SV, Ap og Venstre plukker stemmer fra Høyre, MDG og Frp."

Hadde den samme artikkelen blitt laget nå så hadde jeg ikke blitt overrasket om den så ganske annerledes ut.

Er enig angående at velgere hopper frem og tilbake. Merkelig fenomen

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Majer said:

De er på forskjellige steder, men kultur har mye å si. Republikanerne og norsk høyreside har omtrent like mange velgere. Da er det naturlig å tenke at hadde norsk høyre-venstreakse vært plassert der amerikanerne sin er så hadde AP folk stemt demokratene og høyrevelgere på republikanere

Nei. Jeg tror at mange som stemmer Høyre i Norge hadde gått for Demokratene.

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Majer said:

Er enig angående at velgere hopper frem og tilbake. Merkelig fenomen

ren desperasjon...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har lagt inn gal lenke?

Står om journalister i den jeg leser og ikke helsepersonell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg tror at mange som stemmer Høyre i Norge hadde gått for Demokratene.

Enig, endel liberale strømninger på høyresiden i Norge( Venstre, krf, Høyre og Frp) På mange måter er krf kanskje mest enige med Trump på noen måter( mot abort og alkohol) Men å sammenligne amerikansk og norsk politikk er vanskelig selv for meg som har bachelor i statsvitenskap( B i sammenliknende politikk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Luksusbia said:

Enig, endel liberale strømninger på høyresiden i Norge( Venstre, krf, Høyre og Frp) På mange måter er krf kanskje mest enige med Trump på noen måter( mot abort og alkohol) Men å sammenligne amerikansk og norsk politikk er vanskelig selv for meg som har bachelor i statsvitenskap( B i sammenliknende politikk)

ja, det er rett og slett 2 forskjellige verdener

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (14 minutter siden):

Enig, endel liberale strømninger på høyresiden i Norge( Venstre, krf, Høyre og Frp) På mange måter er krf kanskje mest enige med Trump på noen måter( mot abort og alkohol) Men å sammenligne amerikansk og norsk politikk er vanskelig selv for meg som har bachelor i statsvitenskap( B i sammenliknende politikk)

Det er vanskelig å sammenligne politikken så man må også se på velgerne. Man må tenke hvordan de hadde stemt dersom de bodde under amerikansk påvirkning og amerikanske kår. 

Hva hadde Simen som stemmer SV og Espen som stemmer Høyre stemt på om de kom fra en lavinntektsfamilie i Texas? Femti prosent av nordmennene hadde jo stemt republikansk om de vokste opp der. Det er ikke noen magiske norske gener som forhindrer det

Endret av Majer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig å sammenligne politikken så man må også se på velgerne. Tenke hvordan de hadde stemt dersom de bodd under amerikansk påvirkning og amerikanske kår. 

Hva hadde Simen som stemmer SV og Espen som stemmer Høyre stemt på om de kom fra en lavinntektsfamilie i Texas?

Tenker begge hadde stemt demokratene.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (8 minutter siden):

Tenker begge hadde stemt demokratene.

Så hvilken 50% av den norske befolkningen hadde stemt på republikanere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (Akkurat nå):

Så hvilken 50% av den norske befolkningen hadde stemt på republikanere?

Veldig få.

Norsk og europeisk politikk kan ikke sammenlignes med USA sin.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Veldig få.

Norsk og europeisk politikk kan ikke sammenlignes med USA sin.

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener. Dersom alle i Norge hadde vokst opp i USA hadde vi stemt som amerikanerne. Dersom de hadde vokst opp i Norge hadde de stemt som oss

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener. Dersom alle i Norge hadde vokst opp i USA hadde vi stemt som amerikanerne. Dersom de hadde vokst opp i Norge hadde de stemt som oss

Spørsmålet ditt var om norske Høyrevelgere var som Trumptilhengerne. Det er de ikke.

Det er meningsløst å snakke om hva de ville vært om de vokste opp i USA. Like meningsløst som om hva AP folk hadde stemt om de var vokst opp i Kina.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venstresiden i USA er vel tilsvarende langt ut på høyre i Norge, det kan ikke engang sammenlignes 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

De er på forskjellige steder, men kultur har mye å si. Republikanerne og norsk høyreside har omtrent like mange velgere. Da er det naturlig å tenke at hadde norsk høyre-venstreakse vært plassert der amerikanerne sin er så hadde AP folk stemt demokratene og høyrevelgere på republikanere

Nei, det er ikke naturlig å tenke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 timer siden):

Er norske folk på høyresiden veldig like Trump sine velgere?

Jeg tror Rødt og MdG velgere, samt en gruppering i FrP, er de som er nærmest Trump velgere : det er partiene med høyest grad av populistisk tilnærming til politisk forståelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...