Gå til innhold

Kaster du tomme sjampo, balsam og dusj "flasker" i plastavfall eller restavfallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du bor i Stavanger eller i nærheten går plast- og restavfall i samme dunk, og så blir det skilt på avfallsanlegget. (Dvs, det brant jo, vet ikke om det er oppe og går igjen.)

Skyller ikke, nei, med mindre det er enkelt å ta av «lokket», står ikke der med kniv eller saks og risikerer å klippe av en fingertupp. Produsentene burde gjort det enklere for oss.

Anonymkode: c8af4...80d

Feil! For de i Stavanger gjelder dette: 
Du kan sortere plastemballasjen din og levere den ved en del returpunkt i kommunen. Etter brannen ved IVARs sorteringsanlegg, har alt avfall i restavfallsbeholderne gått til forbrenning. Som en midlertidig løsning kan de som ønsker det, sortere ut plastemballasje hjemme og levere dette ved et returpunkt.

Det er også mulig å levere plastemballasje gratis på IVARs gjenvinningsstasjoner på Forus og Sele, men kontakt da betjeningen ved levering.

Gjennomsiktige sekker med plastemballasje kan også settes frem som grovavfall. Du bestiller henting via hentavfall.no. Merk gjerne sekkene med "Plast".

Anonymkode: f64fc...0d9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke sorteringsdunker på badene, så der går alt i restavfall.

Anonymkode: 0e389...208

Ikke jeg heller, men jeg klarer da å bære en tom sjampoflaske ut på kjøkkenet når jeg er ferdig å dusje...

Anonymkode: 7f82c...828

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står at det som skal i plastavfall må skylles og da må jeg dele dem i to siden de bare har det lille hullet såpen kommer ut av. Så jeg kaster dem i restavfallet.

Skyller du alt som går i plastavfallet grundig? 

Anonymkode: 02a3e...305

Ja, skyller og kaster i plastavfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller litt og kaster all plast i plastavfall. Er nøye på sortering 

Anonymkode: bb148...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg venter til de lager flaskene sånn at det er lett å sortere de i plast. Gjorde det en stund men er ikke verdt strevet. Saksene mine ble også ødelagte, mange av flaskene har ordentlig hard plast som er vanskelig å klippe. Orker ikke

Anonymkode: 37f7b...49c

Om du har tandre sakser, bruk brødkniven.

Anonymkode: e5c69...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at plasten skal være ren handler først og fremst om matrester. Litt såperester går bra.

Fra BIR sine nettsider:

"Mye av plastemballasjen er ren nok når den er tom. En salamipakke trenger du for eksempel ikke å skylle selv om den fortsatt er litt fettete. Rømmebegre, ketsjupflasker og lignende bør derimot skylles tom for rester. Med kjøttdeigemballasje holder det ofte å bare fjerne den svampaktive biten under kjøttdeigen. Synlige matrester bør skrapes av i restavfallet, slik at du unngår å skylle store mengder matrester i avløpet. Plasten bør være såpass ren at den ikke vil begynne å lukte vondt under kjøkkenbenken."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er restavfall og plast det samme.

Skyller ikke.

Anonymkode: 91df8...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restavfall.

Plastavfallet i min kommune kjøres sørover i Europa, til Tyskland tror jeg, for gjenvinning/forbrenning. Idiotisk.

Da er det i mitt hode bedre at sjampoflaskene forbrennes med restavfallet en drøy halvtimes kjøretur unna.

I tillegg er det et håpløst system med at plasten samles i plastposer som settes ut på hentedag. Jeg er ofte bortreist og kan ikke alltid sette ut posen på hentedagen. Settes den ut tidligere blåser den bort.

Hvis kommunen kommer med dunker for å hive plastavfallet i så skal jeg vurdere å begynne å sortere plast.

Anonymkode: 62bd9...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen jeg bor i har ikke sortering av plast for private, kun for bedrifter. Så det går i restavfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

I tillegg er det et håpløst system med at plasten samles i plastposer som settes ut på hentedag. Jeg er ofte bortreist og kan ikke alltid sette ut posen på hentedagen. Settes den ut tidligere blåser den bort.

Hvis kommunen kommer med dunker for å hive plastavfallet i så skal jeg vurdere å begynne å sortere plast.

Anonymkode: 62bd9...c25

Her så kan man bestille dunk i stedet for pose, sjekk det ut i din kommune. 

Anonymkode: 7f82c...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller alltid flaskene for å få nytte av siste såpe og shampo- rest. Da er de rene nok til rett i plastsekken 🤭

To til tre runder i dusjen med både såpe og shampo…

Anonymkode: affd0...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastavfall går det i.

Anonymkode: bfb54...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner de tomme flaskene, skyller dem og kaster de i plastavfallet. Får jeg ikke åpnet de av en eller annen grunn, så går de likevel i plastavfallet. Vi bor i borettslag og her har vi gjenvinning av matavfall, papp/papir, plast og glass/metall (vi har containere til alt dette). 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaster det i restavfall. Har så mye annet jeg må gjøre enn å stå og skylle søppel.

Anonymkode: 81a91...241

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke jeg heller, men jeg klarer da å bære en tom sjampoflaske ut på kjøkkenet når jeg er ferdig å dusje...

Anonymkode: 7f82c...828

I praksis blir det stående på badet en stund. Kjøkkenet er et stykke unna, og det er sjeldent naturlig å gå rett fra soveromsbadet til kjøkken. Så ser du først flaska igjen når du skal stelle deg til senga, og morgenen etter da du heller ikke tar den med deg via garderoben, og så videre. 

Så her går alt i bøtta på badene, da jeg vil holde overflatene ryddige. 

Anonymkode: 19bac...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I praksis blir det stående på badet en stund. Kjøkkenet er et stykke unna, og det er sjeldent naturlig å gå rett fra soveromsbadet til kjøkken. Så ser du først flaska igjen når du skal stelle deg til senga, og morgenen etter da du heller ikke tar den med deg via garderoben, og så videre. 

Så her går alt i bøtta på badene, da jeg vil holde overflatene ryddige. 

Anonymkode: 19bac...063

Så du gidder ikke, altså. 

Anonymkode: 7f82c...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har fiksa to bøtter på badet, en for restavfall og en for plast.

Og alt av resirkulerbar plast går i plastavfallet, det skylles først enten ved å ta av korken eller å suge inn vann, riste og tømme.

Edit: Vurderer å kjøpe denne til badet, den er delt i to og har to beholdere: https://www.ikea.com/no/no/p/stabben-pedalbotte-rustfritt-stal-20511217/

Endret av Bålkaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du gidder ikke, altså. 

Anonymkode: 7f82c...828

Hva er det du ikke "gidder" for miljøet?

Tar du bilen når du kunne gått?

Tar du fly innimellom? 

Kjøper du Avokado, Druer, Tomater... som må fraktes langt for å bli solgt i Norge? 

Spiser du kjøtt, med klimagassutslippene det medfører? 

Gjør du en av disse tingene innimellom så kan du bære shampooflaskene dine til kjøkkenet resten av livet uten at det gjør noen forskjell overhodet. 

Anonymkode: 19bac...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 7.01):

I praksis blir det stående på badet en stund. Kjøkkenet er et stykke unna, og det er sjeldent naturlig å gå rett fra soveromsbadet til kjøkken. Så ser du først flaska igjen når du skal stelle deg til senga, og morgenen etter da du heller ikke tar den med deg via garderoben, og så videre. 

Så her går alt i bøtta på badene, da jeg vil holde overflatene ryddige. 

Anonymkode: 19bac...063

Snakker om indre motstand!! Dette var dagens beste eksempel på vondt i viljen og fabrikkerte unnskyldninger. :klaske:

Anonymkode: aece4...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker om indre motstand!! Dette var dagens beste eksempel på vondt i viljen og fabrikkerte unnskyldninger. :klaske:

Anonymkode: aece4...7dd

Du kjører el-bil, tar aldri fly, kjøper hovedsakelig brukt, og har investert i varmepumper?

Eller tror du at det å bære shampooflasken fra badet til kjøkkenet vil redde verden? 

Anonymkode: 19bac...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...