Gå til innhold

Mammut 2024: hva skal du kjøpe?


Ullvott

Anbefalte innlegg

Til deg som skal handle bøker på mammutsalget: hva har du tenkt å kjøpe i år?

Og hva synes du om årets mammutkatalog?

Hvert år blir jeg småskuffet over både utvalget og prisene i mammutkatalogen, men likevel ender jeg som regel opp med en hel del. I år blir det ingen romaner eller krim, for der fant jeg ikke noe som interesserte meg og som jeg ikke allerede har i hylla eller har lest. Jeg hadde egentlig lovet meg selv å ikke kjøpe kokebøker, heller, men jeg har likevel tenkt å kjøpe Fattig student. Dernest blir det kongeboka til Kristin Storrusten, og Norges skjulte perler, som inngår i en bokserie med tips om reiseruter og -mål i Norge. Kjenner jeg meg selv rett blir det sikkert litt til også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen jeg har sett meg ut..

I år har jeg tenkt å kjøpe purpurfargen. Har sett filmen mang en gang men faktisk enda ikke lest boken.

Jente 1983 av Liv Ulman

Tre lys av Claire Keegan

Når kongen dør av Elina Backman (krim)

 

Det søte liv... Kaker for enhver smak 

Fattig Student 

Spis ute! Dette er boken for deg som lengter etter å komme ut i naturen til hverdags, ikke nødvendigvis bare i ferieukene. Brunch i parken, helgeturer i skogen eller piknik med venner - det er mange gode anledninger til å spise ute!

Tur retur Norge- turforslag til både korte og lange turer i Norge både med bil og til fots, handlelister, pakkelister, turmat, kart, notatsider og mye annet den turglade vil få bruk for. 

Friluftsfersking av Une Cecilie Friluftsfersking byr på Une Cecilies beste tips og triks som fersking på tur, med hovedvekt på lavterskel friluftsliv. (Følger hun på some og blir inspirert av dama og gleder meg til å få denne boken i hendene)

 

Store panda og lille drage denne kjøpte jeg i gave til noen og fant den fascinerende, såpass at jeg har bestemt å kjøpe den i gave til meg selv og ble veldig glad når den nå kom på mammut salg 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var lite aktuelt, men jeg vurderer en strikkebok.

Anonymkode: 5e4d8...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke lenger bøker med mindre det er spesielle utgaver eller sjeldne fagbøker.

95% bøker får jeg låne på biblioteket hvis jeg ønsker å lese dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede forhåndsbestilt 😄

Edouard Louis: Forandre seg
Beskjæring i hagen
Hedvig Montgomery: Barneskoleårene
Helene Uri: Han, hun og hen
Zeshan Shakar: De kaller meg ulven

Skal titte litt til 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen e-bøker:

Tre lys

Tre lys

Claire Keegan, Merete Alfsen
 
Zulejkha åpner øynene

Zulejkha åpner øynene

Guzel Jakhina, Marit Bjerkeng
 
Brannen

Brannen

Daniela Krien, Ute Neumann
 
Prøve og feile

Prøve og feile

Jan Grue

Anonymkode: 993fa...3c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Har fått Tre Lys og Brannen. Jeg likte Tre Lys såå godt. Men da jeg var ferdig, så bare.. Hva f? Føltes som jeg hadde lest en kort novelle. Ville vite mer! Denne boka kunne vært lenger.

Leser nå Brannen og liker den godt også. 

Anonymkode: 993fa...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire aktuelle bøker men de hadde jeg fra før. Ville kjøpe forbrytelse og straff, men den hadde ikke den lokale bokhandelen og bøker sendt i posten blir bare ødelagte i postgangen her. 
 

Bøkene som er på mammut, mistenker jeg er bøker som enten begynner å bli noen år gamle, og/eller som ikke er de mest populære. Skuffende utvalg i år. 

Anonymkode: c477d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 13.53):

Fire aktuelle bøker men de hadde jeg fra før. Ville kjøpe forbrytelse og straff, men den hadde ikke den lokale bokhandelen og bøker sendt i posten blir bare ødelagte i postgangen her. 
 

Bøkene som er på mammut, mistenker jeg er bøker som enten begynner å bli noen år gamle, og/eller som ikke er de mest populære. Skuffende utvalg i år. 

Anonymkode: c477d...c89

Ja, det er jo bøkene de vil bli kvitt… 

Enig i at utvalget var skuffende, det var også mye som var på Mammutsalget i fjor.

Anonymkode: 5e4d8...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er jo bøkene de vil bli kvitt… 

Enig i at utvalget var skuffende, det var også mye som var på Mammutsalget i fjor.

Anonymkode: 5e4d8...9a0

Mengder med nye bøker blir nok usolgt som følge av høy utsalgspris og ligger sikkert lagret et eller annet sted; fra tid til annen dukker det opp butikker eller kjeder som kjøper inn dette for småpenger og selger det videre - butikker som "Ring Bok" som i mange år var i Grensen i Oslo (senere i Storgata) som la ned for godt på begynnelsen av 2000-tallet, eller "Boklageret" i nyere tid; nå har også de lagt ned butikken i Bogstadveien etter at butikken med større utvalg på Karl Johan la ned i 2017..

Når man idag på bruktmarkedet finner all slags bøker gratis i lesekioskene eller på gjenbrukssentrene (og der kan man med litt flaks finne mye av interesse), eller til noen få kroner på et loppemarked - og resten kan man låne i biblioteket, sier det seg selv at man må ha en velfylt lommebok for å kjøpe en bok til full pris i bokhandleren, og selv med rabatt på Mammut er prisen alt for høy i forhold til bokens reelle verdi.

For min del var jeg glad i Mammutsalget frem til kanskje ti år siden; nå har dette utspilt sin rolle i alle fall for min del.

Anonymkode: ed736...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 1.22):

Mengder med nye bøker blir nok usolgt som følge av høy utsalgspris og ligger sikkert lagret et eller annet sted; fra tid til annen dukker det opp butikker eller kjeder som kjøper inn dette for småpenger og selger det videre - butikker som "Ring Bok" som i mange år var i Grensen i Oslo (senere i Storgata) som la ned for godt på begynnelsen av 2000-tallet, eller "Boklageret" i nyere tid; nå har også de lagt ned butikken i Bogstadveien etter at butikken med større utvalg på Karl Johan la ned i 2017..

Når man idag på bruktmarkedet finner all slags bøker gratis i lesekioskene eller på gjenbrukssentrene (og der kan man med litt flaks finne mye av interesse), eller til noen få kroner på et loppemarked - og resten kan man låne i biblioteket, sier det seg selv at man må ha en velfylt lommebok for å kjøpe en bok til full pris i bokhandleren, og selv med rabatt på Mammut er prisen alt for høy i forhold til bokens reelle verdi.

For min del var jeg glad i Mammutsalget frem til kanskje ti år siden; nå har dette utspilt sin rolle i alle fall for min del.

Anonymkode: ed736...592

Ja, enig i at Mammutsalget var mye bedre før. Da var det både billig og bra utvalg. Nå… not so much.

Anonymkode: 5e4d8...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte billigere på bookis.no og Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 1.22):

Mengder med nye bøker blir nok usolgt som følge av høy utsalgspris og ligger sikkert lagret et eller annet sted; fra tid til annen dukker det opp butikker eller kjeder som kjøper inn dette for småpenger og selger det videre - butikker som "Ring Bok" som i mange år var i Grensen i Oslo (senere i Storgata) som la ned for godt på begynnelsen av 2000-tallet, eller "Boklageret" i nyere tid; nå har også de lagt ned butikken i Bogstadveien etter at butikken med større utvalg på Karl Johan la ned i 2017..

Når man idag på bruktmarkedet finner all slags bøker gratis i lesekioskene eller på gjenbrukssentrene (og der kan man med litt flaks finne mye av interesse), eller til noen få kroner på et loppemarked - og resten kan man låne i biblioteket, sier det seg selv at man må ha en velfylt lommebok for å kjøpe en bok til full pris i bokhandleren, og selv med rabatt på Mammut er prisen alt for høy i forhold til bokens reelle verdi.

For min del var jeg glad i Mammutsalget frem til kanskje ti år siden; nå har dette utspilt sin rolle i alle fall for min del.

Anonymkode: ed736...592

Heldig du er som har dette i nærheten! Her er det bare bruktbutikker hvor man må betale. Ikke så dyrt, da, men er litt misunnelig på dere som kan hente gratis ting på gjenbruksstasjonen. 

Anonymkode: 46f41...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heldig du er som har dette i nærheten! Her er det bare bruktbutikker hvor man må betale. Ikke så dyrt, da, men er litt misunnelig på dere som kan hente gratis ting på gjenbruksstasjonen. 

Anonymkode: 46f41...cb6

Jeg eeeelsker lesekioskene i Oslo! Altså de gamle, røde telefonkioskene i bygatene som noen har festet hyller i, så kan man sette fra seg og/eller hente bøker der. Klarer aldri å gå forbi en slik uten å titte inn❤️Funnet mye bra der!

Anonymkode: 4641c...320

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med kun Brødrene Karamazov av Fjodor Dostojevskij. Så nå skal den stå i hylla og godgjøre seg til jeg får opp motet til å begynne på den 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...