Gå til innhold

Kuldebølgen skyldes menneskeskapte klimaendringer eller bare bløff?


kat-e

Anbefalte innlegg

Det er bare begynnelsen sier svenskene :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15KAzX/kan-vara-borjan-pa-iskalla-vintrar-valdigt-oroande-trend

 

Det blir mer og mer sjeldent sier andre forskere :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQj1VJ/forskere-ekstremkulden-kommer-sjeldnere

 

Det tyder på at de egentlig ikke helt vet, men jeg heller i mot det som står i VG.  Det har jo vært lenge mellom hver kalde vinter, de siste årene.

Endret av kat-e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dessverre redd for at det svenskene skriver om er rett.

Anonymkode: 0d642...a29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artiklene tar for seg to forskjellige fenomener.

Svenskene snakker om at polarvirvelen (som er et lavtrykksområde med kald, arktisk luft som ligger rundt polene) utvider seg sørover.

I artikkelen fra VG ser det ut som om forskerne kun tar utgangspunkt i innsamlede temperaturdata over flere år og deretter lager grafer på hva de forventer i fremtiden basert på dette. De satser dermed på at temperaturene vil følge samme trender i årene som kommer og at det ikke vil komme inn nye og uforutsette data/hendelser som på dramatisk vis kan forandre trenden og dermed grafene deres. 

Må si svenskenes teori skremmer meg litt, for dersom de har rett betyr det at vi begynner å se at de kjente værsystemene som vi har vært vandt til (og som har holdt seg stabile i maaaange år) begynner å endre på seg/bryte sammen. Og da er det ikke lenger så enkelt å kunne forutse hva vi har i vente mtp vær og klima... Så håper egentlig at dette med polarvirvelen bare var en anomali og ikke en trend som forsterker seg i årene som kommer. Tiden vil vise.

Anonymkode: f8362...1b7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremkulde?? Dette året har det jo vært en skikkelig fin og ordentlig vinter som det var da jeg var liten for rundt 30 år siden.

Har folk blitt helt gale som klarer å vri dette til noe ekstremt?

Anonymkode: 84576...e14

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ekstremkulde?? Dette året har det jo vært en skikkelig fin og ordentlig vinter som det var da jeg var liten for rundt 30 år siden.

Har folk blitt helt gale som klarer å vri dette til noe ekstremt?

Anonymkode: 84576...e14

https://www.nrk.no/norge/for-forste-gang-under-30-minusgrader-i-oslo-1.16704568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg allerede til sommeren. Da blir det side opp og side ned om hetebølger igjen. FARE⚠️⚠️⚠️

Anonymkode: 84576...e14

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite global oppvarming i Norge for tiden, den er forbeholdt sommeren. 

Anonymkode: 8d180...06e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 14.2.2024 den 1.01):

Himmel....

Les artikkelen, da...

Sitat

Vakthavende meteorolog Per Egil Haga presiserer til NTB at de fleste av målestasjonene er ganske nye, og derfor har de ikke fått med seg iskalde vintrene i tiårene før.

Sett opp en haug med nye målestasjoner og du får garantert like mange temperaturrekorder det året. Både opp og ned.

Sitat

 

Fylkesrekorden ble satt godt inne i Nordmarka, på Bjørnholt.

Jepp, langt inni skauen mer enn 300 m.o.h. Olso by har ikke hatt under -30 i vinter.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 17.51):

Lite global oppvarming i Norge for tiden, den er forbeholdt sommeren. 

Anonymkode: 8d180...06e

Den globale oppvarmingen er som navnet sier globalt, det er ikke til hindre for lokale variasjoner i klima og temperatur. 

Anonymkode: d8fe5...7d3

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Global oppvarming fører til mer ekstremvær. Vi har opplevd mer ekstremvær (alt på en gang).

Anonymkode: ebf89...22d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker kalde vintre da jeg var barn og ungdom. Det var ikke unormalt at det var -30 når jeg gikk til skolen. Jeg har bodd sentralt på Østlandet i alle år og kalde vintre var normalt.

Varme somre var også normalt da jeg vokste opp. 

Jeg har ingen tru på klimabøller mange har later seg på. Trur ikke på det overhodet. Variasjoner i vær og vind er helt normalt.

Jeg leser sjelden disse advarslene som kommer i media og det bør dere andre droppe også.

Det kommer ALDRI til å ende med at folk er i fare hverken når det gjelder kulde eller varme. Kle dere etter forholdene og drikk varme og kalde drikker alt ettersom hvordan været er. Vi gjorde det i gamledager lenge før klimakrisen liksom dukket opp.

Anonymkode: 23b66...30c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kuldebølgen skyldes av at det er vinter.Det pleier å være sånn.

Anonymkode: d7a3b...476

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet ikke hvor stor effekt menneskeskapte endringer har. Det er naturligvis naturlig med svingninger, men vi kan ikke ta sjansen på at noe kan være menneskeskapt. Selv en liten endring kan få stor betydning. ABB drepte mange mennesker, men tenk hvor mange klimafornektere potensielt kan ta livet av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 13.2.2024 den 16.16):

Det er bare begynnelsen sier svenskene :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15KAzX/kan-vara-borjan-pa-iskalla-vintrar-valdigt-oroande-trend

 

Det blir mer og mer sjeldent sier andre forskere :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQj1VJ/forskere-ekstremkulden-kommer-sjeldnere

 

Det tyder på at de egentlig ikke helt vet, men jeg heller i mot det som står i VG.  Det har jo vært lenge mellom hver kalde vinter, de siste årene.

VG driver med en skremselspropaganda som tar mer eller mindre alt ut av proposjoner. 
Har du virkelig SETT hvordan dagens MSM aviser ser ut? 
Alt handler om fare, advarsler, ekstremiteter, død og fordervelse. 
alle overskrifter er laget for å få folk i en form for alarmberedskap. 
dette kalles på godt norsk hjernevask! 
Du skal tro det du leser- ikke det du selv ser og erfarer.  
Er du kvinne- ikke tro på det. Du kan jo være mann også. 
Er det varmt og godt? Ikke tro på det- det er ekstremvær. 
Er det kald vinter: ikke tro annet enn at det også er ekstremvær. 
Vi trenger CO2 for å puste og leve: ikke tro på det- det tar faktisk livet av deg. 
 

og sånn holder de på i det uendelige. Og har de ingenting fornuftig å skrive om kan man alltid lage en heftig artikkel og sex. 

Anonymkode: 51835...1ed

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldebølge? Det har vel vært det som ble kalt en normal vinter i "gamle dager".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

VG driver med en skremselspropaganda som tar mer eller mindre alt ut av proposjoner. 
Har du virkelig SETT hvordan dagens MSM aviser ser ut? 
 

Det er da ikke mindre skremselspropaganda i "alternative" medier.

10 hours ago, AnonymBruker said:


Alt handler om fare, advarsler, ekstremiteter, død og fordervelse. 
alle overskrifter er laget for å få folk i en form for alarmberedskap. 
dette kalles på godt norsk hjernevask! 

Anonymkode: 51835...1ed

Neida, det kalles klikkbasert søppel-journalistikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløffmakere, og kjeltringer finnes over alt, og kan  snart ikkje lite på en kjæft !  

 Idag kan ein kjøpe og selge klimakvote, og sår mtvil om det skaper noen enringer av klimaet. ?

Undres på hva ein skal finne å gjøre når ein har nådd desse omtalte klimamålene om verden idet heletatt består til den tid.  Den største utfordringen idag er ikkje klimaet med at vi lever i en eksplosiv atmosferie mellom øst / vest, og verden har ikkje vert så utrygg sidan 2 verdenskrig.

Anonymkode: abae7...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (På 18.2.2024 den 20.49):

Kuldebølge? Det har vel vært det som ble kalt en normal vinter i "gamle dager".

Helt klart. God gammel vinter har dette vært, slik jeg husker vinteren fra barndommen for rundt 35 år siden.

Anonymkode: 84576...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 10.25):


Vi trenger CO2 for å puste og leve: ikke tro på det- det tar faktisk livet av deg. 
 

? Plantene trenger CO2 for fotosyntese.. ikke vi. Men ja, uten nok Co2 i atmosfæren så er livet på jorden over. Den økte mengden de siste årene har allerede gitt oss en grønnere verden.

Anonymkode: f8d6f...e9b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...