Gå til innhold

Presang til barnedåp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnets foreldre er ikke kristne, men barnet skal døpes fordi det er tradisjon. Jeg vurderer sterkt å se bortifra ønsket om penger på konto og heller kjøpe en illustrert barnebibel. De skal jo stå der og love å oppdra barnet i den kristne tro.

Blir ikke helt enig med meg selv. Hvor smålig er det på en skala fra én til ti?

Anonymkode: fb28e...dff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minus 10.

I tillegg blir det vanvittig flaut for deg ved gavebordet.

Om du føler så sterkt for det så sier du heller at dette går mot hva du tror på, at du derfor ikke ønsker å stille i dåpen. Men at du selvfølgelig vil stille opp for barnet på alle måter. 

Anonymkode: fee97...4cc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på 😃

Anonymkode: 5ec82...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du tenkt å dra i dåpen da? Er jo bare å takke nei istedenfor å demonstrere hva du synes er rett og galt. 

Anonymkode: 30e6d...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du selv kristen med et oppriktig ønske om at barnet skal få mulighet til å lære om troen, og foreldrene er kjent med ditt livssyn? Ville du vurdert å gi en barnebibel også i en ikke-kristen navneseremoni? 

Spørsmålet her handler ikke om valg av gave, men om din motivasjon for å gi den. Husk også at gaven er til barnet, ikke til foreldrene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Dåp, bryllup og begravelse er for ganske mange en tradisjon i dette landet. I tillegg endel som går i kirken til jul pga tradisjoner. De færreste går vel egentlig i kirka til vanlig, om det så måtte presten holdt flere gudstjenester hver søndag med tanke på at de må ha 3-4 gudstjenester til jul (iallefall slik her). 

Anonymkode: feefc...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg heller du skal gi noen fine bøker for eksempel:)

Anonymkode: ecaf3...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ekstremt smålig å straffe barnet fordi du er uenig i foreldrenes valg om barnedåp. Du trenger ikke gi penger på konto om du ikke ønsker det, men å gi en gave bare på trass er ufattelig barnslig. 

Anonymkode: cb9f2...8ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at barnet ikke får stipend hvis det f.eks har en sparekonto med masse penger på?

Food for thought...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebibel trenger ikke å være en "smålig" gave, men kvalitetles boka før du gir den i gave. Det er ikke alt i bibelen som er barnevennlig, og jeg har sett noen skrekkeksemplar av barnebibler på biblioteket. (Bibliotekar)

Jeg leste bibelhistorier til barna mine på lik linje med historier om andre livssyn. Jeg gikk for bøker der deler av historiene er tatt ut og fint illustrert. Hadde også bøker med Buddha etc

Anonymkode: 66ed4...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 14.56):

Barnets foreldre er ikke kristne, men barnet skal døpes fordi det er tradisjon. Jeg vurderer sterkt å se bortifra ønsket om penger på konto og heller kjøpe en illustrert barnebibel. De skal jo stå der og love å oppdra barnet i den kristne tro.

Blir ikke helt enig med meg selv. Hvor smålig er det på en skala fra én til ti?

Anonymkode: fb28e...dff

Ikke kjøp bibel hvis det ikke er snakk om å bruke den. Bare google dåpsgave så får du forslag i hopetall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi bibelen du. Det har jeg gjort. Foreldrene ble sure da de ikke er kristne, men døpe barnet skulle de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnebibel trenger ikke å vere dyr, så du kan jo gi det i tillegg til penger. Tenker en barnebibel kan vere koselig uansett om foreldrene tror eller ikke

Anonymkode: 3c833...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du vil gi er jo ikke en gave, men kun en symbolsk markering av at du mener foreldrene er dumme og dobbeltmoralske. 

Du synker med andre ord ned på et ganske lavt nivå; noe som kanskje er det motsatte av det du egentlig ville? :klo: 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (20 timer siden):

Det du vil gi er jo ikke en gave, men kun en symbolsk markering av at du mener foreldrene er dumme og dobbeltmoralske. 

Du synker med andre ord ned på et ganske lavt nivå; noe som kanskje er det motsatte av det du egentlig ville? :klo: 

Visst er en bibel en gave. Jeg ga det samme til min niese og nevø da de ble døpt. Jeg regner med at foreldrene som døper barna, er kristne. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg godt du kan gi. Uansett hva man mener om det religiøse, så er det jo en fordel å kjenne historiene i bibelen for å forstå kulturbakgrunnen i dette landet.

Anonymkode: 485d0...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 15.10):

Da synes jeg heller du skal gi noen fine bøker for eksempel:)

Anonymkode: ecaf3...072

men en illustrert barnebibel er jo en fin bok.

Anonymkode: 485d0...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gitt sølje. Gutt eller jente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (På 13.2.2024 den 15.12):

Er det slik å forstå at barnet ikke får stipend hvis det f.eks har en sparekonto med masse penger på?

Food for thought...

Utstyrsstipend får de, selv med penger på konto. Årsak er hvis summen er over 170.000kr så er det statsforvaltningen som tar over ansvar fram til barnet er 18 år hvis kontoene står i barne sitt navn

Anonymkode: c0edd...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 1.3.2024 den 15.45):

Gi bibelen du. Det har jeg gjort. Foreldrene ble sure da de ikke er kristne, men døpe barnet skulle de.

Så tåpelig å gi bibel bare for å være vrang

Anonymkode: 0d52b...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...