Gå til innhold

Normalvektig med «høyt» midjemål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

WHO mener at kvinner skal ha midjemål under 80. Det har jeg, har ca 75. Men det er i øvre del av skiktet. Jeg er normalvektig med 56,5 kg fordelt over 163 cm. Jeg trener mye og har en del muskler. Har en veldig rett kroppsfasong, langt i fra noen timeglassfigur. Andre som også gjør «alt rett», men allikevel er i grenseland for det som er sunt? 

Anonymkode: b01eb...a86

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo helt innenfor! Forstår ikke problemet

Anonymkode: 86ae0...66b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok er ikke midjemålet avhengig av høyden.

Anonymkode: c9db3...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har vel bare litt mer midjemål naturlig. Jeg veier mer enn jeg bruker nå, men er akkurat innenfor normalvekt. Midjemål på 79. Da jeg var litt undervektig var vel midjemålet på 63 hvis jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du er jo helt innenfor! Forstår ikke problemet

Anonymkode: 86ae0...66b

Nei, det er jo egentlig ikke noe problem. Jeg synes bare det er underlig å være i grenseland for et helsemål til tross for at jeg ellers ikke har noen risikofaktorer. Jeg kunne sikkert gått ned 10 kilo, uten å miste spesielt mye i midjen.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Merkelig nok er ikke midjemålet avhengig av høyden.

Anonymkode: c9db3...f88

Så det du sier er at man som kortere naturlig vil ha et høyere midjemål? Menn "slipper unna" med et høyere midjemål enn kvinner. Det til tross for at de skal ha en lavere fettprosent og som hovedregel er høyere. 

Anonymkode: b01eb...a86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er jo egentlig ikke noe problem. Jeg synes bare det er underlig å være i grenseland for et helsemål til tross for at jeg ellers ikke har noen risikofaktorer. Jeg kunne sikkert gått ned 10 kilo, uten å miste spesielt mye i midjen.

Så det du sier er at man som kortere naturlig vil ha et høyere midjemål? Menn "slipper unna" med et høyere midjemål enn kvinner. Det til tross for at de skal ha en lavere fettprosent og som hovedregel er høyere. 

Anonymkode: b01eb...a86

Jeg er 174 cm og har høyt midjemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

WHO mener at kvinner skal ha midjemål under 80. Det har jeg, har ca 75. Men det er i øvre del av skiktet. Jeg er normalvektig med 56,5 kg fordelt over 163 cm. Jeg trener mye og har en del muskler. Har en veldig rett kroppsfasong, langt i fra noen timeglassfigur. Andre som også gjør «alt rett», men allikevel er i grenseland for det som er sunt? 

Anonymkode: b01eb...a86

jeg er også 163 og veier 56 kilo og har midjemål på 70 og har timeglassfigur og bruker str 34/36.. I følge legen min bør jeg ikke bli særlig mye slankere :P 

Anonymkode: 6edce...820

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med midjemål er jo en tommelfingerregel - som funker fordi det er enkelt å måle. Men du er jo godt under grensen på 80 cm... Det er jo ikke sånn at alle bør ha som mål å ha 60 i midjemål - og så blir helsa dårligere og dårligere opp til 80. Vi er jo bygd ulikt. Og hvis du ikke har noe særlig å "ta tak i", som henger over buksekanten, så kan du nok ta det helt med ro! 

Hvor smal midja kan bli avhenger av hvordan ribbekassa di er. Noen har en lang overkropp, og ribbekasse som skrår veldig ned mot midja. Andre, med rettere ribbekasse og kortere overkropp kan ikke få en like smal midje. Sånn er det bare 

Anonymkode: 8ed0a...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så tolker du både eget mål og målemetoden feil. Du er ikke i grenseland, og det er ikke slik at jo lavere midjemål jo sunnere er kroppen. 

Det er et mål for at " obs obs er du over dette målet har du sannsynligvis for mye usunt fett rundt midjen og bør se på tiltak". 

Hvordan kroppsform en har har masse og si for hva som blir ditt mål, uavhengig av vekt. Men det sier altså noe om hvor fett legger seg og at vi vet at mye magefett ikke er bra. Se for deg de damene/mennene med markante "ølmager", og ellers slank nok kropp. Det er der man prøver å si obsobs. 

 

Anonymkode: 6f035...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167 høy og 55 kg. Midjemål på 80. Kan leve med det, men tar grep hvis det blir mer. Spiser veldig mye søtt ...

Anonymkode: e3bf5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...