Gå til innhold

Kjøpe rimelig bolig kun for å få foten inn på markedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du tåler å bo der i mange år, vi snakker 10+ år. Så gjør det. Hvis du tenker kortsiktig, ikke gjør det. Hadde jeg tålt å bo her i 10+ år, så hadde jeg vært stor fornøyd og ikke angret. Problemet er at jeg ikke vil eller kan bo her i 10+ år, og planen var aldri å bo her så lenge heller. Men dum og naiv som jeg var, så tok jeg et dumt valg og er nå stuck. 

Anonymkode: 782d9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte det samme og gjorde det, og jeg angrer på det og det er det dummeste valget jeg noen gang har tatt!! 

Oppussing koster penger. Folk krever standard, de betaler ikke ekstra for det elementære i dag. Det vil si at oppussing for å tjene inn på det, er ingen selvfølge. Du har da brukt penger du ikke har, uten å ha tjent noe på det. 

Jeg angrer, dummeste jeg noen gang har gjort. Jeg skulle ha leid en dritt leilighet i et par år og spart det jeg kunne, SÅ søkt lån. Jeg sitter nå med en leilighet jeg ikke har råd til å selge. Fordi jeg vil ikke ha noen fortjeneste på det før jeg har betalt ned lånet i store betydelige mengder. Noe jeg ikke kan på mange, mange, mange år. Lånet synker i sneglefart. For det er en grunn til at jeg fikk lavt lån (er ufør), ikke råd til å spare og ikke råd til å få dyrere lån. Jeg må betale ned gjelden og selge med gevinst, for å kjøpe meg oppover. Det går ikke. For små billige leiligheter vil alltid være små billige leiligheter. Dersom jeg selger så selger jeg meg ut i 0 hvis jeg er heldig. Men da er jeg like langt og får ikke kjøpt noe dyrere. Er jeg uheldig så får jeg ikke inn nok til å dekke gjelden og sitter igjen med 0 hus og restgjeld, for boligprisene har sunket siden jeg kjøpte. 

Jeg tjener ikke, og har aldri tjent på å eie vs leie. Jeg betaler det samme og sitter igjen med det samme. Eneste jeg sitter igjen med nå er ansvar og bekymring. Det hadde jeg ikke da jeg leide. Men jeg eier nåla i veggen da, så hurra for det :ironi:

Anonymkode: 782d9...928

Men TS sier hun ikke kommer til å få spart noe ved å leie. Og jeg tolket ikke innlegget hennes i den retning at hun skulle kjøpe, pusse opp og tjene på oppussingen. 

Anonymkode: d4dbc...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja tenker nesten det og om vi blir boende så får bare de rommene. 
vi bor i Bergen. Ser det er veldig varierende hvor mye de har økt. Får mest sannsynelig kun råd til andelsleilighet men ligger litt lite ute nå til den summen jeg har fått, og må nok enten fikse kjøkken eller bad, er liksom en av delene i de fleste. Hadde jeg fått 400.000 mer hadde jeg sluppet tanken på å fikse noe. 

Anonymkode: 69058...552

Pass på ar det er badet som er pusset opp, på kjøkkenet kan man gjøre veldig mye selv. Kjør på, i de store byene skal prisene opp!

Anonymkode: d4c11...dd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha stabil inntekt, råd til å bo der og lyst til å bo der i mange år. Da kan du kjøpe. 

Har eid bolig i Bergen de siste 10 årene og føler i grunn ikke at boligprisene har økt så mye. Gikk i 0 på første bolig (kanskje litt i minus) og tjente 400 000 på bolig nr 2. Så du kan ikke regne med å tjene på det. Men du får et sted å bo som er ditt. 

Anonymkode: c90f6...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan få lån, men lavt lån. 
det vil være nok til 2 soverom ( har 2 barn ) og kan ikke velge område selv egentlig. Har ikke mulighet for høyere lån eller spare noe særlig. Skal vi hoppe i det? Vil boligprisene fortsette å øke? At vi kanskje får gevinst om noen år og kan kjøpe noe større? 

noen av leilighetene krever litt oppussing som kan gjøres litt underveis. 

tanken på kun 2 soverom gnager, da ungene hadde trengt hver sitt. Men man må jo ta det man kan få. Ellers vil vi risikere å leie hele livet. Og barna trenger en stabil oppvekst uten mer flytting. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 69058...552

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men TS sier hun ikke kommer til å få spart noe ved å leie. Og jeg tolket ikke innlegget hennes i den retning at hun skulle kjøpe, pusse opp og tjene på oppussingen. 

Anonymkode: d4dbc...778

Leste du HI? Har merket det du spør om

Anonymkode: 782d9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

Leste du HI? Har merket det du spør om

Anonymkode: 782d9...928

Hm? Står ikke noe om å tjene på oppussing, men å tjene på naturlig verdistigning ved at hun betaler ned på lånet mens verdien stiger. At noen av leilighetene krever oppussing tolket jeg ikke som et ledd i å tjene på boligen, men å gjøre det mer levelig å bo der. 

Anonymkode: d4dbc...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm? Står ikke noe om å tjene på oppussing, men å tjene på naturlig verdistigning ved at hun betaler ned på lånet mens verdien stiger. At noen av leilighetene krever oppussing tolket jeg ikke som et ledd i å tjene på boligen, men å gjøre det mer levelig å bo der. 

Anonymkode: d4dbc...778

Riktig. Skal ikke tjene på oppussing ( det gjør jeg for oss selv at det skal være fint eller beboelig 😅

ts

Anonymkode: 69058...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet? Fyllingsdalen er ganske rimelig, spesielt mtp på beliggenhet, godt kollektivsystem og kort vei til det meste i Bergen. 

Endret av pressplay
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hm? Står ikke noe om å tjene på oppussing, men å tjene på naturlig verdistigning ved at hun betaler ned på lånet mens verdien stiger. At noen av leilighetene krever oppussing tolket jeg ikke som et ledd i å tjene på boligen, men å gjøre det mer levelig å bo der. 

Anonymkode: d4dbc...778

Det er det jeg svarte på også. Verdien stiger ikke raskt, og det tar tid å betale ned lånet. Mitt svar er øverst på side 2, sitatet for mitt første svar falt ut fra posten. Tenker man langsiktig så er det en god plan, kortsiktig så er det en dårlig plan. 

Uti fra plasseringen av sitatet om oppussing så tolker jeg det annerledes. 

Anonymkode: 782d9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Riktig. Skal ikke tjene på oppussing ( det gjør jeg for oss selv at det skal være fint eller beboelig 😅

ts

Anonymkode: 69058...552

Du burde ha plassert den setningen før spørsmålene i så fall. Men hvordan skal du ha råd til å pusse opp når du ikke har råd til å spare? 

Jeg tenkte det samme og sitter her med bad og soverom som jeg ikke får pusset opp :bond:

Anonymkode: 782d9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Pass på ar det er badet som er pusset opp, på kjøkkenet kan man gjøre veldig mye selv. Kjør på, i de store byene skal prisene opp!

Anonymkode: d4c11...dd1

Enig! Det er dyrere å pusse opp bad enn det man får igjen som huseier på verdiøkningen. Gå for en leilighet med relativt nyoppusset bad (pass på at det er brukt fagfolk!), resten av leiligheten kan man ta etterhvert og gjøre mye selv. 

Anonymkode: 03d69...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er det jeg svarte på også. Verdien stiger ikke raskt, og det tar tid å betale ned lånet. Mitt svar er øverst på side 2, sitatet for mitt første svar falt ut fra posten. Tenker man langsiktig så er det en god plan, kortsiktig så er det en dårlig plan. 

Uti fra plasseringen av sitatet om oppussing så tolker jeg det annerledes. 

Anonymkode: 782d9...928

Enig i at tidsperspektivet er viktig. Man bør ha et tidsperspektiv på minst fem år når man kjøper bolig. 

Anonymkode: 03d69...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (2 timer siden):

Hva er budsjettet? Fyllingsdalen er ganske rimelig, spesielt mtp på beliggenhet, godt kollektivsystem og kort vei til det meste i Bergen. 

2,3 men kan muligens få 2,7 i andel. 
er der jeg har sett mest men det starter på 2,6 og oppover. Så jeg må vente iforhold til noe som må avklares med økonomien for å se om jeg får mer. Kan få 2,6 kanskje 3 i selveier så er lite ute nå ser jeg. 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Det er dyrere å pusse opp bad enn det man får igjen som huseier på verdiøkningen. Gå for en leilighet med relativt nyoppusset bad (pass på at det er brukt fagfolk!), resten av leiligheten kan man ta etterhvert og gjøre mye selv. 

Anonymkode: 03d69...647

Takk for tips, skal ta dette med meg :) 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du burde ha plassert den setningen før spørsmålene i så fall. Men hvordan skal du ha råd til å pusse opp når du ikke har råd til å spare? 

Jeg tenkte det samme og sitter her med bad og soverom som jeg ikke får pusset opp :bond:

Anonymkode: 782d9...928

Jeg har råd til å spare, men jeg vil ikke få mer lån av den grunn i husbanken, da tar de bare minus det man har spart. 
så vil ikke utgjøre store forskjellen og det haster litt med flytting nå. Så da må ting gjøres underveis😅 

uff. Bad er dyrt, men får du ikke gjort noe med soverommene selv? 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må ha stabil inntekt, råd til å bo der og lyst til å bo der i mange år. Da kan du kjøpe. 

Har eid bolig i Bergen de siste 10 årene og føler i grunn ikke at boligprisene har økt så mye. Gikk i 0 på første bolig (kanskje litt i minus) og tjente 400 000 på bolig nr 2. Så du kan ikke regne med å tjene på det. Men du får et sted å bo som er ditt. 

Anonymkode: c90f6...0a0

bor du sentralt i Bergen eller i et område litt i utkanten? Om det var derfor du gikk i 0? 

Ja jeg tenker en plass vi kan bli boende til ungene er stor. Men vist det er sånn at vi ikke får råd til noe levbart, så må man nesten ta det man får, men er der jeg er usikker om det er lurt eller ikke. Prisene vil nok øke en del fremover tror jeg, og føler de har økt en del de siste 5 årene så føler ikke vi kan vente heller med å kjøpe vist prisene går opp. 
 

 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2,3 begrenset muligheter ja. Sjekket nå, og da er muligheten egentlig bare to leiligheter i Loddefjord. 

2,6 ville gi deg ørlite mer muligheter, men ikke mange. 

Begge de to treroms leiligheter i Loddefjord har muligheter til å lage en tredje soverom/alkove. Øverste her kunne man enkelt få et ekstra soverom ved å flytte kjøkkenet ut i stua/halvåpen løsning ved å bruke litt av rommet til kjøkken fremdeles og så ha et lite soverom. 

Den andre leiligheten har en bod som kan bli en fin sovealkove. 

Jeg er selv fra Bergen og begynte min boligreise i akkurat Loddefjord. Det forundret meg allerede da hvor sentralt det var å bo der, og hvor rolig og fint i forhold til sitt rykte. Bomiljøet skal visst være betydelig bedre nå enn da jeg bodde der for 20 år siden også. 

Når man har lite penger hjelper det på å være litt kreativ. Ikke se seg blind på at det er kun 2 soverom, men være våken på hvordan et tredje kan lages. 

Begge disse leilighetene er innen ditt budsjett. 

Screenshot_20240213_001009.jpg

Screenshot_20240213_001309.jpg

Anonymkode: 81379...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kan få lån, men lavt lån. 
det vil være nok til 2 soverom ( har 2 barn ) og kan ikke velge område selv egentlig. Har ikke mulighet for høyere lån eller spare noe særlig. Skal vi hoppe i det? Vil boligprisene fortsette å øke? At vi kanskje får gevinst om noen år og kan kjøpe noe større? 

noen av leilighetene krever litt oppussing som kan gjøres litt underveis. 

tanken på kun 2 soverom gnager, da ungene hadde trengt hver sitt. Men man må jo ta det man kan få. Ellers vil vi risikere å leie hele livet. Og barna trenger en stabil oppvekst uten mer flytting. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 69058...552

Tror du kan få svaret på det hvis du setter deg ned med penn, papir og en kalkulator.

 

Hvor mye må du ut med for å leie en leilighet i måneden?

Er den da finere enn den du kan kjøpe deg selv?

Hvor mye vil du få inn ved å la egenkapitalen din stå og motta 5% rente årlig - men husk det er 20% skatt på renteinntekter.

Andre plusser ved å leie? Ingen oppusningskostnader, reperasjoner og du har ingen risiko i forhold til eksponering til boligpriser.  Minuser at det kan være uforutsigbart hvis man ikke har lang leietid.

 

 

Hvor mye må du ut med i måneden for å eie leiligheten du har sett deg ut?

Felleskostnader  + renter + avdrag?  Ha fokus på hvor mye du faktisk betaler i renter - som egentlig er penger rett ut av vinduet, selv om du kan trekke fra 20 % av rentekostnadene årlig på skatten.

Med dagens sinnsyke boligpriser så har det aldri noen gang vært dyrere å eie egen bolig, så trolig vil det koste deg flere tusen ekstra hver måned å eie vs å leie,  pluss du må selvfølgelig føre det opp som en utgift hvis du skal pusse opp boligen for 200.000 kr.  Så må du også sette av 70.000-100.000 kr i meglerkostnad når du skal selge boligen.

 

For de regnestykkene jeg har sett på så vil det utelukkende være lønnsomt å eie, hvis boligprisene skal fortsette å stige kraftig de neste 10-20 årene.  At de skal øke med 5-15 % hvert eneste år.

 

Noen tror boligprisene bare skal opp, andre tror de skal ned. Det kan uansett være greit å huske på at boligprisene har steget de siste 20 årene - på grunn av renten har falt de siste 20 årene, mens renten nå har snudd oppover.  Det er ca dobbelt så dyrt i dag å ha et lån på 3 millioner som det det var å ha et lån på 3 millioner i 2020. Så får man selv vurdere hvor logisk man syns det er at prisene reelt sett skal ha doblet seg på 3 år.

Personlig så kjøper jeg overhodet ikke den " boligprisene skal ikke gå ned når renta går fra 0 - 4.5 %, men de skal derimot eksplodere opp når renta - en gang i slutten av 2024 - går fra 4.5 ned til 4.25 prosent.

Det kan også være greit å huske på at vi er landet i hele europa inkludert Usa, som har desidert høyest inflasjon. Skyhøyt over alle andre.  Så for å si det forsiktig så kjøper jeg heller ikke at vi skal ha inflasjon på 5 % som vi har nå,  ha lønnsoppgjør på 6-8 %, og  ha fest i boligmarkedet med rentekutt PARALLELT som en inflasjon som er typ 150 % for høy skal gå ned av seg selv. Men hver enkelt får selvsagt vurdere dette selv. Men "ekspertene" i avisen har vel spådd en rentetopp - som ikke har kommet - ca 30 ganger nå, så kanskje ikke det er de man bør høre på.

 

Anonymkode: a1da4...ee1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

bor du sentralt i Bergen eller i et område litt i utkanten? Om det var derfor du gikk i 0? 

Ja jeg tenker en plass vi kan bli boende til ungene er stor. Men vist det er sånn at vi ikke får råd til noe levbart, så må man nesten ta det man får, men er der jeg er usikker om det er lurt eller ikke. Prisene vil nok øke en del fremover tror jeg, og føler de har økt en del de siste 5 årene så føler ikke vi kan vente heller med å kjøpe vist prisene går opp. 
 

 

Anonymkode: 69058...552

Første leiligheten jeg kjøpte var en loftsleilighet på Landås. Gikk litt i minus sett i forhold til pris i forhold til oppgraderinger jeg gjorde. Totalt gikk jeg i pluss fordi jeg betalte ned på eget lån i 4 år i stedet for å betale leie. 

Leilighet nr 2 var ved Brann stadion. Solgte for 400 000 kr mer enn jeg betalte etter 5 år.

Anonymkode: c90f6...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte det samme og gjorde det, og jeg angrer på det og det er det dummeste valget jeg noen gang har tatt!! 

Oppussing koster penger. Folk krever standard, de betaler ikke ekstra for det elementære i dag. Det vil si at oppussing for å tjene inn på det, er ingen selvfølge. Du har da brukt penger du ikke har, uten å ha tjent noe på det. 

Jeg angrer, dummeste jeg noen gang har gjort. Jeg skulle ha leid en dritt leilighet i et par år og spart det jeg kunne, SÅ søkt lån. Jeg sitter nå med en leilighet jeg ikke har råd til å selge. Fordi jeg vil ikke ha noen fortjeneste på det før jeg har betalt ned lånet i store betydelige mengder. Noe jeg ikke kan på mange, mange, mange år. Lånet synker i sneglefart. For det er en grunn til at jeg fikk lavt lån (er ufør), ikke råd til å spare og ikke råd til å få dyrere lån. Jeg må betale ned gjelden og selge med gevinst, for å kjøpe meg oppover. Det går ikke. For små billige leiligheter vil alltid være små billige leiligheter. Dersom jeg selger så selger jeg meg ut i 0 hvis jeg er heldig. Men da er jeg like langt og får ikke kjøpt noe dyrere. Er jeg uheldig så får jeg ikke inn nok til å dekke gjelden og sitter igjen med 0 hus og restgjeld, for boligprisene har sunket siden jeg kjøpte. 

Jeg tjener ikke, og har aldri tjent på å eie vs leie. Jeg betaler det samme og sitter igjen med det samme. Eneste jeg sitter igjen med nå er ansvar og bekymring. Det hadde jeg ikke da jeg leide. Men jeg eier nåla i veggen da, så hurra for det :ironi:

Anonymkode: 782d9...928

Ts forklarer jo at nettopp dette ikke er at alternativ for henne. 

Høres ut som du har gjort et dårlig kjøp, det er jo synd, men det trenger ikke ta å gjøre.

Og det å leie kan også medføre betraktelig bekymring, spesielt når man har barn. Plutselig skal huseier ha leiligheten selv, eller kaster deg ut av en annen grunn, og man må finne et annet sted som er stort nok, til riktig pris og innenfor barnas skolekrets på kort tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...