Gå til innhold

Kjøpe rimelig bolig kun for å få foten inn på markedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan få lån, men lavt lån. 
det vil være nok til 2 soverom ( har 2 barn ) og kan ikke velge område selv egentlig. Har ikke mulighet for høyere lån eller spare noe særlig. Skal vi hoppe i det? Vil boligprisene fortsette å øke? At vi kanskje får gevinst om noen år og kan kjøpe noe større? 

noen av leilighetene krever litt oppussing som kan gjøres litt underveis. 

tanken på kun 2 soverom gnager, da ungene hadde trengt hver sitt. Men man må jo ta det man kan få. Ellers vil vi risikere å leie hele livet. Og barna trenger en stabil oppvekst uten mer flytting. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 69058...552

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt ann på hvor i landet og hvordan boligmarkedet har utviklet og kommer til og utvikle seg i det aktuelle området. 

Men ja, på generell og historisk basis så vil det lønne seg å eie bolig fremfor å leie. Men vil understreke at det definitivt finnes områder som er unntak for den regelen.

Anonymkode: 2e82d...172

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ikke har råd til å spare opp særlig mer egenkapital ville jeg hoppet i det. Ungene kan dele rom, eller du kan ha sovesofa i stua. Det er en trygghet i å eie egen bolig, selv om det ene muligens ikke er mer lønnsomt enn det andre akkurat nå. Prisene er på sitt laveste nå, men er muligens på vei opp. Kommer selvfølgelig an på hvor i landet dere bor, Oslomarkedet (hvor jeg bor) er annerledes enn resten av landet.

Anonymkode: c050a...a2b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ettersom du ikke har råd til å spare opp særlig mer egenkapital ville jeg hoppet i det. Ungene kan dele rom, eller du kan ha sovesofa i stua. Det er en trygghet i å eie egen bolig, selv om det ene muligens ikke er mer lønnsomt enn det andre akkurat nå. Prisene er på sitt laveste nå, men er muligens på vei opp. Kommer selvfølgelig an på hvor i landet dere bor, Oslomarkedet (hvor jeg bor) er annerledes enn resten av landet.

Anonymkode: c050a...a2b

Ja tenker nesten det og om vi blir boende så får bare de rommene. 
vi bor i Bergen. Ser det er veldig varierende hvor mye de har økt. Får mest sannsynelig kun råd til andelsleilighet men ligger litt lite ute nå til den summen jeg har fått, og må nok enten fikse kjøkken eller bad, er liksom en av delene i de fleste. Hadde jeg fått 400.000 mer hadde jeg sluppet tanken på å fikse noe. 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig på hvor i landet der er, jeg har opplevd å både ha eventyrlig prisvekst og ikke noe i det hele tatt, avhengig av hvor jeg har eid bolig. 

Anonymkode: d4dbc...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Prisene er på sitt laveste nå, men er muligens på vei opp.

Anonymkode: c050a...a2b

Det er vanskelig å si noe sikkert om.

Anonymkode: ad9f6...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan bor dere nå da? Hvor mye går dere ned i størrelse/antall rom/beliggenhet?

Anonymkode: 832bc...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått deg rett så står det mellom å kjøpe noe med 2 soverom, eller leie med 3 (men uten mulighet til å spare opp for å få kjøpt noe større senere). 

Uansett om det blir prisvekst eller ikke, så vil du jo betale ned på lånet hver måned, og dermed bygge opp egenkapital mens du bor i boligen. Det er ganske stor forskjell på å bli pensjonist som eier en leilighet, og pensjonist uten. Den pensjonen vi får er ikke allverden, så om man sitter med en nedbetalt leilighet når den dagen kommer så hjelper det enormt på budsjettet, sammenlignet med om man skal betale markedsleie.

Å eie gir også en helt annen trygghet enn det å leie, med tanke på at du er sikker på at du får forbli i ungenes skolekrets for eksempel. Hvis du leier så hender det jo rett som det er at huseier skal selge, eller bruke leiligheten selv eller noe sånt, som gjør at man må flytte. Så jeg ville unasett ha kjøpt om jeg var deg. 

Mange leiligheter er jo også mulig å bygge om, å flytte kjøkken inn i stua for eksempel. Det er jo ikke gratis, men da kan man bo som det er og så kan ungene dele rom i noen år til man har spart opp. 

Så alt i alt ville jeg ha kjøpt om jeg var deg. Råder deg til å se etter noe som er i OK stand, slik at du ikke må pusse opp med en gang, men kan bo der som det er en stund mens du ser an mulighetene. Oppussing er alltid dyrere enn man tror. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan bor dere nå da? Hvor mye går dere ned i størrelse/antall rom/beliggenhet?

Anonymkode: 832bc...f05

55 kvadrat, 2 soverom, veldig dårlig planløsning som gjør at stuen er liten. 
kjøper vi får vi litt mer plass å boltre oss på. Bor i Bergen men litt i utkanten, vil bo mer sentralt sånn at vi ikke er så avhengig av bil, tilfelle jeg må selge i fremtiden. 

Anonymkode: 69058...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (17 minutter siden):

Hvis jeg har forstått deg rett så står det mellom å kjøpe noe med 2 soverom, eller leie med 3 (men uten mulighet til å spare opp for å få kjøpt noe større senere). 

Uansett om det blir prisvekst eller ikke, så vil du jo betale ned på lånet hver måned, og dermed bygge opp egenkapital mens du bor i boligen. Det er ganske stor forskjell på å bli pensjonist som eier en leilighet, og pensjonist uten. Den pensjonen vi får er ikke allverden, så om man sitter med en nedbetalt leilighet når den dagen kommer så hjelper det enormt på budsjettet, sammenlignet med om man skal betale markedsleie.

Å eie gir også en helt annen trygghet enn det å leie, med tanke på at du er sikker på at du får forbli i ungenes skolekrets for eksempel. Hvis du leier så hender det jo rett som det er at huseier skal selge, eller bruke leiligheten selv eller noe sånt, som gjør at man må flytte. Så jeg ville unasett ha kjøpt om jeg var deg. 

Mange leiligheter er jo også mulig å bygge om, å flytte kjøkken inn i stua for eksempel. Det er jo ikke gratis, men da kan man bo som det er og så kan ungene dele rom i noen år til man har spart opp. 

Så alt i alt ville jeg ha kjøpt om jeg var deg. Råder deg til å se etter noe som er i OK stand, slik at du ikke må pusse opp med en gang, men kan bo der som det er en stund mens du ser an mulighetene. Oppussing er alltid dyrere enn man tror. 

Sant, takk for oppklaringen, er helt enig. 
Ja håper jeg finner noe som ikke trenger så mye oppussing med en gang, akkurat nå ligger det ikke så mye ute til den prisen jeg kan kjøpe for, og vist det er så er det ikke el bil lader eller mulighet for lading. 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bergen har en voldsom prisutvikling om dagen (+ 5 % siste måned), og kommer mest sannsynligvis til å ha en solid prisvekst fremover også. Jeg hadde i hvert fall gjort det om jeg hadde vært deg.

https://www.krogsveen.no/prisstatistikk/bergen-monthly

 

Anonymkode: 5cfee...138

Ja har sett dette, var litt usikker på om prisene kom til å øke eller falle fremover. Men må vel bare kjøpe så fort jeg kan. 

Anonymkode: 69058...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

55 kvadrat, 2 soverom, veldig dårlig planløsning som gjør at stuen er liten. 
kjøper vi får vi litt mer plass å boltre oss på. Bor i Bergen men litt i utkanten, vil bo mer sentralt sånn at vi ikke er så avhengig av bil, tilfelle jeg må selge i fremtiden. 

Anonymkode: 69058...552

Da ville jeg definitivt kjøpt, om du finner noe du tror du kan trives med ❤️

Anonymkode: 832bc...f05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du finner en stor 2R der det er mulig å sette opp en lettvegg for å få et ekstra soverom, så kan jo det være en ide☺️

Anonymkode: ab5d1...a4f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen? Jeg ville kjøpt. 

Anonymkode: 03d69...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan få lån, men lavt lån. 
det vil være nok til 2 soverom ( har 2 barn ) og kan ikke velge område selv egentlig. Har ikke mulighet for høyere lån eller spare noe særlig. Skal vi hoppe i det? Vil boligprisene fortsette å øke? At vi kanskje får gevinst om noen år og kan kjøpe noe større? 

noen av leilighetene krever litt oppussing som kan gjøres litt underveis. 

tanken på kun 2 soverom gnager, da ungene hadde trengt hver sitt. Men man må jo ta det man kan få. Ellers vil vi risikere å leie hele livet. Og barna trenger en stabil oppvekst uten mer flytting. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 69058...552

Har ungene samme kjønn? Isåfall ble det gå bra for de å dele rom.

Anonymkode: 63645...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg delte rom med min bror helt til han giftet seg og flyttet ut som 19-åring. Da var jeg 21 år. Det gikk helt fint. 

Slik jeg oppfatter deg, TS, er det ikke helt uaktuelt å la barna dele rom, og da tenker jeg det er en god løsning dersom det gjør at du kan komme inn på boligmarkedet. Om noen år, når barna er litt større, er kanskje din situasjon også annerledes, og da har du kanskje opparbeidet deg egenkapital og har anledning til å skaffe noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde venninne i akkurat samme situasjon for litt siden. Hun kjøpte med to soverom, og har fått laget en sovealkove som "tredje soverom ". Fått det veldig greit, og det er absolutt en trygghet (og smart) i å eie istedenfor å leie. 

Var ganske mange leiligheter med to soverom vi fant (jeg hjalp til, derfor skriver jeg vi) med to soverom der det på ulike måter var lett å lage til en soveløsning for henne også. Hun hadde budsjett på 2,7, og kjøpte til 2,65. Trives veldig godt. 

Anonymkode: 81379...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan få lån, men lavt lån. 
det vil være nok til 2 soverom ( har 2 barn ) og kan ikke velge område selv egentlig. Har ikke mulighet for høyere lån eller spare noe særlig. Skal vi hoppe i det? Vil boligprisene fortsette å øke? At vi kanskje får gevinst om noen år og kan kjøpe noe større? 

noen av leilighetene krever litt oppussing som kan gjøres litt underveis. 

tanken på kun 2 soverom gnager, da ungene hadde trengt hver sitt. Men man må jo ta det man kan få. Ellers vil vi risikere å leie hele livet. Og barna trenger en stabil oppvekst uten mer flytting. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 69058...552

Jeg hoppet i det. Dvs jeg er en som fikk leilighet med et soverom. Har et barn som trenger egen plass. Bedre enn ingenting. 8 år siden nå. Leieprisen har gått fra 10.000 til 20.000 for tilsvarende leilighet så jeg er glad! 

Anonymkode: 38e54...a26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme og gjorde det, og jeg angrer på det og det er det dummeste valget jeg noen gang har tatt!! 

Oppussing koster penger. Folk krever standard, de betaler ikke ekstra for det elementære i dag. Det vil si at oppussing for å tjene inn på det, er ingen selvfølge. Du har da brukt penger du ikke har, uten å ha tjent noe på det. 

Jeg angrer, dummeste jeg noen gang har gjort. Jeg skulle ha leid en dritt leilighet i et par år og spart det jeg kunne, SÅ søkt lån. Jeg sitter nå med en leilighet jeg ikke har råd til å selge. Fordi jeg vil ikke ha noen fortjeneste på det før jeg har betalt ned lånet i store betydelige mengder. Noe jeg ikke kan på mange, mange, mange år. Lånet synker i sneglefart. For det er en grunn til at jeg fikk lavt lån (er ufør), ikke råd til å spare og ikke råd til å få dyrere lån. Jeg må betale ned gjelden og selge med gevinst, for å kjøpe meg oppover. Det går ikke. For små billige leiligheter vil alltid være små billige leiligheter. Dersom jeg selger så selger jeg meg ut i 0 hvis jeg er heldig. Men da er jeg like langt og får ikke kjøpt noe dyrere. Er jeg uheldig så får jeg ikke inn nok til å dekke gjelden og sitter igjen med 0 hus og restgjeld, for boligprisene har sunket siden jeg kjøpte. 

Jeg tjener ikke, og har aldri tjent på å eie vs leie. Jeg betaler det samme og sitter igjen med det samme. Eneste jeg sitter igjen med nå er ansvar og bekymring. Det hadde jeg ikke da jeg leide. Men jeg eier nåla i veggen da, så hurra for det :ironi:

Anonymkode: 782d9...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...