Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe i politiet i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har både lest og hørt mye negativt, at kulturen er ganske tøff og at i mange avdelinger så jobber det narsissister og folk som liker å ødelegge andre. Som i denne saken:

Ansatte forteller om fryktkultur i Oslo politidistrikt: Varslene mot politilederen har rent inn i årevis (tv2.no) 

Likevel har det alltid vært en drøm å jobbe i politiet, selv om jeg ikke har Politihøgskolen. Ser stadig etter en administrativ stilling i politiet men har ikke funnet noe enda. Noen som jobber/har jobbet der som kan fortelle hvordan det er? Jeg er klar over at det er mange avdelinger, ledere og at ikke alle avdelinger har gærne ledere. Kunne tenkt meg Kripos/Økokrim men ser på alt som er relevant. 

Anonymkode: d327f...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kripos og Økokrim er nok verre enn vanlig politi, blir gjerne sånn i maktposisjoner.

Anonymkode: 3d491...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kripos og Økokrim er nok verre enn vanlig politi, blir gjerne sånn i maktposisjoner.

Anonymkode: 3d491...dc2

Snakker du av erfaring?

Jeg kjente en som jobbet i Kripos, men det var på 90-tallet så hun er pensjonert nå. Hun var en litt skummel dame og veldig autoritær, jeg er ikke sånn i det hele tatt. Så jeg er usikker på om jeg passer inn i et sånt miljø, selv om jeg er vant til å jobbe i et mannsdominert miljø. 

Økokrim sa at jeg har relevant bakgrunn så jeg venter bare på en relevant stilling. 

Anonymkode: d327f...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har både lest og hørt mye negativt, at kulturen er ganske tøff og at i mange avdelinger så jobber det narsissister og folk som liker å ødelegge andre. Som i denne saken:

Ansatte forteller om fryktkultur i Oslo politidistrikt: Varslene mot politilederen har rent inn i årevis (tv2.no) 

Likevel har det alltid vært en drøm å jobbe i politiet, selv om jeg ikke har Politihøgskolen. Ser stadig etter en administrativ stilling i politiet men har ikke funnet noe enda. Noen som jobber/har jobbet der som kan fortelle hvordan det er? Jeg er klar over at det er mange avdelinger, ledere og at ikke alle avdelinger har gærne ledere. Kunne tenkt meg Kripos/Økokrim men ser på alt som er relevant. 

Anonymkode: d327f...67f

Jeg jobber i Politiet som sivilt ansatt så kan fortelle litt om det, men samtidig komme med en kommentar til det operative. 

For det første tror jeg nok at det i all hovedsak gjelder enkelte pd og enkelte avdelinger hvor det setter seg en ukultur som gjerne er svært vanskelig å få kontroll på. Mitt inntrykk er at de aller fleste i Politiet er ålreite folk, være seg ansatte eller ledere. Men det finnes råttene egg der som alle andre plasser, i store samt tette distrikter vil mulig disse råttene eggene være mere fremtredende.

Noe som er felles for ledere og ansatte i Politiet uansett distrikt eller sivil/operative er at vi er utsatt for et enormt arbeidspress og en stor arbeidsmengde over tid. Dette sliter på alle, også ledere som ofte er satt i en posisjon hvor man skal levere et forventet resultat uten og bli tildelt det som trengs av midler for å levere nevnte resultat. Ikke alle ledere vokser positivt i en slik setting og noen vil man nok oppleve at tar dette ut på ansatte på en måte som er over streken. 

Gjengs oppfatning er nok at politiet er en fin arbeidsplass og en flott arbeidsgiver med fine folk. Politiet har i mange år rangert på topp og rundt toppen når det kommer til attraktive arbeidsplasser. 

Men man bør ha et edruelig forhold til både seg selv, jobben man er satt til og utføre, samfunnsansvaret og arbeidspress. Hvis ikke blir man nok fort skuffet når hverdagen slår inn.

Anonymkode: 1b810...c30

  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sitere den over meg. Jeg jobber også som sivilt ansatt i politiet, men ikke i Oslo. Ledere har stort press på seg for å nå mål. Med så store arbeidsmengder, så får ikke dette alltid frem det beste hos en leder. De er under mye press.  Jeg føler titt og ofte at jeg er egentlig er en maskin som bare skal produsere nok. Lite tid til noe som helst annet, og man løper egentlig bare fortere og fortere. Uten at det hjelper, for saksmengden vokser jo bare. Og vi får ikke flere ansatte…

Jeg har ikke merket noe til så veldig autoritære kollegaer eller ledere, heller ikke så mye spisse albuer. De fleste kollegaer er gode, og vi har det fint sammen på jobb. Det er også en spennende jobb, hvor man får se og vite mye om mangt. Man kan jo også flytte på seg innad i politiet, og opparbeide seg mye forskjellig kunnskap og erfaring. Og så er det en trygg arbeidplass, som også ser bra ut på CV’ n. 
 

For å komme deg inn i politiet, så får du kanskje ikke drømmejobben med en gang. Kanskje må du sikte litt lavere og søke på flere ulike stillinger. Da stiller du sterkere ved utlysning av drømmejobben, vil jeg tro. 

Anonymkode: 54e4f...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men hva slags sivile stillinger kan man få i politiet?

Anonymkode: 8ae24...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men hva slags sivile stillinger kan man få i politiet?

Anonymkode: 8ae24...216

Er førstekonsulenter/seniorkonsulenter/rådgivere i alle politidistrikt. Alt fra pass, økonomi, namsmyndighet, forvaltning osv. Sjekk nav/finn for en pekepinn. 

Anonymkode: 54e4f...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men hva slags sivile stillinger kan man få i politiet?

Anonymkode: 8ae24...216

Offisielt sett så er stillingene til sivile førstekonsulent/ seniorkonsulent/ rådgiver/ spesial etterforsker. 

Men av yrkesgrupper og bakgrunner finner du alt fra A til Å. Jurister, økonomer, diverse barne relaterte bakgrunner, Hr , samfunns/statsvitenskap, IT mm. 

Hva som er de siviles rolle hos politiet varierer. Men som den over meg sier så kan de inneha mange ulike roller. Kanskje ikke så informativt å sjekke nav/finn at the moment med tanke på hvor renska etaten er for ledige og utlyste stillinger. 

Men hvis du tenker deg om og sjekker ut, så har Forsvaret samme prinsipp ang sivile. Det er ikke bare soldater i Forsvaret men alt fra A til Å. 

Anonymkode: 1b810...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i Oslo Pd som etterforsker. Har gjort det i 9-10 år. Vi har ett veldig godt arbeidsmiljø på gulvet, i hovedsak med nærmeste ledere opp til 2 trinn opp, og alle som vi omgås med i det daglige. 

Men lederen til lederen sin leder pent sagt driter i oss alle. Sivilt ansatte og politiansatte har ulike ledere for såvidt, men vi "lider" under det samme. Dårlig lønn, arbeidsvilkår og "goder" som overtid for å ferdigstille store saker er noen stikkord. 

Våre sivilt ansatte er knallflotte folk. Samme med de politiansatte. jeg har personlig aldri erfart narsissistisk eller drøy adferd fra mine kolleger. 

Anonymkode: aa665...c44

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, det er spennende å høre om hvordan det er å jobbe i politiet :) Nesten alle som kjenner meg sier at jeg bare MÅ få meg jobb i politiet, siden jeg er veldig interessert i krimsaker. Jeg har også litt indirekte erfaring etter å ha jobbet med anti-svindel i en bank der vi hadde mye med Økokrim å gjøre. Det var meget spennende, og aldri en kjedelig dag på jobb. Dsv ble den avdelingen delt opp så jeg fikk ikke jobbet der mer enn 1 år. Følte også at jeg gjorde noe samfunnsnyttig, da vi avdekket ganske grove ting.

Virker som det er stor variasjon på hvor man jobber og hvilken leder man har. Det er synd at politiet ikke får mer penger til å utlyse flere stillinger. Her sitter jeg arbeidsledig og er klar til å jobbe, masse! Kan jobbe i hele sommer jeg, siden jeg ikke skal ha ferie :) 

Får følge med og se om det dukker opp noe. Jeg er ganske sikker på at jeg kan trives med en administrativ stilling i politiet. 

Anonymkode: d327f...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for alle svar, det er spennende å høre om hvordan det er å jobbe i politiet :) Nesten alle som kjenner meg sier at jeg bare MÅ få meg jobb i politiet, siden jeg er veldig interessert i krimsaker. Jeg har også litt indirekte erfaring etter å ha jobbet med anti-svindel i en bank der vi hadde mye med Økokrim å gjøre. Det var meget spennende, og aldri en kjedelig dag på jobb. Dsv ble den avdelingen delt opp så jeg fikk ikke jobbet der mer enn 1 år. Følte også at jeg gjorde noe samfunnsnyttig, da vi avdekket ganske grove ting.

Virker som det er stor variasjon på hvor man jobber og hvilken leder man har. Det er synd at politiet ikke får mer penger til å utlyse flere stillinger. Her sitter jeg arbeidsledig og er klar til å jobbe, masse! Kan jobbe i hele sommer jeg, siden jeg ikke skal ha ferie :) 

Får følge med og se om det dukker opp noe. Jeg er ganske sikker på at jeg kan trives med en administrativ stilling i politiet. 

Anonymkode: d327f...67f

Hvilken bakgrunn og erfaringer har du da? 

Man bør være inneforstått med at politiet har streng vakanse politikk nå slik at det er svært få "ledige stillinger" som blir utlyst ( tips sjekk rundt tiden for revidert statsbudsjett), det er også en etat preget av engasjement både på sivil og operativ side så det å gå rett inn i en fast stilling utenfra er så godt som en ikke eksisterende, og det er flere kull med phs studenter som ikke får jobb og som derfor kanskje blir brukt i noen sivile stillinger også. Sååå og komme seg inn i politiet i 2024 er ikke helt rett frem, ikke umulig men ikke akkurat lett. 

Usikker på om det var økokrim eller skatteetaten som hadde en/to stillinger ute nå nylig som spes.etterforsker hvor man jobbet sammen med det jeg mener var øst pd. ser skatteetaten har en annen ikke helt lik stilling men godt alternativ ute nå https://455000.webcruiter.no/main/recruit/public/4761748538?&language=nb&use_position_site_header=0&culture_id=NB-NO&url_org=455000 absolutt et godt alternativ som en vei inn. 

Ellers så må man også stort sett være villig til å ta det man kan få i politiet, jeg jobber i ikke i Oslo men selv her må folk stort sett ut i distriktet før de en gang om 5-10 år kaprer en stilling i byen. 

Hvis du har bakgrunn fra økonomi vil jeg anbefale deg å søke på stillinger som namsfullmektig/førstekonsulent. Sannsynligvis vil det i hvertfall bli utlyst endel engasjement i løpet av året i det fagfeltet ( fordel over hele Norge). I en slik stilling vil du drive med inndrivelse av pengekrav, samt tung tvang hvis deg tilfaller den aktuelle stillingen. En god måte og bygge kompetanse på jus som økonom, samt praktisk erfaring.

Anonymkode: 1b810...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken bakgrunn og erfaringer har du da? 

Man bør være inneforstått med at politiet har streng vakanse politikk nå slik at det er svært få "ledige stillinger" som blir utlyst ( tips sjekk rundt tiden for revidert statsbudsjett), det er også en etat preget av engasjement både på sivil og operativ side så det å gå rett inn i en fast stilling utenfra er så godt som en ikke eksisterende, og det er flere kull med phs studenter som ikke får jobb og som derfor kanskje blir brukt i noen sivile stillinger også. Sååå og komme seg inn i politiet i 2024 er ikke helt rett frem, ikke umulig men ikke akkurat lett. 

Usikker på om det var økokrim eller skatteetaten som hadde en/to stillinger ute nå nylig som spes.etterforsker hvor man jobbet sammen med det jeg mener var øst pd. ser skatteetaten har en annen ikke helt lik stilling men godt alternativ ute nå https://455000.webcruiter.no/main/recruit/public/4761748538?&language=nb&use_position_site_header=0&culture_id=NB-NO&url_org=455000 absolutt et godt alternativ som en vei inn. 

Ellers så må man også stort sett være villig til å ta det man kan få i politiet, jeg jobber i ikke i Oslo men selv her må folk stort sett ut i distriktet før de en gang om 5-10 år kaprer en stilling i byen. 

Hvis du har bakgrunn fra økonomi vil jeg anbefale deg å søke på stillinger som namsfullmektig/førstekonsulent. Sannsynligvis vil det i hvertfall bli utlyst endel engasjement i løpet av året i det fagfeltet ( fordel over hele Norge). I en slik stilling vil du drive med inndrivelse av pengekrav, samt tung tvang hvis deg tilfaller den aktuelle stillingen. En god måte og bygge kompetanse på jus som økonom, samt praktisk erfaring.

Anonymkode: 1b810...c30

Jeg har bakgrunn fra bank, ulike avdelinger. Jobbet med anti-hvitvask/svindel og kundeservice. Var i kontakt med noen hyggelige folk fra Økokrim for noen år siden som sa jeg hadde en passende bakgrunn og at jeg bare kunne søke dersom det dukket opp noe. Jeg har også jobbet for Namsfogden i England (av alle steder) så jeg kunne kanskje søkt her i Norge og. 

Men virker som de ansetter internt først, og at det ikke er så mange ansettelser av eksterne.. 

Anonymkode: d327f...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har bakgrunn fra bank, ulike avdelinger. Jobbet med anti-hvitvask/svindel og kundeservice. Var i kontakt med noen hyggelige folk fra Økokrim for noen år siden som sa jeg hadde en passende bakgrunn og at jeg bare kunne søke dersom det dukket opp noe. Jeg har også jobbet for Namsfogden i England (av alle steder) så jeg kunne kanskje søkt her i Norge og. 

Men virker som de ansetter internt først, og at det ikke er så mange ansettelser av eksterne.. 

Anonymkode: d327f...67f

Du må bare søke. Kvalifikasjonsprinsippet gjelder. Namsfogden i øst pd har ledige sommerjobber, samt en del utlyste stillinger. Du får ikke jobb direkte i Økokrim kan jeg nesten garantere , du må mest sannsynlig komme deg inn i vikariat(eventuelt fast) stilling innen noe annet først. Er du arbeidsledig og kan hive deg rett inn i et vikariat er det en fordel. Det gjorde jeg, og har nå klatret litt og fått fast jobb. 

Anonymkode: 54e4f...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er så stor forskjell på hvor du jobber. Det er feks noe å jobbe i sivil eller admin/HR stilling mens å jobbe på patrulje er en helt annen jobb. Det er variasjoner i avdelingene. Noen plasser blir man litt «kastet til ulvene» og må ha litt bein i nesa, være kjapp i replikken og ta vare på seg selv… Andre plasser er det faktisk ganske godt miljø og mange gode venner/kollegaer, men alt er jo preget av litt dårlig råd i etaten - men sånn er det jo mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sivilt ansatt i et av de største politidistriktene. Vil si at det er et ganske dårlig arbeidsmiljø med mye baksnakking. Det verste er at nærmeste leder baksnakker sine ansatte. Og er du syk prøver vedkommende å presse deg til å si opp. Men tror nok ikke dette er vanlig oppførsel av ledere i politiet. Håper i hvert fall ikke det. Og skriver under på at det er et sykt arbeidspress. Etter fire år ser jeg meg om etter noe annet, for å stå i dette mye mer klarer jeg ikke. 

Anonymkode: 4bd01...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...