Gå til innhold

Er man virkelig for gammel i arbeidslivet som 54 åring?


Ulven

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi mine flerfoldige års erfaring har vist  meg at det øker sannsynligheten for stabile ansatte, samt et jevnt over lavere sykefravær. I tillegg innehar de ofte enormt med erfaring og gjerne et vidt nettverk. Det finnes knapt en oppgave man kaste ut, som de ikke har vært borte i før. Jeg elsker «ringrever» som bare løser det som må løses, uten videre bravur og ståhei.

Samt opplever jeg ofte at de er ferdige med «karrierejag» og har ofte mer lojalitet mot bedriftens langsiktige mål, og mindre fokus på «hva de selv kan profitere på» for selv å avansere. 

Det er en floskel ja, men allikevel mye sant i det. «Den eldre garde» legger mye mer stolthet i jobben sin og i lojalitet. 
Ekstremtilfellet sist var en ansatt hos meg som gikk av med pensjon for ca 1.5 år siden…uten en eneste sykefraværsdag i hele sin yrkesaktive karriere. 

Ansettelser i dette alderssegmentet er ikke nedskrevet i noe styringsdokument, men en uttalt strategi. Nettop fordi erfaringene over flere år er slik de er.

Anonymkode: 213b1...1da

Tusen takk for at du/dere ser verdien i "eldre" arbeidstakere. Vi som er i 50 åra føler oss jo ikke akkurat utgamle, så det er en vond følelse å sitte med når man ikke blir innkalt til intervju på stillinger man vet at fåtallet av søkere har bedre kompetanse til.

 

Endret av Ulven
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er dessverre sånn når det gjelder rekruttering. For meg er det veldig uforståelig. Jeg har vært prosjektleder i flere bedrifter. Erfaringen fra samtlige er at det er den "eldre" garde (skriver i anførselstegn, for man er jo ikke eldre/gammel i femtiårene) som har aller størst kapasitet, kompetanse og erfaring. Jeg har en på mitt prosjekt som har rundet 70, og han leverer så det ljomer etter. Alle timene hans blir solgt før vi får snudd oss, og på grunn av han, får vi mange oppdrag vi ellers kunne sett langt etter. Tilsvarende har jeg en i midten av 60-årene som jeg rett og slett hanket inn igjen på timebasis fra pensjonisttilværelsen, for vi trengte han til å ta unna en midlertidig økt oppdragsmengde. Han får virkelig tingene gjort.

Jeg  bruker disse kapasitetene (ingeniørene i aldersgruppen 50+) som grunnmuren i mine prosjekter. Det å ha dem der betyr for meg at prosjektet får en faglig trygghet og stabilitet, og de klarer alltid å hale i land ting som vi egentlig ikke hadde tid til. Og kvaliteten er samtidig høy. Samtidig som at de "bærer" store deler av prosjektet, stiller de ofte opp som "lærermestere" for nyansatte. De er i mine øyne helt uvurderlige. Dessverre får jeg ikke mange søkere i den aldersgruppen på min pult. Jeg tror det har skjedd én gang, og han var umiddelbart veldig interessant. 

Nå trenger man både unge og erfarne i en bedrift om man ønsker at den skal være stabil over tid, og det tror jeg mange glemmer i iveren etter å "bygge et ungt og spennende miljø".

Anonymkode: b2333...87b

Åh, det høres nesten ut som du jobber med faren min :D Han er 70 + og vasser i jobb (ingeniørbransjen). Er stadig med i prosjekter i inn og utland, og han er sprek og kunnskapsrik. Han har fått beskjed om at han kan jobbe så lenge han gidder. 

Virker som det kommer veldig an på hvilken bransje man jobber i. Da jeg jobbet i en viss svensk bank som begynner på N og slutter på Ordea så begynte de  hinte til at jeg var gammel og utdatert allerede da jeg var 35. DET var hvertfall ikke hyggelig. Og de ansatte kun folk under 30. Mulig det er endret nå men aldersdiskriminering er aldri greit. 

Anonymkode: 46dfd...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ofte ikke de beste kandidatene som kommer til intervju. Isteden er det de unge, de fremoverlente, fremme i skoa, de som har et norsk navn osv osv. Og kommer man seg først til intervju velges de pene, de mest utadvendte og skrytete. Kjenner flere sjefer som ansetter yngre foran eldre, stort sett med to begrunnelser. Helse, og at de eldre visstnok har vanskelig for å omstille seg. Men det er ingen automatikk i at yngre har mindre fravær, og det er lang større gjennomtrekk blant de yngre. Rask til å omstille seg betyr ofte også at man er kjapp på labben med å finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 3c31f...3f7

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åh, det høres nesten ut som du jobber med faren min :D Han er 70 + og vasser i jobb (ingeniørbransjen). Er stadig med i prosjekter i inn og utland, og han er sprek og kunnskapsrik. Han har fått beskjed om at han kan jobbe så lenge han gidder. 

Virker som det kommer veldig an på hvilken bransje man jobber i. Da jeg jobbet i en viss svensk bank som begynner på N og slutter på Ordea så begynte de  hinte til at jeg var gammel og utdatert allerede da jeg var 35. DET var hvertfall ikke hyggelig. Og de ansatte kun folk under 30. Mulig det er endret nå men aldersdiskriminering er aldri greit. 

Anonymkode: 46dfd...6fe

Haha, sorry, måtte le av hvor latterlig disse bankene er. Ja, bare å se på banken som begynner på D og slutter på NB 😂 

Du får slengt i trynet med en gang at det er "unge" folk de søker etter blant studenter og nyutdannede, akkurat som man ikke kan være nyutdannet som 40+ år. 

https://www.dnb.no/om-oss/jobb-og-karriere/studenter-og-nyutdannede

Noe av det styggeste som finnes av diskriminering i dag må være både etnisk og aldersdiskriminering. Førstnevnte prøver man å angivelig gjøre noe med, med sistnevnte er fritt vilt. I tillegg så har man utseende diskriminering og kjønnsdiskriminering, igjen er det sistnevnte (kjønn) man prøver å gjøre noe med, men betydelig mindre man kan gjøre med utseende-relatert diskriminering. Når de sier: "du skal være bedriftens ansikt utad" 🤣 Litt som: Du må se Tinder-Top-Hotness ut haha.

 

Anonymkode: 9cda0...7a9

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det virker veldig lite profesjonelt å basere rekruttering på fordommer, men det kan jo virke som om det er slik det er. Hele samfunnet i dag gjenspeiler jo dette, så det er jo ikke helt uventet. 

Anonymkode: 7a7c9...467

Fordommer eller erfaring? Kommer Ann på øynene som ser. Hva du anser som lite profesjonellt har nok liten betydning i den sammenhengen .. 

Anonymkode: 7ad08...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (4 timer siden):

§?

 

Herregud- du klarer lese? Se kap om alderspensjon! 

Anonymkode: 7ad08...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på bransjen. Mange bransjer som kun trenger folk på prosjekter og da oppbemannes det, men må ta høyde for at prosjektet vare i 2-3 år og da nedbemannes det igjen eller permitteres. Og da tar de inn så mye folk som dem kan alt i fra koordinatorer, ingeniører osv

Jeg er kvinne på 45 og trodde jeg ikke var attraktiv på arbeidsmarkedet lengre, men fikk nylig Mail om jeg var interessert til å søke på jobb i et stort selskap. Jeg har kun fagbrev, men har jobbet meg opp og har mye erfaring innen både IT , dokumentkontroll, koordinator og noe utvikling osv (har noen høyskolefag). Skal jeg skifte jobb, så hiver jeg meg nok på oppgangsbølgen da det er lettest å få seg jobb da

Mann 50 + får som oftest lederjobber, spesielt i den bransjen jeg er i nå. Ledere er kanskje 3-4 år før dem søker noe videre (antar dem har et nettverk og blir som oftest oppfordret til å søke). 

Anonymkode: 47b9a...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dessverre er det ofte ikke de beste kandidatene som kommer til intervju. Isteden er det de unge, de fremoverlente, fremme i skoa, de som har et norsk navn osv osv. Og kommer man seg først til intervju velges de pene, de mest utadvendte og skrytete. Kjenner flere sjefer som ansetter yngre foran eldre, stort sett med to begrunnelser. Helse, og at de eldre visstnok har vanskelig for å omstille seg. Men det er ingen automatikk i at yngre har mindre fravær, og det er lang større gjennomtrekk blant de yngre. Rask til å omstille seg betyr ofte også at man er kjapp på labben med å finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 3c31f...3f7

De ti siste årene har jeg jobbet i 3 forskjellige bransjer som ansetter folk i fra alle nasjonaliteter. Og Muhammed går foran Kari hvis han er den rette kandidaten ihht utdannelse osv  

Og jeg syns bare det er litt spennende å jobbe i bransjer med folk i fra forskjellige kulturer og kommer like godt overens med de fleste. Liker også hvis alderen er fra 18 til 80 (hadde ikke orket å jobbet med bare kvinner på min egen alder).

Anonymkode: 47b9a...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De ti siste årene har jeg jobbet i 3 forskjellige bransjer som ansetter folk i fra alle nasjonaliteter. Og Muhammed går foran Kari hvis han er den rette kandidaten ihht utdannelse osv  

Og jeg syns bare det er litt spennende å jobbe i bransjer med folk i fra forskjellige kulturer og kommer like godt overens med de fleste. Liker også hvis alderen er fra 18 til 80 (hadde ikke orket å jobbet med bare kvinner på min egen alder).

Anonymkode: 47b9a...675

Det betyr likevel ikke at anonymkoden du siterte, sier noe feil. Tvert imot, har anonymkoden du siterte helt rett. Muhammed kommer ikke foran noen som helst, og i enda mindre grad hvis Muhammed er 45+ år, og heller ikke "hot" nok eller presentabel nok. 

Det finnes omfattende forskning som alle allerede kjenner til og det kan ikke benektes. Bare fordi det finnes unntak som du skryter av, så ligger Norge ekstremt bakpå når det gjelder etnisk diskriminering, og aldersdiskriminering er fortsatt fritt vilt. I likhet med utseendediskriminering, her kan man putte også handikap inne i bildet.

Så tenk å være Muhammed, (det er allerede handikap i seg selv) , så legg på 45+ alder, til tross for fersk, høyere utdanning, så legg på utseende man eventuelt "ikke liker" som leder, så legg på eventuell diagnose eller som de religiøse kristne sier: "Gud forby" at man er i rullestol eller har en annen handikap, i tillegg til psykisk diagnose. 

Det er en grunn til at minoriteter satser alt på profesjon eller ingenting, og det er gjerne profesjoner som har tett samspill med offentlig og kommunal sektor, der det finnes mindre etnisk diskriminering sammenlignet med privat sektor. 

Betyr det at det er mangel på minoriteter som tar høyere utdanning som retter seg mot privat sektor? Nei, det er ikke mangel på de, men det er ofte disse som angrer på den høyere utdanningen de tok, hvis det er i privat sektor kandidatene fra den spesifike utdanningen de tok pleier å havne i. 

 

Anonymkode: 9cda0...7a9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trist av å lese denne tråden i og med at jeg har endret kurs sent i livet og vil være 48 år når jeg er nyutdannet.

Håper det ordner seg siden jeg da antaglig har ca 20 år igjen i arbeidslivet 😬

Anonymkode: 718e8...eb4

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir trist av å lese denne tråden i og med at jeg har endret kurs sent i livet og vil være 48 år når jeg er nyutdannet.

Håper det ordner seg siden jeg da antaglig har ca 20 år igjen i arbeidslivet 😬

Anonymkode: 718e8...eb4

Du har det lett.
Jeg slet med senvirkninger av stygg mobbing til langt opp i 30-årene og brukte tiden til å studere fremfor å jobbe. Er stille og forsiktig av meg, og veldig var på hvilke mennesker som er ok eller ikke. Har brent meg noen ganger. Fikk noen sommerjobber, men ikke noe mer så tok mer utdanning. Så ble jeg hjemmeværende for jeg fikk meg ikke jobb etter endt master i 2015. Fikk hjelp av JobLearn til å jobbe to år innen et fagfelt jeg har, men fikk ikke fast jobb. (De som jobbet det kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke hadde jobb så mye utdanning i forskjellig jeg hadde.)

Har søkt mer, men får bare ikke jobb, for nå et jeg visst for gammel. 
Folk har ingen forståelse og kan ikke sette seg inn i hvor jævlig dette er. 
Jeg skulle gjerne ha jobbet. Virkelig. 💔
 

Anonymkode: b4912...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg ble ansatt da hun var 56 for et par år siden. Det var ikke særlig heldig. På papiret har hun tonnevis av erfaring, men lærer meget sakte, glemmer ting om og om igjen og gjør en drøss med feil. Leder forsøker å være inkluderende og det gjør også vi andre, men alderen sier sitt. Hun sier hun er for gammel til å gjøre deler av forventet jobb og forventer oss yngre å bruke arbeidstiden vår på å korrigere hennes feil. Ser dette også andre steder i virksomheten. Kunnskapen er ofte udatert, de glemmer mye og er lite lære- og endringsvillige. Meningen er ofte at de har jobbet nok gjennom et arbeidsliv og at nå får andre jobbe. Dvs de kan jobbe 8-4, mens andre sliter ræva av seg for å kompensere. 

Signert av en lei dame som snart bikker 50. 

Anonymkode: 83c72...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat ansatt tre personer i den aldersgruppen. I min bransje teller erfaring og trygghet i jobben svært mye. Og det får du ikke som 20/30-åring. 

Anonymkode: f55ef...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er skremmende lesing. Er i begynnelsen av 30 årene og er allerede engstelig for hvordan det skal gå med min generasjon som kanskje må jobbe helt til vi kreperer hvis pensjonsalderen fortsetter å gå opp som den gjør nå. Om 20+ år står jeg sikkert i den situasjonen selv med 20-30 år igjen av arbeidslivet og tydeligvis svært uattraktiv for potensielle arbeidsgivere. Selv med dagens pensjonsalder har man jo mange år igjen å jobbe som 54 åring. Finnes det noen bransjer eller yrker som er tryggere enn andre når det kommer til denne type diskriminering? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste komboen er alle aldersgrupper. Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år nå, og begynner å få en del erfaring og faglig tyngde. Men fy søren så verdifulle de er, de som er 10-20 år eldre enn meg. Masse erfaring og faglig tyngde, og de fleste har en helvetes god arbeidsmoral! Få med noen nyutdanna med fersk kunnskap og masse energi og iver, så har du en bra avdeling.

Nå er det vanlig å skifte jobb ofte. Folk er 5 år ett sted, får ny jobb, og er 5 år der… En 54-åring har jo 13 år igjen i arbeidslivet, og de færreste arbeidsgivere tenker lengre enn det når de ansetter. Ferdig med pappaperm, henting og levering i barnehagen og sykt barn. Ferdig med å bytte jobb fordi det er så mange spennende muligheter.

Det er synd hvis det stemmer at det er vanskelig å få jobb som 54-åring. Det kommer kanskje an på bransjen? De fleste arbeidsgivere velger vel den flinkeste, om han er 30 eller 50, håper jeg!

Lykke til til mannen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har aldri vært arbeidsløs, ikke mye skole men enormt med erfaring. Skiftet jobb to ganger greit oppi 50 årene.

Nå er han pensjonert etter nesten 60 år i arbeidslivet han er i 70-årene, men han jobber for et firma enda i mindre grad pluss at han hjelper litt til på sin gamle arbeidsplass når de spør etter ham. De ville heller ikke at han skulle slutte i utgangspunktet.

Så ja, med mye erfaring og godt kontaktnettverk så går det nok ann.

Når jeg ser på ham og omgangskretsen hans så er det enormt mange som jobber fullt greit inn i 70-årene. Tviler på at generasjonene etterpå har samme iver.

Anonymkode: f6bbf...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulven skrev (17 timer siden):

Ja han har jobb, men det er en jobb han ikke kan bli gammel i og som spiser opp arbeidstakerne fortere enn de klarer å ansette. Så han må over i noe annet. 

Da må han være obs på helsen sin ihvertfall og arbeidsmiljøet.

Så vil jeg gjerne ønske lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blir trist av å lese denne tråden i og med at jeg har endret kurs sent i livet og vil være 48 år når jeg er nyutdannet.

Håper det ordner seg siden jeg da antaglig har ca 20 år igjen i arbeidslivet 😬

Anonymkode: 718e8...eb4

Jeg skiftet totalt bransje da jeg var 52. Har ikke hatt problemer med å få jobber. Kjenner flere som har tatt sluttpakke et sted og fått nye jobber et annet sted i en alder mellom 50 og 60. 

Det virker på meg som om mange arbeidsgivere setter pris på erfaring fra et langt liv og det faktum at man er voksne og ferdig med småbarnperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Alexandrine said:

Jeg skiftet totalt bransje da jeg var 52. Har ikke hatt problemer med å få jobber. Kjenner flere som har tatt sluttpakke et sted og fått nye jobber et annet sted i en alder mellom 50 og 60. 

Det virker på meg som om mange arbeidsgivere setter pris på erfaring fra et langt liv og det faktum at man er voksne og ferdig med småbarnperioden. 

ja jeg håper det. For min del har jeg store barn. Tar utdanning nå sent i 40 årene og har til nå B som dårligste karakter og har snitt på 4,4. Så det at jeg ikke har evne til å lære nye ting lenger er vel motbevist. Men det hjelper jo lite om jeg ikke blir innkalt til intervju en gang pga alderen. Elsker å studere nå og prioriterer det høyt slik at vitnemålet blir veldig bra. Så får jeg ta utfordringene med jobb etterpå, men er forberedt på at det blir knallhardt ja. 

Anonymkode: 718e8...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og så er det bra å bo på bygda med en kommende eldrebølge og forgubbing, her får man lett jobb om man har passert 50. Fordi det er mangel på ung arbeidskraft. 

Anonymkode: ed40f...f44

Neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...