Gå til innhold

Er man virkelig for gammel i arbeidslivet som 54 åring?


Ulven

Anbefalte innlegg

På grunn av lang reisevei og mye stress i forrige jobb, valgte mannen å si opp en forholdsvis attraktiv og trygg jobb, og heller ta en midlertidig(fast jobb, men tenkt midlertidig) jobb her vi bor. Når han nå søker stillinger kommer han ikke inn til intervju selv om han har ansinnitet og kompetanse som få kan matche.

Er man virkelig for gammel som 54 åring i dagens arbeidsmarked?

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulven skrev (1 minutt siden):

På grunn av lang reisevei og mye stress i forrige jobb, valgte mannen å si opp en forholdsvis attraktiv og trygg jobb, og heller ta en midlertidig jobb her vi bor. Når han nå søker stillinger kommer han ikke inn til intervju selv om han har ansinnitet og kompetanse som få kan matche.

Er man virkelig for gammel som 54 åring i dagens arbeidsmarked?

Dessverre ja. I den alderen er du helt avhengig av nettverk og kontakter du har opparbeidet seg gjennom et langt yrkesliv.  Å søke på random stillinger der du kjenner ingen…du kommer nederst i bunken. Trist igrunn

Anonymkode: 9b99c...c84

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke vært slik, men det begynner å bli for sent med tanke på å være attraktiv for arbeidsgivere, ja.

Anonymkode: e136c...cb1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke egentlig for gammel, men man er ikke best lenger heller. Og arbeidsgiver velger selvfølgelig den de mener er best.

For jobbsøking over 45 gjelder det å være i trygg fast jobb, og bare bytte hvis man får tilbud om annen trygg fast jobb. Dessuten er det lettere å få ny jobb når man er i jobb fra før. At han valgte å si opp attraktiv fast jobb mot mindre attraktiv midlertidig jobb er omtrent det samme som å ha med et skilt det står Sliten! på.

Anonymkode: 7e31e...5c7

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dessverre ja. I den alderen er du helt avhengig av nettverk og kontakter du har opparbeidet seg gjennom et langt yrkesliv.  Å søke på random stillinger der du kjenner ingen…du kommer nederst i bunken. Trist igrunn

Anonymkode: 9b99c...c84

Det er jo helt forferdelig. I den alderen har jo de fleste ikke småbarn lenger og er stabile arbeidstakere uten for mye sykdom, og burde dermed være attraktive som arbeidtakere. Jeg forstår heller ikke at man bare kan se forbi ansinnitet med tanke på at dette er kommunale stillinger. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde ikke vært slik, men det begynner å bli for sent med tanke på å være attraktiv for arbeidsgivere, ja.

Anonymkode: e136c...cb1

Jeg synes dette er forferdelig trist. 30 års spesialkompetanse og så er man ikke aktuell på grunn av at man har bikket det tydeligvis forferdelige tallet 50. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Man er ikke egentlig for gammel, men man er ikke best lenger heller. Og arbeidsgiver velger selvfølgelig den de mener er best.

For jobbsøking over 45 gjelder det å være i trygg fast jobb, og bare bytte hvis man får tilbud om annen trygg fast jobb. Dessuten er det lettere å få ny jobb når man er i jobb fra før. At han valgte å si opp attraktiv fast jobb mot mindre attraktiv midlertidig jobb er omtrent det samme som å ha med et skilt det står Sliten! på.

Anonymkode: 7e31e...5c7

Man er kanskje ikke best, men den spesialkompetansen feks min mann har opparbeidet kan ikke en 30 åring skilte med. Så jeg synes det er merkelig at dette ikke er interessant. Han er i fast jobb nå, ikke vikariat, men for han var det ment som en midlertidig stilling.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever det samme. Er 52 og tydeligvis utgått på dato 😒

Anonymkode: 7a7c9...467

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg opplever det samme. Er 52 og tydeligvis utgått på dato 😒

Anonymkode: 7a7c9...467

Veldig trist og veldig frustrerende. Man er jo ikke gammel som 52 åring. I dagens arbeidsmarked har man jo gjerne igjen18 år i arbeidslivet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonsalder: 67 år

Ferdig med mastergrad, under optimale forhold (ingen friår, ingen førstegangstjeneste, rett på universitetet etter VGS): 24 år 

Altså er det snakk om 43 år i det moderne yrkeslivet. En på 54 ville da ha jobbet i 30 år, og er sådan 2/3 "ferdig" med arbeidslivet. 

Men nå kan jo de fleste fint forvente å måtte jobbe til de er i 70-åra. Pluss at folk gjerne er ferdige med utdannelse osv. et par år senere enn 24. 

Er du i 50-åra, så har du fortsatt mange år igjen med jobb! 

 

Anonymkode: e0594...b9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer litt an på type bransje og kompetanse. Hos oss ansatte vi nettopp en på pensjonistvilkår, på grunn av en spisskompetanse som er VELDIG sjelden. 
 

Hvilken bransje søker mannen din i? 

Anonymkode: 24e71...a88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser på alderen men regjeringa vil at vi skal jobbe til 67? Det henger ikke på greip 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (Akkurat nå):

Veldig trist og veldig frustrerende. Man er jo ikke gammel som 52 åring. I dagens arbeidsmarked har man jo gjerne igjen18 år i arbeidslivet. 

Ja, og masse erfaring som de som er yngre ikke har. 

Anonymkode: 7a7c9...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og masse erfaring som de som er yngre ikke har. 

Anonymkode: 7a7c9...467

Erfaring er ikke alltid viktigst. Dessverre. 
 

Vi ansetter de med mye erfaring om erfaringen de har er sjelden eller vanskelig å få tak i. Om det ikke er det, er de yngre ofte med oppdaterte på fagfeltet. Det veier ofte tyngre. 

Anonymkode: 24e71...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det kommer litt an på type bransje og kompetanse. Hos oss ansatte vi nettopp en på pensjonistvilkår, på grunn av en spisskompetanse som er VELDIG sjelden. 
 

Hvilken bransje søker mannen din i? 

Anonymkode: 24e71...a88

Han har masse spisskompetanse pga den forrige jobben som var i et statlig organ. Kan ikke spesifisere på detaljnivå da han dermed kan identifiseres, men det er snakk om arbeid innen sosialsektoren.

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Erfaring er ikke alltid viktigst. Dessverre. 
 

Vi ansetter de med mye erfaring om erfaringen de har er sjelden eller vanskelig å få tak i. Om det ikke er det, er de yngre ofte med oppdaterte på fagfeltet. Det veier ofte tyngre. 

Anonymkode: 24e71...a88

Dette var en voldsom generalisering. 

Anonymkode: 7a7c9...467

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var en voldsom generalisering. 

Anonymkode: 7a7c9...467

Jeg skriver hva vi gjør hos oss, og hva som ofte blir riktig i det fagfeltet jeg jobber med. 
 

Og det kan jo virke som at dette ikke er uvanlig, ettersom mannen til ts sliter med å få seg en jobb til tross for lang erfaring. 

Anonymkode: 24e71...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skriver hva vi gjør hos oss, og hva som ofte blir riktig i det fagfeltet jeg jobber med. 
 

Og det kan jo virke som at dette ikke er uvanlig, ettersom mannen til ts sliter med å få seg en jobb til tross for lang erfaring. 

Anonymkode: 24e71...a88

Men det betyr jo ikke at det er riktig. Jeg tror generelt at man mister mye ved kun å ansette de som er under 45.

Anonymkode: 7a7c9...467

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

overrasker meg mer at en mann på 54 ikke visste dette før han sa opp en solid jobb enn at han opplever å ikke få napp på midlertidige jobber.. 

Anonymkode: 49b71...0ca

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig, men man må regne med å lete og søke mer enn de som er yngre. Så kommer det jo an på hva slags bransje det er snakk om, den som intervjuer, organisasjonen og en hel del annet. Men man må bare søke videre og/eller ta en videreutdannelse eller kanskje belage seg på å bytte beite?

Anonymkode: 2148d...3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det betyr jo ikke at det er riktig. Jeg tror generelt at man mister mye ved kun å ansette de som er under 45.

Anonymkode: 7a7c9...467

Vi ansetter den beste. Altså de som kommer ut best etter intervju, tester og praktiske case’er. Dette har oftest vært de yngre hos oss. Er det da riktig å ansette de eldste fordi de er eldst? 
 

Som nevnt er dette slik vi opplever det hos oss, i vår bransje. Vi ansatte også nettopp en på pensjonistvilkår nettopp pga en veldig særegen kompetanse. Men vi ansetter ikke med kun lang fartstid som argument. 

Anonymkode: 24e71...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...