Gå til innhold

Hva kan være grunn til at far vil vite barnas blodtype?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far, (vi er ikke sammen lengre ) har plutselig sendt mld til barnas fastlege på helsenorge for å spørre om barnas blodtype . Tror ikke han tenkte over at jeg også fikk denne meldingen inn på helsenorge .  Han har ikke spurt meg om dette. (og jeg vet ikke det heller). 

Jeg tenker naturlig nok at han har fått for seg at han ikke er barnas far (selv om vi var gift i 10 år, og ene barnet er kjempelik han) Han er faren uten tvil. Jeg har ikke vært med andre. Eneste grunn til han ikke skulle ha vært det, er om de ble forbyttet etter fødselen 🤣 

Han sliter litt med paranoide tanker (en av grunnene til at jeg ikke orket mer), så jeg antar det er grunnen. Istedet for å bruke penger på en farskspstest, så tenker han at blodtype vil gi ham svar. 

Nå kan det hende det er jeg som er paranoid, men hvilke andre grunner til å ville vite? Jeg vet det ikke selv engang.

Han har ikke den daglige omsorgen for barna, og ser dem kun i skoleferier, da han har flyttet flere timer unna. 

Kan jo spørre ham selfølgelig, men tviler på at jeg får et sannferdig svar. 

Anonymkode: 8be83...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo bare være at de har diskutert blodtyper også bare lurer han? 

Anonymkode: cb30c...c44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke så dumt å vite om det, sånn Just in case.

Ikke tenk på det. Barna har ikke nødvendigvis fars blodtype heller. Så det gir han ingen svar sånn sett.

Anonymkode: 6f0e5...ebc

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er heller ikke så dumt å vite om det, sånn Just in case.

Ikke tenk på det. Barna har ikke nødvendigvis fars blodtype heller. Så det gir han ingen svar sånn sett.

Anonymkode: 6f0e5...ebc

Det gir ikke svar, men det kan gi en pekepinn ettersom noen kun deles via farssiden. Dersom barnet har dette og far ikke har, vil det gi god nok grunn til å ta en farskapstest. 

Men nå sier jo TS at det ikke er tilfellet her uansett. Kanskje far har sett disse videoene om RH negativ og hvordan vi med dette visstnok stammer fra en annen alien race eller hva enn det er 😅

Anonymkode: d080e...51d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er heller ikke så dumt å vite om det, sånn Just in case.

Ikke tenk på det. Barna har ikke nødvendigvis fars blodtype heller. Så det gir han ingen svar sånn sett.

Anonymkode: 6f0e5...ebc

De fleste vet jo ikke blodtypen til barna sine, rett og slett fordi det aldri er blitt sjekket.

Barna har selvfølgelig ikke nødvendigvis far sin blodtype, men enkelte blodtype kan være umulige at barna har om man ser på hva mor og far har.

Anonymkode: 9bff8...2da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Det gir ikke svar, men det kan gi en pekepinn ettersom noen kun deles via farssiden. Dersom barnet har dette og far ikke har, vil det gi god nok grunn til å ta en farskapstest. 

Men nå sier jo TS at det ikke er tilfellet her uansett. Kanskje far har sett disse videoene om RH negativ og hvordan vi med dette visstnok stammer fra en annen alien race eller hva enn det er 😅

Anonymkode: d080e...51d

Noen blodtyper kun deles via farsiden...? 🙄

Anonymkode: 9bff8...2da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge mor ikke har RhD neg, blir det ikke tatt blodtypeprøve av barnet. 

 

Anonymkode: e6f69...fd5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du ikke har A eller B og han O da😅 Er han paranoid kan vel det bare forsterke det

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha en arvelig sykdom? Det var årsaken til at det ble sjekket om jeg hadde samme blodtype som far. 
 

ellers er det jo mulig han er paranoid og vil vite om han er barnets far , og har bomma totalt på hvordan man finner det ut. 

Anonymkode: fa422...f93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvilken blodtype verken jeg eller barna har. Jeg hadde fulgt med på hva fastlegen svarer. For det er jo ikke ditt problem.

Anonymkode: 26030...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han trenger et nytt organ og vil sjekke om noen av barna har kompatibel blodtype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paranoide folk vil gjøre paranoide ting. Ikke gjør noe sak av dette. 

Anonymkode: 5a60e...f4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke engang min egen blodtype, langt mindre mine barns, så om jeg hadde vært skilt hadde det vært heeelt grei ting å etterspørre for å ha oversikt i tilfelle noe skjer.

Anonymkode: ec813...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er heller ikke så dumt å vite om det, sånn Just in case.

Ikke tenk på det. Barna har ikke nødvendigvis fars blodtype heller. Så det gir han ingen svar sånn sett.

Anonymkode: 6f0e5...ebc

 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg husker ikke engang min egen blodtype, langt mindre mine barns, så om jeg hadde vært skilt hadde det vært heeelt grei ting å etterspørre for å ha oversikt i tilfelle noe skjer.

Anonymkode: ec813...d93

Hvis dere tenker på blodoverføring vil det aldri skje uten at blodtype er sjekket med blodprøve. Man vil aldri gi blodoverføring basert på foreldres informasjon.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie/vennegjeng har vi stålkontroll på blodtyper. Grunnen til dette er i tilfelle vi er i utlandet og en av oss havner i en ulykke og trenger blodoverføring, vet vi hvem som kan gi. Dette er noe jeg har vokst opp med, så det er helt normalt for meg, men skjønner det kan høres rart ut for andre. 
kanskje han har tenkt å reise med barna og tenker det samme? 

Anonymkode: d0b7c...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte nettopp legen om det samme, kun av nysgjerrighet. Var rett og slett nysgjerrig om ungene hadde arvet min eller pappans blodtype. Fikk forresten ikke svar da slikt ikke ligger journalen med mindre det har blitt bestilt tidligere.

 

Anonymkode: 80a5c...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Det gir ikke svar, men det kan gi en pekepinn ettersom noen kun deles via farssiden. Dersom barnet har dette og far ikke har, vil det gi god nok grunn til å ta en farskapstest. 

Men nå sier jo TS at det ikke er tilfellet her uansett. Kanskje far har sett disse videoene om RH negativ og hvordan vi med dette visstnok stammer fra en annen alien race eller hva enn det er 😅

Anonymkode: d080e...51d

Hvilken blodtype deles kun gjennom farsiden? Syns genetikk er spennende, så derfor jeg lurer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosa Sitron said:

Hvilken blodtype deles kun gjennom farsiden? Syns genetikk er spennende, så derfor jeg lurer.

 

Ingen blodtyper som kun fås gjennom far. Men det er noen kombinasjoner som ikke man kan ha gitt hva foreldre har. Begge foreldre kan f.eks. ha A, og barna fortsatt ha O, siden foreldre har en ting fra hver av sine foreldre kan de som A blodtype være enten AA eller AO. Hvis begge da har AO, kan barna ha A eller O blodtype, men ikke B. Min mor er er O (dvs at hun har to O fra sine foreldre), men far er AB, og da må vi barna være enten A eller B blodtype (AO /BO). Vi kan ikke være AB eller O blodtype. 

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spurte nettopp legen om det samme, kun av nysgjerrighet. Var rett og slett nysgjerrig om ungene hadde arvet min eller pappans blodtype. Fikk forresten ikke svar da slikt ikke ligger journalen med mindre det har blitt bestilt tidligere.

 

Anonymkode: 80a5c...06f

De får jo noe fra hver av dere, der A og B er dominant, mens O ikke er det. Så det er ikke slik at de arver enten din eller far sin, de får en kombinasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, ikke gjør en sak ut av det. Om han gjør det fordi han er paranoid, så vil det jo ikke endre noe - skulle han ev. kreve en dna-test for å sjekke om han er far, så har du jo ingenting å skjule, så da er det bra han får en bekreftelse på at han er far.

Ellers er det mange grunner til å ville vite blodtypen. I tillegg til det som er nevnt er det en del som har helsefordeler av å ha et kosthold som baserer seg på blodtypekostholdet.

Om jeg var deg ville jeg ikke gjort noen sak ut av dette, du får jo tidsnok ev. høre hvorfor han spurte om dette, om det er noe som vil påvirke barna eller annet. Tar du det opp med ham nå risikerer du - siden han selv har paranoide tendenser - at han beskylder deg for å være paranoid.

Min mor har en blodtype, min far en annen, jeg en tredje - men det er absolutt ingen tvil om at jeg er min fars biologiske datter. Så om det er farskap han tror han skal sjekke, så vil ikke det å vite blodtypen si ham noe.

Anonymkode: 327fb...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...