Gå til innhold

100% barnehageplass

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
veldig bra tråd,

jeg venter nr to og har lurt på hva vi skal gjøre,det jeg har kommet fram til er at datteren vår på 3 år skal beholde barnehage plassen på 100%,men jeg kommer til å hente henne tidligere,jeg har ikke samvittighet til å hente henne kl 15-16 når jeg har mulighet får å hente henne selv,men jeg kommer nok også til å ha henne hjemme 1-2 dager i uken der vi finner på noe gøyt sammen,

Jeg er litt lei av dette "har ikke samvittighet til å la barnet være i barnehagen...". Det høres ut som om du egentlig synes barnehagen er en straff! Det er det jo ikke. Kl 15 er jo IKKE seint da!

ikke så mangen unger på hennes alder her,så det å gå i barnehage er helt topp....

må vi betale fult får å få perm  fra 100% til 50% i bgh?

mangen gode forslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser det ikke på noe straff,jeg er kjempe glad får at det finnes barnehager,det er vel heller litt det at jeg kommer til å gå hjemme og hun der,men hun liker seg der og de finner på masse gøyt......gøyt å hente henne i ca 14 tiden i stedefor 16.30.som nå. men av og til må det bli sånn.....

jeg syntes ingen barn har gått av å bare være hjemme med foreldre,men det er jo opp til hver enkelt hva de vil....

Skrevet

Hos oss finns bara "100% plats" normalt. Oavsett hur länge du utnyttjar förskolan/barnehage så måste du betala för 100% plats (men vi har max-taxa här i Sverige).

När någon av föräldarna är föräldraledig med ett yngre syskon betalar vi 70% (tror jag det är) av avgiften och får max ha det äldre barnet där 20 timmar i veckan fördelat på 4 dagar.

Min 2 årige son har en kompis i förskolan som nu får gå 9-14 mån-tors.

Förskolan är bra för barnet, han har sina kompisar där och har kul men missar födelsedagsfirande, fredagsskoj med mera och mamma är "låst" vid dessa tider. Kan inte boka in något en eftermiddag - till exempel läkarbesök, studier, gå på öppna förskolan eller träffa andra mammor.

Hon hade gärna kunnat ha honom där till 15 eller 16 en dag - för att hämta honom efter lunch en annan. Men så får man inte göra...

Skrevet

Noen skrev at barna blir utenfor og ikke får den gode flyten i leken om de har få dager i barnehagen - det er ikke tilfelle i vår barnehage i hvertfall. Det er flere med små plasser, og det er vel kanskje de som har størst glede av å komme i barnehagen - de som gleder seg mest og får mest ut av dagen sånn jeg opplever det. Men det kan jo selvsagt være spesielt akkurat i vår barnehage, da. Jeg kan jo ikke si at "sånn er det overalt".

Takk:)

Håper dette stemmer. Vi har deltidsplass også "til vanlig", og jeg håper da ikke det tar fra henne muligheten til å danne vennskap med de andre barna. Det er jo nettopp for at hun skal få leke med andre barn at vi har henne i barnehagen! Vi jobber begge redusert, for å få en ekstra dag hjemme med henne hver, og derfor er det ikke aktuelt med mer enn 3 dager bhg i uka.

Når jeg nå snart går ut i permisjon igjen kommer vi til å fortsette med de tre dagene. Planen er å levere til vanlig tid (8.15 hos oss), og så kan jeg hente henne tidlig noen dager og pappaen hente til vanlig tid andre dager.

Skrevet
Nå skriver du om to forskjellige ting - at noen syns det er slitsomt med barna rundt seg hele tiden (feks ferier) - der er vi på linje. Det er for dumt. Jeg mener - klart det er slitsomt, barn er krevende (også egenfødte jfr tråder om stebarn ;) ), men det er sånn livet med barn er.

Det andre - om barnehageplass når man er hjemme med baby:

Jeg har fire barn, og har derfor litt erfaring med dette. Jeg ser ikke på barnehagen som noe sted ungene mine MÅ, eller primært en oppbevaring. For barna mine er barnehagen en arena der de har SITT liv, sine venner, sine rytmer og rutiner. De liker barnehagen, de har det ikke moro hjemme på hverdager. Det er jo ikke andre unger her (annet enn hvis alle er hjemme, sånn blir det jo når man har flere unger, men det skjønte du sikkert). Derfor vil ikke vi holde dem hjemme her når vi går og suller med en baby, de har bedre av å herje rundt med vennene sine og ha de dagene de er vant til.

Når det gjelder prosentdel i barnehagen er det ikke alltid lett å redusere denne. Går ungen der bare etpar dager i uken blir hun/han en temmelig upålitelig lekekamerat, og mange unger havner litt utenfor og får ikke ordentlig flyt i leken. Det er ikke alle steder det er så vellykket å levere sent heller - mye fin lek og alliansesannelser skjer om morgenen. Jeg hadde i så fall heller prøvd å hente tidlig, selv om jeg oftest blir sittende og vente til de har gjort alt de skal og lekt alt de vil, så blir klokka fire likevel.

Så har vi det økonomiske og praktiske aspektet: Det er ikke barebare å betale for en plass man ikke bruker. I våre barnehager har man heller ikke kunnet få permisjon uten betaling noen måneder, de må ha et betalende barn i den plassen og det er ikke alltid ett å finne "vikar". Så er alternativet å si opp plassen, med det det medfører av brutte vennskapsbånd for barnet og pes med å få ny plass siden for de voksne.

Som du skjønner: JEg syns det er totalt unaturlig å ha ungen hjemme selv om man er hjemme med baby. Permisjonstiden er for foreldre og baby, og jeg personlig mener det er best for babyen å ha ro og fred på dagene, for foreldren som er hjemme med baby å kunne sulle og dulle uten å trenge å tenke på storesøsken - og jeg tror storesøsknene har det best med å drive med det de vanligvis gjør. Essensen for min del er at barnehagen er et sted barna mine lever og ER - ikke et sted de er stuet inn mens jeg er på jobb eller på kafe med venninner.

:klappe:

Er veldig enig med deg her. Når man har en liten baby hjemme, er det ikke alltid man har overskudd til å ta seg av de andre barna. Det har jeg skjønt nå når jeg er blitt mor selv. Vi har datteren til samboer her innimellom, og hun er her gjerne i flere uker i slengen siden hun bor langt unna. Når hun er her er hun i barnehage, og trives kjempegodt (og er ikke minst veldig populær blant de andre ungene). Hun har ikke én dag gitt uttrykk for at hun heller vil være hjemme og sulle med babyen. Hun er glad i lillebroren sin, men har også et behov or å være sammen med jevnaldrende. Her vi bor kjenner vi ikke så mange med barn på hennes alder. Så det ville fort blitt kjedelig å gå hjemme. Men jeg ser ikke noe galt i å hente henne tidligere, eller at hun hadde fri innimellom. Det blir noe annet. Koselig av og til, men ikke være hjemme HVER dag. Som noen sier her; tenk hvis babyen hadde kolikk...

Skrevet

Må bare si meg enig med de aller fleste her. Jeg ser virkelig ikke problemet i å beholde 100% barnehageplass til barnet sitt når en er hjemme i permisjon med barn nummer to.

Barnehagen er kjempeviktig for barn. De lærer en masse om sosialisering, de får leke med jevnaldrende, de koser seg masse og slipper unna babymas. Det er ingenting i veien for å hente storebror eller storesøster tidligere og levere senere enkelte dager. Dessuten vil jo ikke størstebarnet få all oppmerksomheten hvis det var hjemme med mor og minstemann.

Dessuten har ikke mor vondt av å sove litt, eller gjøre andre ting når minsten sover. ;) Dette ville hun ikke fått tid til om storesøster eller storebror var hjemme.

Skrevet
Det er ikke bare bare å benytte dette nettverket heller. Ikke alle har anledning til det. Noen bor langt fra hverandre, noen har ikke familienettverk, noen (ganske mange vil jeg tro) har besteforeldre som er i full jobb.

Jeg hadde mine unger i barnehagen i ganske mange timer om dagen. Ikke noe jeg synes var særlig hyggelig å måtte gjøre, men alternativer fantes ikke. Skjære ned på arbeidtiden var heller ikke et alternativ for da ville jeg ikke fått økonomien til å fungere. Må man så må man. Jeg tror det er ganske mange som har det sånn.

Jeg vet at det er mange som har det slik, inkludert oss. Vi bor selv midt i landet og har familien vår i nord og sør, så vi har ikke mulighet til dette. Det er en av grunnene til jeg valgte å ta 80% jobb, selv om det er hardt for oss økonomisk.

Kommentaren min var basert på observasjoner jeg har gjort siden jeg selv jobber i barnehage. Jeg har sett at selv om noen foreldrene har nettverk rundt seg, velger de ikke å bruke det. Selv om det er godt for barna og være i barnehage, kan også de trenge en feriedag av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...