Gjest Embla s Skrevet 1. februar 2006 #41 Skrevet 1. februar 2006 Akkurat i dette syns jeg egentlig man skal være forsiktig med å mene så mye om andres valg. Og det å ville tviholde på en 100% plass betyr jo ikke at barnet MÅ tilbringe 5 dager/uken fra 7-17 der året rundt.. Hvis jeg var i denne situasjonen ville jeg nok beholdt barnehageplass, tror det kan være godt for det eldste barnet å komme litt vekk fra hjemmet der alt snurrer rundt den lille babyen, og godt å få lekt og brynet seg på jevnaldrende. Sikkert veldig bra for mor og baby å ha litt tid alene, for ikke å snakke om at mor kan sove når babyen sover, eller rett og slett gjøre ting som ikke har med barn å gjøre i det hele tatt! Når det er sagt, ville jeg nok hatt redusert bhg for mitt barn hvis jeg var i denne situasjonen, og levert sent, hentet tidligere og ikke vært veldig nøye med at barnet måtte i barnehagen hver eneste dag. Men jeg tror at noe barnehage er vel så mye for det eldste barnet sin del som for mor/baby sin del. (også ser jeg ikke hva som er så galt med at mor har mulighet til å ta med baby på kafè, babykino, barseltreff ol. hva er galt med at mor har et bra og sosialt liv selv om hun har en baby?Lykkelige mødre gir lykkelige barn!)
monja Skrevet 2. februar 2006 #42 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har ikke to barn da, men vi prøver. Og skulle jeg bli gravid og gå ut i permisjon igjen ville jeg ikke hatt sønnen min 100% i bhg til tross for 100% plass. Han skal nok være hjemme et par dager i uka, og vi kommer ikke til å levere han klokka 7 heller. Jeg ser at om han blir gående hjemme med meg noen dager kjeder han seg fælt og blir rimelig vanskelig. Han er i sitt ess i bhg, sammen med sine små venner, og det er en av grunnene til at jeg ikke vil ta han ut av bhg uansett.
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 2. februar 2006 #43 Skrevet 2. februar 2006 (også ser jeg ikke hva som er så galt med at mor har mulighet til å ta med baby på kafè, babykino, barseltreff ol. hva er galt med at mor har et bra og sosialt liv selv om hun har en baby?Lykkelige mødre gir lykkelige barn!) ← Det ser ikke jeg heller noe galt i, men hva er vitsen med å få flere barn, når man skal plassere barnet sitt i barnehage med 100% plass. (som forøvrig var utgangspunktet i diskusjonen) Vi har da fått barn fordi vi ønsker de, og ønsker å være sammen med de så mye som mulig???
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 2. februar 2006 #44 Skrevet 2. februar 2006 Det ser ikke jeg heller noe galt i, men hva er vitsen med å få flere barn, når man skal plassere barnet sitt i barnehage med 100% plass. (som forøvrig var utgangspunktet i diskusjonen) Vi har da fått barn fordi vi ønsker de, og ønsker å være sammen med de så mye som mulig??? ← Antar at dette blir en brannfakkel
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #45 Skrevet 2. februar 2006 Bare som et lite paradoks: Jeg jobber i barnehage, og de barna som er der lengst og med minst ferie, er faktisk barn med mødre som går hjemme. Det kan nesten virke som om utearbeidende mødre har mer dårlig samvittighet ovenfor barnet sitt, og er flinkere til å hente tidligere eller ta mer fri innimellom ← Det der skriver jeg under på, for jeg opplever akkurat det samme i vår barnehage. Dette ser vi ganske tydelig også. Jeg syns i utgangspunktet at barn som har barnehageplass skal få beholde den selvom det kommer en ny baby hjemme. Det tror jeg er sunt for alle parter. Men 100 % plass tror jeg ikke noen unger har godt av, enten de nå har hjemmeværende mødre eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #46 Skrevet 2. februar 2006 Det ser ikke jeg heller noe galt i, men hva er vitsen med å få flere barn, når man skal plassere barnet sitt i barnehage med 100% plass. (som forøvrig var utgangspunktet i diskusjonen) Vi har da fått barn fordi vi ønsker de, og ønsker å være sammen med de så mye som mulig??? ← Jeg skjønte problemstillinga som at det man hovedsaklig diskuterer er å både være hjemme i fødselspermisjon OG ha et eldre barn i (omtrent fulltids) barnehage? Jeg synes det kommer ganske tydelig fram i tråden her at i veldig mange tilfelle er det både til det beste for det eldste barnet, og for den (ofte) slitne moren, at de har en barnehageplass - og 100 % brukes i mange tilfelle ganske fleksibelt. Jeg er enig i at det virker sært om mødre som er hjemmeværende over år fortsatt lar barnet være fulle 100% i barnehage. Det ville jeg ikke gjort selv, selv om jeg faktisk JOBBER hjemmefra. Men jeg ser ikke helt at det er prinsipielt galt å både la det eldste barnet få stimuli i barnehagen, og litt mer tid til å babyen og seg selv i en periode hvor livet tross alt er snudd ganske på hodet i den forstand at man ofte er sliten, at døgnrytmen er prisgitt babyen osv. Jeg synes også det er litt betenkelig at såpass mange barnehageansatte er så kategorisk skeptiske til å ha barna (mye) i barnehage - dere bør jo vite hvordan ungene har det der, og det er jo ikke særlig betryggende. (Nå har jeg begynt alle avsnittene med jeg - typisk barnløs... hehe) Selv begynte jeg i barnehage omtrent da lillebroren min ble født. Det var helt klart en stor overgang, som selvsagt ikke ble mindre av at jeg nå måtte dele mamma med en liten rosa, skrikende dings. Selve overgangen ble nok i bråeste laget, men resten av barnehagetida husker jeg utelukkende som noe positivt. Men det er godt mulig jeg ikke gikk 100 % - det var andre tider på 70-tallet. (Men jeg var i barnehagen hver dag). Mamma og pappa hadde ikke problemer med å vise omsorg og oppmerksomhet ovenfor meg selv om jeg var borte noen timer om dagen.
Fru Blå Skrevet 2. februar 2006 #47 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har en datter på 4 år og til sommeren venter jeg barn nr.2. Vi vil beholde 100% plassen, hovedsaklig for at vi ikke har lyst å miste plassen når jeg trenger den igjen etter permisjonen. Det betyr ikke at jeg vil ha datteren min hver dag i barnehagen, men at vi kan være mer fleksibel i forhold til når vi vil ta ut fridager. Hun vil nok få i gjennomsnitt 2 fridager i uka, men det er litt vanskelig å planlegge nå i forkant. Selvfølgelig vil jeg prioritere henne like mye som babyen! Men jeg tror det er til begges beste at jeg kan tilbringe tid alene med babyen. For jeg tror det da blir lettere å gi storesøster mer oppmerksomhet når hun har fri fra barnehagen. Jeg har hatt en 80% stilling fra august-januar og da var hun hjemme hver fridag jeg hadde. Jeg synes ikke noe om at barn skal være 100% i barnehagen hele året. Jeg synes disse foreldre bør benytte seg mer av nettverket de har, og la besteforeldre kanskje hente barnet tidligere i barnehagen, eller passe de en en dag av og til.
Gjest Betty Boop Skrevet 2. februar 2006 #48 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har hatt en 80% stilling fra august-januar og da var hun hjemme hver fridag jeg hadde. Jeg synes ikke noe om at barn skal være 100% i barnehagen hele året. Jeg synes disse foreldre bør benytte seg mer av nettverket de har, og la besteforeldre kanskje hente barnet tidligere i barnehagen, eller passe de en en dag av og til. ← Det er ikke bare bare å benytte dette nettverket heller. Ikke alle har anledning til det. Noen bor langt fra hverandre, noen har ikke familienettverk, noen (ganske mange vil jeg tro) har besteforeldre som er i full jobb. Jeg hadde mine unger i barnehagen i ganske mange timer om dagen. Ikke noe jeg synes var særlig hyggelig å måtte gjøre, men alternativer fantes ikke. Skjære ned på arbeidtiden var heller ikke et alternativ for da ville jeg ikke fått økonomien til å fungere. Må man så må man. Jeg tror det er ganske mange som har det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #49 Skrevet 2. februar 2006 Tror det kan vaere sunt for barn aa vaere i barnehagen mens mor faar mer tid til babyen paa dagtid. Da slipper barnet aa foele at det er den lille skrikerungen som er skyld i at jeg ikke faar leke med de andre barna i barnehagen og mor har mer overskudd senere paa dagen til hyggelige aktiviteter sammen med den eldste. Og til dere som kritiserer foreldre som ikke henter barna foer sent: vi har proevd det ganske ofte, men det blir det ramaskrik, for fireaaringen VIL leke videre sammen med de andre barna og vi maa vente ganske lenge foer hun er ferdig med alt det hun vil/maa gjoere foer vi kan gaa hjem. Derfor henter vi heller senere.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #50 Skrevet 2. februar 2006 Jeg opplevde at når barna mine gikk i barnehagen, så var de ofte sliten og lei på slutten av dagen. Når jeg hentet de kl 1530-1600, så var de glad for at jeg kom. Barna mine elsket å være i barnehage, men jeg tror de satte like mye pris på å være hjemme også. Og det siste er jeg veldig glad for!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #51 Skrevet 2. februar 2006 Og til dere som kritiserer foreldre som ikke henter barna foer sent: vi har proevd det ganske ofte, men det blir det ramaskrik, for fireaaringen VIL leke videre sammen med de andre barna og vi maa vente ganske lenge foer hun er ferdig med alt det hun vil/maa gjoere foer vi kan gaa hjem. Derfor henter vi heller senere. Trådstarter igjen. Blir jo topp for dere hvis det blir døgnåpne barnehager da, da kan dere jo hente ennå senere, barnehagen får sende dere bilder innimellom da så ikke dere glemmer hvordan barnet deres ser ut. Og angående bamsklubber: Har ikke barna krav på et par uker i året hvor det er foreldrene som passer de hele dagen? Klart at barna skal få være sammen med andre barn men kan man ikke ta kontakt med en annen småbarnsfamilie på hotellet da og være litt sammen med dem? Når det gjelder bibloteket er det faktisk dager som er for barn der med eventyrstunder. Ellers så er det faktisk ikke så mye som skal til for å aktivisere, gå en tur for å se om dere kan finne en mark, mate ender, samle stener eller skjell. Det den tråden handler om er at all oppdragelse og sosialisering foregår utenfor hjemmet. Ikke misforstå jeg vil ikke tilbake til 50 tallet men jeg syns det bare er så innmari trist at barna er så lite sammen med foreldrene sine når foreldrene har anledning til å være sammen med dem. Mange av dagens foreldre er veldig opptatt av alenetid og kose seg uten barn. Syns det er sinnsykt egoistisk jeg. Er mange tråer her om egoistiske besteforeldre her, tør nesten ikke tenke på hvor egoistiske dagens foreldre blir når de blir besteforeldre.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #52 Skrevet 2. februar 2006 Trådstarter igjen. Blir jo topp for dere hvis det blir døgnåpne barnehager da, da kan dere jo hente ennå senere, barnehagen får sende dere bilder innimellom da så ikke dere glemmer hvordan barnet deres ser ut. Og angående bamsklubber: Har ikke barna krav på et par uker i året hvor det er foreldrene som passer de hele dagen? Klart at barna skal få være sammen med andre barn men kan man ikke ta kontakt med en annen småbarnsfamilie på hotellet da og være litt sammen med dem? Når det gjelder bibloteket er det faktisk dager som er for barn der med eventyrstunder. Ellers så er det faktisk ikke så mye som skal til for å aktivisere, gå en tur for å se om dere kan finne en mark, mate ender, samle stener eller skjell. Det den tråden handler om er at all oppdragelse og sosialisering foregår utenfor hjemmet. Ikke misforstå jeg vil ikke tilbake til 50 tallet men jeg syns det bare er så innmari trist at barna er så lite sammen med foreldrene sine når foreldrene har anledning til å være sammen med dem. Mange av dagens foreldre er veldig opptatt av alenetid og kose seg uten barn. Syns det er sinnsykt egoistisk jeg. Er mange tråer her om egoistiske besteforeldre her, tør nesten ikke tenke på hvor egoistiske dagens foreldre blir når de blir besteforeldre. ← Jeg når vel ikke fram, for jeg tror vi er prinsipielt uenige, men dette blir litt for dumt. Det finnes sikkert foreldre som vil ha barnet i barnehage hele døgnet - men de må være i et bittelite mindretall, og bør etter min mening sjekkes for omsorgssvikt. Døgnåpne barnehager betyr ikke at noen barn skal være i barnehage hele døgnet. Noen barn trives godt i barnehage, selv i mange timer, hver dag. Det du STARTET tråden med var at du kritiserte mødre i fødselspermisjon som har den eldre ungen i barnehage. Fødselspermisjon betyr at hun er hjemme med en liten baby = slitsomt nok for mange. Jeg tror det er få som synes det er logisk å være hjemmeværende og sende eldre barn, om det bare er f eks barn fra 1-5 år man har, i fulltidsbarnehage, men hvis du leser en del av innleggene her så finnes det mange forklaringer på hvorfor folk velger å beholde 100%-plass til toåringen mens de er hjemme med spebarnet - og i praksis er det svært få som BRUKER hele fulltidsplassen. Jeg synes det er lite som tyder på at folk overlater alt til samfunnet. Når det gjelder biblioteket vet jeg at det finnes mange tilbud for foreldre med småbarn. Men det er ikke sikkert det er fristende eller greit for mor med kolikkbaby å ta med seg toåring OG kolikkbaby dit så ofte. For foreldre som ikke har spebarn, eller også på helt tilrettelagte opplegg, er det selvsagt fint med slike tilbud, og jeg er enig i at foreldre som faktisk ER hjemme med barna sine bør passe på å være med på foskjellige aktiviteter. Jeg er også enig i at foreldre har et ansvar for å passe og aktivisere ungen utover å gi dem kveldsmat når de kommer fra jobb og barnehage utpå kvelden en gang, hver dag. Men det er altså ikke gitt at det er mens man er hjemme med et spebarn at man er best rustet til å finne på så mye ekstra. Derfor kan det godt hende det ikke ER noen dum løsning å velge å la den eldre ungen være nokså mye i barnehagen i denne perioden. Man har sikkert ulike behov for alenetid. Du har vel lite behov for det. Jeg har mer - om jeg må være sammen med noen hele tiden over veldig lang tid blir jeg i veldig dårlig humør, og jeg blir veldig sliten. Det skal ikke mer enn noen pauser til, kanskje en tur alene på kafe, på kino (ikke teit babykino, jeg har da smak), noen timer alene med samboer eller foreldrene mine, så får jeg påfyll. Dette påfyllet er faktisk ganske nødvendig for at mange skal kunne fortsette å gi noe igjen til ungen sin, og til andre rundt en. Mødre før i tida (min farmor, feks) var stort sett hjemme med barna hele tida. De hadde riktignok selskap i andre hjemmeværende, men sånn generelt, da. Jeg gikk i barnehage fra jeg var tre år - begynte ikke så tidlig. Før det var jeg ekstremt mammadalt. Jeg stortrivdes i barnehagen, og er det noe jeg har tatt skade av så er det "mammadaltingen" som har gjort at jeg brukte lang tid på å bli selvstendig. Som nevnt var farmor hjemme med sine barn; fire stk. Det har blitt bedre fungerende folk av mine søsken og meg enn av pappa og hans søsken....
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #53 Skrevet 2. februar 2006 Det den tråden handler om er at all oppdragelse og sosialisering foregår utenfor hjemmet. Ikke misforstå jeg vil ikke tilbake til 50 tallet men jeg syns det bare er så innmari trist at barna er så lite sammen med foreldrene sine når foreldrene har anledning til å være sammen med dem. Mange av dagens foreldre er veldig opptatt av alenetid og kose seg uten barn. Syns det er sinnsykt egoistisk jeg. Er mange tråer her om egoistiske besteforeldre her, tør nesten ikke tenke på hvor egoistiske dagens foreldre blir når de blir besteforeldre. ←
-Tone- Skrevet 2. februar 2006 #54 Skrevet 2. februar 2006 Tviler på at det er fordi de ikke vil ha barnet sitt hjemme at de lar de være i barnehagen. Tenk hvor KJEDELIG det er for det største barnet å gå hjemme heeele dagen, når det kunne ha vært sammen med jevnaldrende i barnehagen å lekt seg med? Hvis jeg får et barn når det første barnet mitt er 2-3 år, kommer jeg til å velge å ha det i barnehagen 80%. Da får det være hjemme en dag i uka å ha en kosedag sammen med mamma, og resten av dagene kose seg i leiken sammen med andre barn på en veldig utviklende plass. Så kan man heller overraske barnet ved å hente det litt tidlig noen dager!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #55 Skrevet 2. februar 2006 Og til dere som kritiserer foreldre som ikke henter barna foer sent: vi har proevd det ganske ofte, men det blir det ramaskrik, for fireaaringen VIL leke videre sammen med de andre barna og vi maa vente ganske lenge foer hun er ferdig med alt det hun vil/maa gjoere foer vi kan gaa hjem. Derfor henter vi heller senere. Trådstarter igjen. Blir jo topp for dere hvis det blir døgnåpne barnehager da, da kan dere jo hente ennå senere, barnehagen får sende dere bilder innimellom da så ikke dere glemmer hvordan barnet deres ser ut. Og angående bamsklubber: Har ikke barna krav på et par uker i året hvor det er foreldrene som passer de hele dagen? Klart at barna skal få være sammen med andre barn men kan man ikke ta kontakt med en annen småbarnsfamilie på hotellet da og være litt sammen med dem? Når det gjelder bibloteket er det faktisk dager som er for barn der med eventyrstunder. Ellers så er det faktisk ikke så mye som skal til for å aktivisere, gå en tur for å se om dere kan finne en mark, mate ender, samle stener eller skjell. Det den tråden handler om er at all oppdragelse og sosialisering foregår utenfor hjemmet. Ikke misforstå jeg vil ikke tilbake til 50 tallet men jeg syns det bare er så innmari trist at barna er så lite sammen med foreldrene sine når foreldrene har anledning til å være sammen med dem. Mange av dagens foreldre er veldig opptatt av alenetid og kose seg uten barn. Syns det er sinnsykt egoistisk jeg. Er mange tråer her om egoistiske besteforeldre her, tør nesten ikke tenke på hvor egoistiske dagens foreldre blir når de blir besteforeldre. ←
Varja Skrevet 2. februar 2006 #56 Skrevet 2. februar 2006 (endret) Mange av dagens foreldre er veldig opptatt av alenetid og kose seg uten barn. Syns det er sinnsykt egoistisk jeg. Er mange tråer her om egoistiske besteforeldre her, tør nesten ikke tenke på hvor egoistiske dagens foreldre blir når de blir besteforeldre. ← Her bringer du jo plutselig opp et helt annet tema trådstarter! Spørsmålet var jo hvorvidt man skulle beholde 100% barnehageplass når man er hjemme i permisjon med en liten baby. Å ha ungen i barnehagen mens man selv har ferie for å ha "alenetid" blir jo noe helt annet. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å ta ut ferie uten at datteren var hjemme med oss. Faktisk har vi ikke hatt barnevakt en eneste gang siden hun ble født for 2 år siden! Det er nok av tilbud fra besteforeldre, tanter og onkler som mer enn gjerne ville stille opp, men vi har ikke lyst til å finne på noe uten henne når vi først har fri. Endret 2. februar 2006 av Varja
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #57 Skrevet 3. februar 2006 Altså herregud..........Det virker som om de fleste her inne er enig om at barnehager er en god ting, og jeg er sikker på at alle også er enig i at det er foreldrene som har oppdrageransvaret for sine egne barn. SÅ hva skal til for å bli en god forelder da??? Det jeg ikke skjønner er at enkelte kan fordømme andre menneskers avgjørelser uten å vite noe om bakgrunnen for dem!!!!!! SMÅLIG. Vi er heldigvis alle forskjellige og det ser ut som om vi kan ha godt av å bry oss litt mindre om hva andre gjør!!!! Dere får det til å høres ut som om enkelte er dårlige foreldre fordi dem lar barna gå i barnehage??????????? Det ser ikke jeg heller noe galt i, men hva er vitsen med å få flere barn, når man skal plassere barnet sitt i barnehage med 100% plass. (som forøvrig var utgangspunktet i diskusjonen) Vi har da fått barn fordi vi ønsker de, og ønsker å være sammen med de så mye som mulig??? ← Heeeeelt alvorlig........ Man er jo mamma og pappa hele døgnet, ikke bare mellom 07.30 og 16.30
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 3. februar 2006 #58 Skrevet 3. februar 2006 Jeg synes vi skal slutte litt med den fremstillingen av at barnehage er "second best". Unger har det veldig bra med å leke med andre barn, barnehage er mye mer enn et oppholdssted. De lærer mye og har det gøy. De fleste jeg snakker med har eldstemann i barnehage mens de er hjemme med baby, men de unner seg kanskje rolige morgener, henter ikke helt til slutt osv. Nå har jeg en sønn som er 4 år eldre enn yngstemann, men min erfaring er at det er JEG som synes det er viktig å hente tidlig osv. For han var ikke det noe poeng. Han ble gjerne sur fordi jeg hentet midt i leken! Vi opprettholdt en 100% plass, men tok det mer med ro og tok fri iblant. Jeg innså jo raskt at det å være hjemme med en baby og at vi totalt sett skulle ha en husholdning på 4 personer til å gå rundt krever litt. Og jeg hadde behov for å puste litt innimellom. Nei, la folk velge som de vil, men ikke rakk ned på de som velger annerledes enn deg.
lakkalis Skrevet 3. februar 2006 #59 Skrevet 3. februar 2006 Å beholde barnehage 100% når man får nummer to ser jeg ingenting galt. Jeg ville nok gått for den løsning selv også. Derimot synes jeg at man gjerne kan levere litt senere eller hente litt tidligere om det er praktisk mulig. Mitt barn stortrives i barnehagen og jeg ville ikke hatt hjerte til å frata han det sosiale samværet med andre barn. Om feriestengte barnehager. Jeg er ikke begeistret for feriestengte barnehager. Da tror jeg er på å at barn må ta ut ferie på lik linje med det arbeidstagere må. Hos oss fører sommerstengt barnehage ofte til problemer da jeg er nødt til å være i jobb den perioden. Dagmamma med på sommerferie. Tja kanskje litt drøyt. Bamseklubb ser jeg ikke noe galt i. Et par timer for seg selv er godt for alle, og barna har nok også glede av samvær med andre barn og aktiviteter. Man tilbringer jo ikke dagen 9-16 i bamseklubb. For vår del har vi ferie for å være sammen, men jeg ser ikke bort fra at bamseklubb kan bli aktuelt. Men refleksjonene dine over at vi voksne vil ha mer og mer alenetid er jeg enig i. Dette kan til tider gå litt langt og vi setter vårt eget ve og vel over barnas. Har man valgt å få barn bør man også ha tid til å være sammen med dem. Det betyr likevel ikke at man må være sammen 100% av tiden. Kvalitet på samværet er viktig, men ligeså kvantitet, bare det å være der om det skulle være noe.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #60 Skrevet 3. februar 2006 veldig bra tråd, jeg venter nr to og har lurt på hva vi skal gjøre,det jeg har kommet fram til er at datteren vår på 3 år skal beholde barnehage plassen på 100%,men jeg kommer til å hente henne tidligere,jeg har ikke samvittighet til å hente henne kl 15-16 når jeg har mulighet får å hente henne selv,men jeg kommer nok også til å ha henne hjemme 1-2 dager i uken der vi finner på noe gøyt sammen, ikke så mangen unger på hennes alder her,så det å gå i barnehage er helt topp.... må vi betale fult får å få perm fra 100% til 50% i bgh? mangen gode forslag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå