pondusa Skrevet 1. februar 2006 #21 Skrevet 1. februar 2006 Kan vel bare tilføye at jeg har en mann som jobber på båt, og er ute 6-8 uker sammenhegende. Da er bhg-plass noe som må til for at jeg i det hele tatt skal få litt tid til meg selv.
pondusa Skrevet 1. februar 2006 #22 Skrevet 1. februar 2006 Andre ser på det som en gylden annledning til å være sammen også med de andre barna. Babyer sover jo mye, og man har jo mye tid som kan brukes på og sammen med de andre barna. ← Dersom man har en baby som sover mye da. Det har ingen av mine gjort. Det har i perioder vært mye lillebror og lite lillemor, og det har jeg dårlig samvittighet for. Lillemor går i bhg man, ons og tors nå, men hun kjeder seg hjemme de andre dagene. Vil i bhg, og spør om hvorfor hun har fridag når ikke besteveninnen i bhg har det. Hva svarer man en 3-åring da?
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 1. februar 2006 #23 Skrevet 1. februar 2006 Kan vel bare tilføye at jeg har en mann som jobber på båt, og er ute 6-8 uker sammenhegende. Da er bhg-plass noe som må til for at jeg i det hele tatt skal få litt tid til meg selv. ← Å ha barnehageplass er bare flott, men nødvendigvis ikke 100% plass. Nå snakker jeg generelt, og da i en vanlig situasjon der mor går hjemme, og far er i vanlig jobb. Jeg skjønner jo at noen får babyer som krever mye. Eller at det er barn som ikke er så flinke til å engasjere seg selv, eller ikke vant med å kjede seg. Kanskje noen barn har godt av å gå litt hjemme, lære seg hvordan man skal aktivisere seg selv, og kanskje rett og slett kjede seg litt! Kanskje barnet kan da lære at det nødvendigvis ikke MÅ skje noe hele tiden, og at man kan finne på noe selv.
Holly Hobbie Skrevet 1. februar 2006 #25 Skrevet 1. februar 2006 Jeg tror mange barn rett og slett blir overaktivisert i dag. Det er sunt aa kjede seg litt, da utvikler man fantasien! Barnehage er bra, men for en toaaring er 4-5 timer om dagen mer enn nok, tror jeg. Hvis man likevel er hjemme med en baby er det jo en gylden mulighet for at barna blir kjent med hverandre og at eldstemann laerer aa tolerere den lille, og en fin mulighet for mor/far aa bli enda bedre kjent med eldstemann.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #26 Skrevet 1. februar 2006 Barn må jo lære seg at det ikke skjer noe hele tiden. Når man kjeder seg litt, så går det ikke så lenge før de finner på noe selv. Fantasien og kreativiteten blomstrer når de bare får oppdage den siden ved seg selv
pondusa Skrevet 1. februar 2006 #27 Skrevet 1. februar 2006 Selvfølgelig skal barna kjede seg litt innimellom. Det som er med lillemor er at hun gjerne vil leke med de andre barna. Hun leker da supert hjemme med seg selv når hun har fri, men er så stor nå at tingen er rollelek sammen med de andre ungene. Ser jo at jeg som ped.leder har et anet syn på bhg enn mange her. Har allerede søkt lillebror inn til sommeren, og vi håper han får plass. Da vil han være 11 mnd gammel. *takker for seg i denne diskussjonen*
Gjest Gjest_Studentmamma_* Skrevet 1. februar 2006 #28 Skrevet 1. februar 2006 Unnskyld meg, gjest_Tone, har du barn? Må bare spørre; for du sier at babyer sover mye. - Ja, en allmenn oppfatning. Men ikke nødvendigvis slik det høres ut. Det er gjerne slik med babyer at de sover en halv time(hvor du får tid til å vaske deg og sette på en klesvask og ta deg en brødskive), så våkner de igjen, og du må bære og vugge en halv time, og prøver du å legge fra deg babyen så våkner den, og du må vugge mer, og kanskje amme litt. Så sover den tre kvarter(og du kan vaske opp og henge opp klesvasken), og sutrer litt, for den trenger ny bleie. Og så har den vondt i magen, så du må bære den i timevis, og amme, og skifte bleie osv osv... Kafeturer og avslapning for mamma?! Nei, det kunne jeg bare glemme! Det er klart det er veldig forskjellig hvordan babyene oppfører seg,- men det er gjerne slik at de krever mye, og du vet aldri når...Det kan komme et vræl akkurat når du står i dusjen med shampo i håret,- etter å endelig ha fått tid til å dusje (trodde du). Min baby våknet annenhver time på natta til den var et halvt år. På formiddagen når den sov et par lurer, da prøvde jeg å samle litt krefter sjøl. Måtte bare sove litt når anledningen bød seg. Skulle jeg tatt meg av en toåring istedet for å sove hadde jeg havnet på mentalsykehus tror jeg. Ja, så ille var det! Jeg fikk så lite og uregelmessig søvn at det gikk på helsa løs. Og hva hvis toåringen har en bleie som trenger å skiftes, når babyen henger på armen med magesmerter? Nei, tror nok toåringen har de bedre i barnehagen. Noen timer, altså. Ikke 100 prosent. Helt enig der! I utgangspunktet er jeg ikke noe for at barn skal være i barnhage 8-9 timer. Synes 6-7 er nok. Uansett om foreldre er hjemme eller på jobb. Men, det er ikke alltid mulig å få det til. Foreldre som plasserer barna i barnehage dag ut og dag inn fra sent til tidlig har jeg ikke noe til overs for. Helt enig der. Hvis det bare er for å gå å kafe og slappe av hjemme, kan man jo lure på hvorfor de har barn... Jeg har et barn på 16 md, som jeg leverer halv 9-9 og henter 3-4. Er student, og kan bestemme sjøl hvordan jeg vil legge opp tre av dagene. Kan gjerne ha ungen hjemme en dag, - men han stortrives jo i barnehagen,- så jeg får nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke drar med han tidligere! Men jeg har lyst til å være sammen med han et par timer på morgenen. Selv om han står opp 5-6 drar jeg ikke med han før tidligst halv 9. Jeg føler meg heldig som slipper å stresse på jobb hver dag. En annen ting er at han våkner noen ganger på natta enda, og vil gjerne stå opp 5-6. Da er det ikke fristende å ha han hjemme hele dagen, selv om jeg har mulighet til det. Jeg skal jo tross alt studere, og trenger å være uthvilt, så da må jeg gjerne sove et par timer etter at han har dratt i barnehagen. Hvis det har vært en veldig slitsom natt, altså. Noen nevnte også det med lekekamerater.Har man venninner med barn på samme alder er det jo noe helt annet en bare å gå hjemme alene med barn og baby. Det tor jeg ikke er særlig hyggelig for barnet bestandig. -Hvis mor er sliten, og babyen krever mye. Bedre med en mamma som har fått tatt seg en lang formiddagslur sammen med babyen, og gleder seg til å hente ungen i barnehagen kl 15!
Sun Mei Skrevet 1. februar 2006 #30 Skrevet 1. februar 2006 gjest_tone sier mye sant her Også er det mulig å beholde den 100% plassen og heller ta fri noen dager og ha noen kortere dager i stedet. Da har du 100% plass i tilfelle det barnet som kommer har både kolikk og alt mulig annet
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 1. februar 2006 #31 Skrevet 1. februar 2006 Jeg skjønner jo at noen får babyer som krever mye. Eller at det er barn som ikke er så flinke til å engasjere seg selv, eller ikke vant med å kjede seg. ← Jeg har to barn, og de kom også ganske så tett, så jeg har hatt mine dager som har vært travle. Når mine har vært veldig små, så sov de mye, og når de ble noen måneder, så sov de et par timer x to per dag. Da minstejenta var baby, hadde jeg med andre ord mange timer pr dag til både husarbeid og til eldstejenta. Det har heller ikke vært vanskelig å gjøre husarbeid med en våken baby
Gjest Maddy Skrevet 1. februar 2006 #32 Skrevet 1. februar 2006 Føler ikke at jeg må forsvare at jeg har jenta mi 100% i barnehagen. Det er det som passer oss. Nå har jeg faktisk født to unger som ikke sover så mye. 30 min 3 ganger til dagen er ikke mye å rope hurra for. Så ergo jeg får ikke slappet av noe særlig og tatt livet med ro. Dersom ungen skal sove lenge så blir det å trille lange turer og vogna må være i gang. Nei jeg er kjempeglad for at vi har barnehage. 2 åringen trives utrolig godt og hun har sine venner der. Vet at mange synes det er drøyt at vi har barnehageplass nå, men det bryr meg midt bak.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #33 Skrevet 1. februar 2006 Jeg hadde i utgangspunkt tenkt å ha eldstemann hjemme da jeg fikk nr. 2 (under 1,5 år mellom), men hadde egentlig ikke noe valg da vi var så heldige å ha fått barnehageplass til den eldste som han hadde gått i i 3 måneder. Dette var en privat barnehage og det var ikke mulig å få permisjon eller deltidsplass. I denne barnehagen var det også søskenprioritering så da ville nr. 2 nesten automatisk få plass i denne barnehagen. Hadde vi sagt opp plassen til eldstemann hadde det vært umulig å få plass til 2 stykker senere og i alle fall i samme barnehage.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #34 Skrevet 1. februar 2006 Trådstarter igjen. Jeg tenker ikke bare på 100% bhg plass men også på hvordan situasjonen er i familien nå for tiden, med at barna skal passes av andre når man har mulighet til å være sammen med sitt eget barn. Selvfølgelig vet jeg det at de første ukene etter fødsel er megatøffe og da er kanskje en 100% plass være best. Men det jeg vil frem til er at man kan ha kortere dager i bhg selv om man har 100%. Og at de kan en fridag innimellom. Jeg har flere venninder som jobber i bhg og de forteller om 2 åringer som er slitne og lei seg og gjerne vil være sammen med mammaen sin men mammaen er for opptatt med babyen. Dette er faktisk barn som forandrer seg fra en glad og tilpass 2 åring til en sliten og lei 2 åring. Dette barnet var også i bhg være dag mellom jul og nyttår mens mamma var hjemme. En venninde av meg fortalte om en 2 åring som var i barnehagen en av de varmeste sommerdagene mens mamma, baby og pappa som hadde pappaperm var på stranda Det er klart at barna koser seg i barnehagen og har de veldig fint der men det er vel også viktig at barna lærer seg å kose seg og leke hjemme også. Mødre må også være flinkere å finne på ting med barna sine også hvis de kjeder seg, f.eks eventyrstund på bibloteket. Mammaen min var på stranda med 4 barn alene hun med flere lass med bagasje og unger som skulle drikke, spise og på do og bleier som skulle skiftes.
Sun Mei Skrevet 1. februar 2006 #35 Skrevet 1. februar 2006 Flott, trådstarter Det finnes noen som tenker sånn ennå
Gjest LoisLane Skrevet 1. februar 2006 #37 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har hatt mine i 40 og 60 % plass mens jeg har hatt permisjonene mine. Det har vært passe for oss, de har fått lekt litt med andre og kommet seg ut, samtidig som vi har hatt fine dager hjemme. Mulig jeg er heldig som har hatt snille babyer - synes ikke det er noe problem å ha flere hjemme om gangen. at det er sunt med litt alene-tid til hvert barn er noe annet. For meg ville det vært absurd å sende ut en toåring fra åtte til fire fem dager i uka - men hver kjenner best sine barn og behov.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #38 Skrevet 1. februar 2006 Nå er jo alle i forskjellige situasjoner, men jeg er nå av den gammeldagse oppfatning at har man barn får men tilrettelegge livet sitt etter det. Man velger selv hvor mange barn man skal ha, og mener man at man ikke har kapasitet til å passe to stk må man ha en. Har man uforskyldt kommet i en vanskelig situasjon sier jeg ikke at man ikke kan ha det ene barnet i barnehage, men 100%? Jeg er totalt for barnehager, og det er sunt å være der, men man trenger da ikke sette bort barna hele dagen når man går hjemme med en? I feriene skal barna være sammen med sine nærmeste, snakk om egoisme da! Sende bort barna... Jeg hadde ikke villet sende mine bort i alle fall. Ferier er jo til for å være sammen med familie...
momo Skrevet 1. februar 2006 #39 Skrevet 1. februar 2006 Skjønner veldig godt mødre som vil ha 100% barnehageplass til eldste barnet. Nå har jeg bare 1 barn, men hun startet i barnehage når hun var 2 år, selv om jeg gikk hjemme. Og hun elsket barnehagen og både hun og jeg hadde godt av at hun var der. Jeg har et barn som er veldig sosialt og glad i andre barn og når hun var 2 år var det jo ingen andre som gikk hjemme med barn på samme alder. Vi fikk kun 100% plass, det var ikke mulig med noe annet. Men hun har hatt korte dager og får ofte fri en dag innimellom. Og bamseklubb ser jeg virkelig ikke noe galt med, det er snakk om noen få timer 5 dager i uka. 2-3 timer. Og barnet må være 4 år før det får være med. Der blir barnet kjent med de andre barnene som bor på samme hotell og de får være med på morsomme aktiviteter. Også får mor og far slappe av 2 timer ved bassenget, ser virkelig ikke noe galt i det. Det gjør vi. Og resten av tiden har vi sammen som en familie. Og vi bruker heller ikke bamseklubb alle de 5 dagene, for vi er jo på turer og.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #40 Skrevet 1. februar 2006 Trådstarter igjen. Jeg tenker ikke bare på 100% bhg plass men også på hvordan situasjonen er i familien nå for tiden, med at barna skal passes av andre når man har mulighet til å være sammen med sitt eget barn. ← Jeg tror mye av grunnen til at det blir sånn er at de fleste av oss kvinner tross alt bruker mesteparten av livet vårt på skole, utdanning og jobb. Vi velger, uansett om vi får barn tidlig eller seint, NÅR vi skal ha barn. Om jeg får barn nå kjenner jeg faktisk ingen her jeg bor som også har små barn. Jeg har noen venninner i andre deler av landet som har barn, men som vil være ute i jobb før jeg evt får barn om jeg skulle bli gravid i dag. Resultatet er at man som hjemmeværende mor blir gående mye aleine - med unger og husarbeid og få muligheter til avlastning og voksenstimuli om man IKKE sender ungen i barnehage. Med baby har man hendene fulle, og jeg vet om mange som ikke har fått sovet ut før ungen var omtrent et år. Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg ikke hatt overskudd til å stimulere en to-treåring hele dagen i tillegg, selv om jeg mest sannsynlig ikke hadde valgt 100% barnehage. Hadde det bodd fire-fem andre småbarnsfamilier på nabogårdene, sånn som før i tida, ville det selvsagt gått lettere å ha ungen "hjemme". Men nå er det jo ikke slik, og i grunn er jeg glad for det. Samfunnet har tross alt gitt meg muligheten til å gjøre ting mer som det passer meg enn før i tida, selv om ikke alt er ideelt. Jeg har flere venninder som jobber i bhg og de forteller om 2 åringer som er slitne og lei seg og gjerne vil være sammen med mammaen sin men mammaen er for opptatt med babyen. Dette er faktisk barn som forandrer seg fra en glad og tilpass 2 åring til en sliten og lei 2 åring. Dette barnet var også i bhg være dag mellom jul og nyttår mens mamma var hjemme. En venninde av meg fortalte om en 2 åring som var i barnehagen en av de varmeste sommerdagene mens mamma, baby og pappa som hadde pappaperm var på stranda ← Hvis man merker at ungen man har ansvar for på jobb forandrer seg, og tror man vet årsaken, håper kjeg man tar det opp med foreldrene. Jeg vet også om barn som forandret seg til mye blidere og lykkeligere unger da mor ble langtidssykemeldt etter å ha slitt seg ut i en jobb hvor hun både var mye borte, og som ellers tappet henne for overskudd. Jeg er enig i at man bør ta konsekvensene om en selv og/eller barnet ikke trives, men det kan også gå andre veien - at man går på veggen av å være hjemme. Det er klart at barna koser seg i barnehagen og har de veldig fint der men det er vel også viktig at barna lærer seg å kose seg og leke hjemme også. Mødre må også være flinkere å finne på ting med barna sine også hvis de kjeder seg, f.eks eventyrstund på bibloteket. Mammaen min var på stranda med 4 barn alene hun med flere lass med bagasje og unger som skulle drikke, spise og på do og bleier som skulle skiftes. ← Mammaer som tar med seg spebarn mm inn på biblioteket (og blir der) blir ikke sett på med udelt positive øyne av meg, selv om jeg er fan av at barn skal bli glad i bøker... Og farmor var også på stranda med fire unger. Hun var hjemmeværende hele sitt voksne liv (etter at de fikk barn, som de gjorde ganske seint) og hadde ingen økonomisk selvstendighet. Mye tyder på at det ikke BARE var positivt, verken for henne eller ungene, uten at jeg skal gå i detalj.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå