Gå til innhold

Hva gjør vi med de kriminelle ungene med innvandringsbakgrunn?


Mooza

Anbefalte innlegg

Det er Stavanger Aftenblad som spør. Nei, det er ikke bare Oslo som sliter med vold og kriminalitet fra mindreårige lenger, som i all hovedsak består av andre/første generasjons innvandrere. Det er flere norske byer. 

Hva gjør vi med verstingene? (aftenbladet.no)

Det er tydeligvis vondt for Stavanger Aftenblad å se på disse tallene om de verste ungdomskriminelle og forholde seg til dem. De er redd for å komme i samme bås som FRP-ere og andre med norsk flagg. Det er et traume journalistene får ordne opp i seg imellom, og gjerne med psykologhjelp. Men spørsmålet er jo reellt; Hva gjør vi med dem? Hva kan bote på denne æreskulturen deres, samt andre sosioøkonomiske faktorer osv? Det er ingen lett løsning sier Stavanger Aftenblad. Løsningen i høyre grøftekant er å bure dem inne fra de er 13 år, og løsningen i andre enden er å at de skal hekle seg ut av sine følelser. 

Har dere et forslag til en fornuftig mellomting? Stavanger Aftenblad kunne gjerne fått noen av sine lesere, men siden de valgte å stenge kommentarfeltet så skjer ikke det...og da tenkte jeg at vi kanskje kunne diskutere det her?

Fornuftige løsninger mottas med takk fra Stavanger. 

 

Endret av Mooza
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra linken din

 Det forundrer meg ikke at de to som bandt 16-åringen fast til stolen og mishandlet ham, kommer fra andre kulturer. Vi innvandrere har ofte dårligere økonomi. Vi har ikke penger og har derfor ikke noe valg. Det er press fra alle kanter. Vi ønsker også fancy klær. Og ... landene flere av oss kommer fra, er mer voldelige enn Norge, sier 17-åringen

,,,,,

Skremmende og sjokkerende uttalelse. Ikke noe valg, nei dette må tas tak i

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjerne prøve å finne forebyggende tiltak, men de som allerede har havnet på skråplanet bør håndteres skikkelig av rettsapparatet/barnevernet. Mange av familiene kan være uskikket til å ha omsorgen for disse. Dersom barnevernet kommer på banen i langt større grad vil det trolig ha en viss preventiv effekt.

Endret av norw
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Fra linken din

 Det forundrer meg ikke at de to som bandt 16-åringen fast til stolen og mishandlet ham, kommer fra andre kulturer. Vi innvandrere har ofte dårligere økonomi. Vi har ikke penger og har derfor ikke noe valg. Det er press fra alle kanter. Vi ønsker også fancy klær. Og ... landene flere av oss kommer fra, er mer voldelige enn Norge, sier 17-åringen

,,,,,

Skremmende og sjokkerende uttalelse. Ikke noe valg, nei dette må tas tak i

De virker til å være opptatt av klær, fremtoning og ikke være ulik andre norske barn der foreldre har mer penger. Det er jo forståelig at de opplever press. Norske barn gjør og det, og er opptatt av det samme. Det er kanskje noe vi som samfunn må ta inn over oss, at vi skaper et enormt press på det ytre som alle lider under. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (3 minutter siden):

Må gjerne prøve å finne forebyggende tiltak, men de som allerede har havnet på skråplanet bør håndteres skikkelig av rettsapparatet/barnevernet. Mange av familiene kan være uskikket til å ha omsorgen for disse. Dersom barnevernet kommer på banen i langt større grad vil det trolig ha en viss preventiv effekt.

Hvorfor gjør de egentlig ikke det da? Hva skjer egentlig med barn som er voldelig og bryter loven støtt? Blir ikke barnevernet involvert? 

Ikke at jeg har tro på at barnevernet skal greie å holde på disse egentlig. Det ser vi jo av saken med de to brødrene i Oslo. De fortsatte sin kriminelle løpebane hos barnevernet. Da må det i så fall tenkes nytt i forhold til hva og hvordan vi skal ta oss av disse. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE MENNESKER som har normalt intellekt vet at man ikke skal rane. slå, voldta. knivstikke. drepe osv, det finnes ingen unnskyldning. Nå snakker jeg ikke om vold i selvforsvar selvfølgelig.

Gjør man det allikevel så skal man straffes deretter, mindreårige skal inn på tvungen anstalt til man er voksen, dvs man skal tvinges til oppdragelse. Begår man nye alvorlige lovbrudd etter dette er det rett inn i 10+ år, er man innvandrer skal man permanent utvises med 10+ år fengsel dersom man senere kommer inn i landet. Statsborgerskap skal tilbakekalles ved alvorlige forbrytelser (voldtekt, drap).

Og mine tanker for atter en gang, til politikere og politiet og SSB, få på plass årlig statistik på de 25-30 mest alvorlige forbrytelsene slik at det kan kartlegges etter alder, etnisk opphav osv, slutt med disse helvetes bortforklaringene, tenker mange borgere er drittlei tafattheten. Det er faktisk endel av samfunnsansvaret og opplysningsplikten ovenfor borgerne i landet slik jeg ser det.

  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener man må jobbe med foreldregenerasjonen - det er der problemene starter. De har dårlig økonomi, får for mange barn, står utenfor samfunnet og klarer dermed ikke følge opp barna og har ikke tydelige nok grenser for egne barn.

Her må man tungt inn for å lære opp foreldre av innvandrerbarn. Det må bli krav om at alle må kunne norsk med testing/oppmøte på relevante kurs hvert år. 

Man må også tungt inn med målrettede tiltak for innvandrerbarn hvor man snakker om dette, og hvor man må lære dem hva slags muligheter de har i det norske samfunnet og hva som forventes av dem.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (23 timer siden):

De virker til å være opptatt av klær, fremtoning og ikke være ulik andre norske barn der foreldre har mer penger. Det er jo forståelig at de opplever press. Norske barn gjør og det, og er opptatt av det samme. Det er kanskje noe vi som samfunn må ta inn over oss, at vi skaper et enormt press på det ytre som alle lider under. 

Det er da ikke mangel på etniske norske barn som heller ikke har råd til fancy klær eller telefoner. 

Det er altså ikke her problemet ligger. Øst-asiatere gjør også mindre kriminalitet enn etnisk norske, så det er ikke å være innvandrer i seg selv heller som gjør at de begår mer kriminalitet.

Vil påstå klankultur har mye av skylden her. 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig: Det er altså et fåtall barn som står for det meste av kriminaliteten. Fjerner vi 5 av disse, så er mye gjort. Så jeg tenker "lås dem inn". 

Vi skulke hatt en god gammeldags millitærstyrt leir der de måtte grave grøfter med kakebu. 

Jeg tror rett og slett jeg velger høyre grøftekant...

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...