NakenPanda Skrevet 10. februar #21 Del Skrevet 10. februar (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fins det seriøst fortsatt idioter som tar ett målepunkt på én tilfeldig plass på ett tilfeldig tidspunkt og tror at dét har noe som helst å si opp mot globale trender? @NakenPanda, tydelig standpunkt der, og det er jo et skudd i blinde - for hvem kjøper en gang fossilbil? Vanskelig å svi av så mye politisk kapital for noe så marginalt. Likevel hadde det vært et tydelig signal å sende og vi må jo helst få ned all bilbruk. Anonymkode: f2902...193 Det sekundet det blir full avgift på elbil så vil det snu fort, men det vil alltid bli en miks etter behov som alltid. For 15 år siden ville staten at alle skulle ha dieselbil, så snudde de og ville at alle skulle ha bensin hybrid, så snudde de igjen og alt er nå elbil, så skulle skulle alle ha billig elbil for store elbiler betaler jo ikke skatt. Lurer på hva neste ting er når elbiler betaler full skatt/avgift og koster 50% mer enn en dieselbil. Vi får se, men det jeg vet er at staten skal alltid ha penger fra oss uansett. Morsomt at du tar opp en enkel sekvens med temperaturer som ikke en gang dekker en eneste sykel med solvariasjoner og glacial vs interglacial. Det var betydelig varmere i verden så lite som 5000 år siden, men kanskje Sumeria og Akkadia hadde dieselbiler de også. Dette er typiske stikk fra "grønne" personer som egentlig ikke har peiling på klimavariasjoner gjennom geologisk tid ikke en gang vet at Kvartær (siste 2.5 millioner år) er en ekstraordinær kald periode med utbredte glasiasjoner som styrer av helt andre ting en CO2 og den lille snippen du linker er et lite sekund i klimavariasjon skalaen. Skudd i blinde kan man si..... Endret 10. februar av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #22 Del Skrevet 10. februar jabx skrev (1 time siden): Det er feil. Elbiler har allerede medført et markant fall i utslipp, både CO2 og lokale utslipp som forgifter folk. Men selvsagt er ikke elbil en "magic bullet". Det er ikke det eneste som må gjøres for å redusere utslippene. Det er bare en del av et større bilde. Da er det fril å først hevde at batteribilene så langt, har vert å hjelpe på reduksjon i Co2 utslipp😆 Anonymkode: 4f0e4...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #23 Del Skrevet 10. februar 1 hour ago, NakenPanda said: Det sekundet det blir full avgift på elbil så vil det snu fort, men det vil alltid bli en miks etter behov som alltid. For 15 år siden ville staten at alle skulle ha dieselbil, så snudde de og ville at alle skulle ha bensin hybrid, så snudde de igjen og alt er nå elbil, så skulle skulle alle ha billig elbil for store elbiler betaler jo ikke skatt. Lurer på hva neste ting er når elbiler betaler full skatt/avgift og koster 50% mer enn en dieselbil. Vi får se, men det jeg vet er at staten skal alltid ha penger fra oss uansett. Morsomt at du tar opp en enkel sekvens med temperaturer som ikke en gang dekker en eneste sykel med solvariasjoner og glacial vs interglacial. Det var betydelig varmere i verden så lite som 5000 år siden, men kanskje Sumeria og Akkadia hadde dieselbiler de også. Dette er typiske stikk fra "grønne" personer som egentlig ikke har peiling på klimavariasjoner gjennom geologisk tid ikke en gang vet at Kvartær (siste 2.5 millioner år) er en ekstraordinær kald periode med utbredte glasiasjoner som styrer av helt andre ting en CO2 og den lille snippen du linker er et lite sekund i klimavariasjon skalaen. Skudd i blinde kan man si..... Det er ingen som fornekter at det har både vært varmere og kaldere på kloden før. Forskjellen nå er at vi endrer hastigheten forandringen skjer på. Naturlige klimaendringer skjer over tusenvis av år, ikke tiår. Vanligvis får naturen og befolkningen tid til å omstille seg over lang tid, nå skjer endringene fortere enn hva naturen og vi klarer å reagere på og det blir eksponensielt værre. Jeg synes det var et godt forslag fra Oslo, det vil i praksis stoppe all nybilsalg med diesel, det vil ikke påvirke særlig mange fordi det er nesten ikke noen som kjøper ny dieselbil lenger. Og i Oslo eksisterer det faktisk reelle alternativer til bilkjøring for persontransport. Vi kommer til å se flere slike ekstreme reguleringer etterhvert, vi må gjøre slike drastiske tiltak for å bidra med å redusere utslipp. Anonymkode: f0c10...3e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #24 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 9.24): På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 Jeg er enig i at noe må gjøres for klimaet, men at ingen trenger fossilbil på østlandet er da ganske navlebeskuende? Jeg bor i Oslo og kjøpte nylig en brukt fossilbil. Jeg har behov for en bil som kan trekke tungt, har firehjulstrekk og pålitelig på vinterføre. Budsjett på 150 000. Vis meg gjerne den el-bilen jeg kunne kjøpt meg da! Anonymkode: e3e59...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #25 Del Skrevet 15. februar On 2/9/2024 at 9:32 AM, AnonymBruker said: Får ikke bukt med ”klimakrisen” av å kjøre batteribil heller. Men det er for tidlig til å si at, det gikk ikke likevel…..🤓 Anonymkode: 4f0e4...52e Det stemmer nok, men de er bedre enn fossilbiler hvis man absolutt skal ha bil. Noen prøvde en gang å markedføre "helsesigaretter" - de var ikke sunne, men de var mindre usunne. Akkurat som elbil. Det verste med elbiler i klimasaken er at de kan dra fokuset vekk fra tiltak som virkelig ville monne og bety noe. For noen elbilister lever i uvitenhet (og selvbedrag?) med at når de har kjøpt Tesla så kan de med god samvittighet reise til Thailand tre ganger i året. De er helt blåst om tall og utslipp fra forskjellige aktiviteter og livsvalg. Anonymkode: 28c59...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #26 Del Skrevet 15. februar 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er enig i at noe må gjøres for klimaet, men at ingen trenger fossilbil på østlandet er da ganske navlebeskuende? Jeg bor i Oslo og kjøpte nylig en brukt fossilbil. Jeg har behov for en bil som kan trekke tungt, har firehjulstrekk og pålitelig på vinterføre. Budsjett på 150 000. Vis meg gjerne den el-bilen jeg kunne kjøpt meg da! Anonymkode: e3e59...cab Påstått behov. Min fordom er at de fleste som påstår at de har behov for å stadig trekke tungt og kjøre bratt på glatta egentlig hadde klart seg fint med en liten elbil til eie og hverdags og å heller leie en fossilbil de to gangene hvert jubelår der dette faktisk er et krav. I USA for eksempel er det fullt av folk som påstår behov for svære SUVer og ikke forstår hvorfor europeere som har råd til det ikke også har SUV. Behov er et ord med et visst tolkningsrom. Anonymkode: 28c59...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #27 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 9.24): Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 Jeg er enslig med sykepleierlønn i Oslo. Det er dyrt nok som det er å være på boligmarkedet alene her, spesielt etter rentehevingene, om jeg ikke skal ha billån i tillegg. Har derfor en fossil bruktbil til 20. 000 som tar meg både på storhandel en gang i uka og andre "må-kjøre-ærender", og på familiebesøk der det er dårlig med bussforbindelser. Det er på tålegrensen nå. Her i Groruddalen må vi gjennom bommen hvis man skal på butikken, jobb, kjøre barna til trening eller barnehage (som jeg skjønner at noen må for å få kabalen til å gå opp, spesielt etter kuttet i rute 25). Synes det er veldig urettferdig politikk at vi her øst har betalt mest, og ikke fått én krone igjen for alle millionene, mens vestkanten har store områder de kan kjøre på mellom bomstasjonene. Derfor stemte jeg nei på pollen, selv om jeg stemmer mdg for å få en grønnere by med mindre tungtransport og eksos rett utenfor døra mi, og et menneskevennlig sentrum. Anonymkode: ad3ac...84b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #28 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Påstått behov. Min fordom er at de fleste som påstår at de har behov for å stadig trekke tungt og kjøre bratt på glatta egentlig hadde klart seg fint med en liten elbil til eie og hverdags og å heller leie en fossilbil de to gangene hvert jubelår der dette faktisk er et krav. Anonymkode: 28c59...1b9 Kjøp deg hest som du stadig er avgårde på treninger med, så hadde du sett behovet du også Anonymkode: e3e59...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #29 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Påstått behov. Min fordom er at de fleste som påstår at de har behov for å stadig trekke tungt og kjøre bratt på glatta egentlig hadde klart seg fint med en liten elbil til eie og hverdags og å heller leie en fossilbil de to gangene hvert jubelår der dette faktisk er et krav. I USA for eksempel er det fullt av folk som påstår behov for svære SUVer og ikke forstår hvorfor europeere som har råd til det ikke også har SUV. Behov er et ord med et visst tolkningsrom. Anonymkode: 28c59...1b9 Da har vel du en Nissan Leaf, eller en Renalt ZOE? Anonymkode: 4f0e4...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #30 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er enig i at noe må gjøres for klimaet, men at ingen trenger fossilbil på østlandet er da ganske navlebeskuende? Jeg bor i Oslo og kjøpte nylig en brukt fossilbil. Jeg har behov for en bil som kan trekke tungt, har firehjulstrekk og pålitelig på vinterføre. Budsjett på 150 000. Vis meg gjerne den el-bilen jeg kunne kjøpt meg da! Anonymkode: e3e59...cab Det er snakk om nye biler. Anonymkode: f2902...193 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #31 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er snakk om nye biler. Anonymkode: f2902...193 Forslaget om bompenger gjaldt nye biler, jeg har da ikke sagt noe annet? Min kommentar var rettet til den som mente at ingen trenger fossilbil på Østlandet i dag. I DEN kommentaren var det ikke snakk om nye biler, men alle biler. Anonymkode: e3e59...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #32 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forslaget om bompenger gjaldt nye biler, jeg har da ikke sagt noe annet? Min kommentar var rettet til den som mente at ingen trenger fossilbil på Østlandet i dag. I DEN kommentaren var det ikke snakk om nye biler, men alle biler. Anonymkode: e3e59...cab Det var meg og det var nye biler jeg snakker om - fordi dette temaet handler om nye biler. Det er gjerne sammenheng mellom tema og diskusjon generelt, og av og til også på Kvinneguiden. Anonymkode: f2902...193 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. mars #33 Del Skrevet 10. mars NakenPanda skrev (På 10.2.2024 den 9.51): Utslipp blir et lokalt problem, CO2 reduksjon som bare gjennomføres av den rike delen av verden mens resten peiser på med kull er fullstendig bortkastet (Kina og Indias Co2 utslipp pga størrelse og kull er i sterk sterk økning da det er billig og tilgjenglig) Utslipp er både et lokalt problem (i form av giftige gasser som skader mennesker) og globalt (i form av CO2 som medfører global oppvarming, noe som setter hele systemet ut av balanse). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. mars #34 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 10.17): Da er det fril å først hevde at batteribilene så langt, har vert å hjelpe på reduksjon i Co2 utslipp😆 Anonymkode: 4f0e4...52e Nei det er det ikke. Elbiler bruker mye mindre energi enn fossilbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå