AnonymBruker Skrevet 9. februar #1 Del Skrevet 9. februar Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #2 Del Skrevet 9. februar Får ikke bukt med ”klimakrisen” av å kjøre batteribil heller. Men det er for tidlig til å si at, det gikk ikke likevel…..🤓 Anonymkode: 4f0e4...52e 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #3 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 Nei si det. kan man ikke bare si at alle i Oslo ikke får lov å kjøre bil. evt. søknadsbasert slik som før 1961. Politisk bestemt hvem som får tildelt kjøreseddel med lov til privat forflytning. det er den våte drømmen og og dit de ønsker å komme. Først drepe transport på egenhånd med avgifter. Når ingen har har råd til egen bil og busskøene lange kan de dra opp "urettferdig kortet" om at bare de rike kan kjøre. Da er veien kort til at kun partipamper og deres venner har kjøretillatelse. Norge er på god vei til å bli den siste sovjetstaten. Det er rimelig irriterende av de forb...a Oslo politikerene dreper oss som bare ønsker å passere gjennom en gang i blant. Har gamle forelde sør for byen og bor nord for byen. Oslo er en killzone og bakholdsterreng for alle som må passere hullet i E6. Bygge en ringvei rundt hele reiret og la dem ha "byen sin" i fred hadde vært best. Men vannstyret av den byen må kompenseres ved å avgiftsbelegge alle som forsøker å passere den så raskt som mulig. De lever jo av at fokk må kjøre forbi. E6 passerer gjennom Stange. Om stange kommune skulle basere sin kommuneøkonomi på alle Oslo folk som skal til Sjusjøen eller Hafjell på fredag. Da har du Oslo mentaliteten. lett å være enig i alt som ikke direkte rammer en selv, helt til det gjør det. Anonymkode: 2c1f9...f86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #4 Del Skrevet 9. februar Hvor klimavennlig er det at folk kjører rundt i gigantiske firehjulsdrevne elSUV? Det er det folk her omkring jeg bor kjører, og de er de eneste som ikke blir sittende fast på vinterføre. Folk bytter elbil oftere enn de bytter sokker, det kan umulig være klimavennlig. Dette går jo veldig utover mindre bemidlede som verken kan kjøpe ny bil hvert tredje år eller kjøpe den dyreste bilen. Anonymkode: 284ea...377 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #5 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 Klimatiltak har en tendens til å rette seg mot synlige ting for vanlige borgere. Symbolpolitikk. Grunnen til å unngå fossibiler i Oslo er lokal luftkvalitet, ikke klimakrise. Jeg kjører fossibil i Oslo. Hver dag. Når den blir for gammel vil jeg selvsagt kjøpe elbil. Men å kassere den for å kjøre elbil er høl i huet. Anonymkode: 71ce4...2ee 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 9. februar #6 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 F.eks. vil det monne mye mer at Kina legger ned kullkraftverkene sine. Eller slutter å bygge to nye i uka. Kina står for 30 % av verdens co2-utslipp. EU for 7%. https://www.nettavisen.no/okonomi/kina-oker-kull-produksjonen-i-2024-odeleggende-for-vesten/s/5-95-1552863 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #7 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men å kassere den for å kjøre elbil er høl i huet. Det er det de fleste gjør. Her jeg bor var mange tidlig ute me då bytte til elbil og har byttet inn i nybil etter hvert dom det kom bedre batterikapasitet og kraftigere motor. Anonymkode: 284ea...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #8 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 La meg komme med eksempel som viser hvordan klima mennesker , som mener det godt, driter seg. Hver gang kommunes skolekjøring skal ut på anbud krever kommune at bussene skal tilfredsstille siste strengeste klimakravene. Og nye Euro krav kommer hvert 2-3 år. Eurokrav og typegodkjenning av kjøretøy - Tiltakskatalog for transport og miljø Så hva er resultatet. Et selskap med flere hundre 2-3 år gamle busser som tilfredsstiller Euro krav fra 2021? legger inn nytt anbud på skolekjøring. Da er det kommet nye Euro krav som kommunen mener må tilfredsstilles. Så resultatet er at busselskapet som har kjøring i dag må "skrote 2-3" år gamle busser som kun har 30-40.000km på telleren og kjøpe splitter nye. Hva betyr det: En kjempe kostnad for kommune siden anbudet er basert på innkjøp nye busser hvert 2-3 år. 3 år gamle busser skrotes med de Co2 kostnadene det medfører Dette må betales av Oslos innbyggere gjennom skatter og avgifter. Så øker ade bomavgifter for sin egen politrikk som medfører astronomiske kostnader og økt forurensing pga av nye busser skrotes. Kommunale avgifter for Oslo folk går rett i taket pga egne politikere. Anonymkode: 2c1f9...f86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #9 Del Skrevet 9. februar Slike utspill tar ikke hensyn til bildelingstjenester som det også finnes mange av i Oslo. Disse er ofte uten ladeplass og er derfor fossilbiler. Anonymkode: 284ea...377 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #10 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slike utspill tar ikke hensyn til bildelingstjenester som det også finnes mange av i Oslo. Disse er ofte uten ladeplass og er derfor fossilbiler. Anonymkode: 284ea...377 Politikere som har elSUV og elbillader hjemme og på hytta rammes ikke så da er vel alt greit. Anonymkode: 284ea...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #11 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 Oslo er en facistisk møkkaby styrt av en gjeng inkompetente idioter. Dette er helt jævlig politikk for alle som ikke har mulighet av ulike grunner til å kjøre elektrisk. Mange har ikke mulighet til hjemmelading og mange varebil sjåfører, og her snakker jeg om egen erfaring kjører mange timer i strekk og har lange dager. igjen må det nevnes at el varebiler ofte har dårlig nyttelast og rekkevidde. derfor er de uburkelige for mange bedrifter og næringsdrivene. Jeg blir skremt om oslo politikere fantastiske plan om nullutslippsbyen. Blir vel like før oss med eldre drifstoffbil må betale 100 kroner i hver bomring. Allerede i dag må jeg droppe avtaler med venner og familie utenfor bilen fordi det er for dyrt. Anonymkode: d48c7...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #12 Del Skrevet 10. februar Hvilken "klimakrise"? Det er -21 i dag. Er det ikke nok. Og å bytte ut dritt-el-biler hver 10.år er ikke "miljøvennlig". Heller ikke salting som ødelegger alle biler. Se på Cuba - der har de biler som holder i 60 år da de ikke salter. Anonymkode: b16b6...573 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 10. februar #13 Del Skrevet 10. februar Hun er klima direktør innsatt av det forrige byrådet på 6 års åremål stilling. Hun er SV politiker og tidligere hardcore Natur og Ungdom aktivist. Hun sier dette fordi hun et en lame duck akkurat nå, med nytt byråd som vil ignorere henne de neste 4 år siden hun er en klar politisk styrt ansettelse. Hun sier dette fordi det er kontroversielt og vil skape litt blest om seg selv i sin nå politisk døde jobb. Ingen i Oslo kommunes ledelse vil snakke med henne og hun bestemmer ingenting. Det hun sier framstår som lett retardert og uten støtte fra noen. Regner med at hun slutter i jobben i god tid før hun må i 2028. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #14 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken "klimakrise"? Det er -21 i dag. Er det ikke nok. Og å bytte ut dritt-el-biler hver 10.år er ikke "miljøvennlig". Heller ikke salting som ødelegger alle biler. Se på Cuba - der har de biler som holder i 60 år da de ikke salter. Anonymkode: b16b6...573 Fins det seriøst fortsatt idioter som tar ett målepunkt på én tilfeldig plass på ett tilfeldig tidspunkt og tror at dét har noe som helst å si opp mot globale trender? @NakenPanda, tydelig standpunkt der, og det er jo et skudd i blinde - for hvem kjøper en gang fossilbil? Vanskelig å svi av så mye politisk kapital for noe så marginalt. Likevel hadde det vært et tydelig signal å sende og vi må jo helst få ned all bilbruk. Anonymkode: f2902...193 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. februar #15 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Oslo er en facistisk møkkaby styrt av en gjeng inkompetente idioter. Dette er helt jævlig politikk for alle som ikke har mulighet av ulike grunner til å kjøre elektrisk. Mange har ikke mulighet til hjemmelading og mange varebil sjåfører, og her snakker jeg om egen erfaring kjører mange timer i strekk og har lange dager. igjen må det nevnes at el varebiler ofte har dårlig nyttelast og rekkevidde. derfor er de uburkelige for mange bedrifter og næringsdrivene. Jeg blir skremt om oslo politikere fantastiske plan om nullutslippsbyen. Blir vel like før oss med eldre drifstoffbil må betale 100 kroner i hver bomring. Allerede i dag må jeg droppe avtaler med venner og familie utenfor bilen fordi det er for dyrt. Anonymkode: d48c7...e4c Når jeg tenker meg om så har jeg ikke vært i Oslo på 17 år var på Radiumhospitalet og besøkte min nå avdøde mor som var nyoperert var det mye som barn Oslo Spektrum var sånn Disney Isshow Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. februar #16 Del Skrevet 10. februar NakenPanda skrev (38 minutter siden): Hun er klima direktør innsatt av det forrige byrådet på 6 års åremål stilling. Hun er SV politiker og tidligere hardcore Natur og Ungdom aktivist. Hun sier dette fordi hun et en lame duck akkurat nå, med nytt byråd som vil ignorere henne de neste 4 år siden hun er en klar politisk styrt ansettelse. Hun sier dette fordi det er kontroversielt og vil skape litt blest om seg selv i sin nå politisk døde jobb. Ingen i Oslo kommunes ledelse vil snakke med henne og hun bestemmer ingenting. Det hun sier framstår som lett retardert og uten støtte fra noen. Regner med at hun slutter i jobben i god tid før hun må i 2028. Her er hun Galskapsdama Sørensen igjen men i 2004 Utgave like skattekåt nå som da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #17 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Leste denne og her stemmer 80% av leserne mot forslaget: https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710 Jeg skjønner ikke det. På hele Østlandet, i mesteparten av Norge, egentlig, er det idiotisk å kjøpe fossilbil i dag. Og hvordan ellers skal man få bukt med klimakrisen? Anonymkode: f2902...193 Ingen vil kjøre i Oslo uansett, bygg noen skikkelige veier rundt, så slipper vi den drittbyen! Det er ikke miljøet i Oslo som disse bypolitikerne har i sikte heller. En superenkel måte å få bukt med Oslos verste luft i området rundt Alnabru ville være å la tungtrafikken kjøre i kollektivfeltet. Da ville forurensningen gå ned enormt mye. Bilkjøring er uansett en liten del av klimaregnskapet til den enkelte. Hva med å se på seg selv først? Anonymkode: 00a43...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. februar #18 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Får ikke bukt med ”klimakrisen” av å kjøre batteribil heller. Men det er for tidlig til å si at, det gikk ikke likevel…..🤓 Anonymkode: 4f0e4...52e Det er feil. Elbiler har allerede medført et markant fall i utslipp, både CO2 og lokale utslipp som forgifter folk. Men selvsagt er ikke elbil en "magic bullet". Det er ikke det eneste som må gjøres for å redusere utslippene. Det er bare en del av et større bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 10. februar #19 Del Skrevet 10. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen vil kjøre i Oslo uansett, bygg noen skikkelige veier rundt, så slipper vi den drittbyen! Det er ikke miljøet i Oslo som disse bypolitikerne har i sikte heller. En superenkel måte å få bukt med Oslos verste luft i området rundt Alnabru ville være å la tungtrafikken kjøre i kollektivfeltet. Da ville forurensningen gå ned enormt mye. Bilkjøring er uansett en liten del av klimaregnskapet til den enkelte. Hva med å se på seg selv først? Anonymkode: 00a43...d24 "ingen vil kjøre i Oslo uansett" det er allerede tunneller som går under og rundt Oslo, ikke vår skyld at du ikke kan finne dem Tulling Endret 10. februar av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 10. februar #20 Del Skrevet 10. februar (endret) jabx skrev (52 minutter siden): Det er feil. Elbiler har allerede medført et markant fall i utslipp, både CO2 og lokale utslipp som forgifter folk. Men selvsagt er ikke elbil en "magic bullet". Det er ikke det eneste som må gjøres for å redusere utslippene. Det er bare en del av et større bilde. Utslipp blir et lokalt problem, CO2 reduksjon som bare gjennomføres av den rike delen av verden mens resten peiser på med kull er fullstendig bortkastet (Kina og Indias Co2 utslipp pga størrelse og kull er i sterk sterk økning da det er billig og tilgjenglig) Endret 10. februar av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå