AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Del Skrevet 8. februar 2024 Hva motiverer de til å rette på språket til alle? Likes? Hersketeknikk? Svar hvis du tør.... Anonymkode: dd93c...40c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 8. februar 2024 #2 Del Skrevet 8. februar 2024 Hersketeknikk. Et ønske om å markere seg. Jeg synes ikke rettskriving er viktig i det hele tatt. Alle skal komme til orde, og da kan ikke kriteriet være at man skriver feilfritt. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Del Skrevet 8. februar 2024 Amossa skrev (1 minutt siden): Hersketeknikk. Et ønske om å markere seg. Jeg synes ikke rettskriving er viktig i det hele tatt. Alle skal komme til orde, og da kan ikke kriteriet være at man skriver feilfritt. Sikkert bare fordi folk tror de er smarte når de retter på språket, men smarte folk henger seg ikke oppi små detaljer som er uviktige. Smarte folk skjønner hva som står! Anonymkode: dd93c...40c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #4 Del Skrevet 9. februar 2024 Jeg er en språknerd, har aldri brydd meg om å rette på folk her på KG (selv om skrivefeilene av og til skjærer i øynene), men tar meg ofte i å rette på mann og barn. Ikke fordi jeg vil hevde meg eller herske over dem, men rett og slett fordi det skjærer i øyne og ører. Så jeg tror det rett og slett kommer av en interesse og kjærlighet for språket. Selv om jeg vet at språket er i utvikling, så synes jeg det er skikkelig trist at de fleste unge nå til dags sier sjøtt/sjøleskap osv. Anonymkode: 5108c...ef3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #5 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva motiverer de til å rette på språket til alle? Likes? Hersketeknikk? Svar hvis du tør.... Anonymkode: dd93c...40c Noen ganger fremstår det som kverulering. Hvis intensjonen kommer tydelig fram og man begår en hendig feil med tegnsetting eller staving. Andre ganger kan tekst og språk være utydelig, eller stavefeilen kan gi leseren lyst til å stikke en gaffel i øyeeplet. I slike tilfellet synes jeg at det er greit å si ifra på en høflig måte. »Insjinativ» gjør vondt i setemusklaturen min… Anonymkode: cc241...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amy Skrevet 9. februar 2024 #6 Del Skrevet 9. februar 2024 Jeg tenker ikke noe over skrivefeil. Gjør det mye selv også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #7 Del Skrevet 9. februar 2024 Skrivefeil er irriterende. Anonymkode: 9c34e...2bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #8 Del Skrevet 9. februar 2024 On 2/8/2024 at 10:18 PM, AnonymBruker said: Hva motiverer de til å rette på språket til alle? Likes? Hersketeknikk? Svar hvis du tør.... Anonymkode: dd93c...40c Tør selv da.. Anonymkode: cdd92...bba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #9 Del Skrevet 9. februar 2024 Eg blir oppgitt dersom det er 2 skrivefeil i kvar setning. Tydelig at mange skriv på mobilen, ikkje les gjennom det dei sjølve skriv eller rett og slett ikkje bryr seg. Anonymkode: ab15d...a97 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spamalot Skrevet 9. februar 2024 #10 Del Skrevet 9. februar 2024 Misliker tegn på forfall. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #11 Del Skrevet 9. februar 2024 Jeg er nok av en annen oppfatning enn de fleste her. Supert at skrivefeil blir kommentert! Hvorfor skulle det være hersketeknikk? Hva med å sette pris på litt veiledning? Eller bryr man seg rett og slett ikke om man behersker sitt eget skriftspråk eller ei? Eller blir det tatt som slem kritikk, hvorfor? Jeg blir ikke fornærmet om noen poengterer mine skrivefeil - tusen takk sier jeg, da kan jeg forbedre meg! ❤️ Anonymkode: 28744...175 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #12 Del Skrevet 9. februar 2024 Voksenopplæring. Anonymkode: 1b528...d72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Del Skrevet 9. februar 2024 De eneste gangene noen retter på andre er når de er uenig i budskapet som blir formidlet. Det er ufint, uhøflig, respektløst og det blir aldri gjort på en respektfull måte. Dessuten en avsporing og sånn sett et regelbrudd her på kg Anonymkode: edc90...bcd 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 9. februar 2024 #14 Del Skrevet 9. februar 2024 (endret) Noe av det mest meningsløse jeg vet på KG er å få et varsel der noen retter meg fordi jeg skrev eller brukte et ord feil. Ser ikke nødvendigheten ved det, og skjønner ikke at folk gidder å bruke tid på det. Endret 9. februar 2024 av Bombasi 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 9. februar 2024 #15 Del Skrevet 9. februar 2024 Det er også de som rett og slett ikke forstår teksten,dersom det er skrivefeil. Gjerne er de på spektrumet eller noe slikt. Det vet man jo aldri. Men har vært vitne til de som bare ikke evner å forstå teksten,dersom det f.eks mangler eller er feil tegnsetting. Når noen har forsøkt rettet meg på dette,så har jeg bare tenkt at de nok sliter litt med å forstå. Å da synes jeg ikke det har passet seg å tenne på alle plugger,dersom det er noe underliggende bak som at de er autist f.eks. Det er uansett et greit hjelpemiddel å bruke. Ikke tenk at det er deg det er noe galt med,men de som forsøker å rette på deg,eller klage på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. februar 2024 #16 Del Skrevet 10. februar 2024 Og rette på andre er fullstendig unødvendig og er mangel på folkeskikk 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #17 Del Skrevet 10. februar 2024 Det er nok en form for hersketeknikk blant noen, men tror like mange rett slett bare er irritable av person og klarer ikke la være å pirke og ‘kjefte’. Tenker det er disse som sliter. Livet kan være utfordrende og vi har alle daglige utfordringer. Tenk da å virkelig la seg irritere og provosere av noe så ufarlig som en liten skrive-grammatikk feil? Det e ganske mange som har dysleksi. Rundt 8-10% av befolkningen. Med andre ord, så er det et ganske stort antall dyslektikere her på KG. Tror nok de fleste er enige om at de som forurenser tråder ved å pirke på andres skrivefeil er mye mer irriterende enn selve skrivefeilene .. Anonymkode: debb5...a47 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #18 Del Skrevet 10. februar 2024 Jeg tenker de er drittsekker uten hverken dannelse eller oppdragelse. Anonymkode: 7fd2d...4a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Del Skrevet 10. februar 2024 norsk er et ufattelig primitivt språk. Vi burde rett og slett skrape det. Innføre engelsk isteden Anonymkode: 260f0...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #20 Del Skrevet 10. februar 2024 Amossa skrev (På 8.2.2024 den 22.21): Hersketeknikk. Et ønske om å markere seg. Jeg synes ikke rettskriving er viktig i det hele tatt. Alle skal komme til orde, og da kan ikke kriteriet være at man skriver feilfritt. Ordet* Anonymkode: 56ee1...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå