Gå til innhold

"så fin sommerkjole!" - backhanded compliment?


frøkna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 14.40):

Jeg er litt sosialt klønete, og kunne godt sagt noe sånt. Men da ville det vært 100% godt ment. Som i at «så fint at du går i sommerkjole selv om det er kaldt ute, det minner meg om sommeren».

Anonymkode: 45434...503

Nemlig! Jeg kunne også sagt noe sånt :) 

Anonymkode: f3527...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 

ps: jeg bruker svare ut absolutt alle kommentarer om klær på samme vis. Jeg sier «takk! Den har lommer!» med kjempe-entusiastisk stemme. Prøv. Det gjør hverdag og fest morsommere.

Anonymkode: 4709c...aa2

Særlig hvis jeg sier at du har fin lue :) 

 

Anonymkode: f3527...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er et typisk utsagn/«kompliment» gitt av en kvinne som liker å trykke andre ned. På ungdomsskolen var hun i den populære gjengen. Husker du ikke de?

 

Anonymkode: b9c8d...5d4

Det du skriver her, får meg til å tenke at du er en som tar alt i verste mening. Så trist! Jeg kan godt si at noen har fin sommerkjole, for jeg synes at man kan bruke sommerkjoler akkurat når man vil på året. Virker kjemperart å skulle kritisere noen for å gå med sommerkjole om vinteren! Hvorfor, liksom?

Og jeg har aldri vært i den populære gjengen. Jeg prøver å huske å si til folk positive ting jeg tenker  om dem, også om fine klær eller hva det måtte være, i stedet for bare å tenke det inni meg. De fleste virker jo glade for det :)

Anonymkode: f3527...f53

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Spiller det noen rolle, mener du? :klo: 

Vi er i 2024, det blir ikke på noe vis i sosialt oppegående kretser regnet som ok å kommentere noen sitt utseende - på noe vis (inkludert å kommentere hva de har på seg). 

Så alternativene dine er:

1. du har møtt på et sosialt ikke-oppegående menneske som ønsker å markere revir. Jeg antar (eller håper) du er normalt oppegående. Du møter dermed slike personer med raushet, fordi du vet de lever et liv preget av lav livskvalitet.

2. du har møtt et sosialt ikke-oppegående menneske som oppriktig tror det er hyggelig. Du møter vedkommende med raushet, fordi du vet de lever et liv preget av lav livskvalitet.

Det finnes intet alternativ 3. 

ps: jeg bruker svare ut absolutt alle kommentarer om klær på samme vis. Jeg sier «takk! Den har lommer!» med kjempe-entusiastisk stemme. Prøv. Det gjør hverdag og fest morsommere.

Anonymkode: 4709c...aa2

Er det ikke en gang akseptabelt å gi komplimenter for antrekk, sminke eller frisyre i dine kretser? Da begynner det å bli veldig restriktivt. Jeg synes det er hyggelig å få positive tilbakemeldinger på klær og stil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ble sagt av noen jeg antar vil såre meg, så ler jeg bare litt, tar de på skuldra og sier "Signe deg og de rundt deg." Antageligvis er det bare en sosialt klønete person, da kan jeg finne på å si "Tusen takk, så pent sagt" til f.eks. et barn eller lignende. Til en som burde vite bedre kan jeg si "Takk, jeg liker den kjempegodt. Det er ikke en sommerkjole, hva fikk deg til å si det da?" Uansett er det bare å børste det av seg og gå videre i livet. 

Anonymkode: 015d1...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde holdt å si "så fin kjole". 

Kommer på at jeg brukte også en sommerkjole en gang en vinter for mange år siden. Det var på et større julearrangement der det var danseband, muligens vikingarna eller ole ivars, husker ikke, og jeg ville ha lett kjole å svinge meg i. Og da måtte det bli sommerkjolen 😃😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det du skriver her, får meg til å tenke at du er en som tar alt i verste mening. Så trist! Jeg kan godt si at noen har fin sommerkjole, for jeg synes at man kan bruke sommerkjoler akkurat når man vil på året. Virker kjemperart å skulle kritisere noen for å gå med sommerkjole om vinteren! Hvorfor, liksom?

Og jeg har aldri vært i den populære gjengen. Jeg prøver å huske å si til folk positive ting jeg tenker  om dem, også om fine klær eller hva det måtte være, i stedet for bare å tenke det inni meg. De fleste virker jo glade for det :)

Anonymkode: f3527...f53

Det kommer jo an på hvem kommentaren kommer fra.

Jeg har en bekjent som har sagt dette til meg når jeg har kledd meg fint:

"Åh, så fin bukse! Jeg har også en sånn som jeg slafser rundt i hjemme."

"Åh, så modig du er som tørr å gå i shorts, selv om du er blek og har cellulitter på lårene."

"Åh, så fin veske! Har sånne som deg råd til sånn, eller er den "fake"?" 

Hadde "Åh, så fin sommerkjole du har på deg midt på vinteren", kommentaren kommet fra henne, så hadde det ikke vært et kompliment.

 

 

Anonymkode: 00ba3...d77

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer jo an på hvem kommentaren kommer fra.

Jeg har en bekjent som har sagt dette til meg når jeg har kledd meg fint:

"Åh, så fin bukse! Jeg har også en sånn som jeg slafser rundt i hjemme."

"Åh, så modig du er som tørr å gå i shorts, selv om du er blek og har cellulitter på lårene."

"Åh, så fin veske! Har sånne som deg råd til sånn, eller er den "fake"?" 

Hadde "Åh, så fin sommerkjole du har på deg midt på vinteren", kommentaren kommet fra henne, så hadde det ikke vært et kompliment.

 

 

Anonymkode: 00ba3...d77

Det hadde det vel heller ikke vært om hun hadde sakt; "så fin kjole."

For du vet det ligger sarkasme bak. 

Anonymkode: a1094...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like fjernt som at noen skulle ha kommentert «så fin julekjole» til meg når jeg har på rød kjole på sommerfesten (jeg er fin i rødt og bruker det mye).

Anonymkode: 96d81...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er like fjernt som at noen skulle ha kommentert «så fin julekjole» til meg når jeg har på rød kjole på sommerfesten (jeg er fin i rødt og bruker det mye).

Anonymkode: 96d81...acb

Hvis du møter i en rød, lang kjole med paljetter så er det faktisk en gallakjole.

Hvis du møter i en rød kjole med hvite kanter er det en julekjole. 

Men at enhver rød kjole er en julekjole, den ser jeg bare ikke. 

En småblomstret kjole med korte ermer som er lett i stoffet - det er en sommerkjole. 

Anonymkode: a1094...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...