Gå til innhold

"så fin sommerkjole!" - backhanded compliment?


frøkna

Anbefalte innlegg

frøkna skrev (På 8.2.2024 den 19.02):

Jeg har opplevd to ganger nå i vinter å få kommentar om at "og du har på sommerkjole..ja, den var fin!"

Litt usikker på om det er ment som et kompliment, eller som en kommentar på at jeg er ikke kledd riktig i henhold til sesongen? Hva ville dere følt om å få sånne komplimenter? 

Spiller det noen rolle, mener du? :klo: 

Vi er i 2024, det blir ikke på noe vis i sosialt oppegående kretser regnet som ok å kommentere noen sitt utseende - på noe vis (inkludert å kommentere hva de har på seg). 

Så alternativene dine er:

1. du har møtt på et sosialt ikke-oppegående menneske som ønsker å markere revir. Jeg antar (eller håper) du er normalt oppegående. Du møter dermed slike personer med raushet, fordi du vet de lever et liv preget av lav livskvalitet.

2. du har møtt et sosialt ikke-oppegående menneske som oppriktig tror det er hyggelig. Du møter vedkommende med raushet, fordi du vet de lever et liv preget av lav livskvalitet.

Det finnes intet alternativ 3. 

ps: jeg bruker svare ut absolutt alle kommentarer om klær på samme vis. Jeg sier «takk! Den har lommer!» med kjempe-entusiastisk stemme. Prøv. Det gjør hverdag og fest morsommere.

Anonymkode: 4709c...aa2

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er litt sosialt klønete, og kunne godt sagt noe sånt. Men da ville det vært 100% godt ment. Som i at «så fint at du går i sommerkjole selv om det er kaldt ute, det minner meg om sommeren».

Anonymkode: 45434...503

Samme her. 

Til trådstarter: Dette med å vurdere hva som er skjulte stikk og hva som kun er litt klønete sagt kan være vanskelig. Etter min mening så kan man ikke se på 1 kommentar isolert. Man må se om dette med å sende stikk er noe personen pleier å gjøre, eller om det er første gangen du har opplevd det fra denne personen. 

Jeg er en som enkelte ganger kan uttrukke meg klønete. Men jeg tror alle som kjenner meg vet at det aldri er vondt ment, nettopp fordi de andre kommentarene mine viser at jeg ikke er en som sender stikk. Men om en som aldri har snakket med meg før hører en klønete kommentar så skjønner jeg godt at vedkommende kan bli usikker og tro at kommentaren var ment som noe annet enn det jeg mente den som. 

Anonymkode: 2d8dc...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var merkelig om noen sa til meg på vinteren at jeg «hadde fin sommerkjole på». Hadde på ingen måte tatt det som et kompliment.

Anonymkode: 96d81...acb

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor.

Anonymkode: a1094...728

Det er et typisk utsagn/«kompliment» gitt av en kvinne som liker å trykke andre ned. På ungdomsskolen var hun i den populære gjengen. Husker du ikke de?

 

Anonymkode: b9c8d...5d4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor. En sommerkjole er en sommerkjole, men kan være nydelig med strømper og en cardigan om vinteren.

Man må jo gå på nåler om man skal legge så mye i hva man kaller plagg. Jeg kan vel heller ikke da komplimentere en ullkjole i mai, eller starter det allerede i april? mars?

Det må være måte på hvor krenka man skal bli. 

Anonymkode: a1094...728

Det handler ikke om å bli krenka, men å lese andre mennesker. Enten er dette ment som å påpeke at vedkommende går med feil kjole, ellers så er vedkommende sosialt klønete. Hvem sier SOMMERkjole liksom? Og spes når det er vinter…🤦‍♀️

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om å bli krenka, men å lese andre mennesker. Enten er dette ment som å påpeke at vedkommende går med feil kjole, ellers så er vedkommende sosialt klønete. Hvem sier SOMMERkjole liksom? Og spes når det er vinter…🤦‍♀️

Enig! Jeg sier ikke «sommerkjole» på sommeren engang, det holder lenge med «så fin kjole!» 😅

Det blir jo som å si:

«Så fin høytlivsbukse», «så fin bomullsgenser», «så fin vintercardigan» osv. Som regel har man jo bare på seg et av hvert plagg, så det er unødvendig å poengtere i så stor grad hvilket plagg man snakker om.

Anonymkode: 96d81...acb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spiller det noen rolle, mener du? :klo: 

Vi er i 2024, det blir ikke på noe vis i sosialt oppegående kretser regnet som ok å kommentere noen sitt utseende - på noe vis (inkludert å kommentere hva de har på seg). 

Anonymkode: 4709c...aa2

Eh….hva slags kretser er dette? Høres jo litt trist ut om man ikke kan gi et eneste kompliment for antrekk eller frisyre. 

Anonymkode: 45434...503

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor. En sommerkjole er en sommerkjole, men kan være nydelig med strømper og en cardigan om vinteren.

Man må jo gå på nåler om man skal legge så mye i hva man kaller plagg. Jeg kan vel heller ikke da komplimentere en ullkjole i mai, eller starter det allerede i april? mars?

Det må være måte på hvor krenka man skal bli. 

Anonymkode: a1094...728

Men hvis den brukes om vinteren er det vel ingen sommerkjole, men en vinterkjole eller helårskjole? De kjolene jeg har som jeg kaller sommerkjoler brukes UTELUKKENDE når det er sommer og varmt, fordi det hadde vært direkte upraktisk eller sett merkelig ut å bruke dem på vinteren - selv med tykk strømpebukse.

Anonymkode: 96d81...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg om at det er et stikk i så fall? Det har da ikke noe å si. 

Bare si takk og nyt kjolen din 🫶

Anonymkode: c64c3...220

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Jeg sier ikke «sommerkjole» på sommeren engang, det holder lenge med «så fin kjole!» 😅

Det blir jo som å si:

«Så fin høytlivsbukse», «så fin bomullsgenser», «så fin vintercardigan» osv. Som regel har man jo bare på seg et av hvert plagg, så det er unødvendig å poengtere i så stor grad hvilket plagg man snakker om.

Anonymkode: 96d81...acb

😄

image.png.b5b8b1d15c4a6d678416384277bb3da5.png

Anonymkode: 75c71...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt: åja, kjolen var fin, men ikke jeg 🫣

Anonymkode: a3359...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg. Jeg kjøpte en genser her om dagen, og så har det murret noe under overflaten jeg ikke har tenkt over ved bruk av den. Og det er at fargene ligner på den isen, Tricolor. Fatter ikke at jeg ikke så det før jeg kjøpte den.

floyd-hana-medium-jblue-brandi-pink-sand-offwhite-01.jpg

Endret av Hoia
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiller det noen rolle, mener du? :klo: 

Vi er i 2024, det blir ikke på noe vis i sosialt oppegående kretser regnet som ok å kommentere noen sitt utseende - på noe vis (inkludert å kommentere hva de har på seg). 

Så alternativene dine er:

1. du har møtt på et sosialt ikke-oppegående menneske som ønsker å markere revir. Jeg antar (eller håper) du er normalt oppegående. Du møter dermed slike personer med raushet, fordi du vet de lever et liv preget av lav livskvalitet.

2. du har møtt et sosialt ikke-oppegående menneske som oppriktig tror det er hyggelig. Du møter vedkommende med raushet, fordi du vet de lever et liv preget av lav livskvalitet.

Det finnes intet alternativ 3. 

ps: jeg bruker svare ut absolutt alle kommentarer om klær på samme vis. Jeg sier «takk! Den har lommer!» med kjempe-entusiastisk stemme. Prøv. Det gjør hverdag og fest morsommere.

Anonymkode: 4709c...aa2

Jeg er enig i dette.

Om det er et stikk så har det ingenting å si TS, hva skal du bruke den informasjonen til? Gå og skule på en "fiende"? Bruke energi på å irritere deg? Nei, bare smil og si takk og ikke tenk noe mer over det. Kos deg i sommerkjolen din. Du har ingenting å tjene på noe annet.

Anonymkode: 1273d...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde syntes det var merkelig om noen sa til meg på vinteren at jeg «hadde fin sommerkjole på». Hadde på ingen måte tatt det som et kompliment.

Anonymkode: 96d81...acb

Men hvis du hadde en fin (sommerlig) kjole på? Med støvletter, strømpebukse, kanskje en cardigan? Og vedkommende virket oppriktig? Som aldri hadde tenk på før«så lurt å style en sommerkjole slik, det er fjo int å bruke det på vinteren!»

Og vedkommende har jo ikke tenkt på det før, for h’n kategoriserer kjoler etter sesong. 

Anonymkode: a99eb...8ed

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det som et kompliment. For mange er "sommerkjole" en egen kleskategori, helt uavhengig av sesong. 

Om man alltid skal gå rundt å tolke alle i verste mening blir det et slitsomt liv. 

Anonymkode: a62cc...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ella Grisella skrev (8 timer siden):

Det handler ikke om å bli krenka, men å lese andre mennesker. Enten er dette ment som å påpeke at vedkommende går med feil kjole, ellers så er vedkommende sosialt klønete. Hvem sier SOMMERkjole liksom? Og spes når det er vinter…🤦‍♀️

Sommerkjole er en blomstret kjole i lett materiale. Trodde det var et helt vanlig begrep?

Som ullkjole, etuikjole, blusekjole, strikkekjole.... Eller høstkåpe, vinterjakke, om du vil ha eksempler på plagg med sesong i navnet. 

Om man leter etter måter å bli krenka på må livet være ganske hardt. 

Anonymkode: a1094...728

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hvis du hadde en fin (sommerlig) kjole på? Med støvletter, strømpebukse, kanskje en cardigan? Og vedkommende virket oppriktig? Som aldri hadde tenk på før«så lurt å style en sommerkjole slik, det er fjo int å bruke det på vinteren!»

Og vedkommende har jo ikke tenkt på det før, for h’n kategoriserer kjoler etter sesong. 

Anonymkode: a99eb...8ed

Med sommerkjole tenker jeg en kjole som er direkte upraktisk å bruke når det ikke er sommer og varmt ute. Jeg har f.eks. en lys, knelang, off-shoulder linkjole med blomstermønster, og uansett hvordan jeg hadde stylet den med cardigan, boots osv. hadde jeg følt at det ble feil i januar. Det er en SOMMERkjole, og jeg hadde aldri brukt den på vinteren. Jeg har derimot en annen kjole i mørkt blomstermønster jeg bruker hele året, og da er ikke det en sommerkjole men en helårskjole.

Synes fortsatt det er helt bortinatta fjernt å poengere at noen har på seg en sommerkjole når man gir et kompliment. Istedenfor eksemplet ditt kunne man kanskje sagt: «så fin du er, du har stylet kjolen skikkelig kult! Jeg er ikke så flink til å bruke kjole på vinteren, men nå inspirerte du meg».

Anonymkode: 96d81...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint bruke det som for mange vil være en typisk sommerkjole også vinterstid, og det ville ikke falt meg inn å ta en sånt kompliment ille opp - det er jo en sommerkjole. De aller fleste som gir komplimenter mener det positivt, selv om noen formulerer det mer klønete enn andre. Hvorfor lete etter fornærmelser i utrengsmål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkna skrev (På 8.2.2024 den 19.02):

Jeg har opplevd to ganger nå i vinter å få kommentar om at "og du har på sommerkjole..ja, den var fin!"

Litt usikker på om det er ment som et kompliment, eller som en kommentar på at jeg er ikke kledd riktig i henhold til sesongen? Hva ville dere følt om å få sånne komplimenter? 

Men drit nå i det da! 

Livet blir mye bedre om du ikke skal gruble over hva folk sier og lete etter noe som kanskje er negativt ment… Si takk og smil, de synes kjolen din er fin! 

Anonymkode: f3527...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...